Uppdrag granskning - mjölkgården

Nej, inte anonym, utan skyddas av meddelarskyddet.

Det betyder att media får använda källor, utan att de någonsin behöver berätta om källan, inte ens i domstol.

Vilket är är rimligt och vettigt i ett demokratiskt samhälle.

Okej, fel uttryckt. Källan är anonym för oss. Att då uttala sig om källan blir märkligt.

Djurättsaktivister är typiskt sett inte heller särskilt blygsamma med att skriva under med vad de nu kan kalla sig.
 
Inte nu längre, den rasen ger mindre mjölk, och ser "rundare" ut, även som högmjölkande.
Den nuvarande Holstein-rasen är superförädlad, med hjälp av spermaimporter.

Jag vet faktiskt inte hur en avmagrad Holstein ser ut, eftersom jag inte jobbat med Holstein. Varje gång jag besöker en gård med Holstein, så tittar jag storögt, men jag fått förklarat för mig, att de ser ut "sådär" när de mjölkar som mest.
De gårdar jag besöker (bekanta) anses vara mönstergårdar...

För länge sedan, när jag jobbade med kor, så fanns det Svensk Rödbrokig Boskap, SRB, på den gården. De är lite "rundare" än Holstein, men även de har en look av spälstaket, med tydliga revben, och knotigt bäcken, när de mjölkar som mest, i början av laktationsperioden.
Jag uppfattade i och för sig att en del kor som visades i programmet var mera utmärglade än det exempel du visade men du har helt klart en poäng i det du skriver om att även "välskötta" moderna kor kan ha väldigt lite hull. För mig gör det saken ännu värre, jag visste inte att aveln gått så långt när det gäller mjölkkor.

Det man kan fundera över är varför dessa utmärglade Holsteinkor skulle må bättre (lida mindre) än andra djur i samma hull? Jag ser inte någon anledning till att tro det, och då är frågan varför tillåts detta när det i andra fall skulle anses vara djurplågeri och leda till djurförbud?
 
När man gör granskande mediainslag, så kan man behöva jobba med stort djup, och ta till sig mycket kunnande, och inte enbart förutsätta att det aktivisterna säger är hela sanningen.

Eller för den delen missnöjda fd anställda.

Sedan kan man också behöva fundera över vem det är man egentligen ska granska, alltså vem/vilka som är skurkar, repektive goda.

Är det mjölkbonden som är skurken? Är det LST? Är det Arla? Eller är det rent utav så att "skurken" är de låga mjölkpriserna, som driver mjölkgårdarna till att rationalisera mycket mer än man (i de flesta fall) egentligen vill?
Om alla ovan är "onda", vilka är då dom goda?

Det här reportaget, liksom flera UG reportage under de senaste åren, har blivit mer av snabba kvällstidningsreportage, än av djupa genomgångar av ett viktigt ämne.

Och i reportagen så kan man behöva använda flera experter, och inte välja den experten som håller med aktivisterna fullt ut, samtidigt som man tystar röster som vill moderera påståendena lite.

Det finns t.ex. universitetsprofessorer som inte anser att det finns några klimatförändringar, och/eller att klimatförändringarna skulle ha med mänsklig aktivitet att göra. Dessa är sällan klimatexperter, men de kan mycket väl vara professorer inom något naturvetenskaplig/tekniskt område.
Klimatförnekarna lierar sig gärna med den minoriteten av "vetenskapsmän", för skapa trovärdighet: "se här vad professor x säger!

Ett exempel från lantbruksområdet med märkliga uppfattningar hos "experter" är t.ex. ett par stycken pensionerade professorer från SLU, som i princip vill förbjuda ekologisk odling, eftersom den, enligt dom är miljöförstörande.
 
Jag uppfattade i och för sig att en del kor som visades i programmet var mera utmärglade än det exempel du visade men du har helt klart en poäng i det du skriver om att även "välskötta" moderna kor kan ha väldigt lite hull. För mig gör det saken ännu värre, jag visste inte att aveln gått så långt när det gäller mjölkkor.

Det man kan fundera över är varför dessa utmärglade Holsteinkor skulle må bättre (lida mindre) än andra djur i samma hull? Jag ser inte någon anledning till att tro det, och då är frågan varför tillåts detta när det i andra fall skulle anses vara djurplågeri och leda till djurförbud?
De ständigt sjunkande, låga mjölkpriserna, har gjort att många avbönderna hamnat i ett ekorrhjul, där de inte riktigt kan ta sig ut.

För att överleva ekonomiskt, så knölar man in maximalt antal djur i befintliga lagårdar, och bygger eventuellt ut, så att man har plats för fler. Man har IT-baserad utfodring, så att varje ko får exakt det foder hon ska ha för att mjölka maximalt, utan att få hälsoproblem.

Och då ser korna ut sådär som spjälstaket.

Veterinärt är det alltså inget fel på dem, men för ögat så ser de ju fruktansvärt ut, som vandrande skelett.

Personligen skulle jag gärna se ett betydligt större antal mjölkbönder, med mindre medelstorlek på besättningarna, och med andra raser av mjölkkor, som har lägre avkastning i kg mjölk, men som kräver mindre kraftfoder, än de där högförädlade Holsteinkorna.

För det skulle inträffa, skulle priset till bonden behöva vara betydligt högre.
 
De ständigt sjunkande, låga mjölkpriserna, har gjort att många avbönderna hamnat i ett ekorrhjul, där de inte riktigt kan ta sig ut.

För att överleva ekonomiskt, så knölar man in maximalt antal djur i befintliga lagårdar, och bygger eventuellt ut, så att man har plats för fler. Man har IT-baserad utfodring, så att varje ko får exakt det foder hon ska ha för att mjölka maximalt, utan att få hälsoproblem.

Och då ser korna ut sådär som spjälstaket.

Veterinärt är det alltså inget fel på dem, men för ögat så ser de ju fruktansvärt ut, som vandrande skelett.

Personligen skulle jag gärna se ett betydligt större antal mjölkbönder, med mindre medelstorlek på besättningarna, och med andra raser av mjölkkor, som har lägre avkastning i kg mjölk, men som kräver mindre kraftfoder, än de där högförädlade Holsteinkorna.

För det skulle inträffa, skulle priset till bonden behöva vara betydligt högre.
Jag vet inte om jag håller med om att det veterinärt inte är fel, man kan då hävda samma med andra utmärglade djur.
 
Det finns t.ex. universitetsprofessorer som inte anser att det finns några klimatförändringar, och/eller att klimatförändringarna skulle ha med mänsklig aktivitet att göra. Dessa är sällan klimatexperter, men de kan mycket väl vara professorer inom något naturvetenskaplig/tekniskt område.
Lite utan för ämnet men vilka professorer tänker du på?
 
Som konsument bör man då köpa från de mejerier som betalar bonden mest pengar eller helst köpa mjölk direkt från bonden
Men det verkar inte helt lätt att hitta vad bonden faktiskt får för sin mjölk
 
Eftersom det handlar om vad du tror och jag vet, så är det rätt lönlöst att fortsätta diskutera för vi kommer aldrig att nå samsyn.
Mitt inlägg handlar inte om det här fallet. Det finns fall där det ser förfärlilgt ut. TV har visat sånt från katthorders elelr valpfabriker också. Min invändning handlar om materialets källa. Inget annat.

Jag vill släppa detta för vi når inte framåt
Så du anser att källan till materialet ursäktar vad som visas? Och eftersom ingen får gå in på gårdarna, så kan man aldrig visa misskötsel ergo sker ingen misskötsel och skulle någon påstå det så vilar påståendet på ett mycket, mycket, mycket värre brott än att missköta djur varför man helt kan bortse från det.

Tänker du likadant om t.ex. Panamaläckan?
 
De ständigt sjunkande, låga mjölkpriserna, har gjort att många avbönderna hamnat i ett ekorrhjul, där de inte riktigt kan ta sig ut.

För att överleva ekonomiskt, så knölar man in maximalt antal djur i befintliga lagårdar, och bygger eventuellt ut, så att man har plats för fler. Man har IT-baserad utfodring, så att varje ko får exakt det foder hon ska ha för att mjölka maximalt, utan att få hälsoproblem.

Och då ser korna ut sådär som spjälstaket.

Veterinärt är det alltså inget fel på dem, men för ögat så ser de ju fruktansvärt ut, som vandrande skelett.

Personligen skulle jag gärna se ett betydligt större antal mjölkbönder, med mindre medelstorlek på besättningarna, och med andra raser av mjölkkor, som har lägre avkastning i kg mjölk, men som kräver mindre kraftfoder, än de där högförädlade Holsteinkorna.

För det skulle inträffa, skulle priset till bonden behöva vara betydligt högre.
Det är därför det finns en mjölkgård kvar i min by. När jag växte upp var alla mjölkbönder. Det är så tragiskt
 
Så du anser att källan till materialet ursäktar vad som visas? Och eftersom ingen får gå in på gårdarna, så kan man aldrig visa misskötsel ergo sker ingen misskötsel och skulle någon påstå det så vilar påståendet på ett mycket, mycket, mycket värre brott än att missköta djur varför man helt kan bortse från det.

Tänker du likadant om t.ex. Panamaläckan?
Nu läser du som fan läser bibeln.
Det finns inga ursäkter för misskötsel.

Dessutom handlar det jag skrev inte om aktuell gård utan om djurrättsaktivister.
 
Nu läser du som fan läser bibeln.
Det finns inga ursäkter för misskötsel.

Dessutom handlar det jag skrev inte om aktuell gård utan om djurrättsaktivister.
Din diskussion om djurrättsaktivister hörde till tråden hur? Om inte som ett försvar för gården och ett argument för att näringen inte ska granskas?

Jag tror att sympatin för svenska bönder skulle öka stort om deras företrädare i form av ARLA eller LRF etc inte bara förnekade och började "diskutera djurrättsaktivister" så fort missförhållanden avslöjades
 
Dessutom handlar det jag skrev inte om aktuell gård utan om djurrättsaktivister.

Åjo, friskar upp ditt minne:
Djuren ser inte ut att ha varit i gödsel så länge.

Dessutom - bilderna är från en aktivistgrupp som gjort hemfridsbrott.
Jag har egen erfarenhet från s.k. aktivisters bilder och filmer och det går att filma och vinkla så bara delar av verkligheten syns.
 
Din diskussion om djurrättsaktivister hörde till tråden hur? Om inte som ett försvar för gården och ett argument för att näringen inte ska granskas?

Jag tror att sympatin för svenska bönder skulle öka stort om deras företrädare i form av ARLA eller LRF etc inte bara förnekade och började "diskutera djurrättsaktivister" så fort missförhållanden avslöjades
Både Arla och LRF arbetar för en industriell djuruppfödning, jag tror inte det finns mycket att hämta där när det gäller djuretiska frågor.
 
Det står i artikeln att man inte vet hur många djur som finns på gården i dagsläget, hur kan det vara oklart? Produktionsdjur måste väl vara registrerade?

Om inte djuren har skötts ordentligt så kanske inrapportering om händelser till cdb också haltat.

Sedan kan det vara så i andra fall att det finns flera gårdar med olika PPN och djuren flyttas ibland emellan, det totala antalet djur går att se men det kan vara svårare att direkt säga hur många det är på en av gårdarna då det inte alltid trots gårdarnas olika PPN måste anmälas till Jordbruksverket utan enbart behöver journalföras hemma.
 
Det står i artikeln att man inte vet hur många djur som finns på gården i dagsläget, hur kan det vara oklart? Produktionsdjur måste väl vara registrerade?
Vad jag förstår så har företaget gått med förlust och hanteras nu av en rekonstruktör, så något har ju hänt som gör att personen som driver företaget inte mäktar med att hantera det. De bakomliggande orsakerna är säkert anledningen till att allt gått åt skogen också.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har ofta funderat över ovanstående.... Jag bryter ut denna frågan från en annan tråd då jag inte vill ta över den användarens...
20 21 22
Svar
429
· Visningar
24 977
Senast: Vallmo
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 993
Senast: LenaH
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp