Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har ett löpband, en crosstrainer (som ingen använder utan den åker snart ut, skittråkigt att stå på en sån), flera mattor, ett par pilatesbollar, skivstång (20 kg) med rack, bänk och totalt 110 kg i vikter, en hel massa hantlar som alla går att ändra vikter på. Har även en bodypympstång men den använder vi inte sen vi köpte skivstången.

Klarar oss väldigt bra på detta och saknar egentligen inget mer än fler gummivikter till skivstången :)

Okej! :) Känns som bänk, skivstång och lite vikter blir nästa grej att införskaffa här!
 
Asch, jag lägger väl in hoppningen direkt?! :D (Snacka om helkroppsträning... burpees verkar som en stillsam stretchövning i jämförelse.)



Alltså... ska inte det där vara fysiskt omöjligt? :eek: Har för mig att jag läst nånstans att hästar kan hoppa så där eftersom de saknar nyckelben men att människor inte ska kunna göra det? :confused:
 
Alltså herregud den där hoppningen @Lillgrådis :eek:

Min träning är mycket långt ifrån det där haha ;)

Men fick iaf till ett litet 30 min pass här hemma i morse!
3 varv av
12 diagonallyft
12 overhead squat med kvast
12 sumomark med kb 16 kg
12 enarms hantelrodd
12 fyrstående armhävningar
12 höftlyft med tåhäv
12 gravidanpassade burpees (inga hopp utan kliv bak och fram och inte ner i armhävning utan bara till planka :p)

Sen blir det ju iaf 30 minuters långsam promenad om dagen som jag går till och från jobbet (15 min enkel väg). Samma sträcka tog bara 20 min som ogravid men går så sjukt långsamt nu pga får lite sammandragningar av att promenera. Men tänker att det ändå är bra att få in lite promenad dagligen!
 
Jag behöver lite tips och hjälp. Jag har ett väldigt aktivt jobb som turledare på en hästranch. Just nu är det högsäsong och ridturerna är fullbokade. Detta betyder en massa lyftande på och av med tunga westernsadlar (10-15 kg/styck, ett par upp emot 17-18kg), 8ggr/dag eftersom vi sadlar av hästarna under ridturen med för att rida i vatten och sedan på igen).
+ 4 timmar i sadeln dagligen.

Min kropp har senaste två mornarna känts som jag blivit överkörd av en lastbil.

För att hjälpa mig själv sadlar jag från båda hållen. Jag försöker komma ihåg att sträcka på mig i sadeln när vi rider osv...

Det finns tyvärr inget bra sätt att konka en westernsadel mellan sadelkammare och häst...

Nu är jag mer inne på att jag nog behöver mer "uppvärmning" innan jobb. Men det får inte ta för lång tid eller vara för svettigt då jag ändå startar tidigt på morgonen?

Hur värmer man upp bäst? Stretching/yoga?
Bör jag göra nåt på mitt lunchbrejk med?
Kan jag göra nåt mer på kvällen eller lediga dagar som kan hjälpa med eller är det bättre med totalvila?
Simning? Jag har 3 min till stranden eller 3 sekunder till poolen (som dock inte är stor nog för simning men vattengympa?)

Vill inte ha en mör kropp!
 
Började dagen med att fixa hö och vatten till hästarna och sen rida äldsta hästen. Så himla skön start på dagen! :love:

Får se om det utlovade skitvädret dragit in vid lunch eller om jag kan få till en promenad med hunden då. Annars funderar jag på att springa en halvtimme på bandet.
 
Jag har ju mina mål för bänkpress, marklyft och knäböj som jag vill klara under vintern. Sen har jag efter halvmaran satt upp mål för löpningen också. Fokus är inte distans nu utan att få upp farten.

Målen är:
* 3 km under 15 min
* 5 km under 30 min
* 10 km under 60 min

Den sista kanske jag kommer pressa mera till våren och sommaren, men de andra två ska jag jobba för under vintern. Jag springer långt ifrån snabbt så detta är nog utmaning för mig :p
 
Mammaträning idag! :bump: Lika bra som förra gången och lite andra övningar så jag fick upp pulsen lite! Så himla kul att kolla på bebisens reaktioner ibland när man tränar :D han brukar glo med ögon stora som tefat och se lite bekymrad ut emellanåt och jätteförvånad emellanåt :D
 
Jag behöver lite tips och hjälp. Jag har ett väldigt aktivt jobb som turledare på en hästranch. Just nu är det högsäsong och ridturerna är fullbokade. Detta betyder en massa lyftande på och av med tunga westernsadlar (10-15 kg/styck, ett par upp emot 17-18kg), 8ggr/dag eftersom vi sadlar av hästarna under ridturen med för att rida i vatten och sedan på igen).
+ 4 timmar i sadeln dagligen.

Min kropp har senaste två mornarna känts som jag blivit överkörd av en lastbil.

För att hjälpa mig själv sadlar jag från båda hållen. Jag försöker komma ihåg att sträcka på mig i sadeln när vi rider osv...

Det finns tyvärr inget bra sätt att konka en westernsadel mellan sadelkammare och häst...

Nu är jag mer inne på att jag nog behöver mer "uppvärmning" innan jobb. Men det får inte ta för lång tid eller vara för svettigt då jag ändå startar tidigt på morgonen?

Hur värmer man upp bäst? Stretching/yoga?
Bör jag göra nåt på mitt lunchbrejk med?
Kan jag göra nåt mer på kvällen eller lediga dagar som kan hjälpa med eller är det bättre med totalvila?
Simning? Jag har 3 min till stranden eller 3 sekunder till poolen (som dock inte är stor nog för simning men vattengympa?)

Vill inte ha en mör kropp!

Svår fråga men förstår verkligen att du blir mör i kroppen med ett sånt jobb! Jag tycker ju rörlighet/stretch är jätteskönt och det är ju någonting du verkar kunna få in på morgonen så jag hade provat det :) Finns massor med videor på Youtube!

Jag har ju mina mål för bänkpress, marklyft och knäböj som jag vill klara under vintern. Sen har jag efter halvmaran satt upp mål för löpningen också. Fokus är inte distans nu utan att få upp farten.

Målen är:
* 3 km under 15 min
* 5 km under 30 min
* 10 km under 60 min

Den sista kanske jag kommer pressa mera till våren och sommaren, men de andra två ska jag jobba för under vintern. Jag springer långt ifrån snabbt så detta är nog utmaning för mig :p

Kul med mål! Avundsjuk :cautious::p 3 km-målet låter tuffaste enligt mig, 5 minuters-tempo hela vägen igenom tycker jag är assnabbt men du fixar det säkert!! Är det på löpband du mäter dessa mål? :)
Mammaträning idag! :bump: Lika bra som förra gången och lite andra övningar så jag fick upp pulsen lite! Så himla kul att kolla på bebisens reaktioner ibland när man tränar :D han brukar glo med ögon stora som tefat och se lite bekymrad ut emellanåt och jätteförvånad emellanåt :D

Åh hoppas jag kan hitta lika rolig mammaträning sen i vinter! :up:
 
Kul med mål! Avundsjuk :cautious::p 3 km-målet låter tuffaste enligt mig, 5 minuters-tempo hela vägen igenom tycker jag är assnabbt men du fixar det säkert!! Är det på löpband du mäter dessa mål? :)

Ah jag håller med om det målet känns tuffast :p Fick idén av en kollega som löptränar mycket och tänkte att på den distansen borde jag också kunna fixa det tillslut :angel::D
Under vintern kommer jag springa mest på löpband så det blir väl främst på löpband men sen ska det ju hänga i ute också när jag börjar springa ute igen :)
 
Och @Trollunge du har ju andra mål just nu! :love: Det är klyschigt men tiden går fort som satan! Min yngsta är redan 3,5 år och den äldsta har börjat skolan :confused: Vad hände liksom?

Kommer gå snabbt tills du tränar som vanligt igen och har mål uppsatta :)
 
Det blev löpning ute på lunchen istället :) Det regnade lite men inget som störde, det riktiga regnet kom när vi (jag och hunden) varit hemma i 5 min :up: Blev 4 km lite drygt och de tre första kilometrarna sprang jag på ett tempo under 6 min/km. Tog ett par korta gåpauser för så snabbt är inte jag van att springa :p
 
Jag behöver lite tips och hjälp. Jag har ett väldigt aktivt jobb som turledare på en hästranch. Just nu är det högsäsong och ridturerna är fullbokade. Detta betyder en massa lyftande på och av med tunga westernsadlar (10-15 kg/styck, ett par upp emot 17-18kg), 8ggr/dag eftersom vi sadlar av hästarna under ridturen med för att rida i vatten och sedan på igen).
+ 4 timmar i sadeln dagligen.

Min kropp har senaste två mornarna känts som jag blivit överkörd av en lastbil.

För att hjälpa mig själv sadlar jag från båda hållen. Jag försöker komma ihåg att sträcka på mig i sadeln när vi rider osv...

Det finns tyvärr inget bra sätt att konka en westernsadel mellan sadelkammare och häst...

Nu är jag mer inne på att jag nog behöver mer "uppvärmning" innan jobb. Men det får inte ta för lång tid eller vara för svettigt då jag ändå startar tidigt på morgonen?

Hur värmer man upp bäst? Stretching/yoga?
Bör jag göra nåt på mitt lunchbrejk med?
Kan jag göra nåt mer på kvällen eller lediga dagar som kan hjälpa med eller är det bättre med totalvila?
Simning? Jag har 3 min till stranden eller 3 sekunder till poolen (som dock inte är stor nog för simning men vattengympa?)

Vill inte ha en mör kropp!
Det låter ju som att du använder kroppen så mkt att du verkligen behöver totalvila däremellan. Bygga upp tänker jag att du bör göra under lågsäsong så att du är stärkt inför högsäsongen. Men under högsäsongen bör du nog inte göra ngt ytterligare.

Jag har svårt att tro att du skulle bli mindre mör av att värma upp innan. I och med att det inte är ngt explosivt eller högintensivt arbete du utför, utan snarare ansträngning under lång tid, så handlar det nog mest om att kroppen reagerar på den ökade mängden. För vid (hastigt) ökad träningsmängd så blir man mör. Det är ganska ofrånkomligt. Att lyfta rätt, vila när du kan och äta bra mat är nog det som kommer hjälpa. Och inför nästa högsäsong se till att kanske styrketräna och konditionsträna och successivt öka träningen inför högsäsongsstarten.
 
Jag sprang imorse igen. Lite halvblåsigt och mörkt. Men 14 grader! Blir tyvärr bara korta 4 km men bättre än inget tänker jag. Jag får försöka få till långpass på helgerna istället.

En nackdel med att springa korta rundor är att jag blir väldigt fartglad. Så idag provade jag hur det är att gå ut i friskt tempo direkt. Annars brukar jag springa lugnt i 1 km först. Resultatet blev att första kilometern gick väldigt mkt snabbare än vanligt. Men resterande ngt långsammare än sist. Så medelfarten blev lite långsammare och således även den totala tiden (+27 sek).

Det som överraskade mig lite var hur pass mkt mer ansträngande passet blev totalt. Jag trodde inte att enb medelhög fart inledningsvis skulle köra slut på mig. Men det gjorde den till viss del. Det var enb sista 800 m som jag kom upp i samma tempo igen som inledningsvis.

Så jag tänker att det är bra träning att variera sig lite. Vissa gånger snabb start, vissa gånger långsam ökning med max på slutet och vissa gånger jämn, antingen hög eller låg fart. Men viktigt är ju också att få till långpassen så att man får lite uthållighet.
 
Jag sprang imorse igen. Lite halvblåsigt och mörkt. Men 14 grader! Blir tyvärr bara korta 4 km men bättre än inget tänker jag. Jag får försöka få till långpass på helgerna istället.

En nackdel med att springa korta rundor är att jag blir väldigt fartglad. Så idag provade jag hur det är att gå ut i friskt tempo direkt. Annars brukar jag springa lugnt i 1 km först. Resultatet blev att första kilometern gick väldigt mkt snabbare än vanligt. Men resterande ngt långsammare än sist. Så medelfarten blev lite långsammare och således även den totala tiden (+27 sek).

Det som överraskade mig lite var hur pass mkt mer ansträngande passet blev totalt. Jag trodde inte att enb medelhög fart inledningsvis skulle köra slut på mig. Men det gjorde den till viss del. Det var enb sista 800 m som jag kom upp i samma tempo igen som inledningsvis.

Så jag tänker att det är bra träning att variera sig lite. Vissa gånger snabb start, vissa gånger långsam ökning med max på slutet och vissa gånger jämn, antingen hög eller låg fart. Men viktigt är ju också att få till långpassen så att man får lite uthållighet.

Det är lite det här jag också är inne på gällande löpningen. Att variera tempot mer på olika sätt istället för att ligga på komforttempot mer eller mindre hela tiden.
 
Varit inlåst i 2 dygn och skrivit på mina uppgifter till plugget. Inte färdig men släppte allt och drog ut på en löprunda ikväll. Välbehövligt!
5,5 km. Första biten i skogen. Kallt och fullt med monster i alla hörn :crazy:
Är mörkrädd och sprang resten inne i samhället sen. Får försöka bli lite modigare för skogen är roligare!

150 situps när jag kom hem med. Kör fullt ös med plugget 2 dagar till men sen så tänker jag pusta ut och försöka komma iväg på simning :)
 
Det är lite det här jag också är inne på gällande löpningen. Att variera tempot mer på olika sätt istället för att ligga på komforttempot mer eller mindre hela tiden.
Ja, för att få upp tempot och förbättra uthålligheten så behövs det ju variation. Men jag har tidigare bara varit inriktad på intervaller av olika slag, både enskilda intervallpass och intervaller under de normala passen. Men igår slog det mig just att enb en förändring av upplägget mot det vanliga ger en extra träningseffekt.

Och appropå intervallträningar. Jag såg för ett tag sedan ett reportage om en kvinnlig maratonlöpare som handlade om hennes träningsupplägg. Hon varvade långa långsamma pass med intervallträning och fartlekar. Ett av passen gick ut på att spurta på given signal. Signalen gavs av tränaren som körde bil bakom och tutade vid start och stopp av spurten. Signalerna bestämdes dock helt av tränaren vilket gjorde att hon aldrig visste hur lång spurten skulle bli och därmed kunde hon heller inte göra ngn beräkning av hur länge hon måste orka. Övningen sågs främst som en övning för det mentala för att bli bra på att hänga på ryck på tävlingar där man aldrig vet hur länge personen som rycker tänker hålla i. Det var sjukt imponerande att se hur hon kunde maxa ”i blindo” och klarade att hålla ut även när stoppsignalen dröjde.
 
Jag hade egentligen tänkt att springa imorse. Men har legat vaken en del av natten så det blev inget med det. Får se om jag tar ett pass innan stallet i em istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 392
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 789
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp