Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Om man har en hoppare skulle det inte kunna gå att på något sätt i släpet fästa en madrasserad bom som läg precis bakom manken så att de inte fick upp framdelen?

Har aldrig sett det bara en fundering.

Jag vet att jag hört om en sorts sele som man använder just för hästar som hoppar över bommen. Kan försöka få reda på mer om det är intressant!
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Jag vet att jag hört om en sorts sele som man använder just för hästar som hoppar över bommen. Kan försöka få reda på mer om det är intressant!

Absolut. Även om vi byter till transport med säkerhetsbommar är det klart intressant. Idealet är ju att få hästen att sluta hoppa över bommen.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Deras vagnar f.o.m. årsmodell 2005 skall vara säkerhetsbommar i. Ring och prata med dom.

Min är från 2007 ;) men det är mycket bättre bommar i den än de gamla som man var tvungen att slita bort mellanväggen i oxå.

I den jag har så är det två separata bommar fram och de kan lyfts rakt upp i båda ändarna, det ända man behöver göra är att lossa en säkerhetskrok och sen lyfta bommen. Men eftersom haken ner är rätt klen så tror jag att den kan gå av om det hänger en häst på den men är inte säker. Om inte annat så behöver man bara lyfta hästen ca 2 cm sen är bommen av.

Trodde du menade bommar som man kunde ta av från utsidan :)
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Spontan tanke om lösning

Jag har sett en transport där de gjort om så att de sitter en skiva under bommen och sedan har de gjort i ordning en mat plats där bakom, dock blir de ju knepigt hur man använder framdörren då...

Borde ju gå att sätta upp två skivor, en direkt under bommen och en som delar av området framför bommarna, sedan fylla upp med halm....så får man gå på andra sidan väggen när man lastar ur... så binder man hästen från sidan så den ej kan komma över på fel sida mellanväggen..eller nått..

...måste ju finnas nått sett..?
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

KL
Hittade detta men vet ej om den är i produktion.

http://www.arvak.se/

Har för mig det fanns någon slags sele/halsrem på Scandinavium i våras, tror det ingick om man köpte nytt umesläp men kan ha fel. Hittar inget nu om det.

Har varit med om en (mycket mindre) läskig händelse när jag körde med lånad bil, lånad häst och lånat släp och "växlade" med bromsen på den automatväxlade bilen.:o.. Kunde få upp hästen till stående igen inne i transporten (den hade farit in under bommen, låg som en hund med halsen bakåtvriden hängande i grimman) men kunde inte köra mer eftersom jag skakade så. Kunde inte köra på flera år sedan...:crazy:
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

jo, säkerhetsbommar ihop med sådan gallergrind och frontutlastning vore modellen (jag har både fronturlastning och säkerhetsbommar på min) binder därimot aldrig i bommen därför att om hästen hoppar över och man inte hinner ut och lossa bommen så blir brytningen i hästens nacke stor, det va den som främst "knäckte" vår häst. röntgenfynden tog ett år innan dom visade sig (pålagringarna som blev)
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Ja, dagen har varit lång. Åkte tillbaka med hyrtrailern och skullehämta syrrans. Då ser jag att faderskapet har backat runt så hårt att hela dragbommen på trailern är böjd bägge sidor. Handsken som går över kulan är också böjd. Så även stången som går in under transporten till bromsarna.

Bärgare kom och drog trailern till närmsta rep center. VV har pratat med dom och med mig. Beslutet är att vi byter in till dennya modellen. De kommer ner med den nya på flak och tar hem den gamla som den är och reparerar hos sig på försäkringen.

Vad hästen lyckats göra i transporten är att böja fönstergallret och - håll i er nu - sparka loss frontväggen från botten plattan ca 3 cm. Vilket förklarar varför dörren hänger skevt. Hittade lite päls och hud i transporten.

Jag hittade en liten buckla på kofångaren på min bil från backskadan. Har varit in på verkstad och lyft. Inget krökt under så där är inga skador alls. Tack och lov för det.

Lokaltidningen har skrivit om händelsen redan. Bärgarn hade sett det på nätet igår kväll. Det gav mig en bra öppning för hur jag skulle rapportera för syrran. Ringde henne och sa "det står om din häst i tidningen idag. Hon hoppade så fint att de tyckte de skulle skriva om henne." Hon blev ju först jätte glad men vart knäpp tyst när jag fortsatte med "hon hoppade i transporten". Hon är självklart glad över att vi alla överlevde gårkvällen och var otroligt tacksam för vad vi hade gjort. När vi gick över på att diskutera transporten sa hon "jag har fått brev med erbjudande att byta in och funderat på att göra det" Så vi garvade och tog beslutet direkt.

Hon är också medveten om att det i framtiden kan visa att hästen har skador på halsen och tog även detta väldigt bra.

Brandkåren har idag fått tårta.

Nu skall jag hiva i mig mat, ut och gå med hästen och sedan trycka i henne metacam. Själv åker jag till kiropraktor imorgon. När jag ringde ochberättade att jag stått med 450 kilo häst på mina axlar igår så ansåg han att jag borde komma på ett besök.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

ja du ..... jag vet hur kraftiga skador det kan bli på transporterna vid olyckor :( och på både hästar och människor. själv går jag aldrig in i transporten vid tillbud längre, låter heller ingen annan gå in innan hästen sederats. det kan gå ruskigt illa...hästen går att ersätta-dock inte människorna.

jag hoppas ni kryar på er och att allt går väl med eran häst oxå. vår fick en svullnad dagen efter olyckan som sedmera sjönk ner, där hittades senare pålagringar osv.

*kramar om*
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Ja, det är lätt att vara efterklok. Tyvärr är jag sådan som handlar direkt. Nu visste jag ju att jag kunnat reda upp sådan här situation tidigare men såg ju inte genom rutan hur hon satt fast. Hade jag uppfattat det hade jag aldrig öppnat dörren.

Jag är själv glad att vi alla lever.

Aldrig mer transport utan säkerhetsbommar.

Tack för kramen.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Hur gick det för ambulanskillen?

Ja, det förhörde jag mig om inne på brandstation. Han hade klarat sig alldeles utmärkt. Jag bad dom hälsa honom och tacka.

Brandmannen sa dock samma som jag tänkte igårkväll att vi skulle inte ha skiftat just för att varesig häst eller ambulanskille kände varandra.

Jag förstår ju varför han erbjöd sig att ta över och det var ju för att jag hade hela hästen på mig. Men brandmannen och jag är överens om att kanske hon inte hade slagit över om jag hade stått kvar. Men man vet ju inte. Som någon annan sa så panikar hästar i intervaller.

Tack och lov lever vi alla, brandmän, ambulanspersonal, jagsjälv, pappa (som dock har en bula i pannan) och hästen.

Nu skall hon promeneras.

Har fått beskrivet hur hon kom ut. Skriver om det senare. Måste gå ut med henne nu, mocka och ta in de andra.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Fy och usch, vad hemskt!

Vilken tur att ni klarade er levande allihopa... Tror inte heller att det hade spelat någon större roll vem som stod där, efter en liten vilopaus brukar de ju försöka komma loss igen.

Måste kolla hur jag har det med bindringar i nya transporten, går någon av hästarna över måste det ju vara en fördel om de inte sitter fast i huvudet i bommen som det brukar vara. Har bara haft hästar som står bra men det låter inte som om det är någon garanti.

Krya på er!
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Försökte mocka. Klarade en box. Är nåt så rejält ommöblerad i kroppen och det gör bara mer och mer ont. Kunde inte ens lägga in hö i boxarna så det fick pappsen göra. Tack gode dug för uppbackning.

I alla fall. Så här beskrev brandmannen idag för mig hur detgick till. Hästvan var han också.

När hästen låg uppochner med nacken i skarp vinkel ville han avlasta halsen och ge henne grepp under fötterna. Han lyckades få ut frambenen genom skötardörren på något vänster. Därefter hade hon sprattlat ordentligt och blivit hängandes med ett bakben på bommen och ett fritt i golvet. Hon hade sparkat och levt rövare utav bara attan och till slut kom andra bakbenet loss och då klev hin ut. Skrapsåret på korset kommer av att hon tog sig ut genom skötardörren.

Sedan hade brandman legat hemma och funderat på vad som hade kunnat göras för att förhindra att detta hade alls hänt. Han pratade med sin dotter om det som har häst och hon hade sagt att man skall binda lågt. Detta är något jag vet, även djursjukvårdaren pratade om det. Nu är det så att den VV vi har har enbart hög uppbindning i fram eller i bommen. Eftersom den i fram sitter i fönstergallret kan man ju plocka av gallret och vända det uppochner så hamnar bindplats lågt.

Detta är något jag kommer ta upp med VV imorgon och be dom ta kort invändigt på transporten och skicka till mig. Är det samma som i nuvarande vagn skall jag be dom vända på gallret eller sätta in ett galler med två platser. Då har man ju så man kan hänga hönät i övre och binda hästen i nedre.

Jag vill också ha foton på bomfästen invändigt i vägg och mellanvägg.

En annan fördel med delad bom är att jag funderat på att skaffa åk-kompis till min vallack som hatar att åka ensam. Stora syster har blivit med en shettis till övers och lånat in en surmärr som sällskap. Surmärren skall nog lämnas tillbaka och då kommer shettis hit. Lutar åt att shettis får åka med lilla syster ysters unghästen med.

Tur att man skaffar boogie och typar den på 1500.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Vilken VV ska ni ha alltså vilken modell?

Min har sadelkammare så det finns inget fönster fram och ingen ögla fram heller.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Yay baby. Hade "bara" fått lägga ca 70' emellan. Tror inte det. Så ofta åker vi inte.

:rofl: alla måste inte ha samma vagn. Fundrade mest om det var samma för då hade jag kunnat gå ut och ta foto på hur det såg ut ;)
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Jag har följt din tråd sedan i morse, ni hade nog ängla vakt i går kväll!

Jag är ju notoriskt nojjig att köra häst i transport och inför min nya unghäst så satte vi upp 6 uppbindningsöglor i släpet så jag kunde välja nivå och vart jag ville binda henne.

De sitter på varsin sida om fönstret, en ovanför, en vid mitten och en nedanför.

Jag köpte nytt släp och fick det fixat innan jag började köra henne som liten.

Det är en enkel lösning, som går att köpa ex på jula, men man måste borra hål i väggen på släpet för man fäster fast uppbindningsöglan på utsidan med två muttrar.

Svårt att förklara.

Hoppas du får en vettig lösning som passar er i framtiden.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Min raring slog en volt över bommen och landade under bommen med ändan pressandes mot skötardörren och bakhovarna uppe i lilla fönstret...allt detta hände på två röda sekunder.

Jag kände en vrålhård duns i bil och släp och fick kasta mig ut i vägrenen och hoppa ut checka av stålle pålla. Jo då en stor hästbak ramlade ut när jag öppnade hon satt fortfarnde fast i transportgrimskaftet, kan ni tänka er vinkeln på den halsen, hon lät som hon håll på att strypas....ush jag ryser vid tanken på ljudet.

Jag rycker fram kniven som ALLTID sitter fastkilad i fönstergallret och skär sönder gr.skaftet så hon kan andas. Hon spattlar till och lyckas att ställa sig upp med vänster bakben ut i lilla dörren. Jag tar i och knuffar in henne allt jag orkar i kärran, hon hade bommen över länden så hon kunde inte komma in själv.

Gissa om veterinären blev fundersam när pålle stod bak och fram i kärran.:angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 829
Senast: Happimess
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 124
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp