Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som tränar lite hemma, vad har ni för redskap? Funderade lite på om jag lyckas hålla i det här över sommaren så kanske jag ska satsa på lite enklare redskap hemma till hösten? Hantlar? Kettlebell? Vad hade ni rekommenderat? Förstår att en del av er har nästan små mini-hemmagym hemma motsvarande ett riktigt gym, och där är jag inte än, men några enklare grejer som är lätta att stuva undan när man inte använder dem?

Ni som tränar lite hemma, vad har ni för redskap? Funderade lite på om jag lyckas hålla i det här över sommaren så kanske jag ska satsa på lite enklare redskap hemma till hösten? Hantlar? Kettlebell? Vad hade ni rekommenderat? Förstår att en del av er har nästan små mini-hemmagym hemma motsvarande ett riktigt gym, och där är jag inte än, men några enklare grejer som är lätta att stuva undan när man inte använder dem?
Jag har ett par hantlar i olika vikt, en kettlebell, gummiband och matta. Det tycker jag man kommer långt med (sen använder jag även trappan som redskap).

Jag har hantlar olika vikter, kettlebells i olika vikter, skivstång med vikter. Matta.
Även gummiband, men använder sällan.
Förr hade jag crosstrainer men den gick sönder så ska skaffa en ny.

Tränar bara hemma.

Jag tycker att ska man börja med en grej så är det mest användbara ett par kettlebells. Inte för lätta utan man vill ha till svingar och goblet squat och kanske pressar, bulgariska utfall osv. En 8 kg och en 12 kg kanske kan vara en bra start?

Igår blev det 6km promenad med sis för att köpa godis. Idag ska jag försöka få med min systerdotter med på en springtur (hon cyklar isf) får se om jag lyckas...

Vi tog oss 2km med henne på cykel 😂

Så jag lämnade av henne hemma, tog mina hörlurar och sprang en 5a själv. Huvudet KOKADE. Hatar att springa när det är såhär varmt...
39018.webp

Har bara småvikter sen tidigare som jag fått av andra, hantlar på några få kilo samt ankelvikter också på några få kilo, lägger jag ihop det i en plastpåse väger det ungefär 10 kg vilket jag använder till underkroppen för enbenta övningar samt en del för överkroppen som till enarmsrodd fast för överkropp satsar jag mest på kroppsviktsövningar som armhävningar och pullups.

Har inga tips utom just att ta inte för små vikter bara för då blir det kanske snabbt för lätt. De små hantlarna är dock bra för axlarna, där får det inte blir för tungt. Men jag menar generellt.

Senast ändrad:
Maken ville springa en runda idag när vi var hos svärföräldrarna igen. Jag hakade på. 5km. Döööövarmt.
På slutet är det en raksträcka, och raksträckor är knäckande. Långa, sega och jag vill ge upp. Inget pannben ni vet.

Vi slutade springa efter 5km. Då hade vi 500m kvar hem. Men jag var inte ens flåsig! Men mentalt aptrött!! Konstig känsla.
Sa att vi kunde springa sista biten men maken hade fått ont i knäna. Skön känsla efteråt. Dopp i Vättern igen.

Kul att utgå från svärföräldrarna i stan, som har ett bra utgångsläge! Man kan springa i skogen, till stan, längs Vättern osv. Mer stimulerande miljö än hemma

Igår körde jag ett sista kb-pass inför vår minisemester. Kom precis upp i veckans träningsminimum (2 timmar). I förrgår tog jag bild och startade det stora projektet "få i dig tillräckligt med protein varje dag". Nu åker vi på semester, downhillcyklarna är med. Kanske hamnar vi i Järvsö? Ingen vet! Tog med miniband också så finns iaf möjlighet att träna med lite annat än kroppen som motstånd.
20260625_113105.webp

Idag var det över 30 gr när jag sprang mitt långpass. Och jag vet, det låter idiotiskt att ge sig ut och springa då men jag vet ju att jag är väldigt värmetålig och jag såg dessutom till att regelbundet ta lite gå-pauser för att hålla pulsen och värmen nere. Så det blev en jättehärlig runda på 15 km. Och nya skorna levererade verkligen! Helt underbart dämpade som verkligen skonade kroppen.

Idag var det över 30 gr när jag sprang mitt långpass. Och jag vet, det låter idiotiskt att ge sig ut och springa då men jag vet ju att jag är väldigt värmetålig och jag såg dessutom till att regelbundet ta lite gå-pauser för att hålla pulsen och värmen nere. Så det blev en jättehärlig runda på 15 km. Och nya skorna levererade verkligen! Helt underbart dämpade som verkligen skonade kroppen.
Alltså puh, grymt jobbat!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar