Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle verkligen vilja kunna ha en fitbit! Men på jobbet får jag inte ha på mig någonting alls, tror ni att det skulle bli väldigt missvisande att bara ha på sig den på fritiden, eller är det totalt onödigt då?

Jobbar du heltid? Isf försvinner ju ett ex antal timmar per dag. Jag jobbar halvtid när jag jobbar och det kan man ju leva med att inte använda klockan på. Men heltid känns ovärt en dyrare modell iaf. Vill du ha en så köp en som inte är så dyr om du vill ha lite koll på icke arbetstid. En del använder den ju bara under träningspass så det funkar ju också. Fundera vad du vill ha ut av den och välj modell efter det :)
 
9994 steg i snitt per dag förra veckan. Verkar vara tillbaka på banan. Men lite frustrerad över de få stegen kvar till 10.000 steg om dagen :p

Varit ute på en PW idag på en timma. Hade varit perfekt väder för en springtur och kom på mig själv med att ladda för att börja springa så fick stoppa mig :o
 
Jag smyger in i tråden igen efter att ha varit lite low key under hösten.

Jag har genomfört tre månader onlinecoaching, vilket dessvärre sammanföll med den värsta hösten i sedan typ 2002. Jag har fått kämpa enormt mycket med stress, trötthet och ångest. Träningen har fått stå tillbaka kraftigt, har snittat ett-två pass i veckan (har inte tappat så mycket styrka, men en del uthållighet och tålighet). Trots detta har jag faktiskt lyckats förbättra min kosthållning och jag har tappat några kilon. Hade jag inte haft onlinecoachingen hade jag nog närmat mig tresiffrigt nu, istället har jag trillat ner på en ny förstasiffra.

Jag har insett att så länge jobbet ser ut som det gör kommer det inte finnas mental ork eller faktisk tid till att lalla fem-sex timmar i veckan på gymmet. Jag har därför valt att behålla mina ett-två pass på gymmet i veckan som jag faktiskt lyckas få till och fylla upp med hemmaträning. Jag höll på mycket med yoga för många år sedan och skulle vilja hitta tillbaka till det, varför jag köpt ett yoga- och hemmastyrketräningsprogram från Bad Yogi. Idag körde jag första passet, det kommer nog att kännas imorgon. :p

Jag har dessutom investerat i en ny Fitbit, eftersom jag tycker det är kul med statistik, och har gjort en deal med mig själv att när det blir tufft ska jag göra så som jag fick lära mig under onlinecoachingen, att jag ska fokusera på sömn, kost, vardagsmotion och träning i den ordningen.

Jag ser ett svagt ljus i tunneln nu och hoppas verkligen att få avsluta året med en månad som bygger upp mig och inte bara bryter ner mig.
 
@Tassetass Det där med juristkarriär är stundtals måttligt kompatibelt med ett privatliv... :meh: Starkt jobbat att hitta strategier för att det inte ska rasa med träningen, även när det inte funkar som man helst vill!

Själv har jag drabbats av ännu en period träningsstiltje (förutom en del ridning) sedan *tadaaa* även den nya värstingpannlampan börjat klabba efter sådär fyra pass av stillsamt joggande. Så värdelöst! Inte heller ridningen funkar ju när jag är van vid en ordentlig pannlampa för vardagskvällarna.

Nu ska jag ta tag i att skicka tillbaka den också och sedan var det väl själve faen om jag inte ska kunna få en produkt som lyser snällt och pålitligt när den ska. :rage: Ska strax packa väskan med träningskläder för att åtminstone få till ett pass lunchträning på gymmet i morgon, så det inte dör ut helt.
 
Jag smyger in i tråden igen efter att ha varit lite low key under hösten.

Jag har genomfört tre månader onlinecoaching, vilket dessvärre sammanföll med den värsta hösten i sedan typ 2002. Jag har fått kämpa enormt mycket med stress, trötthet och ångest. Träningen har fått stå tillbaka kraftigt, har snittat ett-två pass i veckan (har inte tappat så mycket styrka, men en del uthållighet och tålighet). Trots detta har jag faktiskt lyckats förbättra min kosthållning och jag har tappat några kilon. Hade jag inte haft onlinecoachingen hade jag nog närmat mig tresiffrigt nu, istället har jag trillat ner på en ny förstasiffra.

Jag har insett att så länge jobbet ser ut som det gör kommer det inte finnas mental ork eller faktisk tid till att lalla fem-sex timmar i veckan på gymmet. Jag har därför valt att behålla mina ett-två pass på gymmet i veckan som jag faktiskt lyckas få till och fylla upp med hemmaträning. Jag höll på mycket med yoga för många år sedan och skulle vilja hitta tillbaka till det, varför jag köpt ett yoga- och hemmastyrketräningsprogram från Bad Yogi. Idag körde jag första passet, det kommer nog att kännas imorgon. :p

Jag har dessutom investerat i en ny Fitbit, eftersom jag tycker det är kul med statistik, och har gjort en deal med mig själv att när det blir tufft ska jag göra så som jag fick lära mig under onlinecoachingen, att jag ska fokusera på sömn, kost, vardagsmotion och träning i den ordningen.

Jag ser ett svagt ljus i tunneln nu och hoppas verkligen att få avsluta året med en månad som bygger upp mig och inte bara bryter ner mig.

Det fixar du :heart
Alla har vi perioder i livet när det inte går som man önskat så fokusera på att ta dig framåt och skit i det som varit. En dag i taget :)
 
@Tassetass Det där med juristkarriär är stundtals måttligt kompatibelt med ett privatliv... :meh: Starkt jobbat att hitta strategier för att det inte ska rasa med träningen, även när det inte funkar som man helst vill!

Själv har jag drabbats av ännu en period träningsstiltje (förutom en del ridning) sedan *tadaaa* även den nya värstingpannlampan börjat klabba efter sådär fyra pass av stillsamt joggande. Så värdelöst! Inte heller ridningen funkar ju när jag är van vid en ordentlig pannlampa för vardagskvällarna.

Nu ska jag ta tag i att skicka tillbaka den också och sedan var det väl själve faen om jag inte ska kunna få en produkt som lyser snällt och pålitligt när den ska. :rage: Ska strax packa väskan med träningskläder för att åtminstone få till ett pass lunchträning på gymmet i morgon, så det inte dör ut helt.

Det är inte så mycket juristbiten som är problemet, för trots att jag är notarie jobbar jag inte mycket mer än 40 timmar i veckan - tro't eller ej. :D Jag får gräva ner hälarna duktigt för att hålla mig däromkring, men jag ha gett mig fan på att det ska gå. :devil:

Till stor del är oförutsägbarheten i mitt jobb kombinerat med mannens skiftjobb som gör att förutsättningarna för långa gympass blir rätt små om jag vill träffa dottern i vaket tillstånd. Jag kan ha alla avsikter att flexa ut klockan tre och träna till halv fem, och så kommer det in en häktning eller något annat som måste hanteras på studs. Och när dottern sover vid åtta på kvällen är jag alldeles för död för att dra till gymmet, även om mannen är hemma (vilket han ju inte alltid är, och då måste jag ju vara hemma). Så det känns skönt att ha bestämt sig för en rutin som funkar oavsett vilken av mannens skiftveckor det gäller och oavsett vad mitt jobb hittar på.

Himla trist med lampan som la av direkt. Hoppas verkligen att den du hade bara var ett måndagsexemplar. Å heja dig med lunchträning! :bump:
 
Härligt att ha dig tillbaka @Tassetass och skönt att du hittat en väg som passar ditt liv just nu utan att behöva lägga träningen helt åt sidan :)

Blev gym igår! Knäböj, 70 kg som max även denna gång :up: Gjorde två ettor på den vikten sen ville jag passa ryggen då det är tungt för mig och jag inte orkade hålla coren riktigt andra repetitionen. Gjorde även de tråkiga utfallsstegen, höftlyft med miniband och goblet squats.

Idag var tanken ridning på lunchen men fick ha ungarna hemma då äldsta spydde förut :arghh: Är hon så pass pigg så hon orkar gå ut sen så ska bacillerna luftas på lunchen! Så kan jag longera ett par hästar eventuellt.
 
Jag har genomfört tre månader onlinecoaching, vilket dessvärre sammanföll med den värsta hösten i sedan typ 2002. Jag har fått kämpa enormt mycket med stress, trötthet och ångest. Träningen har fått stå tillbaka kraftigt, har snittat ett-två pass i veckan (har inte tappat så mycket styrka, men en del uthållighet och tålighet). Trots detta har jag faktiskt lyckats förbättra min kosthållning och jag har tappat några kilon. Hade jag inte haft onlinecoachingen hade jag nog närmat mig tresiffrigt nu, istället har jag trillat ner på en ny förstasiffra.
Får jag fråga vad du använt för onlinecoachning? Jag har googlat lite på sådana tjänster men tycker det är väldigt svårt att se vad man faktiskt får ut av det och vad som faktiskt ingår i tjänsten så det vore kul att få höra mer!
 
Ni andra som har koll på er vilopuls. Att det är bättre med lägre puls vet jag men var går gränsen att vara bra till för låg?
 
Ni andra som har koll på er vilopuls. Att det är bättre med lägre puls vet jag men var går gränsen att vara bra till för låg?
Vad jag hört anses under 40 vara tecken på att det kan finnas orsak i sjukdom men behöver inte vara det. Är man vältränad kan man ha under 40 . Har för mig att Gunde Svan hade runt 35 i vilopuls när han var som bäst.

Edit: googling säger att skidstjärnan Martin Fourcade har 25 i vilopuls. :eek::eek::eek:
 
  • Gilla
Reactions: MM
Ni andra som har koll på er vilopuls. Att det är bättre med lägre puls vet jag men var går gränsen att vara bra till för låg?
Min partner har runt 40 och har haft det ett tag så... Man kan ha låg vilopuls utan att vara elitidrottare tydligen. Men jag tror att män generellt har lägre än kvinnor? Själv har jag som lägst mätt till 57 med finger på handleden och mobilklocka.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Är så trött på den jävla foten. Fortfarande ont sen i måndags.
Cyklar nu ändå men med ngt lättare belastning. Får se hur det känns sen.
Dessutom är jag inne i en period när motion känns pest och bara ett måste.
 
Jag har tyvärr inte ngn direkt koll på lopp. Varför önskar du springa åldersindelat?
Helt enkelt för att det är roligt att mäta sig med mer jämnåriga. Lidingöloppet har ett sådant lopp men hade varit kul hitta flera. Tydligen är det så att idrottsklubbar som arrangerar lopp oftast har det medan andra arrangörer bara har så att man i resultatlistan kan se åldersindelat. Har jag lärt mig efter jag ställde frågan här..
 
Då behöver jag knappast oroa mig för låg puls. Hade hört det skulle vara farligt om den blev för låg och det köper jag men min ligger på 49 i vilopuls så det är ju helt ok eftersom jag tränar och ligger mer åt vältränad än slöfock så litar på att elitidrottarna mår jättebra på bra mycket lägre puls :p
 
Barnen hemma idag också pga 48h kontrollen men sjuklingen är inte speciellt sjuk :p Tänkte ta med dom ut efter lunch och köra shettisen. Ikväll blir det gym innan Bonde söker fru :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 397
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
678
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 845
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp