Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

S

Suuz

Jag har en förbannad huvudvärk pga min störst-bäst och vackrast häst. Hon gick på en dag från en snäll liten sak till en veritabel huggorm och jag KAN inte komma på hur jag ska hantera henne! Allt jag gör blir till det värre. Jag är inte lika stark och bestämd som jag brukar vara (dödsfall och annat otrevligt) och min häst verkar ha snappat upp detta. Jag erkänner, jag drämde till hästfan när hon stegrade sig åt mig i hagen... Mest för min egen säkerhet. För första gången i mitt liv har jag en gnagande rädsla i bakhuvudet när jag hanterar min häst i hagen. Tur nog ska hon bara gå på bete 1 v till.

Jag är öppen för all kritik, vad som spelar roll för mig är HUR jag ska kunna uppfostra denna sak på rätt sätt.

Senariot från igår
Hon var ovillig att fånga i hagen så jag har åkt ut varje dag med grimma och en sockerbit. Tidigare huvudskygg och svårfångad kommer hon nu när man visslar. När hon har grimman på sig får hon sockerbiten och sedan ser jag över ev sår, skor och ect. När vi är klara tar jag av grimman och klappar om henne. (har avant henne vid det mesta godis men ska sluta med denna gest redan idag).

Nyfiken som hon är går hon efter mig och börjar söka igenom mig efter mer ätbart - när hon tar tag i jackan föser jag bort henne ("skvätta vatten") och säker nej. Nu börjar hon tända på alla cylindrar. Öronen åker bak och hon sträcker ut halsen dess fulla längd, näsborrarna stora som tefat när hon långsamt öppnar munnen för att bita mig I ANSIKTET. Jag säger nej och föser bort henne igen, hon springer bort fem steg, vänder sig om och rusar mot mig i galopp. Jag drämde till henne med grimskaftet över bringan när hon var 10 cm ifrån (jag stod mitt i ett öppet fält, ensam utan mobil, klart jag var rädd!). Hon backade nått steg och gjorde en ansats till stegring. Nu var jag förbannad, men min ilska gör henne hundra gånger värre så jag sträckte fram handen och hon luktade på den, skakade och såg rädd/förvirrad ut. Jag knäppte på grimman snabbt och började leda runt henne på fältet (mest för att få mitt lugn tillbaka). När hon var lugn igen gick jag till staketet, släppte jag henne och ålade ut.

Hästen hatar ordet "Nej", hon avskyr när jag föser bort henne. När hästen sådeles inte uppför sig spänner jag mig, när jag spänner mig blir hästen ännu mer på, då blir jag arg och hon svarar på min ilska. Alla fel är mina, inte hästens. Hon testar att trycka på de knappar jag har, och för tillfället orkar jag inte. Detta är en högintellegent häst som nu vid 4 års ålder klättrar i rang i hagen (eg när mitt problem började) hon är stor också med sina 175 cm. Och jag kan inte låta henner driva med vinden, hon har eksem som behöver skötas om och dessutom kan det komma andra i hagen. Hon har tidigare betett sig lika dant i ridhus men det har jag succesivt tränat bort.

Ursäkta mitt långa inlägg, låg och funderade på mitt scenario halva natten. All konstruktiv kritik mottages tacksamt, liknande berättelser. Allt som kan tänkas hjälpa! :bow:
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

jag tyckte du gjorde helt rätt, hästen vile slåss med dig, då kan du inte backa för då kommer hon fortsätta, för gör hon så allvarliga saker så är det bara att slå allt vad du har! du kan ändå inte skada henne helften så mkt som hagkompisen kan när den bästemmer sig för att nu är det nog!

du måste försvara dig med våld tyvärr, när en häst bokstavligt tala går till atack så är det inte mkt annat att göra. när hästen väl slutar sen så skiner solen igen, DET får du inte glömma!

lycka till!
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

jag köpte en nordis som var 3 år , ej mycket hanterad (farlig!!) hon var likadan mot mig i hagen, men det var aldrig några problem på ryggen , i stallet osv, utan bara i hagen. en gång skulle jag hämta min andra häst i hagen, antagligen var hon svartsjuk, eller så men då kommer hon i full gallop, stannar framför mig och sparkar bakut, som tur är missar hon, jag blir både rädd och förbannad, släpper den andra hästen och tar upp en ganska rejäl stenbumling.. och kastar mot henne, träffar snett om korset.. '
efter det har hon aldrig försökt med något liknande, hon insåg väl att det var jag som bestämmde.. som tur var skadades hon inte, idag hade jag kanske inte gjort så men men
hoppas du lyckas få bukt med ditt lilla "monster"

//Katarina
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Oupps! Det var en satkärring. :eek: Mitt råd är att alltid, alltid behålla lugnet. Håll pulsen nere. Ha en långpisk med dig varje gång du går i hagen och gå till motattack om hon hoppar på dig. Hoppa fram och klatscha till! Jag hade inte tvekat att ge min häst en rejäl uppläxning rent fysisk om hon hotade mig på det viset - det tar hon. Bort ska hon med alla till buds stående medel, tills du tillåter henne att gå emot dig igen. Ta sikte på halsen och bogen, inte bakdelen, för risken är då att hon slår tillbaka och träffar dig.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Som du redan förstått så trotsar hästen, det handlar om ledarskap, och jag tror att du behöver ordentligt med hjälp från en duktig NH-tränare.
Hästen måste förstå att det är du som bestämmer, och hennes idé om en kamp är slagsmål och den kommer du aldrig vinna. (Det är omöjligt att 60 kg människa kan vinna ett slagsmål mot 600 kg häst)

Jag tror (och hoppas) att hennes beteende försvinner med NH-övningar, så fort hon begriper vem det är som bestämmer.

Ta hjälp av en duktig tränare så fort du kan, det är mitt råd. När det dessutom går andra människor i hagen blir det ännu viktigare. Hästen är faktiskt farlig när dne beter sig på det viset.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Lägger till: kom ihåg att det är en liten häst i en stor kropp. Hon är bara en bebis innerst inne. Så snart du har visat att du inte accepterar hennes beteende och är starkare psykiskt lär hon lägga sig platt. Min dam är också stursk och hon blir väldigt liten när man har gett henne en brysk tillrättavisning.

Om du inte orkar ta den här fajten nu, be någon annan som är orädd och hästvan att göra det.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Tack alla! Trodde ett tag att jag skulle få kritik för att jag pucklade på hästen, men det var antingen jag eller hon... Det är en äkta satkärring som är snäll mot de som inte sätter sig på henne, förutom jag då. Det här är inte första incidenten, och sanna mina ord, långpisk (körpisk) går inte hem. Hon är ung, därför är jag inte lika brutal som jag kan vara ;) När hon visade samma beteende i ridhuset hade jag ett låååångt rep som jag sulade på henne när hon kom för nära. Nu har jag inte ridhusets skyddande väggar runtomkring mig - jag blir alltså osäker. Får ta på mig säkerhetsvästen och hjälm när jag tittar till na. Inte för att skydda, jag har aldrig blivit skadad, den gränsen vågar hon inte korsa (ännu?), men för att få en inre trygghet kanske. Ska prova det i eftermiddag.

Det enda jag förstått om NH har jag läst i böcker, men vart hittar man NH-tränare? *novis*

Ibland känner jag mig inbillningssjuk, ridning är hon underbar, i all annan hantering DÅ hon har grimma/träns på sig. Då har jag inte ett enda problem att "kontrollera" henne. Känns tryggt att veta att jag inte är den första med en attakerande häst... =)
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Tack alla! Trodde ett tag att jag skulle få kritik för att jag pucklade på hästen, men det var antingen jag eller hon... Det är en äkta satkärring som är snäll mot de som inte sätter sig på henne, förutom jag då. Det här är inte första incidenten, och sanna mina ord, långpisk (körpisk) går inte hem.

Tar hon inte drivning med långpisk? Eller slår hon då? Det kan ju bli problem vid andra tillfällen i träningen i så fall. Om inte, skulle jag till en börja med använda rep, som du gör, eller något annat tillhygge som hon tycker ser läskigt ut. Paraply? Stenar går förstås bra. Huvudsaken är att du kan skydda dig och få henne att springa bort från dig.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Jag förstår till fullo att du känner dig obehaglig till mods om hon reagerat så här i hagen! Inte kul alls! Jag har inte alls upplevt henne på det sättet - som ett plåster; JA, men inte aggresiv eller "våldsam". Å andra sidan har jag ju vana från min herre som var typ sju resor värre när han var i hennes ålder... Visst har jag sett tydliga tendenser på humör och att hon kan kasta sura blickar och dänga med huvudet exv, men jag har en känsla av att hon behöver avdramatiseras och att det där att inte ens tippa bakåt på skosulorna är något som gäller henne också (sån kan min vara). Ska vi ta och åka ut tillsammans i hagen någon dag? ;) Du vet vad jag har för mobilnummer! :)
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Långpisk fungerar inte, snarare gör det situationen ÄNNU värre. Hon blir ännu mer aggressiv. Vi skulle löshoppa hästen (vilket hon vanligtsvis älskar), men denna dag passade inte. Min gode vän, även erfaren hästmänniska, schasade på henne med pisken och vad hände? Hästen blixtrar till, tvärnitar och börjar långsamt, långsamt backa emot oss! När hon stod "inom räckhåll" stannade hon och väntade på vad vi skulle hitta på. Tur nog låg utgången precis brevid oss så jag sprang runt och fick fånga henne. Tar jag bort mitt arsenal, tar hon bort sitt... Som någon skrev, jag väger 70 kg, hon långt över 600 kg.

Hon mopsar och kaxar sig lika dant i hagen mot de andra hästarna (turligt nog hårdnackade ridskolehästar) men jag har inte samma resurs. Mitt svar på tal går inte in lika hårt.

Problemet är ju förstås att hon är absolut orädd för objekt, det som är främmande är inte läskigt i hennes bok, det är roligt! Det som hon finner läskigt är konstiga ljud, skulle vara intressant att se hur hon tar en visselpipa. Som en time-out signal fast för häst =)

Tack för att du orkar läsa vad jag skriver! :bow:
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Tack Lorpan, du såg väl hur upprörd jag var igår? Hon är inte lätt att brottas med madam, inte heller när hon står på två ben och ser ut som en jävla huggorm! Allt främmande är rooooooligt, det är även du, mig kan hon mer... Hon vet vad som gör mig rädd och just nu är jag rädd! Vilket aldrig är bra :D
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Hon vet vad som gör mig rädd och just nu är jag rädd! Vilket aldrig är bra
Helt sant! Och det är det som det viktiga - det och tajming! Min har varit likadan - spelat väldigt mycket på min och andras rädsla (som att skrämma min sambo exv) Det är där det här med stillastående fötter är viktigt. Det och att "känga till" om/när det behövs vid exakt rätt tillfälle (tajmingen) utan att hon direkt förknippar det med dig eller som ett hot från dig - och konsekvens. Hästar mellan hästar har bra tajming - människa/häst blir lite mer slirande i tajmingen oftast. Jag har märkt att hon är väldigt "PÅ" men brukar nonchalera henne vääääldigt kraftigt - det brukar bita rätt bra. Det och grimskaftet ;)
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Å fy tusan, vad otäckt det låter. Jag fick hem en gammal märr som skulle gå på bete hos mig för ett par år sedan. Hon vallade de andra hästarna i hagen så att inte jag skulle komma nära dem. Hon gick emellan mig och de andra hästarna och gjorde utfall mot mig med sänkt huvud och slickade öron. Första gången detta hände gick jag genast in efter den längsta pisken i stallet och gav henne ett par smällar över benen med full kraft när hon gjorde sitt andra försök. Det krävdes fyra-fem omgångar eftersom hon blev väldigt arg och kom tillbaka, men sedan gav hon sig och vi var bästa vänner efter det

Jag är inte någon lärd hästhanterare som håller kurser och föreläsningar för alla som kommer i min närhet :angel:, men den behandlingen kändes rätt i min situation i vart fall. Sen finns det säkert andra som skulle gjort annorlunda.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Jag skuklle INTE nöja mig med att säga nej och vifta till om en häst vill gå på mig! Går en häst in i mig el. ännu värre retn hotar mig så far den bakåt snabbare än kvickt. Låt henne överhuvudtaget inte gå närnare dig än en meter. Hon skall ALLTID hålla ett respektfullt avstånd. KOmmer hon in på ditt område så föser du henne MYCKET bestämt bakåt.

Ha med dig ett spö. OM hon faktiskt attackerar så skulle iallafall jag jaga skiten ur henne ärligt talat. För mig är dte absolut inget acceptabelt beteende från någon häst.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Det som kan vara lite knepigt, tycker jag, är att man inte kan vara säker på om hästen verkligen kommer att attackera på riktigt om man går emot den. Jag backade aldrig någonsin för en häst, hur hotfull den än var förrän jag blev nerslagen av en avelshingst. Idag hanterar jag bara snälla hästar.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Minns då min min unghæst var trotsig.
De børjade då jag hade jobbat upp han sjælvførtroende och han børjat få mer muskler.

Han var också hemsk, jag ær inte den som blir særskilt rædd før hæstar i førsta taget men før han var jag rædd!!

Jag førsøkte rida och hålla på som vanligt, men tillslut gick de inte. Han stegrade, så vi næstan slog runt. Om inte han ville gå och jag drev på honom så rese han sig och gjorde levader.
Då jag hoppade upp och satt mig ned så drog han ivæg i trav och stannade inte føræn de kom en snøhøg ivægen.

En dag då han drog ivæg stræckte hans sig ordentligt.
Då bestæmmde jag mig før att jobba med honom från marken ordentigt. Han var lika dan dær, jag førsøkte flytta på honom han tryckte imot jag tryckte hårdare sen som om han blivit rædd før ngt kasstade han sig från mig och stællde sig med huvudet mot mig och stampade med hovarna.
Vi høll på så ett tag och då han børjade bli frisk så satte jag igång med att longera lite från marken och dær var han lika dan.

Sen blev de som øver en dag han lugnade ned sig, och han gick att rida på. Førsøkte lite då och då att testa men de va kontroller bart.

Nu ær han hur fin som hellst och gør alldrig några dummeheter direkt. Vill bara tillægga att han var hur lugn som hellst innan de børjade før att vara unghæst då.

Håller med Twiggym ha med dig ett spø in till hagen. De ær inte aceptabelt.
Om mina hæstar miter mig, biter jag o.s.v.
Dom bits aldrig nu :angel:
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Hade inte læst nu och såg att pisk inte funkar. Ursækta mig.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Först nu ser jag också att ni redan har provat pisktricket.

Jag tror inte att jag ska skriva ut här vad jag hade gjort med din häst om hon var min.
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

jag brukar alltid "valla" surmärrar som tror att de kan klättra i rang.
jag skiljer hästen från flocken oftast med ett vevande grimskaft och vallar runt hästen dit jag vill och i den takt jag vill.

de brukar fatta ganska snabbt vem som har kontrollen då.
men gör hästen utfall så lappar jag till den på bogen med grimskaftet och jagar bort den helt, tillslut sjunker budskapet om att det är du som bestämmer, inte bara över henne utan över flocken.

vid ett sådant där direkt utfall som i ditt fall, hade jag gjort som du, försvarat mig!

sedan hade jag på slakt grimskaft flyttat hästen dit jag vill, backat, vänt etc och spärrat alla dominanta tecken som huvudskak, hugg eller ovilja att flytta sig för min "kropp".
även om det blir en hård fajt så får man inte vika sig.

stod som 17åring i 2-3 timmar en vinterkväll för min häst hade gett sig fan på att ta ledarplatsen.
men efter de timmarna på lina så föltuggade hon och tog kontakt och jag hade inte mer probelm det året iaf...:rofl:
hästen ska alltid respektera ens område..

så hade jag gjort iallafall ^^, är ingen expert utan gör bara så av erfarenhet, för hur snäll hästen är vid annan hantering så visar hon ändå att hon tycker att hon bestämer och intelligenta hästar blir ju lätt de farligaste..
 
Sv: Trotsig unghäst, snart farlig... (långt)

Problemet är ju bara att man kan hinna bli ordentligt skadad innan man hinner sätta sig i respekt hos hästen om hästen gör ett riktigt anfall. :(
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 221
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 216
Senast: sandrafors
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 131
Senast: Simply me
·
Hästhantering Jag är bokstavligt talat helt förkrossad! Har precis kommit hem från stallet och sitter just nu och äter Ben and Jerry's och försöker...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
13 513
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp