Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

usch vad hemskt...
hoppas att lilla hästen blir helt bra.
det där med att binda är inget roligt, vi fick en häst vi skulle hämta och köra några mil, fick veta att hon vill stå brett för annars kan det hända att hon lägger sig, vi hade en transport med mjuk mellanvägg.
vi såg henne genom frontfönstret fram tills det var en dryg mil kvar hem, då försvann solen så hennes skugga syntes inte längre.
vi kommer hem kliver ur bilen och hör ett väsande ljud, öppnar skötardörren på vänstersidan där hästen var, ser att hon ligger ner hängandes i grimman, sliter loss panikhaken så hästen kan andas igen. hon var då bunden ganska kort med fästet bredvid frontfönstret. vi börjar plocka ur hela inredningen i transporten, o hästen bara ligger där.
när transporten var i stort sett tom försöker vi få upp henne, men hon bara ligger helt lugnt... fick gunga henne så tillslut ställde hon sig upp, skakade lite på sig och backade sakta och lugnt av...
har kört denna hästen flera gånger efter detta, inga problem att lasta eller åka, men då står hon utan mellanvägg och ganska löst bunden i bommen... har upptäckt senare att denna häst inte gillar att sitta fast hårt, vilket de som lastade åt oss visste och borde ha tänkt på, det var även de som berättade att hon tidigare lagt sig...!
så jag vågar aldrig mer binda en häst kort eller lågt av just denna anledningen.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

jag binder heller aldrig mer i bommen. vi har en ögla ca. 10 cm över golvet under framfönstret, högt upp där taket börjar lite framför bommen på varje sida och "på mitten" fram. använder dock alltid dom höga bindningarna numera eftersom jag har en som lätt får panik vid tryck över nacken.

även om man binder fram ner över bommen mot golvet så hindrer det tyvärr inte en volt. jag tror faktiskt inte det finns något som hindrar en häst som får panik. jag har haft ett stort kraftigt halvblod (över 170, grov och lång) som fick panik (vi stod still då, han va sjuk och fick andnöd. avlivades då han kom ut vilket iofs. va meningen) han "vek" frambommen på mitten så den for ut genom rutan, slog sönder taket och spräckte väggarna när han vände sig. en ledad boggi kärra (1500) kopplad till en cheva blazer, han lyckades ändå när han vände och hoppade runt få transporten att lyfta på ena sidan med bägge hjulen för att studsa ner och lyfta på andra sidan, även bilen "hoppade"


vi har haft ett antal andra tillbud till under årens lopp, bla. det med den som gick helt över bommen, 2-a gången när jag stod i och såg med vilken lätthet det skedde, som stärkt min uppfattning att det igentligen inte spelar så stor roll vad man gör eller hur man gör när olyckan väl sker.

ju mer man transporterar och ju fler hästar man hanterar - ju större är risken att man får uppleva div. olyckor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Fy vilket trauma, inte utan sig att jag ställer frågan vad man håller på med och om inte knyppling snart är ett alternativ;)..
Har själv en 2½-åring och kör en vv-scandinavia.
Hon är supercool i trailern men jag har vissa bryderier på hur jag skall binda rätt..
Stackars dig och hästen, men det skall väl till ett "hästfruntimmer" för å ens tänka tanken att gå ut och mocka och dylikt efter en sådan händelse..
Kunde dock inte låta bli att garva när du beskrev hur du framförde olyckan till din syster, snacka om galghumor..
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Usch, vilket ruskig historia. Hoppas allt går väl med dig och häst! Har själv sett hur en unghäst hoppade över bommen, han var som en vig katt... Har installerat kamera så att man snabbt ser om nåt händer, har satt ett hösegel framför bommen som fylls med hö. För att få bort känslan av att man kan fly åt det hållet. Har även satt en kartongbit över rutan längst fram, eftersom jag inbillar mig att häst i panik kan tro att man kan ta sig ut där. Kanske långsökt, men vill försöka bygga bort problemet så gott jag kan :confused:. Förvånansvärt att det inte har utvecklats transporter där man bygger bort bommen. Har lite ideér om hur jag vill att min nästa transport ska se ut. Men det kommer att bli dyrt för det handlar om specialbygge invändigt. Så jag får börja spara. Men visst är det en risk att köra häst, finner det inte alltid trevligt om jag ska vara helt ärlig. Historier som denna ligger i bakhuvudet...
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Ja, på nåt sätt var jag ju tvungen att berätta för henne. Eftersom hon visste att vi hade kommit iväg med unghästen så förväntade hon sig en rapport. Jag kunde ju liksom inte bara säga "transporten står totalkvaddad på rep center" utan att förklara varför den stog där. Så när jag satt och väntade på bärgaren och läste lokalblaskan och såg notisen fick jag ju öppningen serverad, liksom.

Jo, man ska nog vara ett gammalt häst-"fruntimmer" för att gå ut och mocka. Har det insparkat i ryggmärgen att hästen går först. Sitter dock och funderar på om jag inte borde få ryggen röntgad. Jag har haft ryggvärk förr och jag har fått nerver snittade för det men det här är rent förj*vligt rent ut sagt.

Nu ska jag ut och tvätta sår och nattfodra. Sussat en stund i soffan. Av någon obeskrivlig anledning blir jag alldeles såsig i skallen av Alvedon modellen receptbelagd. Lär somna gott inatt.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

vet hur de känns har ett hbl på drygt 170 som har hoppat över bommen 2 gånger på bara några månader.
Första gången gjorda han ett bakåtkullebytta.
Massor av sår och vart sydd på fram benets utsida! Andra gången va för snart 3 veckor sen då fick han 6 stygn i huvudet.
Nu ska ja åka med han igen nästa vecka men har då fått sedalin utskrivit o ge han! Hoppas de blir bra med hästen snart!
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

En annan fördel med delad bom är att jag funderat på att skaffa åk-kompis till min vallack som hatar att åka ensam. Stora syster har blivit med en shettis till övers och lånat in en surmärr som sällskap. Surmärren skall nog lämnas tillbaka och då kommer shettis hit. Lutar åt att shettis får åka med lilla syster ysters unghästen med.

Innan ni lastar in shettisen ihop med denna häst som ni vet har en benägenhet att hoppa. Tänk på vad som kan hända med shettisen, om den också är där inne samtidigt som unghästen hoppar igen.

/Camilla
 
Senast ändrad:
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Ja, har tänkt på det.

Unghästen har åkt med sällskap i hästbuss och då inte rört en min. Stått och hojtat men inte hoppat.

Detta är en häst som i stallet blir galen om du tar ut EN av de andra hästarna. Hon ska då bestämt ut. När vi tog ut två hästar och lämnade henne med en som sällskap så tog hon sig ut också. Idag har hon stått inne med en som sällskap och skrikit mest hela dagen.

Snacka om att ha separationsångest.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Jag vill nog säga att detta var bland det värsta och otäckaste jag någonsin hört i hela mitt hästliv!! Helt övertygad om att ni alla hade ett gäng skyddsänglar vid era sidor, inkl hästen.
Alltså, jag är helt chockad, jag sitter med tårar rinnandes här. Du var otroligt duktig, ja alla inblandade var otroligt duktiga! Du ska inte klandra dej själv för det där med ambulansmannen. Kommer ju aldrig få veta om hästen inte fått panik om du stått kvar, så dumt o grubbla, men jag förstår du gör det. Och han klarade sej ju fint också.
Tycker absolut du ska få ryggen rönkad innan du går till kotknackarn. Spec då du tidigare haft problem.
Och du är helt otroligt som orkar ut i stallet och pyssla o grejja, men jag vet hur det är, det sitter i ryggmärgen att man ska dit och sköta om. Tur iaf att du har en far som ställer upp och hjälper till.
Jag håller alla tummar, för att hästen blir helt återställd.

Mina varmaste tankar till er!
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Usch vilken hemsk historia!!

Det där med släpar och bommar är livsfarligt. Själv kör jag med boj där man kan lösa ut bommarna från utsidan så de lätt faller till marken igen:bow: Ett tips nu när ni ska leta nytt!


Håll oss uppdaterade om hästen..

styrkekramar:bow:
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Usch vilken hemsk historia!!

Det där med släpar och bommar är livsfarligt. Själv kör jag med boj där man kan lösa ut bommarna från utsidan så de lätt faller till marken igen:bow: Ett tips nu när ni ska leta nytt!

Den nya har snabbutllösning både in och utvändigt. Tack och lov för det. Har också mailat Håkans Hästtransporter och frågat om den sele de har haft i sina bilar. Hoppas på snabbt svar.

Håll oss uppdaterade om hästen..

Den sura pissmärren står i stallet med metacam i kroppen, svullnader här och var och brunstar. Alltså ännu surare och grinigare än vanligt. BLÄH! Fickan vid patellan höger bak har svullnat ordentligt under dagen. Tro jag ska be vet skriva ut antibiotika imorgon.


TACK!
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Jag vill nog säga att detta var bland det värsta och otäckaste jag någonsin hört i hela mitt hästliv!! Helt övertygad om att ni alla hade ett gäng skyddsänglar vid era sidor, inkl hästen.
Alltså, jag är helt chockad, jag sitter med tårar rinnandes här. Du var otroligt duktig, ja alla inblandade var otroligt duktiga! Du ska inte klandra dej själv för det där med ambulansmannen. Kommer ju aldrig få veta om hästen inte fått panik om du stått kvar, så dumt o grubbla, men jag förstår du gör det. Och han klarade sej ju fint också.
Tycker absolut du ska få ryggen rönkad innan du går till kotknackarn. Spec då du tidigare haft problem.
Och du är helt otroligt som orkar ut i stallet och pyssla o grejja, men jag vet hur det är, det sitter i ryggmärgen att man ska dit och sköta om. Tur iaf att du har en far som ställer upp och hjälper till.
Jag håller alla tummar, för att hästen blir helt återställd.

Mina varmaste tankar till er!

Tack tack tack.

Kan bara säga att det du kan utläsa av min beskrivning kommer inte i närheten av hur det var.

Jag har kört mycket häst. Runt halva europa, ner i östeuropa, på korta och långa färjor, allt från trailer till 10-hästars bussar. Jag har en enklare brand och livräddningsutbildning. Har varit behjälplig vid ett antal olyckor och räddat liv. Har hållt häst som bultats, häst som sprutats. Har injicerat medeciner i djur sedan barnsben och införde ett system i vårat nötdjursstall som distriktsveterinärer tog idén till andra stallar. Dragit ut dött föl ur sto, hittat kalv med brutet ben och beställt nödslakt (var ca 12 och ensam hemma med kompis). Krupit ur bilvrak. Jag är 40+ idag. Familjen har vant sig att när det är en kris tappar jag inte huvudet utan blir fullständigt systematisk och handlingskraftig. Det skall mycket till innan jag får panik men när hästen slog runt i transporten så slog det slint i huvudet på mig. Jag hade inte en chans att stå emot paniken. Troligtvis för att jag då var så slut av att ha stått med hela hennes tyngd på mig.

Tror jag skall ringa upp til sjukhuset imorgon innan jag åker in till kotknackaren. Jag har en medfödd ryggskada, om än inte helt ovanlig sådan. Jag har sammanvuxna ryggkotor i ländryggen (typ som arabhstar) men den värk jag har nu är väldigt olik vad jag haft tidigare. Går från nacken hela vägen ner, ut i höger ben.

Allt har börjat sjunka in nu. Otroligt tacksam för alla som "lyssnat" här och på riktigt. Chocken släpper mer och mer.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

vet hur de känns har ett hbl på drygt 170 som har hoppat över bommen 2 gånger på bara några månader.
Första gången gjorda han ett bakåtkullebytta.
Massor av sår och vart sydd på fram benets utsida! Andra gången va för snart 3 veckor sen då fick han 6 stygn i huvudet.
Nu ska ja åka med han igen nästa vecka men har då fått sedalin utskrivit o ge han! Hoppas de blir bra med hästen snart!

Hoppas allt är bra med din. Nu när jag stått två gånger med denna så vet jag mycket väl den skräck man upplever när hästen gör såhär. Sedelin låter som något jagborde ha hemma. Skall komma ihåg att be om det med.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

vi kommer hem kliver ur bilen och hör ett väsande ljud, öppnar skötardörren på vänstersidan där hästen var, ser att hon ligger ner hängandes i grimman,

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAH! Fy f*n rent ut sagt.

jag sätter alltid paniken i väggen och inte i grimman. Kan vara svårt att komma åt huvudet på hästen men lättare att komma åt väggen. Speciellt om man står med en häst som panikar och sprattlar. Man kommer aldrig åt huvudet på en sådan.

Men att hitta sin häst som du gjorde - fy f*n.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Vilken mardröm! Inte undra på att du fick ett psykbryt, mej hade de nog fått köra iväg med ambulansen...Köp en BOJ transport, där kan man utlösa bommen från utsidan..Hoppas nu ni kryar på er, och att alla sår läker och inga komplikationer uppstår...ska tänka goda tankar åt er...
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

vi har haft ett antal andra tillbud till under årens lopp, bla. det med den som gick helt över bommen, 2-a gången när jag stod i och såg med vilken lätthet det skedde, som stärkt min uppfattning att det igentligen inte spelar så stor roll vad man gör eller hur man gör när olyckan väl sker.

Ja, vi är egentligen ganska maktlösa och det är starka djur. Jag funderar på att installera kamera i nya trailern. Har en kompis som jobbar på prylbutik modell större och skall se vad han kan hitta åt mig.

ju mer man transporterar och ju fler hästar man hanterar - ju större är risken att man får uppleva div. olyckor.

Det stämmer väldigt bra.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

Helt otroligt att alla överlevde och att ni tog er hem... Otroilgt bra gjort av dig att fixa det så bra som det nu gick. Hoppas dina och hästens smärtor och skador lindras snart.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

jag har upplevt pricis samma sak med ett stort hbl. hon överlevde oxå själva olyckan men ett år senare fick hon avlivas pga. dom skador hon ådragit sig så som bla. pålagringar och kotförträngning i halskotpelaren. hade jag då vetat vad jag vet i dag hade vi avlivat på plats.

Ja du. det är en djävulsk upplevelse. Om ändå hästarna kunde förstå att det inte är i transporten de ska hoppa utan i ridhuset. Men icke.

Tråkigt slut för din. Vi håller tummarna att det inte blir så här men är medvetna om det och håller noga koll. Den här hästen vet man när hon är sjuk för då blir hon snäll och medgörlig. Är annars en brun kobra i stallet med bakåtstrukna öron och vevande ben med mycket bestämda åsikter. Rullade in i ett jordgetingbo och hade fått en fem stick och var så ynklig för hon hade ont. Men efter finadyn IV var hon tillbaka till sitt normala sura jag.

Som typ nu. Metacam och brunstar. Jippi! Tvärsur och ilsk. Ett gott tecken. När hon inte beter sig så då vet jag att något är fel.


Kram till dig.
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

tack för kramen :)

hoppas inte det är allt för allvarligt med din kropp, och att allt går bra :)

har man inte upplevt det så är det svårt att föeställa sig kraften och hur vig en häst igentligen är. konstigt därimot att i stortsett ingenting hänt för säkerheten eller i utförandet i transporterna under dom snart 40 år jag varit aktiv :crazy:

jag har haft ögonen lite på en fransk transport (3 hästars) där man binder i sidväggen (utan bommar) och flyttbara mellanväggar. blir ju som i lastbil :) och skaderisken bör minskas radikalt, samt på umes bakåtlastade som jag tycker väldigt bra om (bara väl dyra). annars tycker jag dom flesta transporeter ser ut som dom alltid gjort - mer eller mindre :angel:
 
Sv: Två brandbilar, en ambulans och en veterinär senare

kiropraktor avbokad, läkarbesök inbokad. Eventuell röntgen också. Hästen står och skriker i stallet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 828
Senast: Happimess
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 151
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 120
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp