Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Deppar lite över att min papillon kräver så mycket aktivering.
Jag har haft hund större delen av livet men inte haft någon som blir så rastlös och jobbig om jag inte aktiverar.

Jag är inte så kry och orkar inte köra agility eller spår. Vi promenerar - mestadels lös i skogen och jag tränar balans på stockar, inkallning, godissök och lite klättring. Nästa vecka ska vi börja på nosework-kurs.

Känner mig som en usel hundägare som inte får honom nöjd. :cry:
 
Kan/bör man kemiskt kastrera en hane när han är helt uppe i det blå av löptik? Eller avråder man från det?

Han gick ihop med min löptik utan några som helst tecken på att bry sig öht. På dygn 16 kom hon in i höglöp och han blev vidrig att ha o göra med. Aldrig haft en hane som varit såhär. Har lämnat bort tiken och städat som en galning här hemma, tvättat allt och skurat golven osv. Men han tjuter hela tiden. Har knappt sovit alls på 3 dygn och grannarna tröttnar nog snart.. Har försökt sova borta en natt men han var likadan då. Jag börjar få slut på idéer.
 
Deppar lite över att min papillon kräver så mycket aktivering.
Jag har haft hund större delen av livet men inte haft någon som blir så rastlös och jobbig om jag inte aktiverar.

Jag är inte så kry och orkar inte köra agility eller spår. Vi promenerar - mestadels lös i skogen och jag tränar balans på stockar, inkallning, godissök och lite klättring. Nästa vecka ska vi börja på nosework-kurs.

Känner mig som en usel hundägare som inte får honom nöjd. :cry:

Hur ser era rutiner ut? Har ni passivitetstränat något?

Jag har två som förvisso ska kräva aktivitet, men jag märker att de är mycket mer på tårna när aktivitet och promenader blir lite "hipp som happ". De mår bra av rutiner. Kan t ex inte kasta ut dom på gräsmattan då och då, för då blir det race till dörren varje gång jag reser mig upp. :cautious: De mår bra av lite hårdare ramar, helt enkelt. Och inte små-aktiviteter här och var; när vi jobbar, så jobbar vi igenom ordentligt och med anpassad utmaning. Inte fem minuter här eller där.
 
Hur ser era rutiner ut? Har ni passivitetstränat något?

Jag har två som förvisso ska kräva aktivitet, men jag märker att de är mycket mer på tårna när aktivitet och promenader blir lite "hipp som happ". De mår bra av rutiner. Kan t ex inte kasta ut dom på gräsmattan då och då, för då blir det race till dörren varje gång jag reser mig upp. :cautious: De mår bra av lite hårdare ramar, helt enkelt. Och inte små-aktiviteter här och var; när vi jobbar, så jobbar vi igenom ordentligt och med anpassad utmaning. Inte fem minuter här eller där.
Vi passivitetstränar. Och våra dagar ser i princip lika ut. Det är bara han och jag, och jag är sjuk och hemma hela dagarna.

Har levt med djur hela livet och är nog rätt konsekvent. Men den det här djuret utmanar mina kunskaper och erfarenhet.
Mycket handlar nog om att han inte hat retriverns will to please. Jag är inte van...
 
Känner mig som en usel hundägare som inte får honom nöjd. :cry:

Jag vet att det här tagits upp förut, men allvarligt, du kanske ska börja fundera mer seriöst på omplacering trots allt? Det ska vara roligt att ha hund, i alla fall mer än det är jobbigt, och baserat på det du skriver om hur krävande han är så låter det som att det mest är just jobbigt. Jag tror inte att det är något fel på vare sig dig eller honom, men ni verkar dåligt matchade.
 
Deppar lite över att min papillon kräver så mycket aktivering.
Jag har haft hund större delen av livet men inte haft någon som blir så rastlös och jobbig om jag inte aktiverar.

Jag är inte så kry och orkar inte köra agility eller spår. Vi promenerar - mestadels lös i skogen och jag tränar balans på stockar, inkallning, godissök och lite klättring. Nästa vecka ska vi börja på nosework-kurs.

Känner mig som en usel hundägare som inte får honom nöjd. :cry:
Nosework kommer att göra er gott!
Papillon som jag känner dom är en ganska krävande ras, det är mycket hund i den lilla kroppen och knoppen. Men glöm inte att han fortfarande är ung och energisk, när han är vuxen kommer ni att ha harmoni - det är jag övertygad om :heart

Edit: Ta in en brädbit eller liknande, 15x15 cm och en tum hög. Sen tränar ni på att sätta hö resp vä tass på brädan. Jag har använt en balanskudde, men det går lika bra att börja med något fast. Sen googlar du balansbollträning och hittar fler övningar :up:
 
Vi passivitetstränar. Och våra dagar ser i princip lika ut. Det är bara han och jag, och jag är sjuk och hemma hela dagarna.

Har levt med djur hela livet och är nog rätt konsekvent. Men den det här djuret utmanar mina kunskaper och erfarenhet.
Mycket handlar nog om att han inte hat retriverns will to please. Jag är inte van...

Ja, kanske. Men på det du tar upp så låter det inte som att han utmanas tillräckligt. Att söka godis och balansera på stockar är ju inte någon direkt utmaning för någon hund alls. Jag kan nog ändå lätt förstå att han tröttnar. Jag hade introducerat honom för uppletande av föremål. Låter som att det skulle passa honom bra, och det är enkelt att utöka utmanandet så att det inte går på slentrian utan att han faktiskt får använda huvudet.
 
Deppar lite över att min papillon kräver så mycket aktivering.
Jag har haft hund större delen av livet men inte haft någon som blir så rastlös och jobbig om jag inte aktiverar.

Jag är inte så kry och orkar inte köra agility eller spår. Vi promenerar - mestadels lös i skogen och jag tränar balans på stockar, inkallning, godissök och lite klättring. Nästa vecka ska vi börja på nosework-kurs.

Känner mig som en usel hundägare som inte får honom nöjd. :cry:
Men hur mkt är ni ute och på vilket sätt visar han att han behöver mer?
 
Kan/bör man kemiskt kastrera en hane när han är helt uppe i det blå av löptik? Eller avråder man från det?

Han gick ihop med min löptik utan några som helst tecken på att bry sig öht. På dygn 16 kom hon in i höglöp och han blev vidrig att ha o göra med. Aldrig haft en hane som varit såhär. Har lämnat bort tiken och städat som en galning här hemma, tvättat allt och skurat golven osv. Men han tjuter hela tiden. Har knappt sovit alls på 3 dygn och grannarna tröttnar nog snart.. Har försökt sova borta en natt men han var likadan då. Jag börjar få slut på idéer.
Jag kan inte svara på dina frågor men om du väljer att kastrera kemiskt så tänk på att de kan bli värre de första veckorna och att det sen dröjer ytterligare några veckor innan chipet verkar fullt ut. Alla reagerar nog inte med att bli värre den första tiden men de kan göra det. Så det är tyvärr ingen quick fix...

Vet hur frustrerande det är med pipande hane, har tyvärr inte så mycket tips att ge mer än att försöka trötta ut huvudet på honom ordentligt.
 
Deppar lite över att min papillon kräver så mycket aktivering.
Jag har haft hund större delen av livet men inte haft någon som blir så rastlös och jobbig om jag inte aktiverar.

Jag är inte så kry och orkar inte köra agility eller spår. Vi promenerar - mestadels lös i skogen och jag tränar balans på stockar, inkallning, godissök och lite klättring. Nästa vecka ska vi börja på nosework-kurs.

Känner mig som en usel hundägare som inte får honom nöjd. :cry:
Titta även på trickträning, mitt bästa sätt att få Ville nöjd. 😇 Förutom jakt då, men ett enkelt sätt för oss är att lägga någon godisbit i en äggkartong. Han river sönder äggkartongen i småbitar, sen kör vi städning, han får plocka upp alla småbitar han har rivit sönder och lämna till mig och får en godis i ersättning. :) kräver i stort inget mer av mig än att jag sitter eller står i närheten.

Olika target träningar, exempelvis nos mot postit lapp, det kan man sen utveckla till att stänga köksluckor osv.
 
Jag kan inte svara på dina frågor men om du väljer att kastrera kemiskt så tänk på att de kan bli värre de första veckorna och att det sen dröjer ytterligare några veckor innan chipet verkar fullt ut. Alla reagerar nog inte med att bli värre den första tiden men de kan göra det. Så det är tyvärr ingen quick fix...

Vet hur frustrerande det är med pipande hane, har tyvärr inte så mycket tips att ge mer än att försöka trötta ut huvudet på honom ordentligt.
Jo, det vet jag. Men just nu känner jag att det här aldrig kommer ta slut :p det verkar vara löptikar i området också, han står på fönsterbrädorna i vädringsfönstren och suger i sig luft/doft :crazy:
Problemet är ju att han piper inte, han tjuter och skriker. Lite pip och gnissel kan jag väl stå ut med, det hörs inte till grannarna heller. Men det här är ju sjukt.. Går ju inte direkt att trötta ut honom heller för han vägrar göra saker, han är liksom okontaktbar.
 
Jo, det vet jag. Men just nu känner jag att det här aldrig kommer ta slut :p det verkar vara löptikar i området också, han står på fönsterbrädorna i vädringsfönstren och suger i sig luft/doft :crazy:
Problemet är ju att han piper inte, han tjuter och skriker. Lite pip och gnissel kan jag väl stå ut med, det hörs inte till grannarna heller. Men det här är ju sjukt.. Går ju inte direkt att trötta ut honom heller för han vägrar göra saker, han är liksom okontaktbar.
Precis som @McFlurry skrev så är kemisk kastrering ingen quick fix. Översexualisering de första veckorna är vanligt och det tar ca 6-8 veckor innan det går över. Du har ingen du kan lämna honom till tills åtminstone tiken i hans närhet löpt helt klart? Miljöombyte brukar vara det som fungerar bäst tycker jag.
 
Jo, det vet jag. Men just nu känner jag att det här aldrig kommer ta slut :p det verkar vara löptikar i området också, han står på fönsterbrädorna i vädringsfönstren och suger i sig luft/doft :crazy:
Problemet är ju att han piper inte, han tjuter och skriker. Lite pip och gnissel kan jag väl stå ut med, det hörs inte till grannarna heller. Men det här är ju sjukt.. Går ju inte direkt att trötta ut honom heller för han vägrar göra saker, han är liksom okontaktbar.

Kastration? Det där verkar ju inget kul alls, och så översexuella hanar ska ju ändå inte gå i avel och föra det där trista beteendet vidare.
 
Precis som @McFlurry skrev så är kemisk kastrering ingen quick fix. Översexualisering de första veckorna är vanligt och det tar ca 6-8 veckor innan det går över. Du har ingen du kan lämna honom till tills åtminstone tiken i hans närhet löpt helt klart? Miljöombyte brukar vara det som fungerar bäst tycker jag.
Nä, det vet jag.. Men tänkte att det kanske kan bryta ett beteende på sikt.

Jag kan inte lämna bort honom, han är en alldeles för svår hund. Tiken är ju bortlämnad såklart. Och jag har försökt att åka bort tillsammans med honom. Men inget av det har hjälpt.
 
Nä, det vet jag.. Men tänkte att det kanske kan bryta ett beteende på sikt.

Jag kan inte lämna bort honom, han är en alldeles för svår hund. Tiken är ju bortlämnad såklart. Och jag har försökt att åka bort tillsammans med honom. Men inget av det har hjälpt.
På sikt absolut, men vänta med den kemiska kastreringen tills läget lugnat sig.
 
På sikt absolut, men vänta med den kemiska kastreringen tills läget lugnat sig.
Tack, det var det jag ville ha svar på :)

Det blir ju bättre o bättre, även om det känns otröstligt när man inte sovit på några dygn. Inatt sov vi en hel natts sammanhängande sömn för första gången denna vecka :up: Långpromenad precis innan läggdags och stängt fönster och stängd dörr i sovrummet. Lite syrefattigt men värt det ;)
 
Tog korta skogspromenaden idag. Torsten var lycklig över att dammarna i skogen frusit så han kunde rejsa på isen. själv var jag mest rädd för att isen skulle vara svag nånstans så han plurrade. Inte en chans att jag skulle få upp honom. Det var ett rejält passande så han inte sprang ut för långt. :)

Sharpeierna var ute når vi passerade på hemvägen. De har rykte om sig att vara livsfarliga men de gillar Torsten och han gillar dem. Så det var hundar på två sidor om ett staket som gjorde lekinviter medan mattarna pratade.
 
Råkade hitta en valp som har flera gemensamma hundar i stamtavla med min förra schipperke, min nuvarande samt mammas schipperke. Inte samma hundar utan olika. Måste ju säga att jag är sugen men jag vet inte om jag vill ha en till hund egentligen. Har bollat med sambon och han är väl inte överlycklig över tanken på en till hund men motsätter sig inte utan vill jag köpa en till så finner han sig i det. Måste ta mig en ordentlig funderare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
87 238
Senast: Brie
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
3 049
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 715
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
928
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp