Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev nyfiken så jag mätte min vilopuls och fick den till 49 slag/minut. Känner mig inte alls vältränad dock.

Jag känner mig inte heller vältränad men mer fit liksom än min make tex som inte tränar aktivt. Vet inte vad man ska kalla det? Springer ju milen och min make skulle tuppa av om han skulle ge sig på det :p
Tror man får se det individuellt utefter hur man låg till innan man började träna.
Jag fick ont av att gå 100 meter förra sommaren och springer nu milen så tycker jag har rätt bra form :)
 
Jag känner mig inte heller vältränad men mer fit liksom än min make tex som inte tränar aktivt. Vet inte vad man ska kalla det? Springer ju milen och min make skulle tuppa av om han skulle ge sig på det :p
Tror man får se det individuellt utefter hur man låg till innan man började träna.
Jag fick ont av att gå 100 meter förra sommaren och springer nu milen så tycker jag har rätt bra form :)
Ja, genetik spelar tydligen in och vissa ligger generellt lägre.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag har varit på gränsen till utmattad de senaste dagarna. Har därför inte motionerat sedan i lördags utan prioriterat att ta det lite lugnt på morgnarna istället. Och det har hjälpt. Idag känner jag mig på bättringsvägen. Får se hur det känns resten av veckan.
 
Jaha, det gick ju bra det där. Stöp med full kraft på en isfläck i nedförslutning och gatsten - på väg till möte i morse. Landade med fotleden på tvären under kroppen. Trodde först den var bruten men "lyckligtvis" verkar det ha stannat vid en våldsam stukning när jag hämtat andan lite och fått vårdcentralens dom. Mitt kilometertempo är hur som helst reducerat till cirka 90 minuter/km med nuvarande rörelsemönster.

Är det nu jag ska ta itu med min överkroppsträning? (Och investera i ett par icebugsskor.) :meh: Be careful out there, alla joggande och springande och gående människor!
 
Jag smyger in i tråden igen efter att ha varit lite low key under hösten.

Jag har genomfört tre månader onlinecoaching, vilket dessvärre sammanföll med den värsta hösten i sedan typ 2002. Jag har fått kämpa enormt mycket med stress, trötthet och ångest. Träningen har fått stå tillbaka kraftigt, har snittat ett-två pass i veckan (har inte tappat så mycket styrka, men en del uthållighet och tålighet). Trots detta har jag faktiskt lyckats förbättra min kosthållning och jag har tappat några kilon. Hade jag inte haft onlinecoachingen hade jag nog närmat mig tresiffrigt nu, istället har jag trillat ner på en ny förstasiffra.

Jag har insett att så länge jobbet ser ut som det gör kommer det inte finnas mental ork eller faktisk tid till att lalla fem-sex timmar i veckan på gymmet. Jag har därför valt att behålla mina ett-två pass på gymmet i veckan som jag faktiskt lyckas få till och fylla upp med hemmaträning. Jag höll på mycket med yoga för många år sedan och skulle vilja hitta tillbaka till det, varför jag köpt ett yoga- och hemmastyrketräningsprogram från Bad Yogi. Idag körde jag första passet, det kommer nog att kännas imorgon. :p

Jag har dessutom investerat i en ny Fitbit, eftersom jag tycker det är kul med statistik, och har gjort en deal med mig själv att när det blir tufft ska jag göra så som jag fick lära mig under onlinecoachingen, att jag ska fokusera på sömn, kost, vardagsmotion och träning i den ordningen.

Jag ser ett svagt ljus i tunneln nu och hoppas verkligen att få avsluta året med en månad som bygger upp mig och inte bara bryter ner mig.
Vad skönt att höra ifrån dig igen, jag har undrat hur det har gått för dig. Det låter fruktansvärt kämpigt, men det var väl kanske lite tur i oturen också att onlinecoachningen sammanföll med den här perioden så att du kunde få lite ytterligare hjälp att hålla näsan ovanför vattenytan? Även om jag förstår att du hade tänkt dig få ut betydligt mer än så av det. Nåja, härligt att ha dig här igen i alla fall!
Lätt promenad på ca 30 min tidigare idag när barnen res varsin häst och nu ikväll 40 min raskare promenad med hunden :) Kyligt ute med -12 grader och stjärnklart men jag gillar det!
Jäklar vad kallt! Då har vi haft 25 grader varmare än ni idag :laugh: Men jag föredrar lite minusgrader (kanske inte fullt så mycket som 12 dock...) så jag är lite avundsjuk på dig!
Jag har varit på gränsen till utmattad de senaste dagarna. Har därför inte motionerat sedan i lördags utan prioriterat att ta det lite lugnt på morgnarna istället. Och det har hjälpt. Idag känner jag mig på bättringsvägen. Får se hur det känns resten av veckan.
Starkt gjort att lyssna på kroppen och stänga av när det behövs. Hoppas att du känner dig bättre snart!
Jaha, det gick ju bra det där. Stöp med full kraft på en isfläck i nedförslutning och gatsten - på väg till möte i morse. Landade med fotleden på tvären under kroppen. Trodde först den var bruten men "lyckligtvis" verkar det ha stannat vid en våldsam stukning när jag hämtat andan lite och fått vårdcentralens dom. Mitt kilometertempo är hur som helst reducerat till cirka 90 minuter/km med nuvarande rörelsemönster.

Är det nu jag ska ta itu med min överkroppsträning? (Och investera i ett par icebugsskor.) :meh: Be careful out there, alla joggande och springande och gående människor!
Aj som tusan! Stackare! Hade de någon prognos för hur länge du kan tänkas vara ute ur spelet så att säga? Överkroppsträning låter bra tycker jag!
 
Här är en till som tryckt på pausknappen - fast bara för idag. Hoppas vara tillbaka på banan imorgon. Kom hem från en jobbresa vid 01 i natt efter att ha åkt iväg tidigt på måndag morgon. Och fram till måndag morgon hade vi 6 personer boendes här i lägenheten, så det har inte varit en lugn stund sedan i måndags förra veckan... Vilket var dagen efter att jag kommit hem från min förra jobbresa. Ja, ni hör ju!

Idag njuter jag därför av att sitta i mitt eget vardagsrum, alldeles för mig själv, och gotta mig i tanken på att jag inte behöver resa igen förrän om tre veckor. Det känns som en ganska lång stund i mitt liv! Jag ska verkligen prioritera och njuta av träningen de här tre veckorna, och börjar med crossfit både torsdag och på fredag den här veckan. Passen ser superroliga ut och jag verkligen längtar dit! Men inte ikväll, ikväll måste jag ge kroppen en chans att slappna av lite och bara vara.

Kosten har blivit helt åt pipsvängen under de senaste veckorna med alla resor och besök hit och dit, men vi får se om jag pallar ta tag i den såhär innan jul eller låter det vara och tar ett rejält tag i januari istället. Just nu känns allt annat än att typ andas, promenera till jobbet och jobba som överkurs.
 
Aj som tusan! Stackare! Hade de någon prognos för hur länge du kan tänkas vara ute ur spelet så att säga? Överkroppsträning låter bra tycker jag!

De sa ingen bestämd tid men det ska ju närmast vara bra med försiktigt upptrappad belastning. Som det känns nu blir det nog minimalt med rörelse veckan ut i alla fall. Mina erfarenheter av stukade fotleder kommer från ridolyckor som är många år tillbaka i tiden nu, men jag minns att det gick lång tid att jobba tillbaka en vettig rörlighet, kändes helt orimligt drygt innan jag fick på mig en ridstövel utan dragkedja igen.... får väl bli shortchaps så snart det går. Men det är "uppsittningsfoten"/vänster så bara det momentet att trampa ifrån i stigbygeln lär dröja ett par veckor. :(

Nu när kroppen blivit några år äldre - och några kilon tyngre - så känns det också som en bra idé att vara lite mer noggrann med rehabträning för annars kommer visst stukningen tillbaka lättare igen.
 
Vad skönt att höra ifrån dig igen, jag har undrat hur det har gått för dig. Det låter fruktansvärt kämpigt, men det var väl kanske lite tur i oturen också att onlinecoachningen sammanföll med den här perioden så att du kunde få lite ytterligare hjälp att hålla näsan ovanför vattenytan? Även om jag förstår att du hade tänkt dig få ut betydligt mer än så av det. Nåja, härligt att ha dig här igen i alla fall!

Jäklar vad kallt! Då har vi haft 25 grader varmare än ni idag :laugh: Men jag föredrar lite minusgrader (kanske inte fullt så mycket som 12 dock...) så jag är lite avundsjuk på dig!

Starkt gjort att lyssna på kroppen och stänga av när det behövs. Hoppas att du känner dig bättre snart!

Aj som tusan! Stackare! Hade de någon prognos för hur länge du kan tänkas vara ute ur spelet så att säga? Överkroppsträning låter bra tycker jag!

Ja vi har haft så kallt i flera dagar nu och i morgon ska det snöa! Men det ska regna bort under helgen :meh: Ner till -15 stör det mig inte så mycket för jag är bra på att klä mig och rör oftast på mig mycket när jag är ute men närmar det sig -20 är det onödigt kallt :p
 
Vi skippar gym ikväll och flyttar det till i morgon. Har städat uppe och gjort klart för advent så nu vill vi bara krypa ner i de rena sängkläderna och kolla bonde söker fru :D
Ska fixa nu hästarna såklart och jag landar nog på 10000 steg ändå idag trots att jag egentligen inte gjort något mer än ta hand om djur, barn och hus :)
 
Jaha, det gick ju bra det där. Stöp med full kraft på en isfläck i nedförslutning och gatsten - på väg till möte i morse. Landade med fotleden på tvären under kroppen. Trodde först den var bruten men "lyckligtvis" verkar det ha stannat vid en våldsam stukning när jag hämtat andan lite och fått vårdcentralens dom. Mitt kilometertempo är hur som helst reducerat till cirka 90 minuter/km med nuvarande rörelsemönster.

Är det nu jag ska ta itu med min överkroppsträning? (Och investera i ett par icebugsskor.) :meh: Be careful out there, alla joggande och springande och gående människor!
Ajajaj hoppas att det inte är fullt så illa i alla fall. Jag tyvärr alldeles för mycket erfarenhet av stukningar och rekommenderar sjukgymnastik så fort du kan. Om du inte vet hur man ska tejpa så be dem visa. Det kan behövas. Rejäla stukningar kan ta många veckor att läka ut helt.
 
Åh jag är så lättövertalad. Blev årskort på gymmet istället för de planerade 3 månaderna... Men man kan tydligen frysa abonnemanget så det gör jag nog i sommar och återupptar till hösten igen.

Skulle ta det lugnt eftersom jag hade rätt ordentlig träningsvärk efter måndagen. Förutom löpningen så gick jag ytterligare 7,5 km i raskt tempo på kvällen... Men jag var helt stressad och uppe i varv så jag gick ut rätt hårt och höll uppe ångan i hela de 35 min som programmet på crosstrainern varade. Känns okej ändå nu, det är delvis andra muskler som används tydligen.
 
Åh jag är så lättövertalad. Blev årskort på gymmet istället för de planerade 3 månaderna... Men man kan tydligen frysa abonnemanget så det gör jag nog i sommar och återupptar till hösten igen.

Skulle ta det lugnt eftersom jag hade rätt ordentlig träningsvärk efter måndagen. Förutom löpningen så gick jag ytterligare 7,5 km i raskt tempo på kvällen... Men jag var helt stressad och uppe i varv så jag gick ut rätt hårt och höll uppe ångan i hela de 35 min som programmet på crosstrainern varade. Känns okej ändå nu, det är delvis andra muskler som används tydligen.

Åh avis! Tänkte skaffa gymkort när jag får träna igen. Typ 2 veckor kvar innan jag får skutta fram lite snabbare än PW! Så det blir lagom efter nyår tänker jag.
 
Helt enkelt för att det är roligt att mäta sig med mer jämnåriga. Lidingöloppet har ett sådant lopp men hade varit kul hitta flera. Tydligen är det så att idrottsklubbar som arrangerar lopp oftast har det medan andra arrangörer bara har så att man i resultatlistan kan se åldersindelat. Har jag lärt mig efter jag ställde frågan här..
Ok, intressant. Jag tycker just löpningen är en sådan träningsform där ålder spelar ovanligt liten roll. Jag tycker nog i princip att den inte spelar ngn roll alls så länge man talar om ett spann mellan typ 15-60. Mina egna observationer är att det verkar vara extremt mga 40+ som är bra på att löpa. Det tror jag dock inte alls har med åldern att göra utan att det för mga i den åldern uppstår ett behov av att träna. Sen är det färre väldigt unga personer men de som är aktiva är oftast väldigt duktiga. Det verkar dock generellt vara kopplat till en låg vikt. Ju mindre man väger desto lättare att springa både snabbt och långt. Så för egen del hade jag tyckt det var intressantare med viktklasser och få springa mot de som ligger nära i vikt istället för ålder. Men ett sådant fokus vore osunt så det är inget jag skulle vilja införa på riktigt.
 
Åh jag är så lättövertalad. Blev årskort på gymmet istället för de planerade 3 månaderna... Men man kan tydligen frysa abonnemanget så det gör jag nog i sommar och återupptar till hösten igen.

Skulle ta det lugnt eftersom jag hade rätt ordentlig träningsvärk efter måndagen. Förutom löpningen så gick jag ytterligare 7,5 km i raskt tempo på kvällen... Men jag var helt stressad och uppe i varv så jag gick ut rätt hårt och höll uppe ångan i hela de 35 min som programmet på crosstrainern varade. Känns okej ändå nu, det är delvis andra muskler som används tydligen.
Åh vad roligt med gymkort! Jag skulle också vilja men inser att tillfällena då jag kan nyttja det inte motiverar den sjukligt höga kostnaden. Inte ens med friskvårdsbidrag. Men det är ju verkligen guld nu under den här perioden när blåsten och mörkret förtar all träningsglädje!
 
Jag kör paus idag också. Pulsen ligger så högt att det är nära hjärtklappning. Min kropp säger verkligen ifrån att det under en ganska lång period har varit alldeles för mkt. För min del är det arbetsbelastningen som är för hög och som jag inte alls kan styra över just nu. Jag vet dock att det oftast går i vågor och att det brukar komma lugnare perioder efter en intensiv. Denna gång är den intensiva perioden dock så lång att jag tvivlar på att det kommer bli bättre. Så det är en evinnerlig tur att det snart är jul med tillhörande ledighet.
 
Jag kör paus idag också. Pulsen ligger så högt att det är nära hjärtklappning. Min kropp säger verkligen ifrån att det under en ganska lång period har varit alldeles för mkt. För min del är det arbetsbelastningen som är för hög och som jag inte alls kan styra över just nu. Jag vet dock att det oftast går i vågor och att det brukar komma lugnare perioder efter en intensiv. Denna gång är den intensiva perioden dock så lång att jag tvivlar på att det kommer bli bättre. Så det är en evinnerlig tur att det snart är jul med tillhörande ledighet.

Klokt att lyssna på kroppen :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 397
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 842
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp