Är inte detta forumets blivande andelshäst?
Går ut på asvt:s auktion på tisdag.
Screenshot_20200219-110319.png
 
Jag har i ren desperation köpt en Fenwickluva åt honom som jag tänkt ha på när jag transporterar honom. Han krafsar och bankar med frambenen, så jag har fått sätts upp gummimatta framför och under honom för att han inte ska förstöra släpet. Och ja, han åker med hö, tussar i öronen och sällskap. Ingen skillnad i annat släp eller b-kortsbuss.

Jag testade den första gången när jag skulle skritta häromdan, snittpulsen var nästan 30 slag lägre/min jämfört med dagen före när vi tog exakt samma tur. Det ska bli intressant att se om den trenden håller i sig och om den funkar i släpet.

Lite Batman över det hela :D
C85F8B61-B95B-459E-8EAF-140E3245AD4D.png
 
Jag har i ren desperation köpt en Fenwickluva åt honom som jag tänkt ha på när jag transporterar honom. Han krafsar och bankar med frambenen, så jag har fått sätts upp gummimatta framför och under honom för att han inte ska förstöra släpet. Och ja, han åker med hö, tussar i öronen och sällskap. Ingen skillnad i annat släp eller b-kortsbuss.

Jag testade den första gången när jag skulle skritta häromdan, snittpulsen var nästan 30 slag lägre/min jämfört med dagen före när vi tog exakt samma tur. Det ska bli intressant att se om den trenden håller i sig och om den funkar i släpet.

Lite Batman över det hela :D
Visa bifogad fil 48635
Blir han bättre med sällskap i transporten? Cool teckning!
 
Vår 4 åring är ett litet monster och åka med. De är varken så att fröken är stressad eller rädd hon är bara uttråkad 🤨 Tycker de är totalt onödigt och åka iväg funderar faktiskt på Fenwick Huva åt henne brukar inte vara mycket för sådant jag inte vet att det verkligen har effekt men det går inte att åka med henne. Andra gången hon startade så åkte vi till banan där hon bott i drygt 6 månader tänkte de skulle vara en bra idé hon kände igen sig osv. Häst f*n drev alla till vansinne hoppade och for i boxen, skrapa med hoven osv. Stackars hästen bredvid fick väl en hjärnblödning typ .. Innan hade hon lever Fan i transporten så hon var helt svett när hon kom fram. De går bra att åka till hemmabanan tar ca 12 minuter med transport och de verkar hon typ räknat ut ungefär lång tid de tar för efter de börjar hon hoppa om man passerar.

Tyvärr så förstör hon för sig själv på banan och sist slutade de med diskning, hon tränar som en demon hemma och är faktiskt lugn tills MAN åker, de går inte att ha en travhäst som lägger bort all energi innan.
Hon är liten men har ett Ego som en elefant!
IMG_20200330_210024_733.jpg
 
Hur går det för er?
Här är det stiltje för närvarande då han är svälld i ett senfäste :down: Men vi har tid för koll av den på kliniken till veckan.

Min sällskapshäst har fått mugg/fotosensibilitet så de står på box mellan 08-20 vilket iofs gör det lättare för mig att kontrollera Bles foderintag :angel:

Bild från förra veckan.

A8CFB328-F58F-4AAB-B003-E53BC5A7FA0E.jpeg
 
Gulle gubben är igång och startar - fjärde starten imorgon på Valla, bästa placeringen hittills i år är en fjärde plats. Men svårt att komma tillbaka med så pass mycket pengar på sig. Han kämpar väl och visar vilja till att tävla iaf. Körs 2 gånger i veckan på rakbanan.
4 åringen har vi lite halvt om halvt givit upp med. Driver oss till vansinne, jätte fin och köra men hemsk i stallet, lever djävulen och alltid gjort. Var i proffsträning tills i början på året men trivdes inte så i tog hem henne. Vi får se vad de blir av henne, snygg märr och hög kapabel men räcker inte när inte huvudet hänger med.

9 åringen är på betäckning på Västerbo sedan i Maj..Ska om hon tar sig nu tredje gången gillt bli dräktig med Pojke Kronos. Lagt tävlingskorna på hyllan efter återkommande korsförlamning.

Bild på Gulle gubben och hans kusk i senaste starten 😍
FB_IMG_1592917963843.jpg
 
Veterinären hittade inget fel på honom och jag kan träna vidare!
Men hon rakade bort lite hovskägg så nu ser han lite lustig ut.

Hursomhelst så fick han gå ett lättare galoppjobb idag i 2:20-2:30-tempo och han kändes fin.
 
Vi jobbar på, tvååringen tränas med sikte på premielopp i höst men har just nu kommit in i en växtperiod och får ta det lite lugnt en period framöver.

Ettåringen går på bete och kommer hem i september och ska då köras in. Ska blir spännande med henne, hon är så fin och himla kul att hålla på med!

2020-07-10_15.46.40.jpg
 
IMG_20200710_133433_684.jpg

De häxar lite för Gulle gubben när han startar, men han gjorde ett bra lopp på Valla sist som sexa när han väl fick fritt. Han gick en 14 tid .. Nu har han dåligt med poäng så svårt att få med honom någonstans.
Fick massage i veckan och massören nöjd, blivit bättre iallafall 👏 Han ser jäkligt fin ut men man måste ju dels ha lite motivation hos hästen och sen tur i löpen.. Idag dags att springa rakbana igen!
 
Jag har i ren desperation köpt en Fenwickluva åt honom som jag tänkt ha på när jag transporterar honom. Han krafsar och bankar med frambenen, så jag har fått sätts upp gummimatta framför och under honom för att han inte ska förstöra släpet. Och ja, han åker med hö, tussar i öronen och sällskap. Ingen skillnad i annat släp eller b-kortsbuss.

Jag testade den första gången när jag skulle skritta häromdan, snittpulsen var nästan 30 slag lägre/min jämfört med dagen före när vi tog exakt samma tur. Det ska bli intressant att se om den trenden håller i sig och om den funkar i släpet.

Lite Batman över det hela :D
Visa bifogad fil 48635
Batman? Du menar väl Zorro? :angel::D
 
Nu vet jag varför farbror har krånglat så och inte tagit ut aktionen som han ska när de börjar gå fort .. vagnen är för trång 😬 Bara börja leta ny sulky, annars är de ju lönlöst! Vet att han fått i Custom vagn förr, men en sån ny kostar ju allt mellan 45-100 tusen.. Man ska väl ha en jäkla tur om man hittar just en sån modell begagnat till honom som han behöver.. åh blir så arg, man ska inte äga häst ihop med andra. De skapar bara problem när den andra halvan kör ned huvudet i sanden och vägrar se problemet. Om inte annat har jag en jäkligt fin snäll ridhäst framöver. Älskar vackra farbror häst som bara försökt tala om för matte att något år fel, skulle inte heller springa om något slog mig på höfterna varje gång jag försöker öka farten ..
 

Bifogade filer

  • IMG_20200718_232858_689.jpg
    IMG_20200718_232858_689.jpg
    161,3 KB · Visningar: 34
Nu vet jag varför farbror har krånglat så och inte tagit ut aktionen som han ska när de börjar gå fort .. vagnen är för trång 😬 Bara börja leta ny sulky, annars är de ju lönlöst! Vet att han fått i Custom vagn förr, men en sån ny kostar ju allt mellan 45-100 tusen.. Man ska väl ha en jäkla tur om man hittar just en sån modell begagnat till honom som han behöver.. åh blir så arg, man ska inte äga häst ihop med andra. De skapar bara problem när den andra halvan kör ned huvudet i sanden och vägrar se problemet. Om inte annat har jag en jäkligt fin snäll ridhäst framöver. Älskar vackra farbror häst som bara försökt tala om för matte att något år fel, skulle inte heller springa om något slog mig på höfterna varje gång jag försöker öka farten ..
Jag hade en Custom Flexure XL till mitt stora varmblod som slog i sulkyn och även i mina fötter när hon gick i långvagn :crazy: Hon gick fri i den sulkyn. Det är ju en lite äldre modell på Customs sulky men det finns fina begagnade att hitta till en mindre peng än de nyare vagnarna.
 
Körde på banan med tvååringen igår, efter att hon mest skrittat och joggat lugnt en tid pga att hon kommit in i en växtperiod. Det gick över förväntan, vi joggade runt 2000 m kring 2.15, så nu känns det som att premielopp inte är så långt borta :) Jag funderar dock på att sätta på "can't see backs" eller liknande då hon inte direkt fokuserar på att springa utan mest kollar på saker, vinglar och grejar med en massa annat (på tvååringars vis). Nästa gång blir det nog dags att prova sulkyn!

Ja, jag är partisk, men visst är hon fin!! :heart

IMG_20200705_173111.jpg
 
Jag hade en Custom Flexure XL till mitt stora varmblod som slog i sulkyn och även i mina fötter när hon gick i långvagn :crazy: Hon gick fri i den sulkyn. Det är ju en lite äldre modell på Customs sulky men det finns fina begagnade att hitta till en mindre peng än de nyare vagnarna.
Han har gått i hybrid förr och just den modellen går knappt att få tag på begagnat. Håller koll varje dag men inte hittat något som passar honom. Han funderar på att beställa en helt ny då han nu ska utöka stallet med en ny stor vallack 😅 Han skulle behöva en annan lång vagn med, han slår i den med så vi borde ha förstått att han inte fick plats i sulkyn 😒
 
@MayGrace provat och se om du kan hyra en vagn till loppen?
De kan man också göra! Just nu har han en paus, han har blivit förkyld, men funderar på om vi inte ska starta honom i Monte istället nästa gång, han har ju gått de förr. Svårt de där och nu när nya hästen trilla in så behöver man ju se också vad han behöver för vagn, förhoppningvis behöver de något liknande 😅
 
Här har varit lite stiltje....
Jag är ju lite feg numer så inkörningen tog sina modiga månader, men i gengäld har vi nu en stencool häst, som går med på det mesta utan protester 😎
5-åringen har varit lite hispig, bl a med bilar så där startade jag om från 0, och tömkörde ett tag längs vägen, vilket varit bra, numer är även hon lugnare.

Nästa vecka kommer jag att stalla upp dem på en anläggning på vägen till jobbet, så vi får tillgång till bl a träningsbanor. Tanken är en månad, men vi får se...

Känns extra roligt då det var där jag började min travkarriär för hmm, 38 år sen 😝

Ska bli kul att trimma lite, och förhoppningen är premielopp till hösten 😍
 
Vi har fått en ny 4 åring kille efter Trixton i stallet. Kvalade som treåring men haft problem med en has och därför aldrig kommit till start, vi ska ge honom.chansen och se om vi kan reda ut detta. Röngten plåtarna är felfria i hasen men något stör honom i högre farter. Verkar vara en otroligt trevlig häst, märks att han är uppfostrad i stor stall 😅
 

Liknande trådar

Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
2 879
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 651
Senast: lewellyn
·
Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 577
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp