Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev en vilovecka. Har varit på resande fot precis hela veckan, bara sovit hemma en natt och då var jag hemma 12 tim inkl de timmar jag sov på natten.... Otaliga timmar i bil och på tåg och bott i resväska. Har helt enkelt inte gått att få ihop. Ikväll när jag kom hem var jag så trött så illamåendet låg nära till hands, inte riktigt läge för en joggingrunda... Får hoppas jag får till det nästa vecka beroende på jobbet, har en härlig 7 dygnsvecka där.
 
Tre gympass och ett kort yogapass denna vecka, kroknade lite i slutet av veckan och behövde vila (hade planerat för fyra gympass). Veckan som kommer så jobbar jag supermycket och tungt (natt) så det blir nog som bäst ett gympass tyvärr. Men efter det så är det semester. :love:
 
65D15C25-752D-4407-A484-7AC948A1BEAA.jpeg


Kul kul kul!
Och hysteriskt tungt ibland i slutet, men trött och borde ätit mer innan. Men det får gå. Orimligt nöjd med att det verkar som att jag knappt tappat nåt i militärpress!
Och kommit till 54 i back extension, good times. Resten stampar jag lite på, men det känns okej det med. 🥳
 
Min lilla runda på knappt 2 km börjar kännas lekande lätt att jogga hela vägen runt och det känns gött! 💪 Tog den nu innan jobbet och kompletterade med någon enstaka armhävning/situps osv (gäller som sagt att inte gå ut för hårt... :idea::laugh:)

Läste när jag tittade på skor någon mening om att "oavsett om du bara ska mysjogga 5km eller springer flera mil så är det viktigt med väl anpassade skor osv." typ. och kände bara att ja, om man vill hanka sig fram en kilometer eller två då? :bag::rofl:
 
Det där låter verkligen tråkigt. Vet du varför det blir så när du springer. Typ felbelastning eller pronering eller gammal skada? Lider med dig :heart
Nja jag tror inte att det är något fel på hur jag springer. Har haft sådana här kramper sedan jag var 6 år, det blir i bland så illa att muskeln krampar ihop så det ser ut som att jag tryckt in en tennisboll under huden. Gör fruktansvärt ont.
Det blev snarare bättre när jag började springa, från att ha kramp kanske 3-5 dagar i månaden till kanske 2 dagar varannan månad :up: och inte ofta tennisboll-kramper utan mer hanterbart, tennisbolls-krampen kommer kanske en gång om året nu ungefär.
 
Min lilla runda på knappt 2 km börjar kännas lekande lätt att jogga hela vägen runt och det känns gött! 💪 Tog den nu innan jobbet och kompletterade med någon enstaka armhävning/situps osv (gäller som sagt att inte gå ut för hårt... :idea::laugh:)

Läste när jag tittade på skor någon mening om att "oavsett om du bara ska mysjogga 5km eller springer flera mil så är det viktigt med väl anpassade skor osv." typ. och kände bara att ja, om man vill hanka sig fram en kilometer eller två då? :bag::rofl:
Haha, jag tänkte samma när jag köpte skor senast. Men hade såna problem med benhinnorna så därför investerade jag i bättre skor trots att jag kämpade som en liten gris att jogga 4 minuter i sträck 🤪
 
Haha, jag tänkte samma när jag köpte skor senast. Men hade såna problem med benhinnorna så därför investerade jag i bättre skor trots att jag kämpade som en liten gris att jogga 4 minuter i sträck 🤪

Har problem med ett knä (bröt det för några år sedan och känner fortfarande av det) så jag tänker precis som dig :up:

Dessutom betalar jobbet för löparskor som en del av friskvårdssatsning, så det vore ju bara dumt att inte skaffa ett par bra! Har bara aldrig köpt riktiga löparskor förut och det finns ju så mycket, så det känns verkligen som en djungel.
 
Har problem med ett knä (bröt det för några år sedan och känner fortfarande av det) så jag tänker precis som dig :up:

Dessutom betalar jobbet för löparskor som en del av friskvårdssatsning, så det vore ju bara dumt att inte skaffa ett par bra! Har bara aldrig köpt riktiga löparskor förut och det finns ju så mycket, så det känns verkligen som en djungel.
Ja då är det definitivt värt!

Jag hade inte så bra koll heller, gick till en av de större kedjorna och fick hjälp att prova ut. Nu skadade jag mig ju igen i höstas och har inte återupptagit löpningen särskilt mycket efter det.
 
Nja jag tror inte att det är något fel på hur jag springer. Har haft sådana här kramper sedan jag var 6 år, det blir i bland så illa att muskeln krampar ihop så det ser ut som att jag tryckt in en tennisboll under huden. Gör fruktansvärt ont.
Det blev snarare bättre när jag började springa, från att ha kramp kanske 3-5 dagar i månaden till kanske 2 dagar varannan månad :up: och inte ofta tennisboll-kramper utan mer hanterbart, tennisbolls-krampen kommer kanske en gång om året nu ungefär.
Aha,vilken tur ändå att du får positiv respons på löpningen.
 
Min lilla runda på knappt 2 km börjar kännas lekande lätt att jogga hela vägen runt och det känns gött! 💪 Tog den nu innan jobbet och kompletterade med någon enstaka armhävning/situps osv (gäller som sagt att inte gå ut för hårt... :idea::laugh:)

Läste när jag tittade på skor någon mening om att "oavsett om du bara ska mysjogga 5km eller springer flera mil så är det viktigt med väl anpassade skor osv." typ. och kände bara att ja, om man vill hanka sig fram en kilometer eller två då? :bag::rofl:
Jag joggar inte alls utan går bara promenader, men har haft besvär med hälsporre i omgångar så jag investerar i riktigt bra löparskor för mina promenader.
Sedan varvar jag med rejäla kängor vintertid och stövlar/vattentäta skor när det behövs.
 
Jag har tyvärr varit sämst igen på att gå till gymmet, men har varit mycket ute i skogen och/eller promenerat istället. Vissa dagar har jag hamnat på över 20 000 steg, vilket känns bra med trasig fot. Eller, det är ju inte bra med trasig fot, men jag har kommit ut i alla fall.
Ska försöka ta mig till gymmet idag, blir till att göra lite små övningar för foten för att stärka upp, men mest koncentration på arm, rygg och bål istället.
 
Dagens crossfit var kul, om än svårt!

18 min for quality:
TGU to standing
10 single arm kettlebell swing
5 kb cleans
5 kb push press
TGU to ground
5 kb floor press

Därefter byta arm och göra alltsammans igen. Det lär kännas imorgon!

Under avslutningen gjorde vi också kettlebell windmills, blev väldigt tydligt hur ojämnt stark jag är! Det var 10 reps i följd på varje arm, på höger blev det jobbigt först på 6-7 medan vänster blev svårt redan vid 3-4.
 
Nja jag tror inte att det är något fel på hur jag springer. Har haft sådana här kramper sedan jag var 6 år, det blir i bland så illa att muskeln krampar ihop så det ser ut som att jag tryckt in en tennisboll under huden. Gör fruktansvärt ont.
Det blev snarare bättre när jag började springa, från att ha kramp kanske 3-5 dagar i månaden till kanske 2 dagar varannan månad :up: och inte ofta tennisboll-kramper utan mer hanterbart, tennisbolls-krampen kommer kanske en gång om året nu ungefär.
Nu är jag inte i närheten av de problem du har, men jag måste käka magnesium varje dag om jag ska slippa kramp i vaderna vid löpning/fotboll.. Testat?
 
Jag tränar och håller igång även om jag varit lite frånvarande i tråden.. Mycket rehab fortfarande, fotboll, löpning, gym och ridning + att jag renoverar mitt nya boende! ^^
Och så har det äntligen blivit nya fotbollsskor! :D
IMG_20220608_220200_979.jpg
 
Nu är jag inte i närheten av de problem du har, men jag måste käka magnesium varje dag om jag ska slippa kramp i vaderna vid löpning/fotboll.. Testat?
Yes, magnesium äts mycket. För det mesta dagligen även om jag i bland då jag inte haft kramp ett tag kan glömma av det i någon månad.
Har även varit hos läkare och blivit testad, och aldrig haft någon brist. Men jag äter det i alla fall.

Nu verkar vaderna vara på väg tillbaka till ett bra-ish läge, så är väldigt glad! Det innebär att det inte bör bli några problem att springa lopp på lördag. Även om jag kanske behöver hålla igen och springa lite smart :D
 
Körde crossfit på egen hand, men jag och en kollega körde ihop.

Block 1
Front squats, 5-6 sets med 7 reps.
Jag har tagit 30 som mest innan och tänkte att kroppen kändes bra så att lite till skulle nog gå.
Började på 25, gick enkelt så jag la på 10.
35 kändes stabilt, så la på 5 till.
37,5 kändes som max, så jag skippade att lägga på 5 till.
Ja, det var exakt så min hjärna räknade idag 😂 25+10+5=37,5. 37,5+5=40.

Block 2
10-8-6-4-2 jumping chest to bar
5 front squats 30 kg mellan
Jag har aldrig kört jumping ctb innan men tänkte att det aldrig skadar att testa. Svårt att avgöra om det blev rätt höjd alltid men points for effort!
 
60926E8C-0F41-40BC-999C-6CEDA136A87D.jpeg


Dagens. Riktigt roligt och köttigt pass.
Älskar att alla cable-maskiner överallt väger heeelt olika på "samma" vikt 🙄😅

Men dags att börja nöta mot 3x10x90kg i mark! Tror det blir sommarens mål 🥳
(och 3x5x100kg).
Ligger nu på 6x80kg + 2x6x90kg.
 
Idag tog jag mig nog vatten över huvudet på crossfiten, det var lite nära döden-upplevelse en stund 😂

65 cal rodd
75 sit ups
35 burpees
1 mile löpning (jag bytte mot 50 cal ski erg)
35 burpees
75 sit ups
250 single unders

Målet var 40 min men jag tror jag gick i mål på 46. Det var alla jäkla burpees som sabbade alltsammans. Men nivån under var 50 body builders och jag är så trött på dem. Har också träningsvärk i rumpan från gårdagens front squats så blir spännande att se hur kroppen känns imorgon. Då är det snatch på schemat, får se hur det funkar med axeln.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
2 384
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
65 869
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 276
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 996
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp