Tror ni på övernaturliga fenomen?

Fast det är inte så vetenskapen fungerar. Man bevisar att något existerar, inte att något inte existerar.
Jag vet, men det hindrar inte att konstatera att det inte finns något bevis på att inkarnation inte existerar och varför då påstå att det inte finns eller argumentera mot att det existera?
 
Jag vet, men det hindrar inte att konstatera att det inte finns något bevis på att inkarnation inte existerar och varför då påstå att det inte finns eller argumentera mot att det existera?

Men det är inte så vetenskapen fungerar. Ditt inlägg "Jag vet, men.." tyderpå att du faktiskt inte förstår fullt ut vad det innebär.

Men ok, om vi gör så här: om du bevisar att enhörningar inte existerar så kan jag använda samma metodik för att bevisa att reinkarnation inte existerar. Ok?
 
"Håller ut"?
Det har inget med viljan att överleva att göra. Menar du att de som fått en dödsdom pga sjukdom och dör inte vill leva tillräckligt mycket?
Jag vill inte i den här tråden gå in på orsaker- det är utanför ämnet men det är komplicerat, för mig räcker det här att konstatera att en del som fått en dödsdom tillfrisknar oavsett orsak.
 
Men det är inte så vetenskapen fungerar. Ditt inlägg "Jag vet, men.." tyderpå att du faktiskt inte förstår fullt ut vad det innebär.

Men ok, om vi gör så här: om du bevisar att enhörningar inte existerar så kan jag använda samma metodik för att bevisa att reinkarnation inte existerar. Ok?
Vill du tro på enhörningar är det din ensak det får du gärna göra och jag kan inte motbevisa det, sannolikt finns de i så fall i en annan dimension då vi har tämligen god koll på större däggdjur (som jag antar enhörningar är) eller att de endast finns i mycket små populationer i mycket avlägsna trakter. Det torde kunna anses bevisat att de i vart fall inte finns i vår dimension i exempelvis Sverige, men vem vet det kanske finns en massa minienhörningar i någons trädgård :).

När det gäller reinkarnation så är det en företeelse/tillstånd och inte något fysiskt objekt som är tämligen stort som en enhörning allmänt anses vara. Reinkarnation är inget vi kan leta efter i den fysiska världen överhuvudtaget så man kan inte använda samma metoder för att leta åtminstone.
 
Men det har inget med viljan att göra.
Som sagt det är en annan diskussion, startar du en tråd i ämnet hänger jag gärna på men det hör enligt mig inte hemma här. I vart fall kommer jag inte nappa på din invit (läs envisa försök att provocera) att starta den.

Jag konstaterar som sagt här att en del överlever medicinska dödsdomar och det går inte att veta på förhand vilka.
 
Det där beror enormt mycket på vem man frågar. Du tror inte det men många andra kristna tror att deras anhöriga (som var kristna när de levde) kommer tillbaka, att man kan se döda (som var kristna när de levde) osv. På dig låter det lite som häxjakten på 1600-talet. Den tiden är ju tack och lov förbi.

Vad du menar med att spökena vet att Jesus är guds son och att den helige anden finns och att de därför vill underordna sig förstår jag inte. Menar du att de spöken som var kristna när de levde som döda vet att det där de trodde på bara var en saga och därför blev spöken?

Om jag förstår dig rätt så tror du att spöken är döda som går igen och därför missförstod du mig. Jag tror inte det men ibland kan andarna, som kallas spöken, imitera någon som dött. Till ex om en som dött brukar komma hem kl fem så hör man steg i trappan den tiden fast ingen är där. Och spiritistiska medium söker kontakt med en död person men får istället kontakt med en ande som vet vem den döde var. Jag har läst i Bibeln att det finns en massa andar/demoner som är i uppror mot Gud skaparen, dom lyder under djälvulen. Dessa vet att Jesus är Guds son och säger någon åt dem att försvinna i Jesu Kristi namn så måste dom göra det för han är starkast. Bara ljuset kan övervinna mörkret.
 
Du kan inte veta om du kommer dö inom en snar framtid eller inte - du kan anta, tro osv men en del "dödsdömda" håller ut i många år, och vem vet hur en plats kommer att se ut om 5 eller 25 år, inte jag i vart fall (du kan fylla på med byggnad i största allmänhet, industritomt, militärt övningsområde, flygfält, fiskodling osv det finns många olämpliga platser). Jag tror stötestenen är att personen ska vara död så spridandet kommer att ske inom snar framtid, inte vem som ansöker.
Jo tack. Jag vet. Fick pallelativ vård i två år lite drygt men pekade döden finger och finns här än. Oavsett så ser jag ställen som de du nämner som icke lämpliga oavsett. Ska man sprida askan efter en människa så ska det vara på en plats där sådant inte kommer finnas om 25 år heller.
 
Jo tack. Jag vet. Fick pallelativ vård i två år lite drygt men pekade döden finger och finns här än. Oavsett så ser jag ställen som de du nämner som icke lämpliga oavsett. Ska man sprida askan efter en människa så ska det vara på en plats där sådant inte kommer finnas om 25 år heller.
Och hur vet du vilka platser något olämpligt inte kommer finnas om 25 år? Jag skulle inte vilja ta något sådant beslut, det är inget jag vill ansvara för om det skulle visa sig vara fel. Jag antar det är så beslutsfattarna tänker också, att det är omöjligt att veta helt säkert.
 
Om jag förstår dig rätt så tror du att spöken är döda som går igen och därför missförstod du mig. Jag tror inte det men ibland kan andarna, som kallas spöken, imitera någon som dött. Till ex om en som dött brukar komma hem kl fem så hör man steg i trappan den tiden fast ingen är där. Och spiritistiska medium söker kontakt med en död person men får istället kontakt med en ande som vet vem den döde var. Jag har läst i Bibeln att det finns en massa andar/demoner som är i uppror mot Gud skaparen, dom lyder under djälvulen. Dessa vet att Jesus är Guds son och säger någon åt dem att försvinna i Jesu Kristi namn så måste dom göra det för han är starkast. Bara ljuset kan övervinna mörkret.
Vad jag tror eller inte tror har jag inte skrivit något om. Jag skrev om kristna som tror på spöken och om döda som varit kristna när de har levt som enligt sina också kristna anhöriga kommer tillbaka som spöken, andar eller vad du vill kalla det.

Du skrev tidigare att kristna inte blir spöken. De kristna jag har pratat med som har varit övertygade om att deras anhöriga kommit tillbaka ska då enligt dig ha förletts av djävulen? Men, ni kanske inte läser i samma bok?
 
Och hur vet du vilka platser något olämpligt inte kommer finnas om 25 år? Jag skulle inte vilja ta något sådant beslut, det är inget jag vill ansvara för om det skulle visa sig vara fel. Jag antar det är så beslutsfattarna tänker också, att det är omöjligt att veta helt säkert.
Det finns många platser där bebyggelse är helt omöjlig av olika skäl. Där jag hade velat bli spridd för vinden är en sådan plats.

Men, istället för att göra undantag för de som valt en plats där bebyggelse inte är möjlig måste såklart reglerna följas. Det blir en orimlig arbetsbörda annars. Jag tycker dock att alternativa platser att sprida aska på eller att få plantera en sådan där pod som blir ett träd skulle finnas. Att bara ha kyrkogårdar att tillgå utan att söka tillstånd är i dagens Sverige rent av löjligt. Jag är inte ensam om att inte vilja ha mina kvarlevor på en religions mark.
 
Och hur vet du vilka platser något olämpligt inte kommer finnas om 25 år? Jag skulle inte vilja ta något sådant beslut, det är inget jag vill ansvara för om det skulle visa sig vara fel. Jag antar det är så beslutsfattarna tänker också, att det är omöjligt att veta helt säkert.

Tja... toppen av berg, mitt ute på havet från en båt, en liten ö/kobbe i skärgården somärs liten att ingen kan bo där osv. Finns fler men du förstår säkert vad jag menar.
 
I fortsättningen så är det bra om du inte automatiskt förutsätter autocorrect och börjar flabba åt det för att du inte själv känner igen ett ord. :idea: Det är inte ett dugg roligt att lägga energi på ett någorlunda seriöst inlägg och sedan få den typen av reaktion.
Oj så tråkigt att du reagerar så starkt på en sån sak. Jag var också helt säker på att det var creepypodden som autocorrectades till creepypasta! Sorry, men jag hade aldrig hört uttrycket heller och skrattade också åt att det stod creepypasta, (för pasta som är creepy ger ju roliga associationer åtminstone för mig) läser man det på svenska och inte hört det engelska uttrycket så är det verkligen inte givet att man förstår att det är något man borde googla. Men nu lärde jag mig något nytt. :up:
 
Hade det varit så så hade de kunnat anvisa en annan plats bara och att någon skulle få tillstånd till spridning av aska på platser som kan komma att bli bad eller någons trädgård inom 25 år förekommer knappast ändå.

Det kvittar om du vet att du kommer dö inom snar framtid. Du får inte ansöka själv ändå.
Mjo i mina trakter går kommunen på och drar upp bopinnarna på mycket skyddsvärd skog och friluftsområden i trakten. Så jag skulle nog inte känna att det finns någon plats här, ens i mycket nära anslutning till naturreservat, som inte kan vara ett bostadsområde inom 20 år.

Bad eller skola däremot är kanske osannolikt för det bygger de inte, inte heller villor och radhus så ingen risk för trädgård heller. Det är hårdgjort mark, höghus och inga parker eller gårdar till husen, eftersom man kan använda skolgårdarna som parker och gatan som lekplats (exakt det har vår politiker skrivit). (nej jag är inte alls bitter över att de ska jämna pulkabackar vid marken och skövla vår skog (som är full av scouter, skolbarn, hundpromenerare och skogsmulle). Samtidigt som de försöker utrota några sällsynta skalbaggar på 300 åriga tallar en bit bort. Trots att vartenda myndighet som kan har protesterat och folk bosatt sig i trädkojor för att hindra dem. Betongpolitiker.) Om 40 år går de nog rakt på naturreservatet bredvid eftersom det blivit så överbelastat att det tappat sitt värde.
 
Senast ändrad:
Oj så tråkigt att du reagerar så starkt på en sån sak. Jag var också helt säker på att det var creepypodden som autocorrectades till creepypasta! Sorry, men jag hade aldrig hört uttrycket heller och skrattade också åt att det stod creepypasta, (för pasta som är creepy ger ju roliga associationer åtminstone för mig) läser man det på svenska och inte hört det engelska uttrycket så är det verkligen inte givet att man förstår att det är något man borde googla. Men nu lärde jag mig något nytt. :up:

Det hade varit bätte om du låtit bli att svara alls. Jag känner mig som byfåne #1 pga det där och vill inte bli påmind igen.
 
Tja... toppen av berg, mitt ute på havet från en båt, en liten ö/kobbe i skärgården somärs liten att ingen kan bo där osv. Finns fler men du förstår säkert vad jag menar.
Och du förstår säkert vad jag menar :), man kan inte sia om framtiden. Och att hamna i en diskussion om en viss plats kan tänkas vara lämplig någon gång i framtiden är knappast något en myndighet vill.
 
Det här är ju helt OT, men varför tycker ni att en plats som någon har valt att sprida sin aska i måste vara helt intakt i 25+ år? Räcker det inte med att personen som valt tyckte om platsen som den var under hens livstid/eller har andra bindningar med just den platsen? Det spelar väl ingen roll vad som händer sedan (tycker jag)? Alla är nog också medvetna om att landskapet förändras och kan väl tänka in att detta troligen någon gång kommer att ske på ett eller annat sätt när de väljer en plats?
 
Det här är ju helt OT, men varför tycker ni att en plats som någon har valt att sprida sin aska i måste vara helt intakt i 25+ år? Räcker det inte med att personen som valt tyckte om platsen som den var under hens livstid/eller har andra bindningar med just den platsen? Det spelar väl ingen roll vad som händer sedan (tycker jag)? Alla är nog också medvetna om att landskapet förändras och kan väl tänka in att detta troligen någon gång kommer att ske på ett eller annat sätt när de väljer en plats?

Jag tänkte mer att invändningen var att sprida aska av någon på annans tomt. Jag är inte säker på att alla är bekväma med att det kommer ett sällskap och sprider aska på tomten, bara för att denne önskade sig det när de ägde marken för 25 år sedan.
 
Jag tänkte mer att invändningen var att sprida aska av någon på annans tomt. Jag är inte säker på att alla är bekväma med att det kommer ett sällskap och sprider aska på tomten, bara för att denne önskade sig det när de ägde marken för 25 år sedan.
Ah, ja det kan ju hända såklart. Tänkte inte på det. :angel: Om man väljer plats i sååå god tid så kan det ju möjligtvis bli problem. Kanske man skulle vara tvungen att uppdatera sin valda plats varje år, så att det inte går så åt skogen.
 
Ah, ja det kan ju hända såklart. Tänkte inte på det. :angel: Om man väljer plats i sååå god tid så kan det ju möjligtvis bli problem. Kanske man skulle vara tvungen att uppdatera sin valda plats varje år, så att det inte går så åt skogen.

Det borde också kunna lösas genom att ger mer än ett alternativ i prioordning, och i slutändan om man har världens otur - får de anhöriga hitta ett fjärde alternativ, istället för att ge upp på förhand och anta att allt med önskemålen går åt skogen och kräva det av de anhöriga oavsett.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 673
Senast: Hedinn
·
Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 650
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 890
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Hej alla Bukefalister. Jag tänkte söka lite goda råd, och förhoppningsvis kunna få bukt med mitt "problem". :) Ponnyn det gäller är...
Svar
3
· Visningar
1 057
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp