Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Maken och jag sprang 6km idag, med efterföljande dopp i Vättern (21,5 grader på ytvattnet!).
Var helt underbart! Okej, jag gick en liten bit två gånger när en lång seg uppförsbacke aldrig tog slut. Sen har jag inget pannben och efter 3km är det dötråkigt att springa. Så då är inte tröskeln hög för att känna att det är en evighet hem.

Kom äntligen iväg till gymmet!
Som vanligt helt överpepp när jag väl kom dit. Riktigt, riktigt najs pass.
Värmde upp med 1km löpband.

Benpressen var TUNG, men insåg sedan att det kunde ha något med squats och RDL att göra kanske :angel:

IMG_7226.webp

Vilka pass ni har gjort allihopa! Grymt jobbat!!

Jag körde ett på papperet ganska snällt tröskelpass med 5 x 3 min och 90 sek joggvila (men blev gåvila idag). Skulle vara fullt kontrollerat men jag gick ut för hårt och fick sen betala för det resten av passet. Blev ganska sur på mig själv. Men när passet väl var klart så var jag ändå jättenöjd.

Ber om ursäkt för jättebilden förresten, förut kunde jag välja storlek när jag laddade upp från mobilen men det verkar inte fungera längre :bag:

Ett gäng 400 meters-intervaller med laget blev dagens träning, mest för att känna på hur den distansen känns på löparbana vilket är det format som gäller på tävlingen. Jag hade en misstanke om att jag är en sådan som gillar att springa på löparbana och kan meddela att det stämmer. Jag var näst snabbast i vårt lag idag, så jag känner mig rätt lugn inför själva löp-delen vilket verkligen inte är en självklarhet i mitt liv :)
... och där kom ett mail från arrangören där det står att de justerar några delar av tävlingen p.g.a värmen, så 400 m löpning har blivit 200 m. Kan inte bestämma mig för om jag är lättad eller besviken 😂 Men men, det är nog helt rätt beslut och jobbigt kommer det definitivt att vara oavsett.

Idag körde jag sista passet innan tävling, ett Hyroxpass där jag tog det ganska lugnt men ändå hade en rätt dålig känsla i kroppen, lite svårt att ta djupa andetag och kontrollera pulsen. Har nog druckit lite dåligt idag och är ganska spänd överlag p.g.a läskig jobbgrej både idag och imorgon som jag är väldigt nervös över. Men imorgon kl 15 är det överstökat, så då kan jag förhoppningsvis slappna av och ladda om lite :) Ska bara fokusera på att äta mycket, sova mycket, dricka mycket vatten och stretcha kommande dagar så hoppas jag att kroppen känns tipptopp (nåja, så tipptopp den nu kan kännas i 30+ grader) lagom till helgen!

Ben/rumpa ikväll.

Träningstid: 00h 50m
Enbensmarklyft med kettlebell: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Goblet squat: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Tåhävningar: 15 x KV +16, 15 x KV +16, 15 x KV +16
Goblet squat sumo: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Step-up: 10 x KV +16, 10 x KV +16, 10 x KV +12
Donkey Calf Raises: 15 x KV, 15 x KV, 15 x KV
Set: 18
Reps: 210

IMG_0777.webp

6916.webp

Äntligen börjar min kropp svara som den brukar igen. Idag sprang jag på små stigar i skogen som omväxling till all asfalt jag annars springer på, och trots stundvis lite utmanande terräng och en del backar (plus värme då) så höll sig pulsen låg och fin. Jag ska köra någon vecka till med lugna kortrundor innan jag hoppar tillbaka på mitt ordinarie träningsschema. :)

Tränat ett balans- och rörlighetspass idag. Tio övningar, två varv, och så lite ihopsatta övningar under ett par tillfällen mitt i. Jag är ju hopplös på det här med koordination och när det blir lite dansliknande (har helt uppenbart noll taktkänsla), men inbillar mig att det kanske blivit lite bättre i alla fall. Helt klart är jag inte alls lika stel längre.

Jag sprang en runda i skogen idag, skönt! Typ 25 minuter kanske? Avslutade på gräsmattan med 2 minuter non stop magövningar, det brände bra 😂

Hoppade lite hopprep på lunchen också, det är kul men svårt! Övar på att hoppa avslappnat och inte för stort.

Blev hökörning på tisdagkväll plus gym på morgonen. Promenaden med hundarna och hästen fick jag lägga på ungarna för jag fick fullt upp. Sen upp tidigt igår för att köra 3,5 h till klinik, vara där i flera timmar och sen köra 3,5 h hem och slänga sig i hökörning igen. Somnade lite för sent och upp i morse för att träna. Ska på firmafest ikväll och före det ska vi hinna köra lite hö. Så ja, jag känner mig lite stressad och sliten så jag tänker skippa gymmet i morgon. Det får räcka med hökörningen :p Lyfta och stapla flera hundra balar på 9-10 kg styck ger ju ändå en del haha. Har även begravning för min farmor i morgon så jag får ta bort lite stress för kroppen och nu får det bli gymmet. Hö´t är prio ett mellan jobb.

Jag har sprungit 7 km zon 2 idag. Underbart varmt men sjukt blåsigt. Jag verkligen hatar när det blåser mkt. Men det är lite lättare att stå ut när det är varmt.

Sprang i helt nya skor också. Ett par Adidas Evo SL som ska bli mina nya distansskor (och långpass). Det är sjukt mjuka men utan att bli tunga och svampiga. Svarar också bra när man trycker på lite. Så jag är redan störtkär i dem!! Och sen glittrar de ju så vackert också! 😍
IMG_1667.webp

Igår körde jag flyttlass och bar både möbler och kartonger ensam. Svettades som en gris. 😅 Det fick räknas som träning.

Idag tänkte jag skippa träningen också, pga trött och sliten. Men tog mig i kragen.

Träningstid: 01h 01m
Kettlebellsving: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Kettlebellpress: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 12
Sidoböj med hantel: 10 x 12, 10 x 12, 10 x 16
Ground to overhead med viktplatta: 10 x 16, 10 x 16, 10 x 16
Tåhävningar: 15 x KV +16, 15 x KV +16, 20 x KV +16
Kettlebell raka lyft framåt: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 12 (PB!)
Stående tricepsextension med hantel: 10 x 12, 10 x 12, 12 x 12
Kettlebellpress: 10 x 8, 10 x 8, 10 x 12
Goblet squat: 10 x 16, 10 x 16, 15 x 16 (PB!)
Set: 27
Reps: 297

IMG_0801.webp

Håller med @Saigon , vilka pass alla kör!

Jag vet inte vad jag har haft för mig det senaste, men jag har i alla fall inte kört böj på ett tag. Det märktes idag - och jag räknar med att jag lär märka det ännu mer runt torsdag :D
Japp, jag märkte det 😅 Så fick stuva om i planeringen, vilket innebär att jag ”måste” göra mitt ”kånka runt med vikter-pass” idag istället för igår. Och idag är varmare än igår - meeen inte lika varmt som det ska vara imorgon, såatteh.

Undrar om jag borde ge mig ut nu direkt? :idea:

Jag har också tränat ett pass idag, mest fokus på rumpa men även lite ben. Det här var ett lite äldre pass, många av passen i just underkroppskategorin kräver redskap och jag har inte riktigt tyckt att jag ska lägga pengar på det innan jag ser att rutinen verkligen sitter, och här strulade tekniken lite så dels var upplösningen lite dålig och dels var det nått med ljudet så det var lite fördröjning i ljud kontra rörelser, men när jag väl kom in i det så blev det ändå okej.

Det var i vilket fall två varv med tio övningar, varje övning gjordes i tio repetitioner. Det var här ljudgrejen blev lite störig, för när jag kom till tio var inte riktigt ljudet där utan då kanske hon var kvar på sju och jag blev lätt förvirrad, haha.

Ikväll är det min tur att köra hö, så misstänker att jag kommer vara lagom mör i kroppen efter det.

Jag har sprungit 7 km zon 2 idag. Underbart varmt men sjukt blåsigt. Jag verkligen hatar när det blåser mkt. Men det är lite lättare att stå ut när det är varmt.

Sprang i helt nya skor också. Ett par Adidas Evo SL som ska bli mina nya distansskor (och långpass). Det är sjukt mjuka men utan att bli tunga och svampiga. Svarar också bra när man trycker på lite. Så jag är redan störtkär i dem!! Och sen glittrar de ju så vackert också! 😍Visa bifogad fil 187216
Wow vad fina skor!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur