Träning och hälsa del 14

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyckades få till ett andra pass den har veckan:

Cross Trainer (Elliptical): 5min
Squat: 5 x 20, 2 x 40, 2 x 40, 2 x 40, 2 x 40, 2 x 40, 2 x 40
Single leg Dumbbell Romanian Deadlift (Copy): 5 x 0, 2 x 8 (PR!), 2 x 8, 2 x 8, 2 x 8, 2 x 8, 2 x 8
Back Extension: 6 x BW (YR!), 6 x BW, 6 x BW
Superset:
Hip Adduction Machine: 5 x 27, 5 x 36, 5 x 36, 5 x 36
Hip Abduction Machine: 5 x 27, 5 x 36, 5 x 36, 5 x 36
Superset:
Leg Extension: 5 x 25, 5 x 45, 5 x 45, 5 x 45
Seated Leg Curl: 5 x 25, 5 x 45, 5 x 45, 5 x 45

Skönt att få det gjort, men svettigt var det. 🥵

Delmål VM-utmaning -check.
72 matcher, 215 mål, 215 km på 16 dagar.
10 mil vecka 26.
Nu kommer det bli lite lugnare och det är nödvändigt. Detta kanske inte har varit optimalt att utsätta sig för men himla skönt att känna att man kan!
IMG_0845.webp

Oj, vilken lång dag! Brukar det ta så lång tid?
Nja, den här tävlingen är nog lite unik i det att den pågår hela dagen med 1,5-2h mellan varje deltävling. Annars brukar det vara att man klarar av hela alltet på typ 2h, typ. Jag föredrar dock det här formatet, som min lagkompis beskrev det: "It's like a music festival, but with burpees" 😂 Så ja, mycket festival-vibes, food trucks, öltält, Aperolbar (som man såklart inte utforskar förrän efter att allt är klart :D), försäljare, osv... Såg en drönarbild från arrangören som visar typ 2/3 av området:

Screenshot_20260628_152507_Instagram(1).webp

Nu känns det lite bättre igen. Jag har hunnit med några pass med styrketräning. Fokuserar på överkroppen just nu, benen får vänta lite (de får jobba ändå iom all cardio, och känns starkare än resten av mig).

Idag kunde jag öka vikterna i flera maskiner. Och jag klarade några set (10 reps i varje) i axelpressen - visserligen bara med 5kg, men sist jag testade den maskinen fick jag sånt ångestpåslag att jag nästan bröt ihop (och det nästan direkt), så jag ser det som framsteg! Jag har börjat känna lite på övningar i kablar också och börjar bli lite bekväm i dem, och även ett par små övningar med hantlar.

Vågar mig på lite maskiner/övningar där armarna är högre nu. Det har tidigare varit no-no för mig, enligt order från kiro och fysio, pga jag brukar få spänningar i nacken/mellan axlar och nacke och tidigare hade lite för mycket problem med migrän (inte pga spänningarna men det kan påverka negativt...). Men nu har jag inte alls samma problem med migrän längre så tänker att jag testar nu - men försöker att vara väldigt uppmärksam och kör lite lättare vikter där än jag kanske egentligen pallar (med undantag för axelpressen, då, där jag faktiskt är så klen på riktigt :cautious: ) så att jag får in tekniken och inte sitter och "tar i med nacken".

Överlag känns det bra. Jag är lite otålig men vet att det tar tiiiiid att bygga muskler. Försöker att vara nöjd med att jag kan öka vikterna lite i taget, det visar på framsteg även om det inte syns på armarna ännu :p .

Nja, den här tävlingen är nog lite unik i det att den pågår hela dagen med 1,5-2h mellan varje deltävlingar. Annars brukar det vara att man klarar av hela alltet på typ 2h, typ. Jag föredrar dock det här formatet, som min lagkompis beskrev det: "It's like a music festival, but with burpees" 😂 Så ja, mycket festival-vibes, food trucks, öltält (som man såklart inte utforskar förrän efter att allt är klart :D), försäljare, osv... Såg en drönarbild från arrangören som visar typ 2/3 av området:

Visa bifogad fil 187377
Det låter supertrevligt! ♥️

1000087140.webp

Såhär glad, och svettig, är man när man klarat av sitt livs andra crossfit-tävling och haft så jäkla roligt trots 32 grader och stekande sol hela dagen samt en allt annat än smärtfri resa dit (jag blev 4 timmar försenad med tåget dit och andra hade ännu värre problem än så, så många av de förberedelser vi planerat att göra på fredagskvällen brann inne och ingen av oss hann sova särskilt mycket natten till lördag).

Jag är så himla stolt över mig själv, mitt lag och alla de 27 personer från mitt gym som var med på resan. Jag tror att vi alla presterade bättre än förväntat, både jag och två av mina lagkompisar satte PB i styrkemomentet, och viktigast av allt så mådde vi bra och hade fruktansvärt roligt hela dagen/helgen. Efter att tävlingen var slut igår tog vi en öl tillsammans på området, sedan åkte alla hem och duschade, jag och mitt lag korkade upp en flaska bubbel på rummet, och sen hade vi bokat middag på en italiensk restaurang för hela gänget. Det är verkligen ett unikt gym med en unik sammanhållning och jag längtar redan till nästa år! Först blir det dock tävling igen i början av oktober, men med andra lagkompisar och lite annat format 😊

Nu ska jag vila och återhämta mig i några dagar, min lagkompis träningsklocka sa att hennes "expected recovery time" från gårdagens äventyr är 95 timmar så jag satsar på något liknande :laugh: Kroppen känns faktiskt helt okej dock, lite träningsvärk här och där men fullt hanterbart!

Det var ett klokt beslut att låta kroppen få vila från träning i fredags. Känner mig återhämtad efter helgen som bestått av sovmorgon, trädgårdsfix, ridning, promenader, bad och läsning.

Men idag blev det gym igen! La på 5 kg till i marklyften och körde 65 kg x 7 reps x 3 set. Tungt sista repsen men funkar!

Min vecka blir ungefär såhär har jag tänkt:

Mån: Gym och promenad
Tis: Gym och promenad
Ons: Löpning och promenad
Torsdag: Gym och promenad
Fred: Gym och promenad
Lör: Löpning och promenad
Sön: Promenad

Blir antagligen ett par ridturer också men dom blir när det passar. Rider bara min 4 åring just nu då min gamla är skadad och det är inte så strukturerat med henne än :)

Inget gym sen i torsdags. Däremot har projekt sommarhäst satt igång, och medan jag lär mig alla rutiner på stallet så tar allt extra tid och är extra tungt 😅 Bra fyspass iallafall! Men så tar det ju 3h per gång just nu, plus 35min enkel väg i bilen så det är inte så mycket ork över till gym/löpning utöver stallet. Kanske när det blir svalare. Sedan kommer personen jag ska dela med hem från semester, så då blir det häst på halvtid.

Ska sätta igång klockan på något nästa gång jag är där och se vad den säger. Blir väl glädjekalkyl, men kul att mäta!

Stängde förra veckan på 5 pass. 3 gym och 2 löpning. Jag har försökt starta varje dag med ett stort glas vätskeersättning, och sedan äta det jag behöver få i mig trots utflykter och fläng med barnen. Igår var jag nöjd över att jag lyckades slänga ner en avokado och lite knäckebröd i kylväskan i sista sekund så jag slapp hålla mig mätt på bullar och köttbullar hela dagen. Upplever absolut att vätskan, maten och träningen håller mig på benen just nu på ett sätt som jag haft svårt med de senaste åren. Det tar sig!

Jag lyckades bli getingsstucken på vristen under hökörningen i fredagskväll. Det gjorde infernaliskt ont precis när det hände, men sen kände jag inget under resten av kvällen. Klipp till att jag vaknade på lördagmorgon och inte kunde stödja på foten. Har inte haft så ont sen jag bröt benet. All form av motion fick läggas på hyllan.

Idag är det lite ömt och lite rött fortfarande, men det gör i alla fall inte ont längre. Valde att skjuta fram dagens planerade träningspass och ta ett lite lugnare pass imorgon istället. Passade även bättre med hänsyn till mitt jobb idag.

Visa bifogad fil 187387

Såhär glad, och svettig, är man när man klarat av sitt livs andra crossfit-tävling och haft så jäkla roligt trots 32 grader och stekande sol hela dagen samt en allt annat än smärtfri resa dit (jag blev 4 timmar försenad med tåget dit och andra hade ännu värre problem än så, så många av de förberedelser vi planerat att göra på fredagskvällen brann inne och ingen av oss hann sova särskilt mycket natten till lördag).

Jag är så himla stolt över mig själv, mitt lag och alla de 27 personer från mitt gym som var med på resan. Jag tror att vi alla presterade bättre än förväntat, både jag och två av mina lagkompisar satte PB i styrkemomentet, och viktigast av allt så mådde vi bra och hade fruktansvärt roligt hela dagen/helgen. Efter att tävlingen var slut igår tog vi en öl tillsammans på området, sedan åkte alla hem och duschade, jag och mitt lag korkade upp en flaska bubbel på rummet, och sen hade vi bokat middag på en italiensk restaurang för hela gänget. Det är verkligen ett unikt gym med en unik sammanhållning och jag längtar redan till nästa år! Först blir det dock tävling igen i början av oktober, men med andra lagkompisar och lite annat format 😊

Nu ska jag vila och återhämta mig i några dagar, min lagkompis träningsklocka sa att hennes "expected recovery time" från gårdagens äventyr är 95 timmar så jag satsar på något liknande :laugh: Kroppen känns faktiskt helt okej dock, lite träningsvärk här och där men fullt hanterbart!
Låtet så himla coolt! Kul att det gick så bra för er i värmen, trots reseproblemen. 😊

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka