Träning och hälsa del 12

Kom iväg och gick en knapp timma med hundarna innan gymmet, var på plats sent så försökte köra på för att komma hem igen.
5 minuter på crosstrainern + mobilitetsövningar
Började på knä med maghjul 15 rep
Sumo squats 12/20/20kg 12/8/8
Hantelflyes (bröst) 5/6kg 15/12
Enhandsrodd 15/20/25kg 12/12/8
RDL 30/35/35kg 12/8/8

Är inne på tredje veckan på träningsprogrammet så håller fortfarande på att hitta lagom tunga vikter med lagom många repetitioner.
Enhandsrodd är en favorit!
När jag gör RDL använder jag stänger med fasta vikter och de tyngre vikterna hänger högst upp vilket gör att jag inte klarar av att lyfta ner dem. Sååå hade behövt börja med skivstång med vikter.

Hoppar in här lite optimistiskt! Tränade en hel del för 5-6 år sedan, styrketränade då för det mesta. Sen har jag kommit av mig och gjort sporadiska försök att komma igång igen men då mest satsat på kondition och pass som jag ju egentligen har lite svårt för.

Nu sedan 3 veckor har jag styrketränat 2 gånger i veckan. Har tänkt att jag lägger det på en miniminivå jag kan hålla både för jobbet och orken. Har satt som mål att styrketräna 2 gånger i veckan till och med sista juli! I stort går jag efter program från styrkelabbet med helkroppsträning, byter ut lite grejer ibland och har lagt till typ RDL, Bulgarian split squats och magövningar.!

Är riktigt svag men är ju kul att gå framåt långsamt varje pass. Försöker sikta på basövningar och teknik och ha ett tänk om att bli stark och hållbar i första hand. Tar det med vilje lite lugnare än jag gjort i tidigare uppstartsförsök för att inte ”bränna ut” viljan eller få ont. Vill bara få in rutinen och ett ”good enough”-tänk såhär första månaderna. På lång sikt har jag olika vikt- och repsmål men just nu är rutinen prio.

Passet idag:

Marklyft: 8 x 30, 6 x 40, 2 x 45 (PB!), 6 x 30
Press "Liten stång med 5kg varje sida": 5 x 12 (PB!), 6 x 12 (PB!), 6 x 12
Goblet squat: 4 x 8 (PB!), 6 x 6 (PB!), 6 x 6 (PB!)
Latsdrag: 8 x 20 (PB!), 8 x 20, 6 x 25 (PB!), 6 x 22,5
Bulgarian split squat (med kroppsvikt): 3*kroppsvikt, 4*kroppsvikt, 6*kroppsvikt (PB!)

Jag kämpar mycket med att få till tekniken för benböj, är riktigt stel i ffa höften och mina ben är sjukt svaga. Står hur lätt som helst på huk utan vikt men har lite svårt att komma upp ibland då jag går för djupt och tappar balans och styrka. Så kör nu goblet squats med riktigt låg vikt för att försöka få till rörelsemönstret.

Just nu är det i alla fall väldigt roligt att träna! Hoppas det håller i sig. :)

Senast ändrad:
IMG_7882.webp

Passet i morse! Något trött i kroppen men inte i huvudet. Det kändes kul så fick till och med feeling och la till ett par extra övningar 😄 Simning imorgon är planen

Jag funderar på att lägga till bänkpress och knäböj i träningen. Har ju märkt att det trots allt är ganska så kul att vara i gymmet såhär fem månader in i min marklyftsutmaning.

Fråga till er vana: Hur startar jag upp med det? Bara börjar med stången och sen ökar på reps och vikt efterhand (i dessa övningarna har jag inga viktmål)? Är det rimligt att köra bänkpress och knäböj samma pass? (Det hade varit bra för jag vill inte tappa tid till marklyft och cyklingen.) Mao skulle det vara toppen om jag kunde köra mark två gånger/vecka och ett pass med bänkpress och knäböj.

Jag funderar på att lägga till bänkpress och knäböj i träningen. Har ju märkt att det trots allt är ganska så kul att vara i gymmet såhär fem månader in i min marklyftsutmaning.

Fråga till er vana: Hur startar jag upp med det? Bara börjar med stången och sen ökar på reps och vikt efterhand (i dessa övningarna har jag inga viktmål)? Är det rimligt att köra bänkpress och knäböj samma pass? (Det hade varit bra för jag vill inte tappa tid till marklyft och cyklingen.) Mao skulle det vara toppen om jag kunde köra mark två gånger/vecka och ett pass med bänkpress och knäböj.
Jag tycker bänkpress och knäböj funkar bra som ett pass 👍
Börja med stången och öka efterhand låter rimligt. Jag personligen märker att 8-10 reps x 3 brukar jag jobba mig upp till sen ökar jag vikten. Så går man upp i vikt och ner i reps och jobbar på tills man gör samma sak igen 😊

Tillägg till @Trollunge s bra svar; för att få in rörelsebanan, om den känns ovan och lite osäker, börja med så få rep du behöver för att alla ska vara tekniskt bra. Det kan vara så lite som 3 reps eller ännu färre, innan du mikropausar och gör om. Sen kan det vara svårt att få rätt bana om vikten är för lätt också, så testa och känn om stången räcker eller om du behöver ha något lite extra på, men fokusera på att få in tekniken.

Ont i magen och kom iväg sent så fick hoppa biceps curl och hantel press. 🥲

5 min crosstrainer + Mobility övningar
Abductor/adductor
Side lunges 5kg 4x6
Liggande benpress 95/145/175/175kg 8/8/8/8
Lite ont i hälsenan och knät knäppte så kändes inte som läge att öka vikten idag.

Avslutade med 5 minuter på crosstrainern på skakiga ben.

Har blivit absolut noll träning den här veckan, även om det varit mycket fysiskt på jobbet. Men all kraft har gått åt till barn samt budgivning på ett hus (vi vann!!! 😱) och igår när jag tänkte att jag skulle springa så var jag helt febrig av TBE-vaccinet jag tog i fredags 🙃 helt färdig mentalt av den här veckan.

Har blivit absolut noll träning den här veckan, även om det varit mycket fysiskt på jobbet. Men all kraft har gått åt till barn samt budgivning på ett hus (vi vann!!! 😱) och igår när jag tänkte att jag skulle springa så var jag helt febrig av TBE-vaccinet jag tog i fredags 🙃 helt färdig mentalt av den här veckan.
Det kommer fler veckor :) . Grattis till huset!

Jag är så himla nöjd med min kontinuitet i träningen som jag nu hållit i nästan ett år! Jag snittar på 3 styrkepass i veckan, sällan färre men rätt ofta fler. Styrkan och musklerna kommer sakta men säkert och blir mer framträdande 💪!

Idag satte jag också två ny reps-PB i mark, 5x 120 och 8x 110 😅🤩!

IMG_9491.webp

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
77 104
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
75 172
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och... 99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
68 466
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
80 959
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka