Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag bestämde att jag ska börja yoga bestämde jag att det ska vara minst en gång per dag, ofta blir det 1-3 gånger per dag men jag skulle inte bli nere om jag missar en dag bestämde jag. Men jag tror att jag nog inte missat en enda dag på 6 månader, så jag räknar med att jag yogat flera gånger per dag sen jag började i början av januari. Det är egentligen helt knasigt,180 dagar med yoga i sträck och ibland 3 gånger per dag.

Man kan lugnt säga att jag går in för saker fullt ut när jag bestämmer mig för något :rofl:
 
Igår var kroppen stel, jag klarade inte av plogen när man ligger på rygg och lyfter benen över över sig bakåt och fäller benen över kroppen baklänges över huvudet och lägger fötterna i golvet bakom sig. Det gick bara inte igår. Har lärt mig i yogan att lyssna på kroppen. Förut skulle jag blivit irriterad eller sett det som ett misslyckande, nu vet jag att kroppen klarar olika saker olika dagar.

Och när jag provade idag så gick det simsalabim. Provade också skulderstående för första gången, jag har inte ens tänkt på att den finns så vad bara en ingivelse och det gick. Ikväll är det yinyoga på gymmet så det blir lugnt men djupt stretchande . Får se om jag yogar lite mer innan dess. Det ösregnar ute och jag är rastlös. Ska tvinga ut hundarna en sväng men några långpromenader på en timme eller mer blir det inte med en puff och en naken i det här vädret.
 
Vad är det för slags program du kör? Låter definitivt ganska lagom mängd/längd på pass för mig!
Jag har appen SWEAT och där finns hur mycket program som helst :) Man måste dock ha prenumeration. Jag är jättesugen på att köra ett 12-veckors program som är crossfit-inspirerat men inser mina begränsningar just nu :p
Man kan uppnå mycket med kroppsvikten,jag började med yoga i januari och har blivit sjukt mycket starkare och smidigare. Klarar saker jag aldrig trott skulle gå. Fast jag har mycket, mycket jag inte klarar men det är spännande att ha saker att sträva mot. Man kan bli stark med kroppsvikten men kanske inte som en bodybuilder :rofl:
Ja verkligen! :) för mig just nu räcker kroppsvikten långt, jag har mycket kvar att hämta där styrkemässigt.
 
Lång dag på jobbet och var middagshungrig redan när jag kom till gymmet strax före 19. Således låg ambition på dagens pass. Lekte i ställningen med chins, armgång och toes to bar. Sedan några turkish getups och kettlebellövningar. Avslut planka. Inte årets pass men får vara nöjd med att jag tog mig dit!

Förresten, är det någon här som råkar ha en Garmin Forerunner Music? Dvs funktionen att man kan spara ned låtar från Spotify. :)
 
Jag har haft en riktig träningssvacka men börjar nu komma tillbaka, så jag hoppar in i tråden för lite inspiration och motivation.
Jag har tränat ashtangayoga i snart ett år och är så mycket starkare. Märktes tydligt i helgen när jag kunde rensa trädgårdslandet på mindre än halva tiden jag avsatt (och som jag behövt förra sommaren).

Målet framöver är minst två ashtangapass i veckan och ett pass på min crosstrainer för lite kondition. Går också långpromenad med hunden lediga dagar. Yinyoga när jag känner för det.
 
Jag har kommit av mig lite med styrketräningen men börjar hitta tillbaka. Denna vecka blir/blev det:
måndag: trail-lopp, 5 km
tisdag: tabata 20 min,
onsdag: backträning :crazy: (första gången....)
torsdag: vila (ev promenad)
fredag: tabata
lördag: vila
söndag: långlöp (ska försöka mig på 20 km)
 
Har haft så himla mycket annat att jag inte hunnit träna sen torsdag förra veckan så äntligen crossfit idag igen 🤩 sjukt taggad efter att ha kollat på Summer Throwdown (tävling i crossfit) i helgen där jag hade några kompisar som var med.

Push press på schemat idag, passar perfekt eftersom jag ska till sjukgymnasten i eftermiddag med min axel. Senast när jag var hos naprapat lyckades vi ju inte framkalla någon smärta så nu ska jag jäklar i mig ta i så jag kan peka och förklara mer exakt vart och när det gör ont.
 
Nu har jag vadproblem igen, jag har börjat springa fortare och hade samma sist jag började växla upp men absolut inte lika illa.

I går när jag vaknade kände jag att vaderna var stenhårda och stela. Det brukar de vara då och då, har haft problem med dem hela mitt liv. Brukar bli bättre när jag springer så efter jobbet tog jag mig ut på löprunda. Det släppte dock inte, utan började i stället få minikramper i läget när man vinklar foten neråt. Till slut försökte jag springa utan att vinkla foten neråt (det går men är lite bökigt). Sen smällde jättekrampen in i båda vaderna samtidigt och jag ramlade nästan omkull.
Fick stretcha dem försiktigt i 20 minuter och sedan kunde jag gå. Testade att springa och det kändes ok, jag var ganska långt hemifrån och hungrig och kissnödig så ville gärna hem :angel:
Men fick kramper lite då och då och fick gå mellan löpsnuttarna.

När jag kom hem och satte mig ner kändes det som tusen nålar fast i musklerna och jag hade massor med muskelspasmer.

Inte glad alls åt detta, då det brukar ta 2-3 veckor innan vaderna känns vettiga igen, och jag ska springa 16km traillopp om 2 veckor :arghh: Så är ganska nedstämd. Men vaderna ska få vila lite från löpning i dag, går till gymmet i stället. Hoppas de kan kännas vettiga snart igen!
 
Nu har jag vadproblem igen, jag har börjat springa fortare och hade samma sist jag började växla upp men absolut inte lika illa.

I går när jag vaknade kände jag att vaderna var stenhårda och stela. Det brukar de vara då och då, har haft problem med dem hela mitt liv. Brukar bli bättre när jag springer så efter jobbet tog jag mig ut på löprunda. Det släppte dock inte, utan började i stället få minikramper i läget när man vinklar foten neråt. Till slut försökte jag springa utan att vinkla foten neråt (det går men är lite bökigt). Sen smällde jättekrampen in i båda vaderna samtidigt och jag ramlade nästan omkull.
Fick stretcha dem försiktigt i 20 minuter och sedan kunde jag gå. Testade att springa och det kändes ok, jag var ganska långt hemifrån och hungrig och kissnödig så ville gärna hem :angel:
Men fick kramper lite då och då och fick gå mellan löpsnuttarna.

När jag kom hem och satte mig ner kändes det som tusen nålar fast i musklerna och jag hade massor med muskelspasmer.

Inte glad alls åt detta, då det brukar ta 2-3 veckor innan vaderna känns vettiga igen, och jag ska springa 16km traillopp om 2 veckor :arghh: Så är ganska nedstämd. Men vaderna ska få vila lite från löpning i dag, går till gymmet i stället. Hoppas de kan kännas vettiga snart igen!
Du kan inte gå och få nålar? Jag har hört mga som tycker de har fått bra resultat av det. De får dem på fysiocenter som är inriktade mot idrottsskador.
 
Besöket hos sjukgymnasten var inte den succé jag hoppats på, han tror tyvärr problemet med axeln kanske är mer eller mindre ofrånkomligt men i alla fall inte så illa att det kräver operation. Fick tips på lite grejer jag skulle prata med min coach om för att försöka jobba runt problemet. Men jag frågade rakt ut om han trodde att problemet på sikt skulle ge med sig så att jag någon gång skulle kunna göra de övningar som ger känningar men han var tveksam.
 
Så gott som återställd, hörs på rösten ibland(typ när jag skrålar med radion lol) att det varit nåt så att säga, men hostan är borta och bara normal pollen-nästäppa kvar. Har tacksamt nog inte haft feber och det var egentligen bara torsdag kväll-lördag jag var hängig, så jag ska nog försöka mig på ett överkroppspass i morgon om det fortsätter kännas bra. Jag är så klen där att det inte blir nån direkt pulshöjning :laugh: så det blir nog en bra mjukstart!
 
41D2916D-3DE1-4402-AFCD-AD6A29FABE87.jpeg


Hattigt men kul pass!
Älskar att kabelmaskinen ute i gymmet är nästan exakt dubbelt så tung som kabelmaskinen inne på tjejavdelningen. Wtf.
 
Grymma är ni, jag blir så otroligt peppad av att gå in och läsa här i tråden!

Känns som min kropp går i vågor, nu är det axeln som spökar. Så blev ingen MURPH i helgen :( Men blev ett pass i måndags, sedan igår kväll åkte vi på kräksjuka i familjen. Så vi får se vart det slutar. Men hoppas resten av oss klarar oss :heart

Tog ändå tag i saken och anmälde mig till ett PT smal group till. Denna gång med inriktning på gymnastik, för de som vill lära sig att gå på händer, klättra i rep osv. Med start på torsdag nästa vecka. Ska bli sjukt kul!
 
8 km och 300 höjdmeter ikväll. En av mina favoritrundor här hemma som nu är snöfri. Sjukt tungt men pulsen var inte så hög så jag var nog bara lat. Man kommer ut mitt i slalombacken och så långt jag såg var det snöfritt = backträning snart 😍
 
IMG_20220608_182003642.jpg

Visst måste man köpa ett par riktiga löparskor när fötterna ser ut såhär efter en promenad i de (egentligen inte rena löpar-)skor man sprungit i hittils? :angel: :D

Sprang en bit igår också, hoppas verkligen att jag ska kunna komma igång med det ordentligt nu :D:love: Tar det dock väldigt försiktig för att vänja in ett dåligt knä.
 
Grymma är ni, jag blir så otroligt peppad av att gå in och läsa här i tråden!

Känns som min kropp går i vågor, nu är det axeln som spökar. Så blev ingen MURPH i helgen :( Men blev ett pass i måndags, sedan igår kväll åkte vi på kräksjuka i familjen. Så vi får se vart det slutar. Men hoppas resten av oss klarar oss :heart

Tog ändå tag i saken och anmälde mig till ett PT smal group till. Denna gång med inriktning på gymnastik, för de som vill lära sig att gå på händer, klättra i rep osv. Med start på torsdag nästa vecka. Ska bli sjukt kul!

Åh vad kul det lät med det gymnastikträning! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 497
Senast: lil-sis
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
66 520
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 558
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
72 332
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp