Bukefalos 28 år!

"Unghäststrots" ?

Sv: "Unghäststrots" ?

Vad är då trots för dig?

I de samband som jag läser eller hör ordet trots nämnas så är det alltid i situationerna jag tog upp i mitt första stycke ovan. Alltså att hästen betett sig ganska illa och ryttaren/den på marken har tillrättavisat relativt kraftigt, i alla fall upprepade gånger, men inte fått önskad respons.

Det tycker jag inte alls tillhör en utvecklingsfas men om andra har en annan uppfattning om vad som är trots så kan det såklart vara normalt. Det beror ju på hur man definierar trots :)
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Ha, det är intressant (utan att ha läst tråden) ... jag rider ju en 5-åring (sent tagen, inriden som 4-åring och vilad ett halvår efter det sedan har han gått men såklart fått vila emellanåt) som började ta egna "initiativ" i sommras... drog b.la vid uteritt (lite mitt fel som galopperade hemåt på hack som vi inte hade ridit med särskilt ofta)... reste sig även när jag gick på honom lite för att han inte lyssnade (jag hade inte haft något huvud kvar nu om jag inte hade sagt i från). Min kompis med en 6-åring menade då bestämt att det är 5-års trotset.

Jag sa då att "men vadå, om man inte köper konceptet med 5-års trots då?" (min tanke är helt enkelt att förväntar man sig trots och bråk ja men då är det ju klart att man får det....) nej men, hon hävdade bestämt att alla hästar går igenom 5-årstrotset, så är det bara. Jag köper det inte dock. Hästar testar, det gör dem men är man då tydlig med vad som är ok och vad som inte är det så ska det inte vara mer än så.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Ang det med rang i hagar... så har jag märkt en noterbar förändring i 5-åringen efter att vi var ute på äventyr i somras (med nya hagkompisar och nytt stall etc) där han inte längre, hemma nu igen, är lägst i rang. Han säger även ifrån mot den som är högst i rang även om han själv inte aspirerar att leda den lilla flocken. Han har helt enkelt vuxit och mognat mycket i sig själv bara under det senaste halvåret. Härligt att få se och följa för det är så himla tydligt med.

I ridningen har han gått från rädd och ängslig bara ryttaren (ja, jag då, som fladdrat och viftat och härjat in absurdum...) rört sig i sadeln till att vara en stabil schysst kompis som kollegan - som inte ridit på 20 år - kände sig omedelbart trygg och säker på. Sen tror jag absolut, som andra skriver, att ber man om för mycket får man en reaktion och det har jag upplevt själv men då backar vi ett steg och lugnar ner oss. Jag vill att han ska tycka att det är roligt att jobba och det verkar han göra med :)
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Precis det min tanke till varför jag startar tråden. Folk som när problem dyker upp skyller snabbt på "trots".
Problemet är ju då att man missar det viktigaste "att nåt är fel" och att "reda ut felet" :)
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Jag också. Men testa gränser innebär i min värld inte att man varken står på bakbenen, backar för att man kan, vägrar gå för att man kan eller sparkar efter skänkeln för att man kan.

Gränsen hästen testar kommer ju lååååångt innan beteendena ovan? De är ju beteenden som kommer av ett resultat av att ryttaren antingen läst hästen fel tidigare eller helt enkelt bara korrigerat "testet" fel, alltså inte uppmuntrat hästen att göra något annat utan istället provocerat den tills den fått nog.

ALLT är fortfarande ett resultat av vad som hänt hästen tidigare. Har den ingen bra grund så kommer den självkalrt protestera mer/tydligare - den förstår antingen inte VAD vi vill eller så har den inte lärt sig UPPSKATTA att göra som vi vill. Båda är ju grova utbildningsfel om man har unghäst?

Ber man om mer vill man väl inte ha en häst som svarar med motstånd? Självklart är typ alla hästar lata (precis som vi människor) men det resulterar INTE automatiskt i "trots" eller protester när man höjer ribban. Hästen ska ju vilja höja ribban, det är ju det man utbildar den till väl?

Fetmarkerade för att det var så bra! :)
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Av vad jag läst hitills här på Buke så är det nästintill endast de som anser att hästar inte ägnar sig åt trots, testande av gränser, utveckling av personlighet (välj själv) som tycker att de som anser att ovanstående utvecklingsfaser finns även anser att hästen gör det för att djävlas.
Min unghäst ägnar sig åt trots, testande av gränser osv osv. det är bara att lugnt tillrättavisa och tala om att nej vi smakar inte på matte idag heller, nej du får inte galoppera in från hagen, vi ska gå framåt vid tömkörningen och inte vända liksom mor hennes fortfarande när ungen är 2,5 år uppfostrar henne och talar om att nej du får inte äta av min mat, det är jag som står längst fram vid ledet osv.
Jag undrar varför vissa personer har ett så stort behov av att tala om att hästar av alla arter inte går igenom utvecklingsteg som är helt normala under uppväxten.

Tycker att du blandar och ger lite.
Du kallar testande för trots, och du kallar uppfostran för trots.

En häst ska uppfostras och om den vill galoppera in från hagen så är det för att den har energi och är glad. Det är inte trots.

Eller om den vänder vid tömkörningen, då har den inte fått tillräckliga/korrekta hjälper för att gå fram eller så har man inte övertygat den tillräckligt. Men verkligen inte trots!
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Tycker att du blandar och ger lite.
Du kallar testande för trots, och du kallar uppfostran för trots.
Trots är samma sak som testande. Trots betyder bla ifrågasättande.

En häst ska uppfostras och om den vill galoppera in från hagen så är det för att den har energi och är glad. Det är inte trots
.
Om hästen vet att vi skrittar in från hagen så är det klart det är trots. Den ifrågasätter ju regeln "vi skrittar infrån hagen". Nu talar jag givetvis om en häst som kan regeln och inte av olika orsaker är upprörd eller stressad över något.
Eller om den vänder vid tömkörningen, då har den inte fått tillräckliga/korrekta hjälper för att gå fram eller så har man inte övertygat den tillräckligt. Men verkligen inte trots!
Om hästen med exakt samma hjälper gick rakt fram en vecka tidigare på exakt samma kända väg och helt plötsligt börjar prova att vända på ett ställe helt utan orsak. Ingen rädsla, inget nytt i omgivningen osv. Nej det handlar återigen om att hästen testar om jag verkligen vet vad jag vill och ifall den måste göra just det eller om den inte själv kan bestäma varåt den ska gå.

Vad är problemet med torts för din del? Varför vill du ta ifrån hästen denna viktiga utvecklingsfas? Jag ser trots som något possitivt det är under trotsperioderna den utvecklas och det är dessa perioder vi sen drar nytta av i vårt umgänge med hästen. För dig verkar ordet trots betyda att hästen skulle planera att göra något bara för att ställa till problem för människan men så är det ju inte. Hästen testar helt enkelt gränserna precis som ett barn gör.
 
Senast ändrad:
Sv: "Unghäststrots" ?

Trots är samma sak som testande. Trots betyder bla ifrågasättande.

.
Om hästen vet att vi skrittar in från hagen så är det klart det är trots. Den ifrågasätter ju regeln "vi skrittar infrån hagen". Nu talar jag givetvis om en häst som kan regeln och inte av olika orsaker är upprörd eller stressad över något.

Om hästen med exakt samma hjälper gick rakt fram en vecka tidigare på exakt samma kända väg och helt plötsligt börjar prova att vända på ett ställe helt utan orsak. Ingen rädsla, inget nytt i omgivningen osv. Nej det handlar återigen om att hästen testar om jag verkligen vet vad jag vill och ifall den måste göra just det eller om den inte själv kan bestäma varåt den ska gå.

Vad är problemet med torts för din del? Varför vill du ta ifrån hästen denna viktiga utvecklingsfas? Jag ser trots som något possitivt det är under trotsperioderna den utvecklas och det är dessa perioder vi sen drar nytta av i vårt umgänge med hästen. För dig verkar ordet trots betyda att hästen skulle planera att göra något bara för att ställa till problem för människan men så är det ju inte. Hästen testar helt enkelt gränserna precis som ett barn gör.

Nej det är inte trots. Det är en person som kämpar för att göra just tvärt emot. Någon som gör allt för att få bestämma. Trots är inget positivt.
Att ifrågastätta kan vara positivt, det gör man för att lära sig och utvecklas i många fall.

Hästen är van vid att skritta in, men som vi skrivit innan så växer styrkan och orken på en unghäst. Så nu orkar hästen galoppera in och ställer frågan till dig om det är ok, för det är ju så kul att galoppera. Du svara nej, jag har bestämt att vi ska skritta och så ska det vara. Hur tydlig du måste vara eller hur många gånger du kommer att få upprepa detta kan jag inte svara på. Men här kommer tålamodet in. Återigen, ingen trots. Tror man att det är trots så bygger man upp negativa tankar och kan förvärra saker och i slutändan skapa ett problem som aldrig funnits(en "galen" häst som springer över sin ägare osv).

Bara för att en häst har gjort rätt innan så betyder det inte att den kommer att göra rätt i all evighet. Återigen så blir hästen starkare och får mer ork och behöver mer utmaning och annat att tänka på när den vill utnyttja sin energi på ett sätt som du inte hade tänkt dig. Du kommer att få lära den många gånger att man inte ska vända mer än när matte/husse säger till.

Jag anser att för många har uttrycket "trots" som en slasktratt när inte vet hur man ska "svara" sin unghäst, eller vet hur man ska gå vidare. Man skyller på hästen ist för sin egen "okunskap" eller dåliga tålamod.

För mig finns inte trots.
För mig finns en posotiv individ med olika grader styrka och energi för varje dag. Hästen kommer att fråga mig vad som är rätt och fel, den kommer att erbjuda sig att göra nya saker som jag inte vill. En unghäst är något av det roligaste och mest spännande som finns i min värld :)
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Menar du alltså att folk som pratar om trots rent praktiskt bemöter problem som dyker upp med hästen på ett annat sätt än folk som inte säger att hästen trotsar? Vad är skillnaden i hantering som du upplever det?
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Nu tycker jag du "kräks" ord och läser inte igenom vad det är du egentligen skriver. Jag håller inte med dig och hur man tolkar ordet "trots" är olika...dock handlar det om ifrågasättande. Hästen är inte hjärndöd utan är fullt kapabel att ifrågasätta, konsten därifrån är att motivera den till att utföra det vi vill... på ett bra och positivt sätt.

Sylvatica, bra fråga!
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Menar du alltså att folk som pratar om trots rent praktiskt bemöter problem som dyker upp med hästen på ett annat sätt än folk som inte säger att hästen trotsar? Vad är skillnaden i hantering som du upplever det?

Som jag skrev; :)

"Jag anser att för många har uttrycket "trots" som en slasktratt när inte vet hur man ska "svara" sin unghäst, eller vet hur man ska gå vidare. Man skyller på hästen ist för sin egen "okunskap" eller dåliga tålamod."

Jag anser att om man läser av hästen rätt så behöver man inte påstå att hästen är trotsig :)

Skillnaden i hanteringen är att det blir mycket lättare och roligare att arbeta med unghästen.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Nu tycker jag du "kräks" ord och läser inte igenom vad det är du egentligen skriver. Jag håller inte med dig och hur man tolkar ordet "trots" är olika...dock handlar det om ifrågasättande. Hästen är inte hjärndöd utan är fullt kapabel att ifrågasätta, konsten därifrån är att motivera den till att utföra det vi vill... på ett bra och positivt sätt.

Sylvatica, bra fråga!

Vi får alla ha olika åsikter o jag har min ;)

Tycker dock av vad du skrivit att vi ligger på samma plan. En unghäst ifrågasätter gärna varför, hur då, vart? osv. Det är upp till oss att inte tolka detta som trots, utan att svara på "frågorna" så att hästen förstår.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Det har uppenbarligen inte slagit dig att det förmodligen handlar om språkbruk och vad man lägger in för betydelse i ordet trots. När någon säger att en häst eller för den delen människa är i trotsåldern så tänker jag mest på att individen börjat tänka själv och ifrågasätta, vill ha förklaring varför, testar gränser om vad som är tillåtet och inte tillåtet. Det är en naturlig del av mognadsprocessen som de flesta individer har beroende på vilken fas i livet det är och handlar inte om elakhet eller önskan att vara dum och bråka vilket de flesta känner igen. Du verkar reta dig i onödan.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Det har uppenbarligen inte slagit dig att det förmodligen handlar om språkbruk och vad man lägger in för betydelse i ordet trots. När någon säger att en häst eller för den delen människa är i trotsåldern så tänker jag mest på att individen börjat tänka själv och ifrågasätta, vill ha förklaring varför, testar gränser om vad som är tillåtet och inte tillåtet. Det är en naturlig del av mognadsprocessen som de flesta individer har beroende på vilken fas i livet det är och handlar inte om elakhet eller önskan att vara dum och bråka vilket de flesta känner igen. Du verkar reta dig i onödan.

Jag håller inte med dig där.
Har sett för mycket. Folk som påstår att det är "trots" och anser att det är hästen som går emot dom o dyl.. När det är ryttaren som inte är tillräckligt tydlig/lyhörd osv.

Jag retar mig inte.
Villa bara belysa något som inte finns. Trots! En häst kan inte trotsa.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Så, om jag en dag säger att "idag var min tvååring lite trotsig" så kommer det bli mycket tråkigare och svårare att hantera hästen än om jag skulle sagt att "idag var min tvååring lite ifrågasättande". Det tror inte jag på, jag tror allt har att göra med hur man ser på problemen inte vad man kallar dem.

Men jag undrar fortfarande vad skillnaden i hanteringen är rent praktiskt, alltså HUR agerar en person som säger att hästen är trotsig?
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Fast som du beskriver trots/trotsåldern så borde man ju bli GLAD av att hästen/barnet osv är i trotsåldern? Jag har bara hört ordet trots i samma mening som man suckar och säger att objektet är så himla jobbigt just nu pga trotsåldern. Det är inte positiv för mig alls med sådan inställning. Men din beskrivning var ju definitivt positiv! Ingen vill väl ha en robot som aldrig frågar varför :-)
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Så, om jag en dag säger att "idag var min tvååring lite trotsig" så kommer det bli mycket tråkigare och svårare att hantera hästen än om jag skulle sagt att "idag var min tvååring lite ifrågasättande". Det tror inte jag på, jag tror allt har att göra med hur man ser på problemen inte vad man kallar dem.

Men jag undrar fortfarande vad skillnaden i hanteringen är rent praktiskt, alltså HUR agerar en person som säger att hästen är trotsig?

Eftersom trots inte finns så hade det vart enklare för dig om du läst av situationen, vad din häst verkligen "sa" eller vad du inte gjorde tillräckligt tydligt. Du hade kanske kommit igenom situationen snabbare om du indentifierar situationen på rätt sätt.

Hur hanterar du någon som är trotsig?
Se gärna här vad trots definieras som; http://sv.wikipedia.org/wiki/Trotssyndrom

Är det så du ser på din häst? Om du ser på din häst på den här sättet, vad tror du att du utstrålar för energi? En svag och fientlig energi? En stridslysten energi?
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Fast som du beskriver trots/trotsåldern så borde man ju bli GLAD av att hästen/barnet osv är i trotsåldern? Jag har bara hört ordet trots i samma mening som man suckar och säger att objektet är så himla jobbigt just nu pga trotsåldern. Det är inte positiv för mig alls med sådan inställning. Men din beskrivning var ju definitivt positiv! Ingen vill väl ha en robot som aldrig frågar varför :-)

Barn o hästar är 2 helt olika ting.

Ett barn kan vara trotsigt.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

*knapplån*

Om man tittar på betydelsen och synonymer till trots:

trots - envishet, olydnad, motstånd, trilska, tredska, motsägelselusta, motsträvighet, hårdnackenhet, orubblig fasthet

Nej, jag tycker inte hästar är trotsiga i ordets rätta bemärkelse. Men många använder nog ordet som ersättning för "testa gränserna". Och jo, det tycker jag absolut unghästar gör. Det ligger väl i alla ungdomars natur, för överlevnads skull?

Sedan finns det ju hästar som nöjer sig med ett enkelt "nej, det får du inte göra" och "jo, det här måste du faktiskt göra". Andra drar striden längre, kanske för att de märkt ett övertag i en annan situation (samma som händer vid maktkamper i hagen).

För en erfaren ryttare och en häst under rätt utbildning (inte problemhäst där ett felaktigt beteende redan är befäst) är det här inget problem. Det är bara ett meningsutbyte i samtalston. Men det kan i fel ryttares händer bli en ren strid, där både häst och ryttare far illa.
 
Sv: "Unghäststrots" ?

Nu har jag ju inte skrivit något om vad jag har sagt eller inte, bara OM, men det är bra du säger åt mig att jag inte identifierar situationer på rätt sätt.

Jag ju heller inte stött på några direkta problem med min tvååring som jag faktiskt har, men det är väl bara ren tur då att det gått så mycket framåt trots att jag inte identifierar situationer rätt. Men jag hävdar fortfarande att det inte spelar någon roll vad jag säger, det som spelar roll är vad jag gör.

Utifrån vad du skriver får jag känslan av att folk som inte säger att hästen är trotsig hanterar hästar bättre än de som säger det. Gäller det i alla situationer där hästen gör någon typ av motstånd?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 782
Senast: Nepenthe
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 348
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 686
Senast: alazzi
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp