Bukefalos 28 år!

Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag blir det ridning på lunchen bara. Om jag nu inte tar mig ut på en promenad senare ikväll, men troligen inte. Hela familjen ska ut och äta efter jobb/skola/dagis. Ska bli mysigt :love:
 
5,5 km. Första biten i skogen. Kallt och fullt med monster i alla hörn :crazy:
Är mörkrädd och sprang resten inne i samhället sen. Får försöka bli lite modigare för skogen är roligare!

Igenkänning! Jag vågar inte vara i skogen när det är mörkt, blir verkligen på helspänn. Undantaget verkar vara nattorientering men då har jag stark pannlampa och det är en massa andra orienterare i skogen samtidigt :p Men promenad, löpning, cykling i mörk skog, nej det går inte.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Veckans andra träningspass skulle ha blivit av igår men jag jobbade nästan 10 timmar så det fanns inte på kartan. Så det får bli ikväll istället, jag har ändå aldrig planer på fredagkvällar :D Knäböj och bänkpress står på schemat.
 
Igenkänning! Jag vågar inte vara i skogen när det är mörkt, blir verkligen på helspänn. Undantaget verkar vara nattorientering men då har jag stark pannlampa och det är en massa andra orienterare i skogen samtidigt :p Men promenad, löpning, cykling i mörk skog, nej det går inte.

Alltså mitt adrenalin i en mörk skog :laugh:
Jag kör musik på högsta volym i lurarna för då hör jag inga knak på grenarna, kollar på hunden som ser cool ut för vore vi jagade skulle ju hon tala om det, springer med något ökad takt och tittar rakt fram med fokus på att ha huvudet helt tomt på tankar och absolut inte titta bakåt för då är det kört :nailbiting: :p
Jag skulle lätt springa milen på 45 min om den gick i skogen vid midnatt i november månad :rofl:
 
Körde 45 min i torsdags också. 5 min körde jag ett snäpp tyngre på cykeln. Vill inte öka tiden mer på ett tag.
Foten är inte helt bra men upplever inte att den blir sämre av cyklingen.
Ska strax i väg och köra ett nytt pass. Gruvar mig eftersom kondisen är så usel.
 
Körde 45 min i torsdags också. 5 min körde jag ett snäpp tyngre på cykeln. Vill inte öka tiden mer på ett tag.
Foten är inte helt bra men upplever inte att den blir sämre av cyklingen.
Ska strax i väg och köra ett nytt pass. Gruvar mig eftersom kondisen är så usel.

Kastar bara ut en tanke här; du har ju sagt innan att du bara konditionstränar. Kan en del i din fotproblematik vara att du inte är tillräckligt stark i resten av kroppen för den mängd konditionsträning du vill köra och att du därmed får en för hård/felaktig belastning på foten? De flesta som sysslar mycket med konditionsträning behöver ju stärka upp åtminstone delar av kroppen med styrketräning för att hålla.
 
Kastar bara ut en tanke här; du har ju sagt innan att du bara konditionstränar. Kan en del i din fotproblematik vara att du inte är tillräckligt stark i resten av kroppen för den mängd konditionsträning du vill köra och att du därmed får en för hård/felaktig belastning på foten? De flesta som sysslar mycket med konditionsträning behöver ju stärka upp åtminstone delar av kroppen med styrketräning för att hålla.

Det skulle säkert vara bra med styrketräning. Men jag är väldigt olika stark i mina sidor. (Medfött) och det gör det svårt och jag är dålig på det.
Jag har olika långa ben och styrka så det påverkar säkert. Sen bröt jag fotleden i det svagare benet för 3 år sen och tre ben i den starka foten för 2 år sen och det är efter det som det har börjat krångla.
 
Lämnat in båda uppgifterna nu på morgonen. Guldstjärna till mig! Huvudet är såååå mossigt :crazy:
Så idag blir det en lång PW tänkte jag. Inte springa med fokus på att prestera något utan bara ut och gå i rask takt, skön musik i lurarna och rensa skallen.

Ingen simning idag då det var så fullt med folk förra lördagen. Tänkte om jag åker imorgon så jag hinner mitt pass innan stängning och hoppas alla vill ha sin träning klar mitt på dagen istället för en söndagseftermiddag/kväll :p
 
Det skulle säkert vara bra med styrketräning. Men jag är väldigt olika stark i mina sidor. (Medfött) och det gör det svårt och jag är dålig på det.
Jag har olika långa ben och styrka så det påverkar säkert. Sen bröt jag fotleden i det svagare benet för 3 år sen och tre ben i den starka foten för 2 år sen och det är efter det som det har börjat krångla.

Det finns ju folk som är duktiga på sånt och kan hjälpa dig, tex fysioterapeut eller personlig tränare. Att lägga en stund på det tre gånger i veckan kan ju vara värt för att slippa ständiga uppehåll i träningen.
 
Idag fick jag så äntligen till en längre runda. 11,5 km. Och för första gången kunde jag se tjusningen med höstjoggen också. Klockan var strax över 07.00. Luften hög och kall (2,5 gr). Gräset i vägkanten var frostigt och lågt på himlen strålade solen outtröttligt. Och en alldeles underbar vy med höstvackra träd och stubbåkrar runtomkring mig. Helt underbart och verkligen undergörande för själen!

Den här gången hade jag klätt på mig ordentligt med en tjockare långärmad träningströja och ovanpå en stalljacka med softshellliknande material i ärmar och baksida rygg och vadderad framsida. Den var alldeles lagom varm och andades helt ok! Så mkt nöjd med den! På händerna hade jag ullstrumpor hahaha pga att jag inte kunde komma åt mina vantar i källaren utan risk för att väcka dottern. Så jag var alldeles perfekt tempererad hela passet. MEN jag får sådana problem med stumhet i låren av kylan. Det fungerar bra att springa ändå men det känns obehagligt. Men det är kanske ngt jag får vänja mig vid.

Prestationsmässigt kan jag konstatera att trots, eller kanske tack vare (?), senaste tidens korta rundor har jag fått upp mitt långdistanstempo, min marschfart, ett snäpp. Förra gången jag sprang milen på den här tiden tog jag i och krigade som bara den. Nu bara sprang jag utan ngn som helst ambition att jaga tid. Så det var glädjande att märka en sådan förbättring!
 
Kan du ta dig till Karlstad? Googlade på "karlstad fysioterapeut idrott" och fick en hel del träffar. :)
Ja det är 10 mil men jag har inte hittat ngn där som har kunskap om något bra sätt att få det att fungerar med min oliksidihget. Orkar inte bli besviken fler ggr, orkar inte känna mig för svår. Så jag kämpar på på mitt sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 401
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
681
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 902
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp