Bukefalos 28 år!

"Unghäststrots" ?

Sv: "Unghäststrots" ?

Jag anser att "trotsåldern" är en period av ifrågasättande och när hästen testar lite gränser om vad som gäller. Min unghäst kom in i "trotsålder" eller ska vi säga ifrågasättningsperiod så låter det inte lika negativt? Det var efter hon hade ridits in och börjat ridas på en mer normal nivå när det inte var ny inlärning hela tiden. När hon skulle lära sig något så hade hon fullt fokus och provade sig fram efter vad som kunde tänkas vara rätt respons på mina hjälper jag lärde in.

När allting funkat ett längre tag och nya krav inte ställdes så började hon lite lätt ifrågasätta varför och om man måste göra rätt på mina kommandon? Det var att prova stanna och se om man kunde ignorera skänkeln. Om man kunde gå i sidled åt det håll man ville och att gå emot sidförande skänkel med att sparka mot skänkeln ist för att flytta. Hon blev väldigt lätt i bakdelen under den här perioden också och sparkade bakut och studsade i galoppen.

Det var ingen svår eller lång period, det kändes bara som att nu var hon mer trygg i ridningen och började bli mer säker och inte behövde fundera på att förstå och lära sig hela tiden utan hon "kunde det här nu". Och kollade om samma regler gällde som när jag lärde in allt, när hon insåg att Ja, skänkel, tygel och framåt betyder fortfarande samma sak så har hon inte ifrågasatt detta särskilt mycket mer...

Jag har samma teori som dig här. Dock har jag inte så mkt erfarenhet. Ett tiotal inridningar och ett femtiotal inkörningar. Ett fåtal har varit hemska, de flesta har man bara anat "trots", och ytterligare ett par har det inte märkts något på.

Ett annat fenomen är 5-6års trotset. Där har jag råkat ut för en riktig kämpe som utmanade mig på de alla sätt (dålig uppfostran/inlärning i ungdomen?), alla andra trots i den åldern har jag uppmärksammat i hagen gentemot hagkamrater där de försökt klättra i rang/ta mer plats.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Jag tycker det beror mycket på hästens personlighet om den är utmanande eller mer undergiven. Jag skulle inte nödvändigtvis kalla det för trots om hästen protesterar, men jag har ett sto som nog kunde kvala in där.

Köpte henne som 5-åring och då var hon insutten, men inte mycket mer. Började med promenader som gick till såhär; ut från gårdsplanen hopp, studs, pip och bakutspark (glad häst?) en bit bort brukade hästen tröttna och man fick släpa henne efter sig, lite som att handla med en treåring ( mamma jag viiiill inte gå i affären, jag viiiill inte ha mössa osv) ibland dök det upp "läskiga" saker och då hade jag hästen mer eller mindre i knäet i hennes försök att gömma sig bakom mig. Efter 20-30 minuter brukade hon lugna ner sig och gå med snällt och sansat om än med risk för whiplash skada då hon ska titta på allt. Jag hanterade henne mestadels genom att ignorera henne, nu var hon aldrig på mig eller försökte slita sig så det var ju inte så svårt trots hennes utbrott.

I hagen med de andra hästarna var hon också värsta tonåringen som slog först och frågade sen. Ett tag gick hon med ett äldre sto och fick en massa stryk, kommer springade till mig och ska ha tyck-synd-om (mamma, mamma hon slooog mig!!!)

Nu är hon 10 år och en underbart lättsam häst som jobbar på i alla lägen, och vi litar till 100 procent på varandra. Hon är utan tvekan en av de mest uttrycksfulla hästar jag jobbat med, och hon har prövat mitt tålamod ibland, men samtidigt så är hon så go:love:
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Låter som att vi har relativt lika syn på saker.
Jag har två hästar, den ena är 99a och gammal "problemhäst" och min tidigare nämnda 05a. Båda är två starka och ranghöga individer med mycket personlighet och inte några veka gossar. Sedan får man ju med ödmjukhet hantera dem på olika sätt efter deras olika bakgrund.

99an kan är ju inte i någon trotsålder och till 99% är han en otroligt väluppfostrad och skötsam häst. Men tyvärr måste man vara på sin vakt med honom och får aldrig släppa för mycket eftersom han kan få diverse ryck och då gäller det att vara med för annars riskerar man att skada sig rejält. Han är en väldigt klok häst som har otroligt koll på sin omgivning och vet precis vad som gäller. Han är dock som sagt ranghög och tycker då och då att det är på plats att bestämma. Förut hade vi en period då vi inte kunde leda honom utan kedja. Den hängde alltid löst, men så fort den var helt av, så frös han fast och vägrade att gå. Så fort den kom på så gick han som ett litet lamm, för han visste att han inte skulle komma undan. Redo för uppgiften att gå till och från hagen var han absolut så där 11 år gammal ^^ Nu rids inte han längre och får endast krav på sig i hanteringen, men av honom måste man KRÄVA resultat på en gång, annars kan han bli en ren livsfara.

05an är en mycket känsligare individ än 99an och viker sig betydligt tidigare. Honom skulle jag aldrig gå på, på samma sätt. När det kommer till ridningen och vi pratar om utbildning, så skulle jag aldrig hamna i en situation att jag KRÄVER att han ska kunna något. Det skulle inte hänt med 99an heller, och man får ju skilja på saker hästen inte kan och saker som hästen kan men helst vill slippa för att det är lite jobbigt eller ansträngande. Sen finns det ju alltid gränser på allt man får ju lägga lite tryck och press på styrka, men det får ju gå succesivt så man inte hamnar i en situation att man ber om saker som är för svåra eller tunga.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Jag har samma teori som dig här. Dock har jag inte så mkt erfarenhet. Ett tiotal inridningar och ett femtiotal inkörningar. Ett fåtal har varit hemska, de flesta har man bara anat "trots", och ytterligare ett par har det inte märkts något på.

Ett annat fenomen är 5-6års trotset. Där har jag råkat ut för en riktig kämpe som utmanade mig på de alla sätt (dålig uppfostran/inlärning i ungdomen?), alla andra trots i den åldern har jag uppmärksammat i hagen gentemot hagkamrater där de försökt klättra i rang/ta mer plats.

Fast du skriver ju själv att det är felaktig grundutbildning .. Hur kan du kalla det "trots" :confused:

Det är ju inte hästens fel att man inte har utbildat den korrekt.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Det kommer perioder när de provar vad som är möjligt. Mycket i min 5-årings liv kan jag sätta fingret på att det är någon form av osäkerhet eller rädsla för vissa saker. Hon litar inte alltid på mig fullt ut vilket jag såklart måste jobba med. Däremot vet hon t.ex precis hur man gör när man går rakt fram på en grusväg vilket hon under en period på kanske 2-3 veckor tyckte att hon inte visste men bara under vissa ridturer och på vägar som är helt invant för henne.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Jag kom förresten på något som andra kanske kallat trots och blivit arga för :-D min häst har alltid stått lös på gången men efter något år så började han smita in i boxen. Verkligen smita när jag var längst bort :-P jag skällde lite på honom några gånger och satte sen för en lina och nån gång där så slutade han. Inget att förstora upp direkt. Nu står han kvar även om jag behöver springa in i huset. Man behöver inte ha kadaverdisciplin på alla områden, det ger sig med tid och rutin rätt kvickt :-)
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Fast du skriver ju själv att det är felaktig grundutbildning .. Hur kan du kalla det "trots" :confused:

Det är ju inte hästens fel att man inte har utbildat den korrekt.


Så vid bra uppfostran så "trotsar" de bara i hagen mot andra hästar.

Jag tror jag kan det... :angel:
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Min teori är att hästar liksom människor utvecklas och har "faser" där de är lättare att sammarbeta med. Ungefär som en tonåring som det är väldigt svårt att få gehör ifrån ibland och som ifrågasätter allt ;) min 2007 - sto som haft en senskada men som är på G igen skulle jag beskrivit som väldigt försiktig och medgörlig som 3-4åring. Då grundriden. När man red ut på henne kändes det som hon litade mer på mig och lät mig bestämma och även om hon kunde reagera så blev reaktionerna ganska små. Nu som 5åring har hon definitivt mer "humör", man kan få ganska starka reaktioner på små saker och hon ifrågasätter lite mer om hon verkligen måste göra som jag säger :)

Det handlar säkert om styrka och om att man höjt ribban, kräver mer. Men känslan är att hon är inne i en period där man får använda silkesvantarna lite mer än tidigare. Jag får väl hoppas att det bara är en "trotsålder" och att hon med erfarenhet och mognad växer ur det ;)
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Men det där är väll ändå ett sätt att testa gränser? ("trotts")
Jag har inte sagt att trotts måste vara väldigt stora problem som jag blir jätte arg för, även om jag med en hel skopa kärlek hotar hästen med att skjuta honom ;)
Jag skulle rent av tycka det var jävligt tråkigt att ha en häst som aldrig testar gränser, är nyfiken på saker och låter nyfikenheten ta över trotts att den vet att den borde stå still. Jag jobbar mer eller mindre dagligen med att rätta detaljer och det låter kanske tokigt men jag hoppas att jag aldrig lyckas få ur de grejerna helt ur hästarna.

I mina ögon är det inte alls konstigt att djuren testar och ifrågasätter auktoriteten på diverse olika sätt, det sitter naturligt i dem fast i en flock hästar så ifrågasätter de hästarna i högre rang. Sen så är ju inte det samma sak som att man på ett otrevligt sätt tillrättavisar den, snarare tvärt om förutsatt att man inte riskerar att skada sig eller hästen om man inte får slut på beteendet.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Själv tror jag inte att man kan jämföra människor o hästar på det sättet, inte djur ö.h.t. Är bara vi människor som tror/vill att djuren ska vara som oss ;)
 
Sv: "Unghäststrots" ?

men i grund och botten är vi oxå djur och reagerar ofta på liknande sätt även om vi kanske inte tänker på samma sätt.

En människa som är trött eller har ont blir ofta sur, hur ofta ser man inte det hos hästar oxå? Människor växer upp och utvecklas från barn till vuxna och så gör även hästar varför skulle inte hästar liksom människor få mer behov att hävda sig - vara självständiga, ta egna beslut ju äldre de blir?
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Nej, det skrev hon inte heller. Hon skrev att hon sett hästar som försökte ta mer plats och klättra i rang - inte ranghöga hästar.




Jag tror att unghästtrots handlar om att testa gränser, och det beteendet har jag sett hos de flesta ungdjur, och jag kan inte komma på varför unghästar inte också skulle testa, både mot sina hästkompisar och mot människor. Det är ju en del i att "bli vuxen".


Sen finns det andra orsaker som säkert kan tolkas som "trots" men som i själva verket är smärta, trötthet, växtvärk eller dåliga signaler från ryttaren.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Jag också. Men testa gränser innebär i min värld inte att man varken står på bakbenen, backar för att man kan, vägrar gå för att man kan eller sparkar efter skänkeln för att man kan.

Gränsen hästen testar kommer ju lååååångt innan beteendena ovan? De är ju beteenden som kommer av ett resultat av att ryttaren antingen läst hästen fel tidigare eller helt enkelt bara korrigerat "testet" fel, alltså inte uppmuntrat hästen att göra något annat utan istället provocerat den tills den fått nog.

ALLT är fortfarande ett resultat av vad som hänt hästen tidigare. Har den ingen bra grund så kommer den självkalrt protestera mer/tydligare - den förstår antingen inte VAD vi vill eller så har den inte lärt sig UPPSKATTA att göra som vi vill. Båda är ju grova utbildningsfel om man har unghäst?

Ber man om mer vill man väl inte ha en häst som svarar med motstånd? Självklart är typ alla hästar lata (precis som vi människor) men det resulterar INTE automatiskt i "trots" eller protester när man höjer ribban. Hästen ska ju vilja höja ribban, det är ju det man utbildar den till väl?
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Så ser jag också det, men tydligen verkar en del anse att det handlar om elakhet från hästens sida. :confused:

Av vad jag läst hitills här på Buke så är det nästintill endast de som anser att hästar inte ägnar sig åt trots, testande av gränser, utveckling av personlighet (välj själv) som tycker att de som anser att ovanstående utvecklingsfaser finns även anser att hästen gör det för att djävlas.
Min unghäst ägnar sig åt trots, testande av gränser osv osv. det är bara att lugnt tillrättavisa och tala om att nej vi smakar inte på matte idag heller, nej du får inte galoppera in från hagen, vi ska gå framåt vid tömkörningen och inte vända liksom mor hennes fortfarande när ungen är 2,5 år uppfostrar henne och talar om att nej du får inte äta av min mat, det är jag som står längst fram vid ledet osv.
Jag undrar varför vissa personer har ett så stort behov av att tala om att hästar av alla arter inte går igenom utvecklingsteg som är helt normala under uppväxten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 782
Senast: Nepenthe
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 348
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 688
Senast: alazzi
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp