Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul att du har kommit igång, men vad drygt med axeln! Låter definitivt som att ett besök hos fysio vore en god idé. Jag hade lite problem med min ena rotatorkuff ett tag och det var jättejobbigt! Hoppas att det löser sig snart.

Vad gäller övningar: Har du testat axellyft/hantellyft? Kan göras både åt sidan och framåt, och man gör med fördel båda två efter varandra. De innefattar inte att pressa varken framåt eller bakåt, och armarna ska aldrig komma högre än horisontalt läge. Du kan ju testa dig fram med ett par mycket lätta hantlar (typ ettor) och se hur det känns. Övningen bör inte göras med några tunga vikter alls, utan det handlar mer om uthållighet än volym. Även stående planka kommer åt axlarna lite, och är ju en väldigt statisk övning som kanske skulle funka.

Men kontakta en fysio så får du ännu mer bra hjälp där tror jag!
Tack för tips! Nu när jag börjat gruppträna så har jag testat på olika former av axellyft. Jag kör lägsta möjliga vikt som en ren försiktighetsåtgärd och det har hittills fungerat fint :)


Jag har förövrigt kommit in mer i träningen sedan jag började köra gruppass för ett par veckor sedan. Jag trodde aldrig jag skulle börja längta efter ett träningspass (speciellt inte efter så här kort tid), men det gör jag. 2 kg har jag tappat på en vecka också, och det är inte fel.

Jag håller en rätt låg nivå än så länge, men när kroppen är mer van kommer jag nog hänga där mer :D

Nästa vecka ser ut så här,
Måndag: Cirkelträning totalbody 40 min.
Tisdag: Tabata 40 min, Core 30 min.
Onsdag: Vila eller yoga 60 min (inte bestämt mig än)
Torsdag: Bodybalance 45 min.
Fredag: Yoga 60 min.
Lördag: Cirkelträning totalbody 40 min.
Söndag: Vila

De har börjat med Pilates på mitt gym också och jag är SÅ sugen! Ska försöka smälla in det nästnästa vecka och se om det är något.

PT träning är jag också sugen på att testa, men inbillar mig att jag måste ha någon slags grundkondis innan. Jag får se när jag vågar ta tag i att boka upp en tid :p
 
I fredags blev det 20,7 km på motionscykel med samma motstånd som i onsdags. (Inte så tungt som i måndags men som vanligt.)
Nu försöker jag tagga för ett spinningpass.
För tillfället svarar kroppen försvånansvärt bra med tanke på mindre träning och dessutom viktökning men huvudet tycker att det är pest att motionera.
 
Jag försökte köra mitt partytrick "exorcist walk" och tror att jag sträckt en magmuskel. :rofl: :cautious: Så får se om jag tar mig till gymmet imorgon. Så jäkla onödigt.
 
Nej inte när jag va lite heller, är väl nåt år äldre än dig om jag minns rätt? Det är stor skillnad nu och det är ovant för mig med alla halloweenfester. Denna veckan blir det två var för våra barn :p
Oops, glömde svara på det här! Ja jag är 91:a, så vi är rätt lika i ålder tror jag. Tror att jag var på typ en eller möjligtvis två Halloweenfester under hela min uppväxt :laugh:
Tack för tips! Nu när jag börjat gruppträna så har jag testat på olika former av axellyft. Jag kör lägsta möjliga vikt som en ren försiktighetsåtgärd och det har hittills fungerat fint :)


Jag har förövrigt kommit in mer i träningen sedan jag började köra gruppass för ett par veckor sedan. Jag trodde aldrig jag skulle börja längta efter ett träningspass (speciellt inte efter så här kort tid), men det gör jag. 2 kg har jag tappat på en vecka också, och det är inte fel.

Jag håller en rätt låg nivå än så länge, men när kroppen är mer van kommer jag nog hänga där mer :D

Nästa vecka ser ut så här,
Måndag: Cirkelträning totalbody 40 min.
Tisdag: Tabata 40 min, Core 30 min.
Onsdag: Vila eller yoga 60 min (inte bestämt mig än)
Torsdag: Bodybalance 45 min.
Fredag: Yoga 60 min.
Lördag: Cirkelträning totalbody 40 min.
Söndag: Vila

De har börjat med Pilates på mitt gym också och jag är SÅ sugen! Ska försöka smälla in det nästnästa vecka och se om det är något.

PT träning är jag också sugen på att testa, men inbillar mig att jag måste ha någon slags grundkondis innan. Jag får se när jag vågar ta tag i att boka upp en tid :p
Kul att du är igång! Vad gäller PT behöver man absolut inte vara i någon slags form för att anlita en sådan, men det kan ju eventuellt (beroende på vad målet är) vara mer givande om man i alla fall är lite van vid att träna när man drar igång. Så känner du inte riktigt behov av det nu kan du ju vänta, det ser ju ut som att du har en riktigt bra rutin och massor av motivation redan som det är! Härligt att läsa! :)
Jag försökte köra mitt partytrick "exorcist walk" och tror att jag sträckt en magmuskel. :rofl::cautious: Så får se om jag tar mig till gymmet imorgon. Så jäkla onödigt.
Äsch vad surt! (fast lite roande också) Hoppas det går över snart!
 
Jag är jättenöjd med veckan som gått, och framförallt lycklig över att vara igång med crossfit igen! Dagens motion blev stalljobb samt en uteritt på 2 timmar, sittbenen är rätt möra nu vill jag lova! Men den lilla ponnyn jag börjat rida är så cool alltså - han är bara 3 år gammal, men han lär sig supersnabbt och går med på precis vad man än ber honom om! :love:

Planen för veckan som kommer är som följer:

Måndag: 6 km transportpromenad, yoga.
Tisdag: 6 km transportpromenad, ev. crossfit.
Onsdag: 6 km transportpromenad, crossfit.
Torsdag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Fredag: Crossfit (tänkte testa morgonpasset för första gången :nailbiting:).
Lördag: Vila
Söndag: Kort löprunda på stranden

Jag åker till Sverige på fredag eftermiddag och kommer att vara där i 10 dagar, så under den perioden får det bli lite träning på egen hand. Det kommer dock också att vara en väldans massa jobb (jag ska dit på konferens), så vi får se lite vad jag orkar. Det gör mig dock ännu mer motiverad att få till en riktigt bra träningsvecka fram tills dess! :)
 
Oops, glömde svara på det här! Ja jag är 91:a, så vi är rätt lika i ålder tror jag. Tror att jag var på typ en eller möjligtvis två Halloweenfester under hela min uppväxt :laugh:

Kul att du är igång! Vad gäller PT behöver man absolut inte vara i någon slags form för att anlita en sådan, men det kan ju eventuellt (beroende på vad målet är) vara mer givande om man i alla fall är lite van vid att träna när man drar igång. Så känner du inte riktigt behov av det nu kan du ju vänta, det ser ju ut som att du har en riktigt bra rutin och massor av motivation redan som det är! Härligt att läsa! :)

Äsch vad surt! (fast lite roande också) Hoppas det går över snart!

Jag är 89:a och Halloweenfesten med yngsta dottern i lördags var nog den första jag varit på nånsin, om jag inte minns helt fel :D
 
Fick ihop 5 pass förra veckan! 4 styrkepass och 1 löppass. Sprang 4 km igår kväll, det är så långt man kan springa om man vill ha ljus av gatljusen här :p Förutom löpning igår blev det en lugn ridtur ihop med bästis och hennes unghäst. Såååå tråkigt att hennes livssituation gör att hon måste flytta från oss vid årsskiftet :cry: Hoppas dom kommer tillbaka till sommaren :heart

Idag ska jag ta en promenad på lunchen och ikväll är det gym, knäböj. Ska försöka få till 3 gympass den här veckan. Ska tävla på lördag och jaga älg på söndag så fredagen kommer gå åt förberedelser mm istället för träning.
 
Har känt mig sliten och trött senaste veckan så tog en ganska lugn helg med en promenad med kidsen på shettisen i lördags och en kvällspromenad med bebis i bärsele igår, i övrigt har jag tagit det lugnt (eller ja, kutat runt som en vettvilling och städat, tvättat, plockat, röjt trädgårdslandet inför vintern, varit och handlat byggmaterial, burit runt på bebisen, fixat käk till kidsen och sånt där man gör när man har tre små barn och ett hus att sköta liksom :D).
 
Förra veckan kan summeras med en (för mig) supersnabb men kort runda på 3,6 km på 5.04 i snittid. Torsdagen en otroligt skön runda i skogen på 8,4 km med snittid 5.58 och nu igår så sprang jag i sällskap med en som skulle hålla sin puls under 130 så jag fick anpassa tempot efter honom pch dessutom utan musik i lurarna. Nog rätt nyttigt att inte kunna springa på ett sätt som är skönast för mig! Det blev i alla fall ca 11 km och snittid på strax över 6 min/km. Han kollade lite på hur jag sprang och jag har tydligen ett bra löpsteg och sättet fötterna rätt. Så det är ju bra.

I morgon blir det en kortare runda igen, satsar på att springa ca 35-40 min i behagligt tempo. Sen får vi se vad jag hinner i veckan. Men minst en runda till.
 
Idag har kidsen och jag varit ute hela dagen och klättrat upp på ett utsiktsberg, promenerat, haft picknick och lekt. Hemma körde jag mitt vanliga träningspass. Det kändes bra och bebisen som sovit gott i vagnen när vi var ute var på topphumör och tyckte det var helt okej att glo på mig när jag tränade :) han börjar även tycka att det är lite kul att kolla på leksaker och kan styra sina små nävar lite så han kan ta dem i handen, vilket kommer underlätta massor tror jag :)
 
Förra veckan kan summeras med en (för mig) supersnabb men kort runda på 3,6 km på 5.04 i snittid. Torsdagen en otroligt skön runda i skogen på 8,4 km med snittid 5.58 och nu igår så sprang jag i sällskap med en som skulle hålla sin puls under 130 så jag fick anpassa tempot efter honom pch dessutom utan musik i lurarna. Nog rätt nyttigt att inte kunna springa på ett sätt som är skönast för mig! Det blev i alla fall ca 11 km och snittid på strax över 6 min/km. Han kollade lite på hur jag sprang och jag har tydligen ett bra löpsteg och sättet fötterna rätt. Så det är ju bra.

I morgon blir det en kortare runda igen, satsar på att springa ca 35-40 min i behagligt tempo. Sen får vi se vad jag hinner i veckan. Men minst en runda till.
Bra jobbat! :banana: Vilken härlig variation du har också på dina pass!

Nyfiken fråga. Lyckades han hålla sig under 130 hela passet i det tempot?
 
Bra jobbat! :banana: Vilken härlig variation du har också på dina pass!

Nyfiken fråga. Lyckades han hålla sig under 130 hela passet i det tempot?
Tack! Och nästan. Den gick lite över i de brantaste uppförsbackarna. Jag vet inte alls vad normal puls är i sådana här sammanhang? Han är rätt vältränad, har en galet låg vilopuls men har några kilos övervikt att släpa på (inte mycket, 6-7 kg kanske).
 
Tack! Och nästan. Den gick lite över i de brantaste uppförsbackarna. Jag vet inte alls vad normal puls är i sådana här sammanhang? Han är rätt vältränad, har en galet låg vilopuls men har några kilos övervikt att släpa på (inte mycket, 6-7 kg kanske).
Jag vet inte heller vad som är normalt för män utan funderade bara utifrån mitt eget perspektiv. Har inte sprungit efter puls på länge men vet att jag förut tyckte 150 var lagom för långsamma rundor där jag försökte hålla pulsen nere (har sprungit ca en månad längre än dig). På mina vardagliga rundor på 4 km där jag springer på utan att maxa brukar snittpulsen ligga runt 170 med toppar upp mot ca188 (runt 5-min tempo). Så 130 i snitt på en förvisso ganska lugn runda men ändå förhållandevis lång låter spontant ganska fantastiskt! Så nu blev jag nyfiken och måste pröva ngn dag hur långsamt jag måste springa för att hålla mig runt 130! :) Jag gissar på att jag behöver springa rejält mkt långsammare. Men ska bli kul att testa! :bump:
 
Jag vet inte heller vad som är normalt för män utan funderade bara utifrån mitt eget perspektiv. Har inte sprungit efter puls på länge men vet att jag förut tyckte 150 var lagom för långsamma rundor där jag försökte hålla pulsen nere (har sprungit ca en månad längre än dig). På mina vardagliga rundor på 4 km där jag springer på utan att maxa brukar snittpulsen ligga runt 170 med toppar upp mot ca188 (runt 5-min tempo). Så 130 i snitt på en förvisso ganska lugn runda men ändå förhållandevis lång låter spontant ganska fantastiskt! Så nu blev jag nyfiken och måste pröva ngn dag hur långsamt jag måste springa för att hålla mig runt 130! :) Jag gissar på att jag behöver springa rejält mkt långsammare. Men ska bli kul att testa! :bump:
Ja han hade läst att man kan bli snabbare och uthålligare på långa distanser genom att hålla ett riktigt lågt tempo på de flesta av sina rundor, och ge järnet på några. Så nu provar han det för omväxlings skull.
 
Ja han hade läst att man kan bli snabbare och uthålligare på långa distanser genom att hålla ett riktigt lågt tempo på de flesta av sina rundor, och ge järnet på några. Så nu provar han det för omväxlings skull.
Ja, lågpulsträning ska tydligen vara riktigt effektivt! Och ffa skonsamt. Jag upplevde att jag kom upp väldigt snabbt i kondition och förmåga av att springa långsamt och ofta. Det skulle jag egentligen vilja forts med och bara kompl med några fartpass. Men livspusslet tillåter inte det just nu. Men det kommer en vår och sommar igen!
 
Även fast det inte blev något gym igår så gick jag och hunden en promenad på 50 min och hennes ben verkade klara det bra, äntligen!

Idag på lunchen blev det ca en halvtimmes promenad med shettisen när bästis red sin unghäst. Jag är med som moraliskt stöd, behöver inte hålla i dom längre :banana:
 
Imorse blev det första löppasset sen i lördags. Hade längtat men när väl morgonen infann sig så kände jag mig lite sliten efter en natt med mga uppvak. Så då tog det plötsligt emot att ge sig ut. Bestämde mig därför för att ta en riktigt lugn runda. Och hjälp vad härligt det var!! Jag har inte sprungit lugnt på länge och jag hade glömt hur skönt det är! Jag måste komma ihåg att ta lite lugna pass också mellan varven.

De sista 800 m när man vänder upp på vår grusväg blev jag sugen att springa på. Sprang snabbt men med viss marginal och inte snabbare än att jag visste att jag skulle orka hela sträckan. Visade sig sen ha gått i 4,23-tempo dvs det tempo som jag har som dröm att kunna springa 5,2 km i maj 2019. Jo, tjena säger jag bara! :D Det lär nog INTE hända. Jag dör lite bara vid tanken. Men jag håller det inte för omöjligt med ett års träning till. Då skulle det nog kanske kunna gå men inte redan till nästa år. Så jag behöver nog revidera mitt mål lite och kanske att det vore lagom att satsa på ett lopp i 4.45-5.00 min tempo? Det känns lite mer realistiskt. Ja, så får det nog bli. Det kommer kräva rejält med träning det också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
673
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 776
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp