Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lunchrunda!

76CA8528-4A55-4FB4-B5C3-EC5FDE6BF047.jpeg
 
Främst för att hålla livet ut, jag har ett mestadels statiskt och stillasittande arbete som sliter, med vissa moment som är tunga(och i vissa fall äckligt jävla rövtunga) som jag måste orka utföra när det inträffar. Ser hur många av "mina" gubbar som jobbat i 40 år rör sig och vill inte hamna där 😬
Nästan lika viktigt är att jag känner mig sjukt ball när jag lyfter tungt, och jag uppskattar att se stark ut också. Hade jag haft mer tid hade jag lätt provat träna mer body building!
/linta som spenderar för mycket tid framåtböjd framför spegeln för att se sina hamstrings poppa 🥲
Ska tillägga att jag undviker att sätta konkreta mål för jag svarar verkligen skitdåligt på det 😅 det vore kul att kunna fixa det klassiska 1xkroppsvikt i bänk, 1,5x i böj, och 2x i mark nån gång i livet, men det är inget jag jobbar aktivt mot.
 
Det här med mål i träningen har jag slutat med. Det enda målet jag har är att behålla rutiner ATT träna. Rädd att min kropp ska gå sönder igen så jag tänker inte mata min hjärna med dumma tankar om mål för då riskerar jag att förstöra allt jag lyckats bygga upp och laga de senaste 3 åren.
Egentligen är jag en person som gillar mål men när det gäller min egen träning så tillåter jag mig inte att ha det för det spårar ur för lätt.
 
2DE7D96C-F815-47B4-B7E8-7D8A40F0C008.jpeg

Dagens! Otroligt namn på ett program :D Fortsatt snälla vikter på 50-60% av 1RM :) är ett 12-10-8-upplägg på baslyften och 3-4 tior i assisterande. Jag har aldrig "på riktigt" kört linjär progression(tills det tar stopp liksom) så nu när jag känner mig sliten tänkte jag passa på att prova. Det är bara en vecka långt så tänkte rulla på tills det blir tråkigt typ :)
 
Det här med mål i träningen har jag slutat med. Det enda målet jag har är att behålla rutiner ATT träna. Rädd att min kropp ska gå sönder igen så jag tänker inte mata min hjärna med dumma tankar om mål för då riskerar jag att förstöra allt jag lyckats bygga upp och laga de senaste 3 åren.
Egentligen är jag en person som gillar mål men när det gäller min egen träning så tillåter jag mig inte att ha det för det spårar ur för lätt.

Lite samma här. Jag är glad om jag känner att irken blir bättre och jag är nöjd med hur jag känns och ser ut. Men jag aktar mig för konkreta mål vad gäller tyngder att orka lyfta eller siktar på en viss tid på 21 km. I dagsläget försöker jag göra veckans pass enligt planen. Det är också en tanke med att springa trail istället för asfaltslopp - alla banor är olika och omöjligt att jämföra tid på samma sätt. Blir det för mkt fokus på resultat så finns stor risk för att jag bränner ut mig i huset.
 
Gjorde mitt styrkepass i maskinerna idag, men skippade ben. Gjorde istället veckans andra löparpass på bandet efteråt eftersom det var ett sånt jäkla tråkigt väder ute. Tråkigt på band med men kunde ju se på teve och slapp smutsa ner mina nya skor 🤷‍♀️
 
Lite samma här. Jag är glad om jag känner att irken blir bättre och jag är nöjd med hur jag känns och ser ut. Men jag aktar mig för konkreta mål vad gäller tyngder att orka lyfta eller siktar på en viss tid på 21 km. I dagsläget försöker jag göra veckans pass enligt planen. Det är också en tanke med att springa trail istället för asfaltslopp - alla banor är olika och omöjligt att jämföra tid på samma sätt. Blir det för mkt fokus på resultat så finns stor risk för att jag bränner ut mig i huset.

Irken = orken. Huset = huvet. Älskar att skriva på mobilen :p
 
Tänkte jag skulle träna snabbt innan jobbet, köra mark med typ tunga 2:or.
Kommer dit och har 20min på mig pga signalfel på tunnelbanan, sen totaldör ryggen på 90 😅 Idag skulle nog ha varit vilodag… :D

A247BAD3-9BA4-460F-B3B4-B0D845D731F9.jpeg
 
Cykel och promenader har kommit in i mitt liv efter att vädret kommit till rätt sida plus på eftermiddagarna. Armbågen håller sig i schack fortfarande och det känns så bra! Har börjat göra nedåtgående hunden igen, varierar mot plankan och uppgående hunden för att ta lite styrkan in i det. Vågar inte ge mig på armhävningar ännu detta ska hålla nu länge innan jag utmanar igen.
 
Jag fortsätter att program/pass-surfa och gjorde ett mark/lats/rodd-pass i förrgår och ett bänk/press/french press-pass igår. Marken känns helt okej nu och bänken funkade till och med 28 kg men 30 blev lite gnälligt i axeln. Men nya tekniken känns redan mycket mer naturlig redan på pass två så förhoppningsvis är jag tillbaka på lite vikt snart. Försöker att inte stressa men det är svårt när det är kul :p hade tänkt böja idag men är så jäkla sliten, tyvärr bara efter jobb och ingen grandios valborgsfest 😅
 
Idag körde jag dubbla pass först hit play sen finns det ett kortare playpass med yoga på 25 minuter som jag körde efteråt. Var så stel i kroppen så det var faktiskt skönt. Yoga är annars inte någon direkt favorit hos mig men det här var lagom långt och inte så krångliga övningar.
 
Tror att jag glömt rapportera förra veckans träning, men det blev tre pass styrketräning som alla var riktigt bra :up: Avslutade med att maxa i bänk igår och överraskade mig själv med att tangera mitt livstids-PB på 50 kg! 🥳 Det är 4,5 år gammalt så jag tänkte slå det i år :D
 
Vi tänkte träna igår efter jobbet, men eftersom att jobbet innebar att springa upp och ner för klippor mest hela dagen så struntade vi i det. Tog en promenad till närmsta pizzeria och låg sen i sängen och tittade på Gift vid första ögonkastet 😅
 
Nu ska jag strax bege mig iväg till ridningen så blir en riktigt bra dag med dubbla pass på förmiddagen och ridlektion ikväll. Blir nog dressyr idag vi har varit de senaste gångerna på ovalbanan.
 
Jag känner mig lite missnöjd med min träning just nu, känner inte riktigt att jag får till det och jag suktar efter något annat samtidigt som jag inte riktigt vet vad detta "något annat" skulle vara. Lite tror jag att det beror på att mitt gamla crossfitgym slog igen igår, där försvann liksom den back up-planen som jag nog räknat med mer än jag anade. Det var liksom alltid ett alternativ, rent hypotetiskt, att gå tillbaka dit men nu är ju den dörren helt och hållet stängd.

Ja ja, jag försöker att inte göra en för stor grej av det utan träna på som vanligt med en lagom blandning av luststyrd och mer strukturerad träning. Dagens pass var mer åt det luststyrda hållet och innefattade 12 minuter intervallöpning, totalt 9 rundor jogg upp och ner för den långa & branta trappan här i krokarna, 2 km rask promenad, och till slut 30 minuter yoga. Med en timmes trädgårdsarbete på det så känns det som att jag har fått tillräckligt med rörelse idag också!

Planen är att köra ett pass överkroppsstyrka imorgon eller onsdag, och så ett benpass på torsdag lunch. Sedan har jag mina föräldrar på besök torsdag-måndag och då är det inte alltid jag får till träningen. Men vi får se, kanske sticker jag iväg och simmar eller något någon av dagarna! Det skulle dock kännas bra att få gjort de huvudsakliga passen innan de kommer, så det är målet.
 
Sprungit intervaller med gruppen. Gick bra trots att jag hade känningar i knäna i fredags. Vilade därför från all träning lör och sön. Vet inte om jag skrivit om det i tråden men jag har en teori om att jag inte håller för att ha 3 löpdagar per vecka. Jag hinner inte återhämta mig... eftersom jag måste klämma in passen när det passar i övrigt liv och jobb så har det blivit mån, ons, fre nu i 2v och det blir inte bra. Har skrivit till PTn om det. Får se om han svarar då imorron med nån ny plan..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 790
Senast: pepp
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 000
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
59 360
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
72 121
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp