Bukefalos 28 år!

Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gym imorse, hade fortfarande massa träningsvärk i benen så det var kanske därför jag kände mig så svag i marklyft 😅 Bänken gick bra, där kände jag mig stark och fixade nytt reps-PB med 10 reps på 37,5 kg.

Sen diverse maskiner och hantelövningar där jag pushade ganska mycket gällande vikter och reps. Fattar inte att det tagit sån tid att fatta hur man styrketränar på riktigt! :D 💪🏼
 
Tanken var att springa idag men efter en tung natt av dålig sömn så vettefan om jag vill 😅
Kanske tar mig till gymmet istället och gör nåt kul? Fast planen är squats imorgon... Hmm.
Den som lever får se.
 
IMG_3924.jpeg


Insåg att jag kommer ha rätt mycket tid kommande veckorna så hoppade på en fyrsplit lite spontant! Strök bulgarian(fortfarande traumatiserad av hur tungt det var senast) och maghjul(palla lol). Böj 3x5 på 75% av 1RM. Funderade på om det verkligen bara skulle vara 3x3 styrkevändningar men blev snabbt varse om varför; det är ju SVINJOBBIGT :laugh: kul att lära sig nåt nytt i alla fall och det kändes rätt bra efter lite inledande vingel.
 
Tog en joggingrunda imorse, fokuserade mest på löptekniken vi gick igenom på sista gruppträningen. Det kändes rätt bra, inte så ansträngt som det lätt kan göra när man försöker göra om nåt.
Har nu gjort de tre passen PTn satt upp i veckan. Får se om det blir nån styrketräning i helgen.
 
Dagens blev 5km löpband, blandat gå och springa. Blev nog 3.5-4km löpning.
Sedan kort pass, såååå nära att ta PR i armhävningar på 12. Men å andra sidan blev det 19 totalt! Not bad :D

2A29B1AC-FCBF-4C0F-81C9-CEB7DC5ACC09.jpeg
 
Skor vid löpning!
Vad har ni för skor?
Jag har idag ett par Hooka, vad heter de pronationssko? Arai heter den i vart fall.
Älskar dom, men jag får ont i trampdynan där man är som bredast av dom. Känns som ett blåmärke dagen efter.
Älskar skorna i sig då jag får ett bra löpsteg och knäna håller, men ska det göra ont dagen efter?

Jag är ny i löpningen, men behöver stärka den delen av träningen. Springer än så länge korta distanser och jobbar med att hålla ett jämt tempo där jag håller ut hela sträckan. Mitt expertområde är annars att jag tar ut mig för fort och är död efter någon km annars. Igår fick jag ett sug efter att testa en längre distans senare i veckan. Men vi får se vad det landar i.

Axeln fortsätter att bråka med mig, så styrketräningen blir lidande. Men jag var på behandling igår och det känns redan bättre. Ska bara komma ihåg att underhålla med massage och lite övningar för att stärka och mjukgöra den inre bröstmuskeln.
Jag kör med Altra. Inget drop och skor som är formade efter hur en fot ser ut :love: Just nu har jag ett par Rivera som jag är väldigt förtjust i.
 
Kikar in här för att få lite råd. Jag behöver träna och få upp konditionen och ff bål och magstyrka för att förstärka min balans. Som just nu är icke existerande så jag trillar och snubblar. Tex kan jag inte stå på ett ben i mer än två, tre sekunder(!)

Premisserna är följande:

Jag har inte tränat på flera år och min kondition är på minus.

Jag har extremt dålig syn, och noll avståndsbedömning och ser inte var ett redskap befinner sig. Vilket i sin tur gör att min koordination är icke-existerande.

Jag kan inte simma pga sviterna från frusna skuldror (båda). Alla rörelser som kräver stor rörlighet i axlarna går bort.

Jag har ankfötter (tydligen pga hur mina höfter är konstruerade enligt sjukgymnast). Plattfötter som pekar utåt vilket i sin tur gör att musklerna i benen vrids.

Jag har extremt korta muskler i alla muskelgrupperna i benen. Vaderna, baksidan av låren, framsidan av låren Det enda som jag inte får värk i är smalbenen ;) Att cykla eller gå är därför svårt eftersom jag redan från början får stenhårda och värkande benmuskler. Tex kan jag inte sitta på knä utan enbart stå på knä.

Att köra ett pass i grupp är min absoluta fasa.

Gym är det värsta jag vet.

Är jag ett hopplöst fall? Jag behöver mellanintensiv träning som pågår längre tid och helst fler gånger i veckan. Detta eftersom mitt blodsocker ligger stabilt med träning men svajar vid högintensiv träning.

När jag skriver så ser jag hur absurt det är. Men, tja, tips, råd?

Mvh

Ett kroppsligt vrak
 
Kikar in här för att få lite råd. Jag behöver träna och få upp konditionen och ff bål och magstyrka för att förstärka min balans. Som just nu är icke existerande så jag trillar och snubblar. Tex kan jag inte stå på ett ben i mer än två, tre sekunder(!)

Premisserna är följande:

Jag har inte tränat på flera år och min kondition är på minus.

Jag har extremt dålig syn, och noll avståndsbedömning och ser inte var ett redskap befinner sig. Vilket i sin tur gör att min koordination är icke-existerande.

Jag kan inte simma pga sviterna från frusna skuldror (båda). Alla rörelser som kräver stor rörlighet i axlarna går bort.

Jag har ankfötter (tydligen pga hur mina höfter är konstruerade enligt sjukgymnast). Plattfötter som pekar utåt vilket i sin tur gör att musklerna i benen vrids.

Jag har extremt korta muskler i alla muskelgrupperna i benen. Vaderna, baksidan av låren, framsidan av låren Det enda som jag inte får värk i är smalbenen ;) Att cykla eller gå är därför svårt eftersom jag redan från början får stenhårda och värkande benmuskler. Tex kan jag inte sitta på knä utan enbart stå på knä.

Att köra ett pass i grupp är min absoluta fasa.

Gym är det värsta jag vet.

Är jag ett hopplöst fall? Jag behöver mellanintensiv träning som pågår längre tid och helst fler gånger i veckan. Detta eftersom mitt blodsocker ligger stabilt med träning men svajar vid högintensiv träning.

När jag skriver så ser jag hur absurt det är. Men, tja, tips, råd?

Mvh

Ett kroppsligt vrak
Kan du vända dig till en sjukgymnast och få ett träningsschema? Eller en bra pt?
 
Kikar in här för att få lite råd. Jag behöver träna och få upp konditionen och ff bål och magstyrka för att förstärka min balans. Som just nu är icke existerande så jag trillar och snubblar. Tex kan jag inte stå på ett ben i mer än två, tre sekunder(!)

Premisserna är följande:

Jag har inte tränat på flera år och min kondition är på minus.

Jag har extremt dålig syn, och noll avståndsbedömning och ser inte var ett redskap befinner sig. Vilket i sin tur gör att min koordination är icke-existerande.

Jag kan inte simma pga sviterna från frusna skuldror (båda). Alla rörelser som kräver stor rörlighet i axlarna går bort.

Jag har ankfötter (tydligen pga hur mina höfter är konstruerade enligt sjukgymnast). Plattfötter som pekar utåt vilket i sin tur gör att musklerna i benen vrids.

Jag har extremt korta muskler i alla muskelgrupperna i benen. Vaderna, baksidan av låren, framsidan av låren Det enda som jag inte får värk i är smalbenen ;) Att cykla eller gå är därför svårt eftersom jag redan från början får stenhårda och värkande benmuskler. Tex kan jag inte sitta på knä utan enbart stå på knä.

Att köra ett pass i grupp är min absoluta fasa.

Gym är det värsta jag vet.

Är jag ett hopplöst fall? Jag behöver mellanintensiv träning som pågår längre tid och helst fler gånger i veckan. Detta eftersom mitt blodsocker ligger stabilt med träning men svajar vid högintensiv träning.

När jag skriver så ser jag hur absurt det är. Men, tja, tips, råd?

Mvh

Ett kroppsligt vrak
Jag tänker också fysioterapeut :) Och att du behöver jobba med flera delar samtidigt - balans, styrka, rörlighet, kondition. Men på ett sätt som är anpassat efter din kropp såklart.
 
Tack för input! Jag har ringt den sjukgymnastikklinik jag tidigare använt för frusna skuldror. Tyvärr har de en väntetid på ca en månad. Men de har varit bra när jag gick där innan, även om min favorit tyvärr har slutat. Och ligger bra till. En månad mer eller mindre spelar inte stor roll tänker jag.

Jag har ju även ont i nacken/axeln antagligen beroende på all tid framför datorn, så skulle behöva jobba med det också.
 
Fem veckor kvar av rehab för axeln, men nu har jag skadat foten också. Vet inte riktigt vad jag ska träna nu?!

Shoppar nya träningskläder istället. Någon som beställt från Born Primitive? Hur upplever ni i så fall deras kläder?
 
Tack för input! Jag har ringt den sjukgymnastikklinik jag tidigare använt för frusna skuldror. Tyvärr har de en väntetid på ca en månad. Men de har varit bra när jag gick där innan, även om min favorit tyvärr har slutat. Och ligger bra till. En månad mer eller mindre spelar inte stor roll tänker jag.

Jag har ju även ont i nacken/axeln antagligen beroende på all tid framför datorn, så skulle behöva jobba med det också.
Bara en tanke att under denna månaden du väntar, varför inte prova att stå på ett ben och hålla sig i diskbänken tex? Då riskerar du inte att trilla men ändå tränar du musklerna. När du står rakt framför bänken tänk på skillnaden om du ställer dig på höger jämfört med att du lyfter på vänster. Hur rör sig höften tex. Bara dessa små nyanserna kan ge uppvaknande på små muskler som gör att du känner det är lite positivt även om det inte är mer än någon minut..
 
IMG_3936.jpeg


Presspass idag! Inget ont alls i axeln :love: bänkade i bara sportbhn och tror fan det är ett vinnande koncept! Lite utlämnande men skuldrorna gled ingenting så det kan vara värt det. Mycket lättare att sätta spjärna/hålla anspänning när man inte glider ut i andra änden :laugh:
 
Fem veckor kvar av rehab för axeln, men nu har jag skadat foten också. Vet inte riktigt vad jag ska träna nu?!

Shoppar nya träningskläder istället. Någon som beställt från Born Primitive? Hur upplever ni i så fall deras kläder?
Älskar Born Primitive. Är det något speciellt plagg du tänker på? Storlekarna är tts så jag som brukar ha S/36 har S i deras kläder.
 
Äsch. Jag hade tänkt springa idag men det blev lite dålig kommunikation angående min och partners planer och förväntningar för dagen och det blev inget för mig. Besviken först men nu känns det ok, kör imorgon! Mina träningsplaner ska prioriteras högst under morgondagen :up:
 
I torsdags hjälpte pv mig att ta ett stort steg utanför min comfort-zone :). Jag följde med och cyklade i grupp för första gången, kul!

I fredags hade jag tänkt springa, men kände av knäet liiite och fick dessutom ont om tid, så sköt på det. Planen är att göra det nu efter att jag smält frukosten istället. Och sen långtur på cykel med pv.
Ifall de kan hjälpa mig på apoteket med en solkräm jag vågar använda :/, inte fått svar från vc än ang att kolla vad jag reagerade på i den jag haft... så nu är jag röd sen igår, skulle haft paraply..:/.
 
Jag kör på med styrketräning 2-4 ggr i veckan, så himla skönt att ha fått in en rutin som är kontinuerlig och hållbar! Har dock tappat lite av min yogarutin som jag VET är guld värd för kropp&knopp utöver viktlyftandet, så där behöver jag bli bättre och få till samma mängd där som med vikterna.

Avslutade vår PT-gruppträning i torsdags, jag har konstaterat att gå med i en sån grupp var ett av de bästa besluten jag tagit i mitt liv för att få en kickstart i styrketräningen 👍! Något jag rekommenderar för alla runt omkring mig som blivit taggade av min egna styrketräning, att börja med en PT-grupp eller några timmar själv med en PT är verkligen väl investerad tid och pengar när man startar upp :) !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
65 034
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
58 643
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
71 171
Senast: zassoo
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
102 023
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp