Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trött och träningsvärk i stora muskelgrupper idag men pigg i övrigt. Jobbar inatt och det blev därför ett lite lugnare pass på gymmet, en övning i taget med vila emellan. Chins, knees to chest/toes to bar, dips, liggande rodd med skivstång, sidoböj med kettlebell, lite KB-swings och fällkniv med vikt som avslut. Nu är jag trött i hela kroppen. :D
 
Fick till ett pass både igår och idag i boxen. Ska försöka va med på styrkepasset på lunchen med jobbet i morgon. Brukar hålla mig undan från dom, men denna gång var det ett kul tema (brukar va spinning och dylikt annars, vilket inte är min grej).

På Lördag är det MURPH, så efter i morgon är det vila torsdag och fredag!
 
Är så imponerad av alla som springer själv hatar jag allt vad löpning heter och skulle aldrig ha tålamod att springa mer än max 10 meter typ. Har försökt flera gånger att komma igång för alla säger att det är så avkopplande och skönt men nej jag har aldrig lyckats gilla det. Har fått inse att det inte är min grej alls.

Men är galet impad av alla som kan ta sig runt en halvmara eller springa längre turer. :)

Fast att jag springer själv så håller jag med dig. Jag springer trail, där det varvas med gång. Har provat att springa på asfalt och vanliga motionsspår men jag avskyr det. Efter bara några hundra meter så har jag tröttnat och bryter. Däremot trailspår där det är massa rötter, hålor, trädgrenar och stundtals halt underlag och kroppen får vara på helspänn :love:

Nu springer jag inte så långt eftersom jag är på väg tillbaka efter en tuff graviditet. Följer en på Instagram som springer långdistans, och jag imponeras av hennes ork/pannben/tid osv att hinna med mellan jobb och familj.
 
Är så himla besviken på min vrist/fot... För cirka två veckor sedan måste jag ha överansträngt en sena eller muskel i foten och jag fick väldigt ont. Valde att vila i två veckor och inte kontakta sjukvården för jag tänkte att det var väl ungefär det svaret jag skulle få därifrån. Foten har känts bra, har kunnat gå på lite promenader och sådär utan några problem. Igår gick jag kanske 2-3 km innan blodomloppet och sen skulle jag promenera 5km. Vid ungefär 3km högg det till i vristen och all smärta var tillbaka. Fick halta de två resterande kilometrarna och sen cirka 1-1,5km hem. Sitter nu med foten inlindad i en back-on-track padd och tycker allmänt synd om mig själv. Vill ju ut och vandra!
 
Passet idag blev verken bu eller bä, men ser det som att jag fick röra på mig och det var kul :)
Ett utomhus pass med jobbet, crossfit-inspirerat. Vi var 7st och skulle köra i team.

Det var ganska tydligt vem som tränar på det här sättet och vem som inte gör det :o
Men samtidigt insåg jag varför jag inte tränar på vanliga gym, utan trivs i boxen. Men när man börjar jämföra varandra, avskyr det. Det finns inte i CF alls på samma sätt. Där är alla en i gänget och man peppar varandra, på vilken nivå man än är. Men någonstans fick jag en form av acceptans i gruppen jag jobbar i, att jag är bra mycket starkare än flera av dom. Jag försöka tona ned mina vikter och engagemang för att det inte skulle bli så, men coachen synade mig snabbt och ökade på mina valda vikter. Så fort vi var åter på kontoret kom diskussionerna kring det. Jag avskyr när man blir jämförd med andra, för alla som var på plats var grymma! Alla kämpade på sin nivå, fantastiskt gäng, otroligt imponerad av alla. En tjej som var med, höggravid och går in i v.37 i morgon. Jag var inte i närheten så stark och pigg i den veckan.

Del 1, 5 varv. I go, you go
Goblet squat (jag körde 16kg, men kunde utan problem öka)
Thrusters med hantel (Jag bytte sista 2 varven till snatch då axlarna inte löste thrusters efter passet igår, 15kg)

Del 2, Amrap 20 min
(4 varv)
10-15 Marklyft med KB (började med 2st 20kg, men tydligen tyckte coachen det var för lätt och plötsligt står jag med 2st 32kg framför mig)
10-15 Gorilla rows (samma där, började med 20kg, men det blev tydligen alldeles för lätt)
4 burpee

Fyll ut resterande tid med så många varv du hinner.
150m löpning
20 V-ups
 
Jag är impad av dom som pallar gå på gruppträning eller yoga😁 AVSKYR den typen träning. Gillar styrketräning dock men löpningen är som @_Taggis_ enkel att få till och lätt att utföra var som helst!
Jag går på yoga klasser 2-3 ggr i veckan. Oftast är vi rätt få, max 10 personer tippar jag på, det är lugnt och fint, jätte fin lokal med mysbelysning och tända ljus. Man kan gå in innan passet och vila, stretcha eller bara varv ned. Är alltid tidig eftersom man måste hämta ut passbiljetten 10 minuter före start och jag vill ha marginaler med tiden.

Just yogan bryr jag mig inte ett skvatt vad dom andra gör, ser dom knappt inte utan det är mitt eget pass på 60 eller 75 minuter. Så man störs inte av någon annan.

Jag ska på yoga imorgon och vet att det kommer vara svårt för den här instruktören brukar alltid göra tuffa pass.
 
Värsta bästa passet idag på crossfiten!

Uppvärmning med en himla massa bål bland annat, trodde jag skulle avlida eftersom jag gjorde rätt mycket sit-ups igår. Har dessutom fortfarande träningsvärk i låren sen i måndags 😅

EMOM (en övning per minut så varannan minut marklyft)
3 deadlift 80% av max
6 knee raises strict

Testade lite leg raises istället men jag är så stel att jag inte kan ha benen raka när jag lyfter dem 😂 testade däremot att få lite arch också istället för att bara hänga i riggen med raka armar. Lyckades faktiskt hitta lite teknik där det blev åt rätt håll i alla fall!

Därefter 3 varv av
12 deadlift unbroken
45 sekunder sprint på airbike eller rodd
 
Inte mycket till träning den här veckan hittills, vi jobbade med hästarna från marken i måndags och så har jag varit på AW i olika konstellationer både idag och igår. Lyckades hinna med 18 minuters digitalt pass hemma på lunchen, HIT-pass iallafall bättre än inget. Imorgon hoppas jag få till lite träning iallafall. :)
 
Har flängt runt hela dagen men ändå med en känsla av lathet vilket inte går ihop, ser i mobilen att jag gått 1,4 mil på över 3 timmar, lite nosande med hundarna och supersnabbt själv. Så det var väl inte så lite som jag trodde. Är trött. Tänker köra ett sista yogapass innan jag går och lägger mig,
 
Joggade nånstans runt 5 km idag, och gjorde ett minibandspass helkropp på 15 min när jag kom hem. Hoppas kunna göra en längre runda i helgen, jag brukar behöva vila minst 2 dagar mellan joggingpassen. Styrkepassen är så korta så det handlar bara om att komma ihåg att göra dem :angel:
 
Det blev inget yogapass igår kväll, jag slocknade här i soffan. Så det blir ett nu här 04.30 för att jag inte kan sova. Fått hem några böcker nu på morgonen om yoga, både allt omkring och positioner så tänker prova lite nytt.
 
Fortfarande gräsligt förkyld.. Vill ut och springa i fina vädret ju:arghh: fick hem mina nya skor igår och vill ju ta premiärturen!! Istället får jag nöja mej med att gå in dem på jobbet..
Men jag jobbar sista dagen idag sen är jag ledig till v34, och det känns ju lite gött ändå:bow::banana:
 
Andra passet denna vecka pga nattjobb inatt igen. Inledde med marklyft, frustrerande då jag fastnat på 50-60 kg ett bra tag nu, fattar inte varför jag inte kommer vidare. Varvade med toes to bar. Sedan chins/pullups (med band, jobbar mot riktiga chins men går trögt där också), 3 x 20 m utfallsgång med 15 kg-vikt över huvudet, sittande rodd och sedan avslut med spurt på skimaskinen.

Sammanfattning: frustrerad.
 
Andra passet denna vecka pga nattjobb inatt igen. Inledde med marklyft, frustrerande då jag fastnat på 50-60 kg ett bra tag nu, fattar inte varför jag inte kommer vidare. Varvade med toes to bar. Sedan chins/pullups (med band, jobbar mot riktiga chins men går trögt där också), 3 x 20 m utfallsgång med 15 kg-vikt över huvudet, sittande rodd och sedan avslut med spurt på skimaskinen.

Sammanfattning: frustrerad.

Herregud, detta hade jag aldrig orkat under mina nattveckor på jobbet... :o


*kl

Blev ett pauspass idag medan jag väntade på brödbak i ugnen. 10 min minibands. Det får duga.
 
Herregud, detta hade jag aldrig orkat under mina nattveckor på jobbet... :o


*kl

Blev ett pauspass idag medan jag väntade på brödbak i ugnen. 10 min minibands. Det får duga.

Men jag får ju ibland chans att vila/slumra/sova ett par timmar under natten, det gör mycket! Inatt dock noll vila så jag var lite sliten på morgonkvisten. :)
 
Blev ingen träning idag och ser inte jättelovande ut för helgen heller. Vaknade 3.20 och är galet trött efter flera timmar med hästrelaterad utflykt, jobb på em, hundpromenad och tvättstuga. Jag bara orkar inte. Imorgon blir det samma visa men 7-10 timmars jobb istället för 3...
 
Jag ser så stora framsteg i yogan. Så extremt mycket starkare. Som till exempel plankan. Först var det jätte jobbigt med bara en eller par. Men nu kan jag som igår om jag gissar lite på hur många det är så landar vi runt 30-40 plankor och det varvat med ännu fler nedåtgående hund som jag hatade förr för att den var så jobbig, ville verkligen inte göra den och nu är det en viloposition. Igår klarade jag till och med alla sidoplankor i krigaren. Klarade också alla plankor i delfinens position.

Så jag är nöjd med träningen:love:

Vill lära mig Chaturanga som är nästan en mix av armhävningar och plankan, hålla sig på tår och fingrar en liten bit över marken men helt rak genom hela kroppen. Har provat men jag är inte stark nog och har inte tekniken. Blir till att öva och öva.

Jag hade tänkt yoga idag men jag har så ont i ena fotleden och ovansidan av foten och sen ramlade jag baklänges när jag snubblade på min ena hund så hela armbågen plus lite omkring är oanvändbar. Dessutom bar jag runt på saker som nog vägde runt 10 kg i en timme idag och har gått mer än två timmar så det blev lite rörelse ändå.
 
Blev ingen träning idag och ser inte jättelovande ut för helgen heller. Vaknade 3.20 och är galet trött efter flera timmar med hästrelaterad utflykt, jobb på em, hundpromenad och tvättstuga. Jag bara orkar inte. Imorgon blir det samma visa men 7-10 timmars jobb istället för 3...

Så trist när sömnen strular! Man kan må dåligt för mindre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
64 991
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 685
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 187
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
102 083
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp