Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igårkväll en promenad på ca en timme med bebisen i bärselen :)

Körde ett träningspass i morse med min kettlebell och pilatesboll :) det gick helt okej men några amningspauser pga lite ledsen bebis (fick rotavaccin igår lilla stackarn :() sedan hängde vi i stallet resten av dagen. Kidsen fick rida shettisen så det blev en liten promenad med dem.
 
@Trollunge Jag har alltid älskat att springa i värme. Under de åren som jag bara spontanjoggade enstaka ggr när andan föll på, var alltid i strålande solsken och värme. Det var alltid då jag blev sugen. Och det var ju så det började i år också. Jag kan förmodligen tacka värmeböljan för att jag sprang en sådan lång period att det hann bli en vana. :D

Så den här blåsten och kylan passar mig inte alls. Men ska prova att klä på mig ganska varmt nästa pass och se hur det känns.
 
Samma här. Jag är glad att det är vilodag idag för det lockar inte alls. Ett löpband börjar verkligen kännas som ett måste.

Älskar mitt löpband! Ett av de bästa inköpen vi gjort! :love: Det är rätt tråkigt men med en bra bok eller podd i öronen så funkar det att springa milen på bandet också. Underlättar otroligt för att kunna hålla igång löpningen lättare under vintern.
 
Har marklyft och pressat idag, plus lite annat smått och gott. Skulle dock testa reverse hyperextension med hjälp av lutad bänk och det gick fan inte, gjorde bara ont. Så det blev inget av med det :p
Äeh fy tusan, vad jag hatar den övningen! Så sjukt obekväm! Jag begriper inte hur man ska kunna andas?!
 
Jag lånade sambons gymkort och var en sväng på gymmet före jobbet imorse. Det kändes att det var 1) länge sedan jag tränade ordentligt och 2) länge sedan jag gjorde det före frukost. Usch vad seg och svag jag kände mig, från första taget på uppvärmnings-rodden till sista avslutnings-armhävningen!

Jag tog det lite lugnt och försökte att inte pressa mig för hårt, men det går inte till historien som mitt livs bästa träningspass om man säger så... Nåja, bättre lycka nästa gång!
 
Samma här. Jag är glad att det är vilodag idag för det lockar inte alls. Ett löpband börjar verkligen kännas som ett måste.

Jag har ju crosstrainer men antingen ser jag på tv eller har plattan/mobilen liggandes på skärmen och kollar på något. Det är mycket roligare att vara ute och springa men det är helt klart värt att kunna stå inne de värsta dagarna. Det motiverar lite mer än att ge sig ut i ösregn. Idag är det tex storm ute och jag är inte så sugen på det :p Kommit såpass långt i plugget så borde kunna ta ett pass ikväll när maken är hemma igen. Innan dess är det inte lönt. Försök stå på maskinen 45 min med 3 barn som hittar på allt möjligt under tiden :cautious:
Också en fördel, kan träna på morgonen/kvällen innan dom vaknat/efter dom somnat om jag är själv hemma :)
 
Jag har ju crosstrainer men antingen ser jag på tv eller har plattan/mobilen liggandes på skärmen och kollar på något. Det är mycket roligare att vara ute och springa men det är helt klart värt att kunna stå inne de värsta dagarna. Det motiverar lite mer än att ge sig ut i ösregn. Idag är det tex storm ute och jag är inte så sugen på det :p Kommit såpass långt i plugget så borde kunna ta ett pass ikväll när maken är hemma igen. Innan dess är det inte lönt. Försök stå på maskinen 45 min med 3 barn som hittar på allt möjligt under tiden :cautious:
Också en fördel, kan träna på morgonen/kvällen innan dom vaknat/efter dom somnat om jag är själv hemma :)

Det är en anledning till att vi fixade gym hemma i källaren! Att kunna träna även fast man är ensam hemma med barnen och vilken tid som helst på dygnet utan att behöva åka iväg :)
 
Det är en anledning till att vi fixade gym hemma i källaren! Att kunna träna även fast man är ensam hemma med barnen och vilken tid som helst på dygnet utan att behöva åka iväg :)

Det är ju såå himla bra! Vad har ni för maskiner/redskap i ert hemmagym?

Vårt garage är nästan klart och jag har fått med mannen på att fixa ett litet hemmagym där :) vi har nu en crosstrainer och så har jag ett par kettlebell, en matta, pilatesboll och ett par hantlar som går att ändra vikten på. Vi kommer även få en motionscykel. Funderar på vad mer man kan behöva skaffa sen, en skivstång och bänkpress kanske :)
 
Det är ju såå himla bra! Vad har ni för maskiner/redskap i ert hemmagym?

Vårt garage är nästan klart och jag har fått med mannen på att fixa ett litet hemmagym där :) vi har nu en crosstrainer och så har jag ett par kettlebell, en matta, pilatesboll och ett par hantlar som går att ändra vikten på. Vi kommer även få en motionscykel. Funderar på vad mer man kan behöva skaffa sen, en skivstång och bänkpress kanske :)

Vi har ett löpband, en crosstrainer (som ingen använder utan den åker snart ut, skittråkigt att stå på en sån), flera mattor, ett par pilatesbollar, skivstång (20 kg) med rack, bänk och totalt 110 kg i vikter, en hel massa hantlar som alla går att ändra vikter på. Har även en bodypympstång men den använder vi inte sen vi köpte skivstången.

Klarar oss väldigt bra på detta och saknar egentligen inget mer än fler gummivikter till skivstången :)
 
Blåser storm idag. Tröttnar snabbt på blåsten :meh: Tanken är gym ikväll igen!

Jag umgås med samma tankar kring blåsten, saknar iofs inte ökentorkan men visst är det lite enklare att få till träningen när man a) är ledig b) det är vindstilla eller något ditåt c) det är ljust d) man behöver inte bylta på sig kläder... :crazy:

Just nu är läget avsevärt sämre här.
a) intensiv arbetsbelastning sedan ett par tre veckor tillbaka. Mycket kvälls- och helgarbete, ett par extra jourpass varav det senaste förra natten till kl 08. I princip utan att få någon sömn alls. Efter att ha kommit hem och vilat behöver jag också jobba nu och ikväll för att preparera morgondagen, trots egentligen jourledig dag.
b) det blåser just nu ca + 20 m/s :mad:
c) ok det är ljust ett par timmar till men avtagande och jag är fortfarande yr av ackumulerad sömnbrist. Förra årets investering i pannlampa visade sig också vara ett riktigt skitköp som måste reklameras och någon ny har jag skjutit upp att fixa så länge jag inte varit tvingad. Ger upp hoppet om Silva nu efter två måndagsexemplar i rad och funderar i stället på Petzl. Måste ha en pannlampa av god kvalitet för att ta mig genom vinterhalvåret.
d) höst- och vintergarderoben av träningskläder behöver gås igenom och i viss mån uppdateras.

Dessa deprimerande faktorer resulterade i ett ynka löppass förra veckan och i bästa fall två denna. Har försökt springa dagen efter journatt någon gång förut men nu kommer det definitivt inte att funka. Jag är verkligen inte sugen på löpband men får kanske tvinga mig till att testa någon gång. Men måste varva med utomhus för att stå ut.

Vill i alla fall inte tappa träningstaget nu så klamrar mig kvar här för att påminna mig själv om det. Och tror och hoppas på något bättre förutsättningar från nästa vecka. :)
 
Jag umgås med samma tankar kring blåsten, saknar iofs inte ökentorkan men visst är det lite enklare att få till träningen när man a) är ledig b) det är vindstilla eller något ditåt c) det är ljust d) man behöver inte bylta på sig kläder... :crazy:

Just nu är läget avsevärt sämre här.
a) intensiv arbetsbelastning sedan ett par tre veckor tillbaka. Mycket kvälls- och helgarbete, ett par extra jourpass varav det senaste förra natten till kl 08. I princip utan att få någon sömn alls. Efter att ha kommit hem och vilat behöver jag också jobba nu och ikväll för att preparera morgondagen, trots egentligen jourledig dag.
b) det blåser just nu ca + 20 m/s :mad:
c) ok det är ljust ett par timmar till men avtagande och jag är fortfarande yr av ackumulerad sömnbrist. Förra årets investering i pannlampa visade sig också vara ett riktigt skitköp som måste reklameras och någon ny har jag skjutit upp att fixa så länge jag inte varit tvingad. Ger upp hoppet om Silva nu efter två måndagsexemplar i rad och funderar i stället på Petzl. Måste ha en pannlampa av god kvalitet för att ta mig genom vinterhalvåret.
d) höst- och vintergarderoben av träningskläder behöver gås igenom och i viss mån uppdateras.

Dessa deprimerande faktorer resulterade i ett ynka löppass förra veckan och i bästa fall två denna. Har försökt springa dagen efter journatt någon gång förut men nu kommer det definitivt inte att funka. Jag är verkligen inte sugen på löpband men får kanske tvinga mig till att testa någon gång. Men måste varva med utomhus för att stå ut.

Vill i alla fall inte tappa träningstaget nu så klamrar mig kvar här för att påminna mig själv om det. Och tror och hoppas på något bättre förutsättningar från nästa vecka. :)

Just löpningen har jag jättesvårt att hålla igång den kalla, mörka, snöiga och isiga delen av året. Har ingen lust att springa när det är för kallt ute och behöva klä på mig massa kläder. Det räcker med att jag behöver rida påpälsad och ibland även kvällstid i pannlampans sken (har ingen ridbana). Så det blir ridning och hundpromenader ute den tiden på året och löpning på löpbandet :)
 
Jag umgås med samma tankar kring blåsten, saknar iofs inte ökentorkan men visst är det lite enklare att få till träningen när man a) är ledig b) det är vindstilla eller något ditåt c) det är ljust d) man behöver inte bylta på sig kläder... :crazy:

Just nu är läget avsevärt sämre här.
a) intensiv arbetsbelastning sedan ett par tre veckor tillbaka. Mycket kvälls- och helgarbete, ett par extra jourpass varav det senaste förra natten till kl 08. I princip utan att få någon sömn alls. Efter att ha kommit hem och vilat behöver jag också jobba nu och ikväll för att preparera morgondagen, trots egentligen jourledig dag.
b) det blåser just nu ca + 20 m/s :mad:
c) ok det är ljust ett par timmar till men avtagande och jag är fortfarande yr av ackumulerad sömnbrist. Förra årets investering i pannlampa visade sig också vara ett riktigt skitköp som måste reklameras och någon ny har jag skjutit upp att fixa så länge jag inte varit tvingad. Ger upp hoppet om Silva nu efter två måndagsexemplar i rad och funderar i stället på Petzl. Måste ha en pannlampa av god kvalitet för att ta mig genom vinterhalvåret.
d) höst- och vintergarderoben av träningskläder behöver gås igenom och i viss mån uppdateras.

Dessa deprimerande faktorer resulterade i ett ynka löppass förra veckan och i bästa fall två denna. Har försökt springa dagen efter journatt någon gång förut men nu kommer det definitivt inte att funka. Jag är verkligen inte sugen på löpband men får kanske tvinga mig till att testa någon gång. Men måste varva med utomhus för att stå ut.

Vill i alla fall inte tappa träningstaget nu så klamrar mig kvar här för att påminna mig själv om det. Och tror och hoppas på något bättre förutsättningar från nästa vecka. :)
Ty fusan, det där låter tufft hörru! Jag förstår fullt att du inte vill tappa taget om träningen, men kom ihåg att vara snäll mot dig själv också och kom framförallt ihåg att den bästa träningen är den som blir av! Skulle det vara en möjlighet att skala ner löpningen något steg till, och istället köra typ ett löppass i veckan (på helgen?) och ett kortare träningspass hemma (någon slags HIIT-pass kanske, så kommer du fortfarande åt flåset) under veckan?
 
Det räcker med att jag behöver rida påpälsad och ibland även kvällstid i pannlampans sken (har ingen ridbana). Så det blir ridning och hundpromenader ute den tiden på året och löpning på löpbandet :)

Aha! Där sa du något, jag har ju faktiskt viss belysning på ridbanan! :idea: 30 varv på fyrkantsspåret blir ju ändå... minst 3, 6 km? Om jag är någorlunda noggrann med hörnpasseringarna. Och så kan man köra intervallträning i 40-meters omgångar på långsidorna! Risk för att grannarna ger upp hoppet om mig för gott av en sådan syn dock. :laugh:

Ty fusan, det där låter tufft hörru! Jag förstår fullt att du inte vill tappa taget om träningen, men kom ihåg att vara snäll mot dig själv också och kom framförallt ihåg att den bästa träningen är den som blir av! Skulle det vara en möjlighet att skala ner löpningen något steg till, och istället köra typ ett löppass i veckan (på helgen?) och ett kortare träningspass hemma (någon slags HIIT-pass kanske, så kommer du fortfarande åt flåset) under veckan?

Tack! Det är precis så jag behöver tänka men det är mycket bra med pepp för att göra så också. :) I morgon kväll är vikt för nöjen och trevligt sällskap och god mat så jag ska inte bara skylla på jobbet, men blåser det lika jävligt på fredag så försöker jag med antingen att ta mig till gymmet och köra lite där, eller göra ett sådant inomhuspass hemma för att dra upp pulsen. Har en step-bräda som står och dammar, det går ju att hitta något pass på youtube och göra som omväxling.

Lite som när det känns motigt att ge sig ut att springa att dra ner ambitionen rejält men ändå göra någonting typ "ok jag behöver BARA springa tio minuter, om jag sedan inte orkar mer, så är det ok om jag går resten. Tio minuter orkar jag i alla fall" Och då blir det ofta lite mer ändå, och framför allt är jag nöjd med det som blir.
 
Aha! Där sa du något, jag har ju faktiskt viss belysning på ridbanan! :idea: 30 varv på fyrkantsspåret blir ju ändå... minst 3, 6 km? Om jag är någorlunda noggrann med hörnpasseringarna. Och så kan man köra intervallträning i 40-meters omgångar på långsidorna! Risk för att grannarna ger upp hoppet om mig för gott av en sådan syn dock. :laugh:

Du kanske kan lägga in lite cavaletti också? :idea:
 
Aha! Där sa du något, jag har ju faktiskt viss belysning på ridbanan! :idea: 30 varv på fyrkantsspåret blir ju ändå... minst 3, 6 km? Om jag är någorlunda noggrann med hörnpasseringarna. Och så kan man köra intervallträning i 40-meters omgångar på långsidorna! Risk för att grannarna ger upp hoppet om mig för gott av en sådan syn dock. :laugh:

Bra idé! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 392
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 789
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp