Unik, häftig, ovanlig, rolig eller bara allmänt snygg. Bildtråd

Bukefalos 30 år!

Jag har sett långhåriga varianter av de flesta raser men aldrig tänkt på att det givetvis händer med dalmatiner också. Så himla fina! :love: De får så vackra svansar och öron!

1767281838321.webp

Alla bör göra sig själva en tjänst och bildgoogla! 😍 Jag får upp en underbart vacker individ i en hundmatsreklam på fb hela tiden!

Jag fick så mycket skit i någon tråd för längesedan när jag sa att jag hade sett cockers som nästan såg ut som afghaner i pälsen. Kunde inte hitta någon bild då, men denna ska vara renrasig
IMG_5566.webp

Jag fick så mycket skit i någon tråd för längesedan när jag sa att jag hade sett cockers som nästan såg ut som afghaner i pälsen. Kunde inte hitta någon bild då, men denna ska vara renrasig
Visa bifogad fil 179318
Jag ser dem hela tiden. :) De flesta verkar få en tofs på huvudet som alltid bleks i solen, men flera får sådan där extra lång silkespäls.

Jag ser dem hela tiden. :) De flesta verkar få en tofs på huvudet som alltid bleks i solen, men flera får sådan där extra lång silkespäls.
Ja precis, men i den tråden så fanns det i princip bara helt perfekta cockers som bara behövde lite finputs här och där 🙄 Typisk drevtråd.
Jag har sett flera setters också som behöver klippas rejält för att inte bli helt igenvuxna

• Gilla
Reactions: Sel
Den här ska vara schäfer/golden men det lär vara någonting mer i den också. Titta så fiiin han är! :love:
Tror det kommer att bli en riktigt vacker vuxen hund.

Visa bifogad fil 180226
Schäfern ser man iallafall, men ja, både vita tecken och tickning tyder på något mer.
Fast denna ska vara testad 100% pudel och ägaren tror på det!🤣 Jag hade definitivt tagit kontakt med embark och begärt ett nytt test för någonstans måste det ha gått väldigt fel med det testet så någon sitter hemma med en renrasig pudel som står som 50% spaniel och 50% supermutt 😅
IMG_7368.webp

Hade mycket hellre haft långhårig Dalmatiner, deras korta päls är vidrig, fäller konstant och pälsen är som nålar. 😅
Plus fastnar i allt och man får plocka bort det strå för strå för ju mer man dammsugar eller använder borstar och liknande för att få bort päls bara gör att det bara kryper ännu längre ned 😫😅

Jag brukar tycka att det ser ovårdat ut med håriga tassar, men dessa var jättesöta 😍 Jag funderar på om de har klippt lite på dem för de ser betydligt jämnare ut än alla andra jag har sett
Visa bifogad fil 180064
Sådär med lång päls mellan tårna "ska" långhåriga saluki ha. När vi ska på utställning ser jag därför till att "borsta upp" pälsen mellan tårna, så att hundarna ser extra lurviga ut om tassarna. Domarna älskar det. Inte mina hundar, men just tassarna :p

Jösses ja! Jag blir alltid lite full i skratt när folk vill ha en slät/korthårig hund för att de "fäller ju inte så mycket." :D
Det är väl generellt tvärtom vad folk tror? Vi har ju haft en shih tzu nu i snart ett halvår och hans päls växer som ogräs så jag får hålla efter med klippningen men jag tror inte jag hittat ett endaste löst hundhår i lägenheten, han fäller verkligen ingenting.

Vad jag vet finns väl ingen ras som varken kräver pälsvård eller fäller? Jag har iaf fått lite intrycket att det är det ena eller det andra där :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka