Uppdateringstråd

Red igenom de delar av dressyrprogrammet som jag kom ihåg i morse (rörelser alltså, inte hela programmet) och det gick väl okej.
Han är fin/stabil i traven om jag värmt upp honom bra (så typ i slutet av dagens pass, red innan jobbet så blev inte så länge). Han fattar galoppen också och håller den, men då får jag verkligen kämpa för det. Planen är att filma på fredag när mamma kommer, så det här blev big sista genrepet.
 
Idag var lilla draken på ridbanan i grimma och fick träna på att springa i trav bredvid. Vinden och känslorna tyckte dock att det skulle vara fullt ös medvetslös åt alla håll och kanter så det blev mest volt runt mig för att sakta ner henne 😂 hon lugnade ner sig lite iallafall så det är ju något. Och stopp och följ blir bättre och bättre.

Sen kollade jag passet för att planera in vaccineringen. Inte kollat innan pga uppfödaren sagt att det var dags i sommar och jag bara antog att hen hade koll. Men hen har missat C-dosen och antagit att den skulle vara ett år efter B. Så det blir att få ut veterinär och sätta igång ny grundvaccinering i sommartider...
 
Vegas kommer väldigt bra överens med sina hagkompisar, de gnäggar efter honom när vi varit iväg, äter ur samma hög och kliar varandra.
Men när jag är i närheten förvandlas han till en drake 😅
Hälsar jag på honom vid staketet jagar han bort de andra.
Idag när jag skulle ta in honom pep och skrek han åt de andra 😂
Grisponny 😂
 
Idag har vi varit på dressyrträning! :love:

Superroligt var det! Fröken cob skötte sig exemplariskt och var dyrare än någonsn förr, ända fram till det att hon inte ville åka hem i alla fall :angel: Meeen vi kom hem och det jag tänker ta med mig från dagen är att träna är lika skoj som jag mindes det!
 
Vegas kommer väldigt bra överens med sina hagkompisar, de gnäggar efter honom när vi varit iväg, äter ur samma hög och kliar varandra.
Men när jag är i närheten förvandlas han till en drake 😅
Hälsar jag på honom vid staketet jagar han bort de andra.
Idag när jag skulle ta in honom pep och skrek han åt de andra 😂
Grisponny 😂
Jag vet inte om detta är något man vanligtvis vill träna bort men det låter ju så supergulligt att han är så kär i sin matte :heart
 
Idag fyller B 6 år på riktigt och jag har ÄNTLIGEN hittat en flughuva som passar! Halleluja! Den sitter inte absolut perfekt men bättre än allt annat jag provat så nu blir det denna, punkt slut och den har alla finesser jag vill ha på en luva. Lagom långa öron, förlängd nos som faktiskt är lång på riktigt, hål för pannluggen och lagom rymlig runt ögonen. Nu får vi se hur länge den sitter på och är hel.

20220707_175151.jpg
 
Idag fyller B 6 år på riktigt och jag har ÄNTLIGEN hittat en flughuva som passar! Halleluja! Den sitter inte absolut perfekt men bättre än allt annat jag provat så nu blir det denna, punkt slut och den har alla finesser jag vill ha på en luva. Lagom långa öron, förlängd nos som faktiskt är lång på riktigt, hål för pannluggen och lagom rymlig runt ögonen. Nu får vi se hur länge den sitter på och är hel.

Visa bifogad fil 94642
Jag som har en bläsdam har också funderat på att hitta en för just mulen men som du säger är alla superkorta. Ögonen skyddas av hennes tinkerpannlugg så just det som är alla andras fokus är vårt minsta problem 😅 Vart köpte du denna?
 
Jag som har en bläsdam har också funderat på att hitta en för just mulen men som du säger är alla superkorta. Ögonen skyddas av hennes tinkerpannlugg så just det som är alla andras fokus är vårt minsta problem 😅 Vart köpte du denna?
Den är från H*rze, deras eget märke. Just denna är i storlek XXL och hon drar x-full i grimmor och träns vanligtvis. Eventuellt kanske det hade räckt med en XL men efter att ha testat andra luvor från andra märken i den storleken som varit hopplöst för små så vågade jag inte chansa. Som synes så är det en del kardborreband över.
 
Vi tog oss en skrittrunda på hårt underlag idag för att återhämta efter gårdagens träning. Fick bli barbacka. Gött att komma ut i solen!

Överväger att få maken att gå med på en runda till Gekås snart. Han hatar det, men vi behöver fler flughuvor och säkert något mer :angel:
 
Min Java var verkligen underbar idag. Vi har haft lite problem med traktorer och bullriga maskiner när vi går precis bredvid men idag gick hon förbi traktorn flera gånger, tyvärr fick vi inte möjlighet att träna när den var igång. Men även om elaggregatet var igång så rörde Java inte en fena. För mej är det stort 🥰
Bilden är från uteritten mellan traktorträningarna 😊
13068A13-F3CE-44A9-980F-0C2C16923DD3.jpeg
 
Red ut idag, cirka milen. Oerhört pigg fröken som var väldigt sugen på att jobba. Bortsett från att fröken fick ett blinningbett och blev helt hysterisk vid ett tillfälle så var det en riktigt trevlig tur. Träffade en av barnets klasskamrater och hans syskon som ville klappa - fröken cob hanterade denna klappfest med stort allvar och blev dubbad till "världens finaste häst". :p
 
och jag går bara och längtar tills jag får sitta uppe på Lilys rygg även om jag är liiiite rädd för det också. Fröken sköter sig utmärkt så det är säkert inget problem. Bara 1år kvar 🥰
 

Bifogade filer

  • 7E69A1B2-B3BE-4145-9734-172695A93062.jpeg
    7E69A1B2-B3BE-4145-9734-172695A93062.jpeg
    381,1 KB · Visningar: 27
Ikväll har jag ridit dressyrprogrammet. Tänker vara nöjd faktiskt, vi har inte tränat på ett halvår och rider endast dressyr sporadiskt själva.
Vänster galopp blev fel först men rättade bra. Höger blev halva volten lite liten - där var det jag som inte var helt med i min ridning i början. Finns såklart massor att slipa på men också saker jag tyckte vi gjorde fint :)
Red programmet två gånger och ffa galoppen var sämre första, stökig och därför tänker jag hellre fel galopp - avbrott - rätt galopp än bockningar i ett halvt varv 🙄
 
Då min häst har fått problem med ryggen och fått stå flera månader håller vi nu på att promenera igång honom. Får se om han håller för lätt körning senare.
Men just nu är det promenader och scent work som gäller.

Bild från i förrgår när vi var ute och promenerade.

20220706_133608.jpg


Idag var vi ute igen, men det var inte så roligt då vi blev attackerade av ett gäng bromsar. Så Dacke fick bråttom hemåt. Jag förstår honom helt!
 
Idag hade jag tänkt gå upp på banan och fortsätta tygelträning från marken. Men det var så himla blåsigt och jag kände verkligen att jag inte pallade med det så jag och Elsa tog en liten pysselstund i stallet med bl.a. lite finraspande av hovarna och slänga på schabrak på hals, rumpa, rygg. Även om hovis verkade i måndags så försöker jag runda och hålla efter med raspens fina sida redan då fötterna växer som ogräs 😅

Ibland glömmer jag hur långt vi faktiskt kommit på den här korta tiden. Den halvvilda galningen från början som undrade vem fan jag var som skulle lyfta hennes ben står nu så snällt så när jag raspar runtom. Helt själv i stallet alla gånger 😍 man behöver verkligen ta ett steg tillbaka och se framstegen ibland, för man blir lite blind i vardagen.

Edit: hon är ju så otroligt kelgalen och man ska kliiiiiia meeeer
Screenshot_2022-07-09-12-46-12-42_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6__01.jpg
 
Blev välkomnad med ännu ett gnägg från B idag när jag kom till stallet :love: ett riktigt sånt grymtande ponnygnägg vilket inte alls passar ihop med hennes utseende öht :rofl:. Jag har varit lite slarvig med att stretcha henne senaste tiden så idag körde vi en rejäl stretchgenomgång efter tömkörningspasset. Hon har varit lite mör under veckan efter ET-behandlingen men nu börjar man se resultaten på riktigt och hon har märkbart lättare för vissa av stretchövningarna nu än före behandlingen. Jag är så himla taggad på att börja rida nu... Det har gått 5 veckor sedan jag beställde sadeln och det är 5-7 veckors leveranstid så snart är det dags. Har på chans beställt en ELT-gjord till henne och hoppas att den hinner komma innan sadeln kommer samt att den kommer vara lagom lång. Det är en mindre pina att hitta en bra gjord eftersom hon är så himla stor runt bröstkorgen. Gjorden jag använde när jag testade den förra dressyrsadeln var 90 cm och det var gränsfall, kortare än det går inte, 90 cm är dock det längsta vanliga dressyrgjordar brukar vara, vissa är bara 70-80 cm som längst... Lyckades hitta en ELT i 90 cm efter mycket letande så jag hoppas att det ska gå iom att det är så mycket resår.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 258
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 513
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 096
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp