Uppdrag granskning - mjölkgården

Jag har gått en kortare kurs i djurskydd. Sådär ska INTE kor se ut, det är inte acceptabelt. 🤷 Jag skulle kunna leta upp papper på hur man bedömer hull om någon är intresserad?

Ja tack.

Och lägger till att jag själv haft SLB och aldrig haft problem med hull, mkt av det som skrivs om det är ren BS, om en kalv får vara hos sin mor och får vara frisk då slipper man se de där magra mjölkdjursungdjuren som är accepterat för alla ( många) tror att det ska se ut så.
men det är klart, det är väl som för @kökshäxan , det var några år sedan och aveln har bara ökat mjölkmängden och påfrestningarna för korna, men jag tror ändå det delvis beror på för lite och fel mat och såklart aveln i grund.

Var finns maten på filmen? Inga som står och äter?
 
Senast ändrad:
De skulle nog gå upp i vikt om de slapp att mjölka nära året runt. Faktiskt. Och det är väl tur att det finns lekmannaögon som kan se det vissa andra bortförklarar.
Det finns inga mjölkkor, som mjölkar året runt.

De får en paus på ungefär två månader per år, innan de ska få nästa kalv.

Om nu lekmän är bättre på att tolka omvärlden, än vad de som skaffat sig utbildning och erfarenhet är, så är ju hela utbildningssystemet bortkastat.
 
Jag tror kanske inte att det här är den allra bästa mjölkbonden, men jag misstänker att det är ett mycket tendensiöst reportage i UG.
Majoriteten av anmälningarna kommer från en samma grupp med djurrättsaktivister.

Delar av reportagets bildmaterial kan, åtminstone teoretiskt, vara fabricerat. Alltså inte photoshoppat, utan skapat.

Att få det att se ut som de om de går i gödselsoppa är enkelt. Slå av strömbrytaren till utgödslingen, vänta en stund, och spola ut en massa vatten.

Där vi bor, så kommer Lantbrukstjänst, de som samlar upp avlivade djur från lantbruket, bara en gång per vecka på ordinarie rundor. Ibland dröjer det längre innan de kommer, för de åker först om de kan samla tillräckligt många kadaver.
Som längst har jag fått vänta närmare 14 dagar, på hämtning av avlivade djur.
Jag tvivlar på att de kommer oftare i Hälsingland.
Alltså kan döda djur bli liggande rätt länge. Men de ska naturligtvis täckas över.

Det ska bli intressant att se en granskning av granskningen...

Mycket kan teoretiskt vara fabricerat med denna verksamhet är redan föremål för Lst. Anställda vittnar om missförhållanden.

Att kadaver inte omedelbart kan avyttras tror jag alla förstår, men då förvarar man dem korrekt. Att det dessutom fanns minst ett vuxet djur som inte hade skador (efter bultning eller skott) på huvudet är ju oroväckande. Djur ska inte självdö och plötslig död bör väl utredas.
 
Om nu lekmän är bättre på att tolka omvärlden, än vad de som skaffat sig utbildning och erfarenhet är, så är ju hela utbildningssystemet bortkastat.

Vem/vilka är lekmän och vem/vilka påstår det?

Svt/UG har fått en film av en fd anställd vad jag förstod. Man talade även med minst 2 fd anställda som vittnade om förhållanden på gården.

Varför ifrågasätter du riktigheten av vad som sägs och visades från gården?
 
Jag har gått en kortare kurs i djurskydd. Sådär ska INTE kor se ut, det är inte acceptabelt. 🤷 Jag skulle kunna leta upp papper på hur man bedömer hull om någon är intresserad?
Växa Sverige har en utmärkt skrift i PDF format om mjölkkor, där ingår även hullbedömmning.

Här finns den:https://www.vxa.se/fakta/styrning-och-rutiner/mer-om-mjolk/instruktionsbok-mjolkproduktion/

Köttraskor, ser ofta sådär runda ut, som många här önskar sig att även högmjölkande Holstein skulle se ut.
 
Ja tack.

Och lägger till att jag själv haft SLB och aldrig haft problem med hull, mkt av det som skrivs om det är ren BS, om en kalv får vara hos sin mor och får vara frisk då slipper man se de där magra mjölkdjursungdjuren som är accepterat för alla ( många) tror att det ska se ut så.
men det är klart, det är väl som för @kökshäxan , det var några år sedan och aveln har bara ökat mjölkmängden och påfrestningarna för korna, men jag tror ändå det delvis beror på för lite och fel mat och såklart aveln i grund.

Var finns maten på filmen? Inga som står och äter?
Ordnar imorgon.
 
Växa Sverige har en utmärkt skrift i PDF format om mjölkkor, där ingår även hullbedömmning.

Här finns den:https://www.vxa.se/fakta/styrning-och-rutiner/mer-om-mjolk/instruktionsbok-mjolkproduktion/

Köttraskor, ser ofta sådär runda ut, som många här önskar sig att även högmjölkande Holstein skulle se ut.
Jag håller inte med dig, jag har sett en hel del Holstein också och dom ska inte vara så magra som en del av dom i dokumentären var.
 
Hur ser då en avmagrad Holsteinko ut? Är det inte samma ras som det man kallar för Svensk Låglandsboskap ?
Inte nu längre, den rasen ger mindre mjölk, och ser "rundare" ut, även som högmjölkande.
Den nuvarande Holstein-rasen är superförädlad, med hjälp av spermaimporter.

Jag vet faktiskt inte hur en avmagrad Holstein ser ut, eftersom jag inte jobbat med Holstein. Varje gång jag besöker en gård med Holstein, så tittar jag storögt, men jag fått förklarat för mig, att de ser ut "sådär" när de mjölkar som mest.
De gårdar jag besöker (bekanta) anses vara mönstergårdar...

För länge sedan, när jag jobbade med kor, så fanns det Svensk Rödbrokig Boskap, SRB, på den gården. De är lite "rundare" än Holstein, men även de har en look av spälstaket, med tydliga revben, och knotigt bäcken, när de mjölkar som mest, i början av laktationsperioden.
 
Svt/UG har fått en film av en fd anställd vad jag förstod. Man talade även med minst 2 fd anställda som vittnade om förhållanden på gården.

Varför ifrågasätter du riktigheten av vad som sägs och visades från gården?
Det är ingen här som riktigt vet vilket bildmateriel, som kommer från fd anställda, respektive djurrättsaktivister. De enda som vet det är de som skapat och klippt ihop materialet.

Vad menar du att jag ifrågasätter?

Det blir enklare att försöka diskutera med någon som är konkret.

Det jag ifrågasätter, är om man dokumenterat gårdens "naturliga tillstånd", eller om man eventuellt "hjälp till", för att skapa en situation, som var lämplig att dokumentera. En fd anställd, lär inte ha svårt att hitta strömbrytaren till utgödslingen t.ex.

De som filmade grisar för ca 10 år sedan, "hjälpte till", för att få ihop ett "bra" material, för att kunna driva sin tes.
 
Jag håller inte med dig, jag har sett en hel del Holstein också och dom ska inte vara så magra som en del av dom i dokumentären var.
Jaså.

Det räcker med att gå runt utställningsdjuren på t.ex. Elmia eller liknande, för att se en hel hoper Holstein, som ser ut ungefär "sådär".
 
Det är ingen här som riktigt vet vilket bildmateriel, som kommer från fd antällda, respektive djurättsaktivister. De enda som vet det är de som skapat och klippt ihop materialet.

Vad menar du att jag ifrågasätter?

Det blir enklare att försöka diskutera med någon som är konkret.

Det jag ifrågasätter, är om man dokumenterat gårdens "naturliga tillstånd", eller om man eventuellt "hjälp till", för att skapa en situation, som var lämplig att dokumentera. En fd anställd, lär inte ha svårt att hitta strömbrytaren till utgödslingen t.ex.

De som filmade grisar för ca 10 år sedan, "hjälpte till", för att få ihop ett "bra" material, för att kunna driva sin tes.
Jag undrar varför du förutsätter att "djurrättsaktivister" är inblandade, och varför du förutsätter att de har ett ont uppsåt i att de skulle arrangera eländig djurhållning om det skulle vara vad vi normalt betraktar som 'normala' förhållanden. Även jag skiljer på djurskydd och djurrätt, och jag är ganska övertygad om att de experter, veterinärer och djurskyddsinspektörer som framträdde i programmet har goda skäl att anse detta var "det värsta de sett under alla år" som länsveterinären uttryckte det i programmet. Har du alls sett programmet? Även det indicium att hälsingemejerier avslutade leveranserna av mjölk från gården som 'smakade illa' och som efter utredning härleddes till dåligt, mögligt och ruttet foder - är det bra djurhållning eller är det också fabricerat av djurrättsaktivister?
 
Jag undrar varför du förutsätter att "djurrättsaktivister" är inblandade, och varför du förutsätter att de har ett ont uppsåt i att de skulle arrangera eländig djurhållning om det skulle vara vad vi normalt betraktar som 'normala' förhållanden. Även jag skiljer på djurskydd och djurrätt, och jag är ganska övertygad om att de experter, veterinärer och djurskyddsinspektörer som framträdde i programmet har goda skäl att anse detta var "det värsta de sett under alla år" som länsveterinären uttryckte det i programmet. Har du alls sett programmet? Även det indicium att hälsingemejerier avslutade leveranserna av mjölk från gården som 'smakade illa' och som efter utredning härleddes till dåligt, mögligt och ruttet foder - är det bra djurhållning eller är det också fabricerat av djurrättsaktivister?
Jag hartrovärdiga uppgifter på att det är djurrättsaktivister inblandade, ffa i de många anmälningarna.

Jag har också källor på att en del av uttalandena som framförs i programmet är märkligt redigerade, och att vissa röster helt enkelt inte fått komma till tals.

Men jag kan och får inte outa dessa källor.

Nu får vi hoppas på att det sker en granskning av detta avsnitt av UG.
 
Jag blir rent ut sagt förbluffad över alla diskussioner jag har sett på facebook angående det här där andra bönder försvarar den här bonden. Varför gör man det? Varför vill man hamna i samma liga som någon som så uppenbart missköter sina djur? Jag skulle aldrig någonsin försvara, hitta på förklaringar och därmed sänka mig till en djurplågares nivå om det handlade om hästar, hundar eller katter! Jag skulle bli precis lika förbannad som den som aldrig sett en häst, hund eller katt i verkligheten ens men som reagerar när ett djur far illa. För det är ju det det hela handlar om. Djuren far illa. Man kan inte skylla på ditten och datten när djur far illa för har man tagit på sig ansvaret för en individ så tar man det också.

Vi har ett djurskydd som säger att en hel del djurplågeri är okej. Vår djurskyddslag är den absoluta miniminivå alla djurägare ska nå upp till. Att inte ens nå till den miniminivån utan tycka äsch och rycka på axlarna är helt enkelt inte okej. Det kvittar om det är djurrättsaktivister, grannen eller någon som bara åker förbi som reagerar, filmar och kanske anmäler. Vår djurskyddslag ska följas alla dagar i veckan 24 timmar om dygnet. Något annat är inte okej. Inte någonsin. Saker går sönder och människor blir sjuka men djuren ska som minst ha den miniminåvån de har rätt till enligt lagen ändå. Tycker man inte det som vissa av de bönderna jag har sett gilla och kommentera de här inläggen på facebook som handlar om att det är synd om bonden som blir uthängd, att det är synd om bonden som har fått sina djur filmade och fått helt befogade anmälningar på sig så ska man inte ha djur alls. Då har man banne mig förverkat den rätten.
 
Jag blir rent ut sagt förbluffad över alla diskussioner jag har sett på facebook angående det här där andra bönder försvarar den här bonden. Varför gör man det? Varför vill man hamna i samma liga som någon som så uppenbart missköter sina djur? Jag skulle aldrig någonsin försvara, hitta på förklaringar och därmed sänka mig till en djurplågares nivå om det handlade om hästar, hundar eller katter! Jag skulle bli precis lika förbannad som den som aldrig sett en häst, hund eller katt i verkligheten ens men som reagerar när ett djur far illa. För det är ju det det hela handlar om. Djuren far illa. Man kan inte skylla på ditten och datten när djur far illa för har man tagit på sig ansvaret för en individ så tar man det också.

Vi har ett djurskydd som säger att en hel del djurplågeri är okej. Vår djurskyddslag är den absoluta miniminivå alla djurägare ska nå upp till. Att inte ens nå till den miniminivån utan tycka äsch och rycka på axlarna är helt enkelt inte okej. Det kvittar om det är djurrättsaktivister, grannen eller någon som bara åker förbi som reagerar, filmar och kanske anmäler. Vår djurskyddslag ska följas alla dagar i veckan 24 timmar om dygnet. Något annat är inte okej. Inte någonsin. Saker går sönder och människor blir sjuka men djuren ska som minst ha den miniminåvån de har rätt till enligt lagen ändå. Tycker man inte det som vissa av de bönderna jag har sett gilla och kommentera de här inläggen på facebook som handlar om att det är synd om bonden som blir uthängd, att det är synd om bonden som har fått sina djur filmade och fått helt befogade anmälningar på sig så ska man inte ha djur alls. Då har man banne mig förverkat den rätten.
Jag har visserligen inte sett något försvar för behandlingen av djur, däremot en förståelse för att det kan inträffa saker och att allt kanske inte är så illa som det ser ut. En bekant är ansvarig för ett stort svinstall. De fick påhälsning av djurrättsaktivister och uppslag i tidningen om hur hemska förhållanden grisarna levde i. Grisarna hade skrikit, vandrat i dynga utan strö och det värsta av allt var att en stor gris hade gått runt med två stora bölder i baken. Det blev ramaskri på sociala medier på mindre än ett halvt dygn. Sanningen? Ja grisar skriker om man kliver in mitt i natten och börjar fara runt bland boxar. Grisarna hade gott om strö eftersom de hade torvbäddar, men för ett otränat öga så ser det inte så rent ut. Den stackars grisen med bölder? Ja det var galten med sina pungkulor. Men att få hejd på stormen på sociala medier var svårt och de fick motta många hot på telefon, brev, mejl och protestgrupper som försökte bryta sig in till djuren. Djurrättsaktivisterna blev så småningom dömd för intrång och förtal.
Går utgödslingen sönder så blir det fort skitigt, enskilda individer kan falla ur snabbt vid sjukdom osv. Jag ser en förståelse helt enkelt, även om de inte anser att det är rätt.
 
Jag ser ett problem i att djurrättsaktivister får föra fram "bevis" om djurhållning. Att den typen av "bevismaterial" får utgöra grund för mediagranskning.

Jag har tyvärr alldeles för stor inblick i deras metoder. Jag har mött dem. De har som agenda att människor inte har rätt att befatta sig med djur. Att djur har samma värde som människor. Inte sällan är det ungomar som inte är straffmyndiga som värvas för att göra deras attacker. I sin akvtivism skyr de inga medel.

De gr inte in med något objektivt motiv när de gör inbrott. De vill skada.
Därav följer att jag inte riktigt kan ta deras bildmaterial helt på allvar.

Låt journalister göra seriösa reportage. Stöd inte grupper som mordhotar, misshandlar och terroriseerar och till och med dödar djur för att påvisa det "vidriga" i att vi har djur (allt från sällskapsdjur som katter och hundar till kor)
 
IMG_20200131_090639.jpg

Här kommer bilderna på hur man bedömer hull på kor.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har ofta funderat över ovanstående.... Jag bryter ut denna frågan från en annan tråd då jag inte vill ta över den användarens...
20 21 22
Svar
429
· Visningar
24 977
Senast: Vallmo
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 994
Senast: LenaH
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp