Träning och hälsa del 14

Idag fick det då blir Drop n Rise med kettlebell. Och av någon outgrundlig anledning tyckte jag tydligen att det var rimligt att öka på med fyra set (2x11 och 2x12). :cautious: :wtf: :banghead:
Kan ju konstatera att svetten rann och svordomarna flödade. Men passet genomfördes och nu är jag såklart svinnöjd. 🤣
IMG_8410.webp

Tog en halvlång promenad i sol och -18° också, lungorna mindre glada. 😅

Jag har tränat ganska regelbundet det senaste året. Men nu måste jag gnälla lite, kör jag lite för mycket får jag späningshuvudvärk :cry: Samtidigt som jag behöver bli starkare för att förhoppningsvis minska huvudvärken. Det blir moment 22. Har haft kontakt med fysioterapeut,.

Dagens vinst, konditionspass med uppvärmning, 10 minuter på trappmaskinen som inte flög förbi men som för engångs skull inte gick i snigelfart. :bump:
Ser det som en vinst! Sen blev det 20 minuter på airbike.

Körde tre av fyra pass förra veckan, det blev mycket jobb på gården och tung sådant så fick hoppa helgens gympass pga tidsbrist, kyla och för att jag var helt slut i hela kroppen.

Du tränar ju supertidigt så förstår att det tar emot! ❤️ Finns det någon alternativ tid att träna, åtminstone någon gång i veckan?
Knappt tyvärr 😔 Vore om jag tränar lördag morgon/förmiddag men antingen så går jag miste om min enda sovmorgon eller så går jag upp lite senare men får trängas på gymmet vilket jag tycker är superjobbigt. Men får kanske fundera på det ändå, tack för förslaget ❤️

Upptäckte idag att LesMills+ finns! Och gratis prövotid också. Äntligen är BodyBalance lätttillgängligt för mig igen, orkar inte betala för ett extra gymkort bara för dom passen.

Gjorde lite på ett pass direkt nu ikväll för att jag blev så glad att få tillgång till det! Inte är det särskilt dyrt heller jämfört med ett helt gymkort på ett annat gym än mitt närmaste.

Alltså suck. Känns som att jag blir sjuk av att köra knäböj :crazy:. Nu är jag där igen. Körde ett pass igår där max var 60x5 och sedan fallande 57,5×5, 55x5x3. Avslutande med 40x10x2. Vaknade nyss med huvudvärk (garanterat spännings), lätt illamående och astrött. Allmän sjukdomskänsla liksom. Mycket svårt att reda ut om träningen triggat igång något i sjukdomsväg eller om jag bara mår såhär jävla dåligt av knäböjs-träningsvärken. Oavsett blir det inget jobb ikväll. Brukar försöka ta lite värktabletter och köra på men idag är det faktiskt helt stopp.
Usch, låter inte roligt. Hoppas det är okej att jag frågar, men hur ofta vilar du helt från träning? Har för mig att du redan hade tränat en väldig massa pass hittills i år och även om jag fattar att det rör sig om korta och inte alltid superkrävande pass funderar jag på om du skulle tjäna på att lägga in lite fler helvila-dagar då kroppen bara får vara ifred? Kan dock vara helt fel ute med detta och alla funkar vi ju olika, men tanken slog mig redan när du rapporterade din januariträning så jag tänkte passa på att säga något nu.

Jag tycker också att träningen är väldigt dryg just nu, jag går verkligen bara på rutin men kan inte påstå att jag finner någon direkt glädje eller njutning i det just nu trots att jag har ett helt gym fullt av peppande människor som är underbara hela bunten. Tror att min januaridipp kommer lite sent i år eftersom jag hade fullt upp med avslutande av förra jobbet + påbörjan av nya första veckorna i januari, så det är först nu jag börjat landa lite och hinner känna efter mer.

Tog mig i alla fall iväg till gymmet efter jobbet och kan meddela att dålig sömn + sviiinjobbigt Hyroxpass + halsbränna icke är en bra kombination. Det var inte roligt någonstans, och det hjälpte inte att jag totalt missuppfattade passets första del och trodde att den var hälften så lång som den var, vilket innebär att när jag körde på som attan då jag trodde det var sista varvet så var jag i själva verket bara knappt halvvägs :arghh:

Uppvärmning: 30s löpning, 30s armhävningar, 30s world's greatest stretch + 30s fällkniven

Del 1
  • 6 hantelsnatch
  • 6 utfall med hantel
  • 6 burpees med sidohopp över hantel
  • 6 kcal stakmaskin
8 varv, 30 sekunders vila mellan varje varv (det var alltså här jag av olika anledningar trodde att vi bara skulle göra 4 varv 😅)

Del 2, gjordes i par:
  • 40 wall balls
  • 20 box jumps
  • 20 kettlebell swings
  • 20 kcal assault bike
4 varv, ingen vila mellan varven men det blev naturlig vila medan partnern gjorde sin del av varje övning.

Helt slut i kroppen nu men ska knapra Rennie för att förhoppningsvis bli kvitt halsbrännan (stressrelaterad) samt gå och lägga mig tidigt så att det blir minst 8-9 timmars sömn i natt.

Usch, låter inte roligt. Hoppas det är okej att jag frågar, men hur ofta vilar du helt från träning? Har för mig att du redan hade tränat en väldig massa pass hittills i år och även om jag fattar att det rör sig om korta och inte alltid superkrävande pass funderar jag på om du skulle tjäna på att lägga in lite fler helvila-dagar då kroppen bara får vara ifred? Kan dock vara helt fel ute med detta och alla funkar vi ju olika, men tanken slog mig redan när du rapporterade din januariträning så jag tänkte passa på att säga något nu.
Det är helt okej att du frågar, till och med bra! (Jag är riktigt dålig på att vila och planerar sällan in vilodagar även om de förekommer). Mest eftersom jag tycker att träningen är så himla rolig och att det är som ett fönster för egentid för mig. Dessutom jobbar jag väldigt oregelbundet så ibland blir det så att jag måste "passa på" att träna väldigt tätt om jag tex har flera nattpass på rad när jag i princip bara äter, jobbar och sover. Allt är egentligen bara ursäkter. Vila är ju viktigt vet bara inte varför det ska vara så svårt. Januari var dock extrem, ville liksom kickstarta för att jag visste hur februari skulle bli. Nu vilar jag. Inte helt frivilligt men ändå, tror att jag kommer att ligga lågt resten av veckan faktiskt.

Det blev ett ben-pass idag.
Cross Trainer (Elliptical): 10min
Squat: 10 x 0, 8 x 20, 6 x 30, 6 x 30, 6 x 30, 6 x 35, 6 x 35
Romanian Deadlift: 8 x 15, 8 x 20, 8 x 25, 8 x 30
Superset:
Hip Adduction Machine: 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36
Hip Abduction Machine: 10 x 36, 10 x 36, 10 x 36

Kändes bra😊

Överkroppspass idag :)
  • Liggande hantelpress, 3x8 reps
  • Sittande axelpress med hantlar, 3x10 reps
  • Superset: sidolyft med hantlar + framåtlyft med viktskiva, 3x12 reps
  • Superset: diagonal fällkniv + crunch, 3x12 reps
  • Runda: roddmaskin 400 m + armhävningar 8 st + planka med axelklapp 16 st, 3 varv
Lite trött i vänster axel som är min svaga, egentligen tror jag att jag behöver sprida ut axelövningar på flera pass.

Jag genomförde ett starkt överkroppspass igår innan jobbet enligt plan och idag vaknade jag med ont i halsen tyvärr!
Idag hade jag tänkt vila ändå men får bli vilodag imorgon med för det har inte släppt helt. Mår för övrigt helt ok men det är ett ganska intensivt pass jag har kvar denna veckan så då vill jag inte ha lite ont i halsen.

Hoppas jag kan få till passet på fredag istället!

Det är helt okej att du frågar, till och med bra! (Jag är riktigt dålig på att vila och planerar sällan in vilodagar även om de förekommer). Mest eftersom jag tycker att träningen är så himla rolig och att det är som ett fönster för egentid för mig. Dessutom jobbar jag väldigt oregelbundet så ibland blir det så att jag måste "passa på" att träna väldigt tätt om jag tex har flera nattpass på rad när jag i princip bara äter, jobbar och sover. Allt är egentligen bara ursäkter. Vila är ju viktigt vet bara inte varför det ska vara så svårt. Januari var dock extrem, ville liksom kickstarta för att jag visste hur februari skulle bli. Nu vilar jag. Inte helt frivilligt men ändå, tror att jag kommer att ligga lågt resten av veckan faktiskt.
Jag förstår att det är klurigt med det liv du har med oregelbundna arbetstider, barn osv och jag är otroligt imponerad över att du tränar så mycket och ambitiöst som du gör :bow: Men ja, det är alltid nyttigt att stanna upp och reflektera lite, fint att du tog mitt inlägg på rätt sätt och att det kunde leda till lite eftertanke :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Kurvig
  • Hiss & Diss - del 7
  • Vad gör vi? Del CCXXVI

Barn

Hund

• Oseriös avel 2025
  • Annonsera mera hundar 2

Katt, Andra Djur