Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller verkligen också med här! Läste någon gång att bara att höja pulsen i så lite som en minut har massor med positiva hälsoeffekter (har inga källor på detta för det var länge sen jag läste det men det bör gå att hitta :)), så jag brukar försöka tänka det när det blir något mindre lyckat pass. Det är ju fortfarande bättre att göra något än inget liksom :)
Gud ja! Det motiverar mig jättemycket att tänka "Men det är i alla fall bättre än om jag hade stannat i soffan hela dagen/kvällen" när jag släpar mig iväg till något träningspass (eller promenad, eller vad det nu är) som jag inte var så väldigt peppad på egentligen. :)
 
Senast ändrad:
Alltså känslan när man lyckas skrapa ihop 10 timmars sömn på en vardag... :love: Gud vad jag behövde det! Jag känner mig typ pånyttfödd :D Musklerna känner sig allt annat än pånyttfödda, men jag har ändå inte så förbaskat ont som jag var rädd för... Ännu.

Känner mig för övrigt rätt stolt över min lilla kropp, som efter nästan två månader med relativt lågintensiv träning ändå klarade av att gå in och köra ett sådant där pass som igår utan att det egentligen kändes särskilt konstigt. Nog för att jag tog det lite lugnare sett till vilka vikter jag valde och sådär, men mest körde jag nog på som vanligt tror jag och kände mig stark och stadig i allt förutom de förbaskade toes to bar. :)
 
Undrar när jag ska lära mig att de pass som ser lättast ut på pappret oftast är de som är allra grisigast att faktiskt utföra? Det blev crossfit-come back med besked, om vi säger så.

5 varv av följande:
Minut 1: Overhead squats
Minut 2: Toes to bar (man hänger i ett räcke och ska försöka svinga upp så att tårna snuddar vid räcket, vilket de alltså inte gör när jag försöker :laugh:)
Minut 3: Wall balls
Minut 4: Sit ups
Minut 5: Vila

Halvvägs genom varv två kändes det helt osannolikt att jag skulle överleva mer än tre rundor till, men det var nog ungefär då jag tog mig över tröskeln från "oj, det här var ju lite jobbigt" till "JUST DO IT", och innan jag visste ordet av var passet slut!

Nu ska jag och mina smått geléaktiga muskler sova! :)

Alltså, åh vad sugen jag blev på crossfit när jag läste detta :love: Håller helt med om att det alltid var de pass som såg "lättast" ut på papper som blev de allra jobbigaste i verkligheten... Det där passet hade tagit kål på mig men ser sjukt kul ut!
 
Blev i alla fall 40 min promenad i mörkret igår efter middag hos svärföräldrarna :) Makens mormor gick bort under veckan så vi satt och pratade länge innan barnen visade att dom behövde hem och sova. Så promenaden blev senare än tänkt men den blev av :)

Idag tänkte jag rida på lunchen och ikväll ska jag och yngsta dottern gymma :D Maken och äldsta dottern ska på Halloweenfest.
 
Alltså, åh vad sugen jag blev på crossfit när jag läste detta :love: Håller helt med om att det alltid var de pass som såg "lättast" ut på papper som blev de allra jobbigaste i verkligheten... Det där passet hade tagit kål på mig men ser sjukt kul ut!
Ja, och framförallt är de passen som är baserade på antalet rundor istället för tid så sjukt mycket jobbigare mentalt eftersom det är så glasklart hur många fler gånger man behöver göra övning X! Men man tar sig ju igenom det, på något vis...

Har du tänkt dra igång med crossfit sedan när bebis är ute och kroppen har återhämtat sig ordentligt, eller ska du satsa på någon annan slags träning?

Första passet med PT imorgon! :eek:
Spännande! Har du något särskilt mål med träningen, eller hur kommer det sig att du satte igång egentligen? Sorry om du redan skrivit det någonstans och jag missat :angel:
Blev i alla fall 40 min promenad i mörkret igår efter middag hos svärföräldrarna :) Makens mormor gick bort under veckan så vi satt och pratade länge innan barnen visade att dom behövde hem och sova. Så promenaden blev senare än tänkt men den blev av :)

Idag tänkte jag rida på lunchen och ikväll ska jag och yngsta dottern gymma :D Maken och äldsta dottern ska på Halloweenfest.
Usch, tråkigt att höra. Men rätt häftigt ändå att han haft sin mormor i livet så länge!

Och vad gulligt det låter att de ska på Halloweenfest tillsammans! :love:
 
Ja, och framförallt är de passen som är baserade på antalet rundor istället för tid så sjukt mycket jobbigare mentalt eftersom det är så glasklart hur många fler gånger man behöver göra övning X! Men man tar sig ju igenom det, på något vis...

Har du tänkt dra igång med crossfit sedan när bebis är ute och kroppen har återhämtat sig ordentligt, eller ska du satsa på någon annan slags träning?


Spännande! Har du något särskilt mål med träningen, eller hur kommer det sig att du satte igång egentligen? Sorry om du redan skrivit det någonstans och jag missat :angel:

Usch, tråkigt att höra. Men rätt häftigt ändå att han haft sin mormor i livet så länge!

Och vad gulligt det låter att de ska på Halloweenfest tillsammans! :love:

Hon blev 86 år och varit dålig pga ålder det senaste så det var skönt för henne även fast det är jobbigt för oss som är kvar.

Ja jag tror inte dottern vågar gå dit själv faktiskt :rofl: Så maken följer med henne :D I morgon ska hon iväg på ännu ett halloweenkalas men det blir nog inte lika läskigt så hon kan gå själv. Jag ska med yngsta dottern på ett annat halloweenkalas i morgon så det är fullt upp :p
 
@Mineur Jag vill kunna springa med hundarna och tävla utan att få ont i kroppen. Behöver muskler i hela kroppen så planen är att bygga upp typ allt. :p Har lyckats med 5 pass den här veckan.

Är helt slut efter mitt PT pass, jäklar vad jag fick jobba. Är svag i höger ben och höger axel. Annars är det helt ok i kroppen just nu!

Blir 10km med hundarna (promenad) idag också så imorgon blir det nog vilodag.
 
Mammaträning igår men inte så värst effektivt då bebisen håller på att hitta någon form av sömnrutiner som helt klart gick åt helsike igår för han var supertrött men lyckades inte somna innan passet :meh: så fick mest bära runt/vagga och kolla på de andra. Tog istället en promenad i det underbara vädret på eftermiddagen, ca 1,5 timme med bebisen i bärsele.

Idag blev det en löptur på ca 5 km i lugnt tempo med barnvagnen. Körde en annan runda än vanligt med en brant grusbacke på slutet. Gav mig fan på att jag skulle springa upp och det gjorde jag också :devil: eller ja nästan stapplade på slutet men jag gav mig i alla fall inte! :D Nu ska vi besöka makens släktingars gravar, sen middag, godis och chips :o:p:D
 
Mammaträning igår men inte så värst effektivt då bebisen håller på att hitta någon form av sömnrutiner som helt klart gick åt helsike igår för han var supertrött men lyckades inte somna innan passet :meh: så fick mest bära runt/vagga och kolla på de andra. Tog istället en promenad i det underbara vädret på eftermiddagen, ca 1,5 timme med bebisen i bärsele.

Idag blev det en löptur på ca 5 km i lugnt tempo med barnvagnen. Körde en annan runda än vanligt med en brant grusbacke på slutet. Gav mig fan på att jag skulle springa upp och det gjorde jag också :devil: eller ja nästan stapplade på slutet men jag gav mig i alla fall inte! :D Nu ska vi besöka makens släktingars gravar, sen middag, godis och chips :o:p:D
Oj vad du är flitig! :banana::bump:
 
Jag och yngsta dottern har precis kommit upp från gymmet :) Körde bänk igen och tog tre ettor på 40 kg igen :banana: Har jag äntligen spräckt min gräns vid 40 kg tro?! Sen körde jag lite annat också men bänk va huvudövning. Nu ska jag bygga ihop nya köksbordet :D
 
Hon blev 86 år och varit dålig pga ålder det senaste så det var skönt för henne även fast det är jobbigt för oss som är kvar.

Ja jag tror inte dottern vågar gå dit själv faktiskt :rofl: Så maken följer med henne :D I morgon ska hon iväg på ännu ett halloweenkalas men det blir nog inte lika läskigt så hon kan gå själv. Jag ska med yngsta dottern på ett annat halloweenkalas i morgon så det är fullt upp :p
Jösses, jag minns inte att Halloween var så stort när jag var liten! Men jag hade älskat det om det varit så! Hoppas de har roligt på alla sina kalas :)

@Mineur Jag vill kunna springa med hundarna och tävla utan att få ont i kroppen. Behöver muskler i hela kroppen så planen är att bygga upp typ allt. :p Har lyckats med 5 pass den här veckan.

Är helt slut efter mitt PT pass, jäklar vad jag fick jobba. Är svag i höger ben och höger axel. Annars är det helt ok i kroppen just nu!

Blir 10km med hundarna (promenad) idag också så imorgon blir det nog vilodag.
Låter spännande! Kul att ha ett riktigt konkret, vettigt mål sådär :)
 
Jag var iväg på crossfit efter jobbet, men insåg för sent att det nog hade varit bättre om jag gått igår istället för idag med tanke på 1) passets upplägg och 2) min träningsvärk, som slagit till med full kraft idag.

Det var inget vidare ryggvänligt pass, men jag berättade för instruktören om mina problem och blev tillsagd att bara köra mitt eget race och göra precis så mycket eller lite som jag ville. Så när ryggen började kännas lite stel la jag mig helt sonika ner på golvet och körde lite stretch-övningar innan jag fortsatte. Det blev en timmes salig blandning av crossfit och yoga med andra ord :laugh:

Visst var det lockande att bara köra på tyngre och snabbare för att riktigt ta ut mig, men jag lyckades hålla mig i skinnet. Svettig och trött blev jag ändå, och ryggen känns helt bra såhär efteråt. Heja mig, eller nått! :D

Imorgon blir det lite hundpromenader eftersom vi är hundvakt åt min kompis hundar, men annars vila. Och söndag betyder ridning! :)
 
Jösses, jag minns inte att Halloween var så stort när jag var liten! Men jag hade älskat det om det varit så! Hoppas de har roligt på alla sina kalas :)


Låter spännande! Kul att ha ett riktigt konkret, vettigt mål sådär :)

Nej inte när jag va lite heller, är väl nåt år äldre än dig om jag minns rätt? Det är stor skillnad nu och det är ovant för mig med alla halloweenfester. Denna veckan blir det två var för våra barn :p
 
Har du tänkt dra igång med crossfit sedan när bebis är ute och kroppen har återhämtat sig ordentligt, eller ska du satsa på någon annan slags träning?

Ja lite längre framöver hoppas jag verkligen jag kan börja med crossfit igen :love: Tror inte jag kommer dra igång med det direkt dock utan över vintern satsa på att bygga upp kroppen inifrån först med typ
1. mamma-träning för bäckenbotten och inre magmuskler
2. bygga upp grundkondition med pw/jogga
3. lättare styrketräning
4. yoga

Sen när jag känner mig i ok grundform är jag redo för crossfit! Jag tror för egen del det blir lite hög skaderisk att dra igång med crossfit direkt, viljan och muskelminnet kommer göra det svårt att ligga på en lagom nivå när det blir peppigt osv :angel:
 
45 min ridning i morse, liten promenad med familjen och shettisen och sen en timmes promenad med mig själv är dagens träning :) Hoppas hunden kan följa med mig på promenaderna som vanligt i början av nästa vecka.
 
Jag sprang 5,2 km idag i lite halvkyla. Kände av luftrören samt mådde illa under större delen av turen. Förmodligen för att jag i dagarna två har ätit dels alldeles för fet mat och dels en hel del godis och annat onyttigt. Är nämligen på besök hos del av släkten och det har blivit ganska mkt av det goda. Trots de fysiska åkommorna var det jäkligt skönt att komma ut. Väldigt behaglig trötthet efter.
 
Ja lite längre framöver hoppas jag verkligen jag kan börja med crossfit igen :love: Tror inte jag kommer dra igång med det direkt dock utan över vintern satsa på att bygga upp kroppen inifrån först med typ
1. mamma-träning för bäckenbotten och inre magmuskler
2. bygga upp grundkondition med pw/jogga
3. lättare styrketräning
4. yoga

Sen när jag känner mig i ok grundform är jag redo för crossfit! Jag tror för egen del det blir lite hög skaderisk att dra igång med crossfit direkt, viljan och muskelminnet kommer göra det svårt att ligga på en lagom nivå när det blir peppigt osv :angel:
Ja jag tänkte väl att det nog hade varit lite väl friskt vågat att gå rakt in på crossfit efteråt, skönt att du resonerar så klokt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 400
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 874
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp