Uppdrag granskning - mjölkgården

kökshäxan

Trådstartare
Någon som såg SVT:s uppdrag granskning om mjölkgården?

Jag skulle inte kalla det något annat än djurplågeri det som visas på bilderna med avmagrade kor. Funderar på att bojkotta Arla.

Att länsstyrelsen accepterat förhållandena med bara mindre anmärkningar förstärker min bild av hur länsstyrelsens kontroller rent generellt fungerar.
 
Jag tycker det är sorgligt att en hel bransch får svartmålas genom att man visar EN gård som inte är bra.
Jag har inga problem med att köpa mjölk från andra mejerier - men jag skulle ändå inte bojkotta hela Arla pga en rutten gård
 
Någon som såg SVT:s uppdrag granskning om mjölkgården?

Jag skulle inte kalla det något annat än djurplågeri det som visas på bilderna med avmagrade kor. Funderar på att bojkotta Arla.

Att länsstyrelsen accepterat förhållandena med bara mindre anmärkningar förstärker min bild av hur länsstyrelsens kontroller rent generellt fungerar.
Antagligen såg det inte ut som på filmen när LS var ut. Men det är bedrövligt oavsett.
 
Ja sånt där får mig att tvingas gå över ännu lite mer till veganskt. Svårt att blunda för att många djur har det förjävligt, och uppenbarligen fungerar inte kontrollmekanismerna. Är vegetarian redan och har tex gått över från vanlig mjölk till havremjölk och från smör till veganskt alternativ, men börjar nog bli dags att dra ned på ost, glass mm också tyvärr.

Och ändå har kor det miljoner gånger bättre än tex höns ... :(
 
Ja sånt där får mig att tvingas gå över ännu lite mer till veganskt. Svårt att blunda för att många djur har det förjävligt, och uppenbarligen fungerar inte kontrollmekanismerna. Är vegetarian redan och har tex gått över från vanlig mjölk till havremjölk och från smör till veganskt alternativ, men börjar nog bli dags att dra ned på ost, glass mm också tyvärr.

Och ändå har kor det miljoner gånger bättre än tex höns ... :(
Men det där är ju verkligen inte det vanligaste. Vi har flera storbönder i krokarna och deras djur har det verkligen inte på det där sättet. De flesta djurägarna jobbar dessutom med djuren.
 
Någon som såg SVT:s uppdrag granskning om mjölkgården?

Jag skulle inte kalla det något annat än djurplågeri det som visas på bilderna med avmagrade kor. Funderar på att bojkotta Arla.

Att länsstyrelsen accepterat förhållandena med bara mindre anmärkningar förstärker min bild av hur länsstyrelsens kontroller rent generellt fungerar.
För mig är det lite obegripligt hur man kan vända det mot Arla när det är länsstyrelsen som brister. Ja den som kör mjölkbilen kanske borde ha uppmärksammat hur det stod till med djuren men det är inte säkert att hen ser djuren alla gånger. Att inte grannar och anställda har anmält till länsstyrelsen?
 
Jag har också flera större mjölkgårdar i närheten, djuren är väl omhändertagna och det är djurägarna själva som arbetar med djuren. Gårdarna ligger så man ser djuren ute i hagarna och där är de ofta. Gårdarna har öppet hus vid ett par tillfällen om året och är måna om att kunna visa upp bra djurhållning. Nu har båda gårdarna valt att byta från Arla till ett mindre lokalt mejeri, men det är för att det mejeriet ger dem bättre betalt och folk här omkring är beredda att betala några kronor mer för en lokal produkt.
 
För mig är det lite obegripligt hur man kan vända det mot Arla när det är länsstyrelsen som brister. Ja den som kör mjölkbilen kanske borde ha uppmärksammat hur det stod till med djuren men det är inte säkert att hen ser djuren alla gånger. Att inte grannar och anställda har anmält till länsstyrelsen?
Vad som sas var att det inkommit 38(!) anmälningar till länsstyrelsen och det fanns även bildbevis, en så pass stor gård kontrolleras dessutom regelbundet oavsett. Länsstyrelsen har myndighetsansvaret att kontrollera Arla har företagsansvaret gentemot konsumenterna och de har också egna kontrollprogram.
 
Vad som sas var att det inkommit 38(!) anmälningar till länsstyrelsen och det fanns även bildbevis, en så pass stor gård kontrolleras dessutom regelbundet oavsett. Länsstyrelsen har myndighetsansvaret att kontrollera Arla har företagsansvaret gentemot konsumenterna och de har också kontrollprogram.
Men du anser alltså att Arla har större ansvar än LS? Säg att Arla hade sagt ifrån att hämta mjölk där, deras enda möjliga "hot" och LS säger att det inte är något fel på gården? LS har myndighetsansvar och möjlighet att straffa och kräva viten, det har inte Arla. Så ja Arla kanske borde ha gjort fler kontroller men den stora bristen är fortfarande LS. Jag har även lite kontakter inom hönsbranschen, där har Svenska ägg större krav på sin producenter än LS, men de kan inte hindra att producenterna fortsätter med sin verksamhet, de kan bara sluta ta in deras ägg.
 
Jag har också flera större mjölkgårdar i närheten, djuren är väl omhändertagna och det är djurägarna själva som arbetar med djuren. Gårdarna ligger så man ser djuren ute i hagarna och där är de ofta. Gårdarna har öppet hus vid ett par tillfällen om året och är måna om att kunna visa upp bra djurhållning. Nu har båda gårdarna valt att byta från Arla till ett mindre lokalt mejeri, men det är för att det mejeriet ger dem bättre betalt och folk här omkring är beredda att betala några kronor mer för en lokal produkt.
Mitt intryck är också att generellt har korna på mjölkgårdarna en bättre djurmiljö, de största problemen finns främst inom den industriella kyckling- och grisuppfödningen.
 
Katastrofbedrövligt! Och då menar jag inte bara förhållanden på aktuell gård, utan i hur kontroll och förfarande sker vid våra myndigheter och inte minst ur Arlas perspektiv. Det är så ledsamt att allt hanteras på så sätt att detta alls kan hända, och - fortgå. Vi slår oss själva för bröstet och säger att vi har det bästa djurskyddet i världen men sen brister det något så urjävligt så allt detta lidande fått fortgå på gården och under den tiden levererat mjölk till ett av världens största mejerier. Fy fan så ledsamt! :(
 
Ursäkta, men detta gör mig endast trött.

Att en företagare har misskött sig ska inte drabba en hel bransch. På samma sätt som en restaurang som får anmärkningar om hygien inte ska få oss att totalt sluta äta på restaurang.

Varför måste alla kobönder ta ansvar för vad enskilda gör?
De förhållanden som visats (jag har bara sett några enstaka bilder men det räckte) är självklart vidriga. Så ska det inte få se ut.

Jag känner, och har känt kobönder. Jag har vuxit upp på kogård. All insyn jag haft har visat väl skötta och väl omhändertagna djur.
Anledningen till att man väljer att ha kor är för att man gillar kor!
 
Katastrofbedrövligt! Och då menar jag inte bara förhållanden på aktuell gård, utan i hur kontroll och förfarande sker vid våra myndigheter och inte minst ur Arlas perspektiv. Det är så ledsamt att allt hanteras på så sätt att detta alls kan hända, och - fortgå. Vi slår oss själva för bröstet och säger att vi har det bästa djurskyddet i världen men sen brister det något så urjävligt så allt detta lidande fått fortgå på gården och under den tiden levererat mjölk till ett av världens största mejerier. Fy fan så ledsamt! :(
Jag håller med. Mjölkproducenten i det här är bara en enskild person och inte det väsentligaste, det finns säkert (icke godtagbara) skäl till varför det gått till så, utan det är systemfelet, hur myndigheter som länsstyrelsen och det stora multinationella företaget Arla fungerar
 
Jag håller med. Mjölkproducenten i det här är bara en enskild person och inte det väsentligaste, det finns säkert (icke godtagbara) skäl till varför det gått till så, utan det är systemfelet, hur myndigheter som länsstyrelsen och det stora multinationella företaget Arla fungerar
Och jag tänker, tillåts dessa förhållanden ske på en storskalig djurhållare och leverantör så hur mycket failar systemet i övrigt? Hur många djur lider i skuggan av byråkrati utan handlingskraft?
 
Men det där är ju verkligen inte det vanligaste. Vi har flera storbönder i krokarna och deras djur har det verkligen inte på det där sättet. De flesta djurägarna jobbar dessutom med djuren.
Nej jag tror inte heller att det är vanligt att det är så där illa (i Sverige). Men att det förekommer - trots kontroller - räcker för att jag ska vilja göra vad jag kan för att inte råka bidra till det. Kan jag köpa från ställen där jag vet att djuren har det bra så är det en annan sak, men köper man typ Arla så vet man ju inte varifrån det kommer.

Sedan skulle jag såklart hellre se att kontrollerna fungerade och kraven höjdes, så att jag kunde köpa mjölk med gott samvete.
 
För mig är det lite obegripligt hur man kan vända det mot Arla när det är länsstyrelsen som brister. Ja den som kör mjölkbilen kanske borde ha uppmärksammat hur det stod till med djuren men det är inte säkert att hen ser djuren alla gånger. Att inte grannar och anställda har anmält till länsstyrelsen?
Jag tror inte förarna får gå in i ladugården, av smittskyddsskäl. Men Arla borde ha bättre kontroll på gårdarna som mjölken kommer ifrån, absolut. Även om inte det är arla som har ansvaret, utan länsstyrelsen. Eller egentligen ska inte det heller behövas, djuren ska skötas om!
 

Liknande trådar

Relationer Jag har ofta funderat över ovanstående.... Jag bryter ut denna frågan från en annan tråd då jag inte vill ta över den användarens...
20 21 22
Svar
429
· Visningar
24 916
Senast: Vallmo
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 880
Senast: LenaH
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 234
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp