Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Yinyoga tycker jag är skönt för det, vet inte om du testat? Men det kan vara så att det inte bara är rörlighet utan även styrka som behövs i vissa fall.
Har testat för länge sedan och det kanske skulle kunna vara något att göra igen, men som jag kommer ihåg det var det mer avslappning än rörlighet?

Enligt fysioterapeuten är det framför allt rörlighet i SI-lederna (bäckenlederna) jag behöver, ingen styrketräning i nuläget.

Har testat för länge sedan och det kanske skulle kunna vara något att göra igen, men som jag kommer ihåg det var det mer avslappning än rörlighet?

Enligt fysioterapeuten är det framför allt rörlighet i SI-lederna (bäckenlederna) jag behöver, ingen styrketräning i nuläget.
Okej! Det är mycket avslappning men har även en positiv effekt på rörligheten. Typ en passiv form av stretch där man fokuserar på rörlighet i bindväv mm.

Body pump Heavy på förmiddagen, det är verkligen ett pass som känns och där hela kroppen får jobba 😅

IMG_7121.webp

Och i kväll ska jag sitta till häst för första gången på 20 år, för jag har kommit med i en ridgrupp på ridskolan 🤩! Jag är så himla spänd och förväntansfull och nervös och glad, allt på en gång 🤪😂! Undrar vad kroppen kommer tycka om detta, att först köra ett hårt styrkepass och sen använda ridmusklerna för första gången på läääänge 😱!

Jag har redan i tidigare i veckan förvarnat mina kollegor att om jag inte kommer er för trappan i morgon pga träningsvärk så jobbar jag hemifrån 🤣😁!

Överkroppspass idag.
Cross Trainer (Elliptical): 0.4 x 97.9 x 00:10:00
Superset:
Reverse Machine Fly: 10 x 11, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18
Machine Chest Fly: 10 x 11, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18, 10 x 18
Superset:
Assisted Chin-Up: 8 x BW -91, 8 x BW -91, 8 x BW -91, 8 x BW -91, 8 x BW -91
Assisted Dip: 8 x BW -91, 8 x BW -91, 8 x BW -91, 8 x BW -91, 8 x BW -91
Superset:
TRX Row: 10 x BW, 10 x BW, 10 x BW, 10 x BW, 10 x BW
Dumbbell Lateral Raise: 5 x 3, 5 x 3, 10 x 3, 5 x 4, 10 x 4

Massa folk på gymmet, så fick ändra planen lite. Hade tänkt mig lat pulldown och kabelrodd, men den maskinen var upptagen, så jag la in TRXrodden istället.
Kändes rätt bra ändå 😊

Träningsmånaden januari avslutades igår med en underbar löprunda med en kompis som jag aldrig sprungit tillsammans med förut. Brukar hyra en stuga vid havet tillsammans med några kompisar från universitetet varje år kring den här tiden och de är löpare nästan hela bunten, så det brukar alltid vara någon som tar en runda på lördagsmorgonen men jag har alltid varit för feg/haft för mycket prestationsångest för att hänga med. I år kände jag mig dock bekväm med just den här tjejen och hon kände dessutom till en jättebra runda som var en bra blandning av asfalt, skogsstigar och grusväg. Vi satsade på "snacktempo" och babblade på i totalt 5.06 km - jag blev SÅ paff när vi tog en högersväng och jag insåg att vi plötsligt var hemma igen, hade inte alls hållit koll på tid och distans så jag trodde att vi hade minst en km kvar 😂 Tror det var första gången någonsin som jag faktiskt på riktigt kunde prata helt obekymrat hela rundan, och det var definitivt första gången som jag glömde bort tid och rum på det sättet. Shit vad nöjd och glad jag var efteråt!

Är väldigt nöjd med träningsveckan överlag, det har blivit två rejäla styrketräningspass (ett överkropp, ett underkropp), ett Hyroxpass och så gårdagens löprunda. En perfekt blandning, och det under en vecka som varit väldigt intensiv och krävande på andra plan. 💪

Träningsmånaden januari var inte så mycket att hurra för, 4 gympass. Har visserligen ridit ganska mycket med tanke på att det är januari och vädret är katastrof. Jobbet betalar för ett lopp i maj, man kan springa bla 2,5 km. Jag har inte sprungit regelbundet på flera år eftersom ett knä har krånglat men jag är sugen nu 🙈

Det har varit så mycket i livet att jag inte riktigt hunnit skriva här! Men nu är det mesta av hostan borta så jag håller igång. Har blivit en del promenader och kört ett par hemmapass av Sandra Friberg (hennes videos har verkligen blivit bättre!) och igår sprang jag en runda igen!

Just det, har ju börjat rida igen!:love: Efter första passet gick jag ganska hjulbent😅 men Gud så kul det är! Andra passet var ännu roligare!

Vilodag här idag, sliten efter gårdagens pass och sovit dåligt så känt mig allmänt sliten idag. Promenerat, så stegmålet är iaf ✅.

Borde iofs ta ett yogas/stretchpass och försöka töja dom här musklerna lite, kanske tar något från YouTube lite senare. 🙂

Wow vad ni tränar!

Jag har tränat rekordlite i januari, delvis planerat för jag tränade mycket i december och brukar dra ner lite i januari. Men lite mindre än tänkt för att det hela jävla tiden var typ -30 och det är olidligt att gå utanför dörren och för att mitt vatten i duschen frusit flera gånger och jag vill duscha efter gymmet (men helst inte i gymmets duschar, tycker de är äckliga 🙈).

Har mest kört pausmark och RDL och nu är det dax för vanliga mark och öka på vikterna igen. Det blir spännande. Körde mark igår och trots att det kändes tungt såg jag sen på det jag filmat att det såg väldigt bra ut. Tror på nytt pb i februari, det brukar bli så efter en sån här period.

Jag ska göra ett nytt försök att ändra träningstid till förmiddag istället för sen kväll. Jag tränade ett tag vid 10-tiden och det passade mig bra men sen var det ett par gånger när det var för mycket folk som var jobbiga och då gav jag upp det. När jag började på gym igen trodde jag att jag skulle tycka vältränade snubbar något yngre än mig var värsta sorten men det är de jag trivs bäst med 😅 de tränar ofta på kvällen när jag tränar och är mestadels trevliga men gör sin grej bara. Dessutom kör de mycket bänk + biceps vilket innebär att de inte är ivägen för mig.

Får se hur förmiddag med pensionärer och småbarnsmorsor går (och hur många snoriga skrikande ungar som tas med till gymmet fast man inte får).

Varit aktiv under helgen med promenader, ridning, och massa grejjande i hus och på gård. Igår var första dagen efter jag blev sjuk som jag faktiskt mådde helt bra nästan hela dagen. Seg konstig skit alltså...

Men men jag körde gym i morse iallafall och det kändes bra :) Inte gymmat sen förra tisdagen då jag blev sjuk sen på kvällen. Ska ta en långpromenad med hundarna på min lunch också. Hoppas jag får må bra hela dagen idag.

Tränat idag. Provade hålla händerna lite bredare i smithmaskinen och aktivt tänka på att inte lägga vikt i händerna. Kändes bra under tiden men vi får se hur det känns imorgon.
  • Utfall i smithmaskin, 3x8 reps per ben
  • Sumoknäböj i smithmaskin, 3x8 reps
  • Utfall bakåt med hantlar, vartannat ben, 3x8 reps per ben
  • Benpress, 3x10 reps
  • Musslan med gummiband, 3x15 reps per ben
Sen ett block med tre övningar utan planerad vila. Fem varv, 4-6-8-10-12 reps per övning.
  • Burpees över hantel
  • Thrusters
  • Air squats
Det var sjukt jobbigt 😅 Skulle gjort ett till varv med 14 reps per övning men när jag ville lägga av efter 10-varvet kompromissade jag med mig själv och bestämde att jag fick sluta efter 12-varvet.

Skulle köra benpass eller helkropp idag.
Men ryggen som krånglat sen november, och nacken, klappade ihop helt imorse.
Fick ta hjälp av sambon för att kunna sätta mig upp. :arghh:

Nu är det lite bättre, men kan inte vrida huvudet och det är jobbigt att lyfta kaffekoppen. Höger lillfinger pirrar.
Så ska nog inte lyfta något särskilt. Fysioterapeuten fick ett långt savmligt (något panikartat) mail. Får se om jag får svar!

Catch me äta lösgodis sålänge :meh:

Skulle köra benpass eller helkropp idag.
Men ryggen som krånglat sen november, och nacken, klappade ihop helt imorse.
Fick ta hjälp av sambon för att kunna sätta mig upp. :arghh:

Nu är det lite bättre, men kan inte vrida huvudet och det är jobbigt att lyfta kaffekoppen. Höger lillfinger pirrar.
Så ska nog inte lyfta något särskilt. Fysioterapeuten fick ett långt savmligt (något panikartat) mail. Får se om jag får svar!

Catch me äta lösgodis sålänge :meh:
Åh nej! :down: Krya på ryggen ❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat