Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Marklyft idag. Tränade på 90 kg sen körde jag lite fredagsmys i baren (hex-baren). Där är iaf över 100 kg ingen större utmaning. (Yes! Det är fortfarande typ kallare i gymmet än utanför. Sällan jag har handskar när jag tränar annars...)Visa bifogad fil 181526
Har ju handskarSuperGREPPET.
Har ju handskar.
Höjden på skivstången i marklyft är standardiserad och samma för alla. Men lyftet blir ju lite olika för olika kroppar beroende på hur lång man är och hur långa ex lårben eller armar man har osv. Men detsamma gäller ju för ex knäböj och bänkpress ocksåHar kört femmilare nu under fimbulavintern, inte kunna vara borta längre tid för att allt här hemma riskerar frysa sönder. Och i minus 3, sydlig vind 15m/s direkt från öppet hav räcker kylan till, det kan jag lova. Vindstilla och minus 12 var rena mildvädret. Men om någon dag blir det plustemp igen så kanske det kan bli en bikepackingtur upp i landet. Får se.
En fråga: Jag är relativt lång, 190 cm, borde inte jag ha skivstången något högre än en kortare person för samma belastning vid marklyft?
Stark bänkpress!!Lunchträning idag, körde in ett överkroppspass.
Bänkpress (årsbästa, 5x55 kg)
Latsdrag
Sittande axelpress med hantlar
Kabelcrunch
Superset; sidolyft med hantel + hantelcurls
Liggande tricepextension med hantel
Visa bifogad fil 181514
Jag tänkte mest att för någon ny på styrkelyft och längre kanske det är läge att höja stången lite för att inte riskera överbelasta ryggen. Knäna kommer också ivägen så jag kommer höja.Höjden på skivstången i marklyft är standardiserad och samma för alla. Men lyftet blir ju lite olika för olika kroppar beroende på hur lång man är och hur långa ex lårben eller armar man har osv. Men detsamma gäller ju för ex knäböj och bänkpress också![]()
Ja känns det bättre att höja lite ska du göra det såklart!Jag tänkte mest att för någon ny på styrkelyft och längre kanske det är läge att höja stången lite för att inte riskera överbelasta ryggen. Knäna kommer också ivägen så jag kommer höja.
Välkommen tillbaka!Hej igen träningstråden! Ramlade helt av träningssnurran i höstas men har nu hoppat på den igen sen 3-4 veckor. Försöker köra 3 styrkepass och 1 spinningpass i veckan, prioriterar styrketräningen. Det är ju helt sjukt hur mycket bättre jag mår och hur mycket mindre ont jag har i kroppen! Det funkar med träning för välmåendet, vem hade kunnat ana!
Dock blir jag lite sur. Marklyfte förra veckan och en bekant anmärkte på min form. Eller ja, han frågade först om han fick ge tips och sen sa han att jag skulle tänka mer knäböjsform och svanka med ryggen. Men det känns ju jättekonstigt, kändes som jag fick jättemycket press på ryggen och rumpan kom jättelångt ner? Jag har väldigt svag core generellt så jag lyfter inga tyngder alls, typ 40-50 kg men jag tycker själv jag har ok form och får inte ont i ryggen. Spänner kroppen och håller ryggen rak.
Jag blir lite putt bara för det känns som att han sabbade min vilja till marklyft och nu är jag självmedveten och tänker att min form är dålig. Har tyvärr ingen pålitlig person att träna med heller som kan kolla in hur jag lyfter.![]()
Instämmer med @Trollunge , även utan att ha sett dig så är det spontant inga råd att lyssna på, åtminstone inte svankandet. Att ”tänka mer knäböj” skulle möjligen kunna vara något om en person är väldigt hög i höften och framåtfälld, men svankande. Njä.Hej igen träningstråden! Ramlade helt av träningssnurran i höstas men har nu hoppat på den igen sen 3-4 veckor. Försöker köra 3 styrkepass och 1 spinningpass i veckan, prioriterar styrketräningen. Det är ju helt sjukt hur mycket bättre jag mår och hur mycket mindre ont jag har i kroppen! Det funkar med träning för välmåendet, vem hade kunnat ana!
Dock blir jag lite sur. Marklyfte förra veckan och en bekant anmärkte på min form. Eller ja, han frågade först om han fick ge tips och sen sa han att jag skulle tänka mer knäböjsform och svanka med ryggen. Men det känns ju jättekonstigt, kändes som jag fick jättemycket press på ryggen och rumpan kom jättelångt ner? Jag har väldigt svag core generellt så jag lyfter inga tyngder alls, typ 40-50 kg men jag tycker själv jag har ok form och får inte ont i ryggen. Spänner kroppen och håller ryggen rak.
Jag blir lite putt bara för det känns som att han sabbade min vilja till marklyft och nu är jag självmedveten och tänker att min form är dålig. Har tyvärr ingen pålitlig person att träna med heller som kan kolla in hur jag lyfter.![]()
Välkommen tillbaka!
Gud så störigt med marklyften. Helt ärligt låter det inte som några cues jag hört någon duktig person ge, så om det dessutom känns sämre tycker jag du ska försöka strunta i de tipsen.
Detta kanske inte alls funkar för dig men jag filmade mina marklyft och laddade upp bilder (fick inte film att funka) i ChatGPT och fick ett riktigt bra tips avseende min startposition som gjorde riktigt stor skillnad för mig!
Att knäna kommer ivägen låter som en teknikfråga? Kolla t.ex. David Friberg på instagram, han är jättelång.Jag tänkte mest att för någon ny på styrkelyft och längre kanske det är läge att höja stången lite för att inte riskera överbelasta ryggen. Knäna kommer också ivägen så jag kommer höja.