Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var tvungen att kolla. Jag har i okt sprungit 17 löppass (inkl dagens). Blev lite förvånad då det känns som att jag knappt sprungit ngt alls den här månaden i och med foten. Hade en hel veckas uppehåll bla. Men blev ändå 65,6 km totalt. Så det märks ju att det bara är en massa korta rundor som jag springer. Så inte speciellt ansträngande.

Sen ska sägas att dagens pass i ärlighetens namn knappt kvalar in som ett pass. Det blev fyra vändor på grusvägen pga full storm. Jag ville inte springa i närheten av träd eller byggnader. Så det blev två vändor i ultrarapid och två i raketfart. :D I hela 7,16 min höll jag på. :o. Så egentligen borde det räknas som ett 1/4-dels pass. Men det var iaf tillräckligt för att få lite känningar i benmusklerna (som blev chockade över raketfarten).

Sen utöver springningen har jag ridit och simmat också. Men det har jag ingen koll på.
 
Jag var tvungen att kolla. Jag har i okt sprungit 17 löppass (inkl dagens). Blev lite förvånad då det känns som att jag knappt sprungit ngt alls den här månaden i och med foten. Hade en hel veckas uppehåll bla. Men blev ändå 65,6 km totalt. Så det märks ju att det bara är en massa korta rundor som jag springer. Så inte speciellt ansträngande.

Sen ska sägas att dagens pass i ärlighetens namn knappt kvalar in som ett pass. Det blev fyra vändor på grusvägen pga full storm. Jag ville inte springa i närheten av träd eller byggnader. Så det blev två vändor i ultrarapid och två i raketfart. :D I hela 7,16 min höll jag på. :o. Så egentligen borde det räknas som ett 1/4-dels pass. Men det var iaf tillräckligt för att få lite känningar i benmusklerna (som blev chockade över raketfarten).

Sen utöver springningen har jag ridit och simmat också. Men det har jag ingen koll på.

Jättebra jobbat ju! :banana:
 
Blev en halvtimmes skrittur ihop med dottern igår. Mörkt, lite blåsigt och lite regn. Men hästarna var pigga och dottern var glad över att få rida unghästen igen efter hans vila :)

Idag är planen gym ikväll och eventuellt promenad på lunchen. Hunden är fortfarande lite halt så får gå utan hennes isf. Men det beror på hur mycket det ska blåsa och regna om jag går eller inte :p
 
Jättehärligt att läsa om hur ni håller igång, jag är så imponerad! :love:

Jag har tränat lite på mitt håll också, främst yoga och ridning den här veckan, men helt ärligt talat känns det mest som att jag gått runt och väntat på att sätta igång med crossfit igen. Och det är det dags för... I KVÄLL! :banana:

Fy vad peppad jag är! En liten del av mig känner förvisso mest för att gå hem och lägga mig i soffan eftersom jag har huvudvärk och det är åttonde kvällen i rad som jag har något planerat efter jobbet, men som tur är känner en ännu större del av mig ett starkt sug efter lite riktigt bra träning! Det ser dessutom ut att vara ett helt perfekt "come back-pass" med enbart individuella övningar, så jag kommer att kunna ta det precis i min egen takt och bara njuta av att vara tillbaka. :love:
 
Jag hade planerad vilodag i måndags. Igår var det typ snöstorm och det spelar ju fan ingen roll vad man tar på sig när snön piskar en i ansiktet. Så jag stannade inne. Sjukt missnöjd för det var första gången på över en månad som det blev två vilodagar i rad. Och dessutom trist start på veckan.

Räknade ihop oktobers pass, blev 22 st hittills och ska ut senare idag också så lär bli 23. Vet inte exakt hur många km löpning för gav upp att logga det separat eftersom jag gått också på varje pass. Men vet att antal höjdmeter kan jag verkligen vara nöjd med.
 
Jag fick ihop 21 pass nu i oktober, och då har det ändå försvunnit flera tillfällen då vi var på Halloween på Liseberg, en hel dag på bilinköp-jakt samt en hel del övertid på studierna. Jag känner mig så nöjd, för jag läser 125 procent, har 3 barn och livlig unghund. Visserligen kör vi en del samträning, antingen genom att springa eller cykla så det kanske ändå är tur att vi har honom som kräver sitt. För när sambon är ute och springer med hunden så känner man sig piskad att köra ett pass inne eftersom man kan inte vara sämre än mannen :angel::o

Skriver sällan, men kör numera 1 timme s k rivstart i grupp med PT utöver mina hemmaträningar. Och jösses, jag ansåg mig vara i rätt hyfsad form efter 2 års träning med styrketräning men hej och hå vad kroppen får slita. Vissa tillfällen får jag sitta ner då jag får ansträngningsillamående eftersom varje pass avslutas med cirkel- intervaller i högt tempo, tex höga knän i 30 sec, vila 30 sec, cykel med tungt motstånd 30 sec, vila 30 sec, burpes med step/hopp över box 30 sec osv.Är mellan 4-5 stationer, och man kör 3 varv. Igår kunde jag knappt gå ut till bilen, så jag var så nöjd att det är automat :rofl:
 
Igår blev det en lugn promenad ca 1 timme med bebis i bärsele och kidsen på cyklarna. Sen smällde vi i oss varsin max-meny på några miljarder kalorier :o:D asgott men var så mätt att jag fick ta en långpromenad ca 2 timmar med kiddot i bärsele innan jag fick upp tillräcklig hunger för middag.

Idag blev det en promenad med stora barnen på shettisen och bebisen i bärsele på morgonen. Sen löptur på eftermiddagen med bebisen i vagnen. Var så himla taggad på att springa! Det kändes så dock jäkla tungt, tills jag insåg att jag råkat springa rätt mycket snabbare än jag brukar, och det i rejäl motvind och med barnvagnen :p så det kanske inte var konstigt att det kändes lite.
 
La på lite för mkt motstånd i måndags när jag cyklade. Hade lite för ont i går. Foten gillade inte vinterkängor heller. Fick laser i går kväll. I dag blev det 20.3 km på cykel med ett snäpp lättare motstånd. Helt ok känsla.
 
Sen ska sägas att dagens pass i ärlighetens namn knappt kvalar in som ett pass. Det blev fyra vändor på grusvägen pga full storm. Jag ville inte springa i närheten av träd eller byggnader. Så det blev två vändor i ultrarapid och två i raketfart. :D I hela 7,16 min höll jag på. :o. Så egentligen borde det räknas som ett 1/4-dels pass. Men det var iaf tillräckligt för att få lite känningar i benmusklerna (som blev chockade över raketfarten).

Jag tror ändå att det är precis sådana pass som är mycket av tricket, i alla fall för någon som mig som ibland bara kan tappa detta med konditionsträningen helt och kommer på en massa ursäkter för att skjuta upp träningen. Ger jag mig bara ut på mina bestämda dagar och tider - om så en ynka km - höjer pulsen och sedan hem igen, så blir det aldrig det där ångestladdade "oj nu har jag tappat allt, nu har jag slutat träna, nu kommer det att bli SÅ svinjobbigt att börja om igen".

Och det är ju VÄLDIGT mycket lättare att alls börja få de där skjuta-upp-tankarna när det blåser storm och är mörkt och ruggigt ute. Så absolut ett pass att vara nöjd med! Trots att det inte är ett ultrapass i längd. :D

Sedan såklart att det är befogat att stuva om i schemat ibland ändå när det bara är för djävligt ute, men i alla fall jag behöver hålla någon plan för hur många dagar i veckan som SKA innehålla konditionsträning/löpning, kort eller långt.
 
Jag tror ändå att det är precis sådana pass som är mycket av tricket, i alla fall för någon som mig som ibland bara kan tappa detta med konditionsträningen helt och kommer på en massa ursäkter för att skjuta upp träningen. Ger jag mig bara ut på mina bestämda dagar och tider - om så en ynka km - höjer pulsen och sedan hem igen, så blir det aldrig det där ångestladdade "oj nu har jag tappat allt, nu har jag slutat träna, nu kommer det att bli SÅ svinjobbigt att börja om igen".

Och det är ju VÄLDIGT mycket lättare att alls börja få de där skjuta-upp-tankarna när det blåser storm och är mörkt och ruggigt ute. Så absolut ett pass att vara nöjd med! Trots att det inte är ett ultrapass i längd. :D

Sedan såklart att det är befogat att stuva om i schemat ibland ändå när det bara är för djävligt ute, men i alla fall jag behöver hålla någon plan för hur många dagar i veckan som SKA innehålla konditionsträning/löpning, kort eller långt.
Jag håller med! En av de allra sannaste klyschor som finns måste ju ändå vara "Den bästa träningen är den som blir av". Så är det verkligen!
 
Undrar när jag ska lära mig att de pass som ser lättast ut på pappret oftast är de som är allra grisigast att faktiskt utföra? Det blev crossfit-come back med besked, om vi säger så.

5 varv av följande:
Minut 1: Overhead squats
Minut 2: Toes to bar (man hänger i ett räcke och ska försöka svinga upp så att tårna snuddar vid räcket, vilket de alltså inte gör när jag försöker :laugh:)
Minut 3: Wall balls
Minut 4: Sit ups
Minut 5: Vila

Halvvägs genom varv två kändes det helt osannolikt att jag skulle överleva mer än tre rundor till, men det var nog ungefär då jag tog mig över tröskeln från "oj, det här var ju lite jobbigt" till "JUST DO IT", och innan jag visste ordet av var passet slut!

Nu ska jag och mina smått geléaktiga muskler sova! :)
 
Blev ett pass idag också, men fy vad skit det var. Benen var trötta, jag var trött, underlaget var skit på nåt sätt hela tiden (antingen stenigt och hårt packat grus vilket jag inte gillar när jag har dubbade skor, eller bara ren is vilket jag iofs har bra grepp på men skulle önska mjukare just nu, eller snö som dubbarna inte nådde igenom och som släppte så man gled med snön). Blev förvånad när jag såg att det blev 8.5 km (sprang inte hela), så jag härdade ut länge ändå. Det var iaf vindstilla.
 
Jag och barnen körde shettisen igår efter middagen. Första mörkerturen med henne men det gick bra :) Sen packade jag alla 11 höpåsar och gjorde klart nästan allt för kvällen innan vi la barnen och jag gick ner till gymmet. Är spänd i den dumma högra sätesmuskeln som ömmar upp i ländryggen igen så det blev lätta marklyft, skivstångsrodd, omvända flyes, russian twist och plankan. Så det blev 20 pass den här månaden :banana:
 
Tjoho vad mkt härlig läsning!! Ni är ju grymma! :banana:

4 km imorse utan, hör och häpna, vind! Inte ngn att tala om i vart fall. Tycker det är en smula kämpigt att jag har tappat i fart och ork. Åker på lite soppatorsk emellanåt. Tror jag skulle behöva springa långt och långsamt ett tag igen för att komma upp i kondition igen. Men det lyckas jag inte lösa med livssituationen just nu. Så det får bli vad det blir. Det kommer ju bättre tider igen och jag måste ju inte tvunget springa ngt nyårslopp om jag inte är riktigt i form. Så jag ska försöka chilla och ta det hela med ro.
 
Blev ett pass idag också, men fy vad skit det var. Benen var trötta, jag var trött, underlaget var skit på nåt sätt hela tiden (antingen stenigt och hårt packat grus vilket jag inte gillar när jag har dubbade skor, eller bara ren is vilket jag iofs har bra grepp på men skulle önska mjukare just nu, eller snö som dubbarna inte nådde igenom och som släppte så man gled med snön). Blev förvånad när jag såg att det blev 8.5 km (sprang inte hela), så jag härdade ut länge ändå. Det var iaf vindstilla.
Starkt jobbat! :banana:
 
Undrar när jag ska lära mig att de pass som ser lättast ut på pappret oftast är de som är allra grisigast att faktiskt utföra? Det blev crossfit-come back med besked, om vi säger så.

5 varv av följande:
Minut 1: Overhead squats
Minut 2: Toes to bar (man hänger i ett räcke och ska försöka svinga upp så att tårna snuddar vid räcket, vilket de alltså inte gör när jag försöker :laugh:)
Minut 3: Wall balls
Minut 4: Sit ups
Minut 5: Vila

Halvvägs genom varv två kändes det helt osannolikt att jag skulle överleva mer än tre rundor till, men det var nog ungefär då jag tog mig över tröskeln från "oj, det här var ju lite jobbigt" till "JUST DO IT", och innan jag visste ordet av var passet slut!

Nu ska jag och mina smått geléaktiga muskler sova! :)
Grymt! :bump::banana:
 
Jag håller med! En av de allra sannaste klyschor som finns måste ju ändå vara "Den bästa träningen är den som blir av". Så är det verkligen!

Håller verkligen också med här! Läste någon gång att bara att höja pulsen i så lite som en minut har massor med positiva hälsoeffekter (har inga källor på detta för det var länge sen jag läste det men det bör gå att hitta :)), så jag brukar försöka tänka det när det blir något mindre lyckat pass. Det är ju fortfarande bättre att göra något än inget liksom :)
 
Idag ska jag rida på lunchen och i em tänkte jag ta en promenad. Hunden får vila sitt ben några dagar till så jag måste tyvärr gå utan henne isåfall och det är inte alls lika roligt i mörkret :nailbiting: Men jag får väl stålsätta mig och gå en timme med pannlampa på huvudet och ljudbok i öronen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 398
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 872
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp