Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Marklyft idag. Tränade på 90 kg sen körde jag lite fredagsmys i baren (hex-baren :p). Där är iaf över 100 kg ingen större utmaning. (Yes! Det är fortfarande typ kallare i gymmet än utanför. Sällan jag har handskar när jag tränar annars...)
20260220_145740(1).webp

Har kört femmilare nu under fimbulavintern, inte kunna vara borta längre tid för att allt här hemma riskerar frysa sönder. Och i minus 3, sydlig vind 15m/s direkt från öppet hav räcker kylan till, det kan jag lova. Vindstilla och minus 12 var rena mildvädret. Men om någon dag blir det plustemp igen så kanske det kan bli en bikepackingtur upp i landet. Får se.

En fråga: Jag är relativt lång, 190 cm, borde inte jag ha skivstången något högre än en kortare person för samma belastning vid marklyft?

Har kört femmilare nu under fimbulavintern, inte kunna vara borta längre tid för att allt här hemma riskerar frysa sönder. Och i minus 3, sydlig vind 15m/s direkt från öppet hav räcker kylan till, det kan jag lova. Vindstilla och minus 12 var rena mildvädret. Men om någon dag blir det plustemp igen så kanske det kan bli en bikepackingtur upp i landet. Får se.

En fråga: Jag är relativt lång, 190 cm, borde inte jag ha skivstången något högre än en kortare person för samma belastning vid marklyft?
Höjden på skivstången i marklyft är standardiserad och samma för alla. Men lyftet blir ju lite olika för olika kroppar beroende på hur lång man är och hur långa ex lårben eller armar man har osv. Men detsamma gäller ju för ex knäböj och bänkpress också 😊

Höjden på skivstången i marklyft är standardiserad och samma för alla. Men lyftet blir ju lite olika för olika kroppar beroende på hur lång man är och hur långa ex lårben eller armar man har osv. Men detsamma gäller ju för ex knäböj och bänkpress också 😊
Jag tänkte mest att för någon ny på styrkelyft och längre kanske det är läge att höja stången lite för att inte riskera överbelasta ryggen. Knäna kommer också ivägen så jag kommer höja.

Kunde ÄNTLIGEN dra ett träningspass idag, vågade trots krånglande rygg.

Köpt en 16kg kettlebell do. Jag (såklart) var tvungen att inviga. Samt två 10kg plattor till skivstången så kunde öka på marklyftet. Tyvärr fick inte de sista småplattorna plats, så istället för planerade 80kg så blev det sjukt irriterande 77kg. 😆 Nåja , är ju helt ny på marklyft och kände mig sjukt stolt efter den vikten också.
(Inte minst efter att min kompis tittat på och kommit med tips under passet, och avslutade med att skaka på huvudet och säga ”Du är fan stark som en häst! Vore kul att se vad du maxar egentligen! 😅” 🤓)

Träningstid: 01h 28m
Enbensmarklyft med kettlebell: 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster"
Stående knälyft med kettlebell: 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 10 x 8 "Höger", 10 x 8 "Vänster", 8 x 12 "Höger", 8 x 12 "Vänster"
Around the world : 10 x 16 (PB!) "Höger varv", 10 x 16 "Vänster varv", 10 x 16 "Höger varv", 10 x 16 "Vänster varv", 10 x 16 "Höger varv", 10 x 16 "Vänster varv"
Press: 10 x 20, 10 x 20, 5 x 25, 5 x 25
Rumänska marklyft: 10 x 20, 10 x 25 (PB!), 10 x 25
Skivstångsrodd: 10 x 25, 10 x 25, 10 x 25
Marklyft: 5 x 40, 5 x 60, 3 x 77 (PB!)
Set: 30
Reps: 274

Blev ett helt gäng andra övningar också, och extra sets på de ovanstående, bara för att vi diskuterade och jag ville prova det han visade. Men dom blev ju inte loggade. 🤷🏻‍♀️😅 Men kul var det!

Läser och är imponerad av hur ni håller igång! 💪🏻 Jag var ju först så fruktansvärt trött, sen var jag sjuk i 1,5 vecka och behövde typ en vecka att återhämta mig. Nu börjar jag känna mig bättre igen så måndag blir det (förhoppningsvis!) gym igen. Har ont överallt i kroppen efter allt stillasittande och är väldigt taggad på att komma igång och träna igen!

Hej igen träningstråden! Ramlade helt av träningssnurran i höstas men har nu hoppat på den igen sen 3-4 veckor. Försöker köra 3 styrkepass och 1 spinningpass i veckan, prioriterar styrketräningen. Det är ju helt sjukt hur mycket bättre jag mår och hur mycket mindre ont jag har i kroppen! Det funkar med träning för välmåendet, vem hade kunnat ana! 😂

Dock blir jag lite sur. Marklyfte förra veckan och en bekant anmärkte på min form. Eller ja, han frågade först om han fick ge tips och sen sa han att jag skulle tänka mer knäböjsform och svanka med ryggen. Men det känns ju jättekonstigt, kändes som jag fick jättemycket press på ryggen och rumpan kom jättelångt ner? Jag har väldigt svag core generellt så jag lyfter inga tyngder alls, typ 40-50 kg men jag tycker själv jag har ok form och får inte ont i ryggen. Spänner kroppen och håller ryggen rak.

Jag blir lite putt bara för det känns som att han sabbade min vilja till marklyft och nu är jag självmedveten och tänker att min form är dålig. Har tyvärr ingen pålitlig person att träna med heller som kan kolla in hur jag lyfter. 😒

Hej igen träningstråden! Ramlade helt av träningssnurran i höstas men har nu hoppat på den igen sen 3-4 veckor. Försöker köra 3 styrkepass och 1 spinningpass i veckan, prioriterar styrketräningen. Det är ju helt sjukt hur mycket bättre jag mår och hur mycket mindre ont jag har i kroppen! Det funkar med träning för välmåendet, vem hade kunnat ana! 😂

Dock blir jag lite sur. Marklyfte förra veckan och en bekant anmärkte på min form. Eller ja, han frågade först om han fick ge tips och sen sa han att jag skulle tänka mer knäböjsform och svanka med ryggen. Men det känns ju jättekonstigt, kändes som jag fick jättemycket press på ryggen och rumpan kom jättelångt ner? Jag har väldigt svag core generellt så jag lyfter inga tyngder alls, typ 40-50 kg men jag tycker själv jag har ok form och får inte ont i ryggen. Spänner kroppen och håller ryggen rak.

Jag blir lite putt bara för det känns som att han sabbade min vilja till marklyft och nu är jag självmedveten och tänker att min form är dålig. Har tyvärr ingen pålitlig person att träna med heller som kan kolla in hur jag lyfter. 😒
Välkommen tillbaka!

Gud så störigt med marklyften. Helt ärligt låter det inte som några cues jag hört någon duktig person ge, så om det dessutom känns sämre tycker jag du ska försöka strunta i de tipsen.
Detta kanske inte alls funkar för dig men jag filmade mina marklyft och laddade upp bilder (fick inte film att funka) i ChatGPT och fick ett riktigt bra tips avseende min startposition som gjorde riktigt stor skillnad för mig!

Instämmer med @Trollunge , även utan att ha sett dig så är det spontant inga råd att lyssna på, åtminstone inte svankandet. Att ”tänka mer knäböj” skulle möjligen kunna vara något om en person är väldigt hög i höften och framåtfälld, men svankande. Njä.

Välkommen tillbaka!

Gud så störigt med marklyften. Helt ärligt låter det inte som några cues jag hört någon duktig person ge, så om det dessutom känns sämre tycker jag du ska försöka strunta i de tipsen.
Detta kanske inte alls funkar för dig men jag filmade mina marklyft och laddade upp bilder (fick inte film att funka) i ChatGPT och fick ett riktigt bra tips avseende min startposition som gjorde riktigt stor skillnad för mig!

Åh men bra tips! Tack! Ska jag göra nästa gång. :)

Jag tänkte mest att för någon ny på styrkelyft och längre kanske det är läge att höja stången lite för att inte riskera överbelasta ryggen. Knäna kommer också ivägen så jag kommer höja.
Att knäna kommer ivägen låter som en teknikfråga? Kolla t.ex. David Friberg på instagram, han är jättelång.

Men visst kan du köra upphöjda marklyft om du vill. Jag skulle hellre ha kört lägre vikt och nött teknik än att börja med upphöjda. Men det beror förstås på syftet, jag vill bli bra på just marklyft. Jag är svagast i botten så jag kör en del långa marklyft, dvs jag står på upphöjning.

Blev en vilodag idag pga tidsbrist då vi har överboende besök. Dessutom rejäl träningsvärk efter gårdagens pass, så skadade väl inte. 😅

Fick kommentaren ”Satan vilka lår du har skaffat dig!” av en gymsnubbekompis jag har, gjorde mig orimligt mallig. 🤓😁

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och råd

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat