Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Börjat jogga igen efter att ha haft uppehåll ett par månader. Känns bra att vara igång igen!
Tyvärr har jag ingen naturlig fallenhet för jogging (antar att jag är för kort och klumpig) så jag kommer aldrig ner på några bra tider men det gör inte så mycket. Huvudsaken är att jag får motion!
Har kört ett par pass med hunden som draghjälp och har haft djävulusisk träningsvärk efter detta. Han drar väldigt bra men det blir absolut träning för mig ändå och så går det mycket fortare!
 
Man skriver vikt på crosstrainern också men inte längd. Lifesum säger färre kalorier än runkeeper också men jag har tänkt att det handlar om att jag dels springer lite snabbare än jag skriver, dels är ju marken aldrig helt plan.
För mig visar Lifesum fler kalorier än min klocka.
 
Börjat jogga igen efter att ha haft uppehåll ett par månader. Känns bra att vara igång igen!
Tyvärr har jag ingen naturlig fallenhet för jogging (antar att jag är för kort och klumpig) så jag kommer aldrig ner på några bra tider men det gör inte så mycket. Huvudsaken är att jag får motion!
Har kört ett par pass med hunden som draghjälp och har haft djävulusisk träningsvärk efter detta. Han drar väldigt bra men det blir absolut träning för mig ändå och så går det mycket fortare!
Vad roligt med hundsällskap! Och roligt med ytterligare en i tråden som springer! :):banana:
 
Ni som springer lopp, finns det åldersindelade lopp så man tävla mot folk i liknande åldrar så inte bara att det går att se åldersindelat i resultatlistan alltså. Känner till att Lidingöloppet har men finns det flera? Önskar mig lopp där man springer tillsammans men tävlar i olika klasser.
 
Den där förkylningen jag drog på mig försvann tack och lov fortare än jag kunde säga prosit, så från och med i går har jag känt mig helt som vanligt. Tack tack tack till mitt fantastiska immunförsvar! :bow:

Jag hade ju dock redan ställt in mig på att det inte skulle bli så mycket träning den här veckan, men på väg hem från jobbet kände jag ett starkt sug efter att röra lite på kroppen så jag lät vårt besök laga middag (bra värdinna här :laugh:) medan jag lånade sambons gymkort och stack iväg och körde ett expresspass! Löpning dit (typ 4-500 m), tre supersets av latsdrag + Bulgariska utfall med hantlar och tre set axellyft åt sidan. Sedan blev jag så sugen på att bänka när jag såg en annan tjej göra det på väg ut, så jag var tvungen att stanna och köra tre set bänkpress också :D

Det sved lite i bröstet när jag kom upp i puls så jag försökte ta det lugnt, och hoppas att jag inte retat upp någon eländig förkylningsrest. Imorgon blir det ridning av två hästar och sedan träningsvila samt massor av god mat fram till onsdag! :)
 
Måste visa det här. Brukar ha koll på vilopulsen och det är rätt fascinerade hur den steg precis efter operationen för att nu gått ner igen när jag börjat känna mig som normalt igen :)
Älskar att min fitbit har sån koll!
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20181123-091328.png
    Screenshot_20181123-091328.png
    104,5 KB · Visningar: 23
Måste visa det här. Brukar ha koll på vilopulsen och det är rätt fascinerade hur den steg precis efter operationen för att nu gått ner igen när jag börjat känna mig som normalt igen :)
Älskar att min fitbit har sån koll!
Ja, det tycker jag också är fascinerande. Dålig sömn, stress, sjukdom, smärta etc ger så tydliga utslag. Jag kan på morgonpulsen se hur bra natten har varit. Stämmer alltid med den faktiska upplevelsen. Är även en bra påminnelse att lugna ner sig lite när man ser att pulsen ligger lite för högt. Sen fascineras jag alltid av hur väldigt lågt jag ligger när jag kör bil. Det är tydligen en väldigt avkopplande upplevelse för mig. 😂
 
Idag blev det en fartrunda. Lyckades för första gången springa 2 km i sträck i tävlingstempo långt under 5 min/km. Tredje kilometern hamnade strax under 5 min/km. Sen började jag få lite problem med orken och körde därför, efter en kort paus, ett antal spurtpass med vila emellan. Så riktigt nöjd med att se att jag tar mig fram emot målet att orka hålla sådant tempo i 5,2 km. Trots att jag i princip inte springer några konditionsgivande långpass längre. Men uppenbarligen går det att förbättra sig ändå. Så en väldigt rolig träningsdag idag! :love:
 
Ni som springer lopp, finns det åldersindelade lopp så man tävla mot folk i liknande åldrar så inte bara att det går att se åldersindelat i resultatlistan alltså. Känner till att Lidingöloppet har men finns det flera? Önskar mig lopp där man springer tillsammans men tävlar i olika klasser.
Jag har tyvärr inte ngn direkt koll på lopp. Varför önskar du springa åldersindelat?
 
Måste visa det här. Brukar ha koll på vilopulsen och det är rätt fascinerade hur den steg precis efter operationen för att nu gått ner igen när jag börjat känna mig som normalt igen :)
Älskar att min fitbit har sån koll!

Skulle verkligen vilja kunna ha en fitbit! Men på jobbet får jag inte ha på mig någonting alls, tror ni att det skulle bli väldigt missvisande att bara ha på sig den på fritiden, eller är det totalt onödigt då?
 
Idag var jag ute en sväng själv med barnvagnen igen, samma runda som sist inte kändes så värst bra tre dagar efter förlossningen.. Men idag helt ok! :up: Men så är det ju också två veckor efter förlossningen istället ;)
Annars kör jag på med bäckenbottenövningar (känner redan betydligt bättre kontakt!) och sen har jag bara dagar kvar på nivå 1 av MammaMage-appen så sen hoppas jag nivå 2 ger lite nya utmaningar :D
Lite band pull aparts, rodd med gummiband, raka mark med 10 kg kb och lätta axelpressar fick jag till här hemma en dag också, kändes jättebra :love:
 
Har inte skrivit här på ett par veckor helt enkelt eftersom jag inte tränat något pga envis jobbig förkylning med hosta som sedan utvecklade sig till någon form av bihåleinflammation som vägrade ge sig :meh:

Men nu börjar jag sakta men säkert bli som folk igen! Har gått någon liten lugn promenad med bebisen i bärsele senaste dagarna och igår vågade jag mig på ett hemmaträningspass! Det kändes tungt och ovant efter ett par veckor men kul att röra lite på kroppen igen! :up:

I morse tog jag en lugn löptur med barnvagnen. Lite hostig och slemmig så det gick segt i uppförsbackarna men jag tog mig runt 4 kilometerrundan vilket jag känner mig nöjd med :)

Vad gäller kost så har det väl inte varit superbra under förkylningen, det har blivit lite mycket godis och onyttigheter men jag får väl ta nya tag nu :) det har ändå inte varit fullständig katastrof så jag bestämde mig för att vara lite snäll mot mig själv, det är ju liksom tufft nog att vara superförkyld med vaknätter med bebis och tuffa dagar med tre små barn!
 
Skulle springa en runda men fick avbryta efter 2 km. Hade så himla ont i vaderna så det gick inte alls. Undrar om jag fått någon muskelbristning eller något för det känns inte som träningsvärk.
 
Sen fascineras jag alltid av hur väldigt lågt jag ligger när jag kör bil. Det är tydligen en väldigt avkopplande upplevelse för mig. 😂
Jag pratade med min terapeut om min ångest och vad som funkar att göra, jag sa att om det inte är alltför illa så är det i princip alltid bra att köra bil. Jag lyckas koncentrera mig på det, och det kräver "lagom" koncentration så mitt huvud får vila lite. Jag är i nuet hela tiden. Då menade iofs inte stadskörning i rusningstrafik. Iaf sa hon att det verkade vara ganska vanligt, att det kan fungera ångestdämpande.

(Och nej jag kör givetvis inte om jag mår så pass dåligt att jag inte har koncentration för det eller om jag tagit lugnande, så ingen behöver bekymra sig för det :p.)
 
Vi blev klara med på vårt stora uteprojekt redan på lördag em :) Barnen åkte till sin farbror och kusin för att sova över (senare på kvällen på den yngsta hem igen dock :p) så jag och maken tog en promenad tillsammans. Igår grejade vi med lite olika saker ute och städade upp. Tog en tur med hästarna också så jag fick till en ridtur och på kvällen sprang jag 5 km på löpbandet, under halvtimmen även denna gång :up:

Idag ska jag rida på lunchen och ikväll är planen gym men vi har beställt två gruslass till så om det kommer idag så kommer vi göra klart ute och då märks det om det hinns med gym eller ej.

Så förra veckan fick jag ihop tre ridpass, tre styrkepass och ett löppass :) Hoppas få till samma denna veckan fast ett ridpass till också. Ska ha med min unghäst på hoppträning på lördag för första gången :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp