Uppskruvad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har plötsligt växlat om och är uppskruvad till tusen. Det började väl med att jag köpte lysrör och att jag sen inte lyckats hitta armatur till dem, samtidigt som jag har för många plantor som inte får plats under de befintliga lysrören (5 ganska korta sådana). Jag tänkte att det är väl bara att sälja när det blir för många plantor men nu tycker jag inte de är klara för försäljning. Där borde jag kanske ta mig i kragen och bara annonsera ut dem?

Sen har snön tinat bort i trädgården och jag ser allt som skulle behöva göras, men i vilken ordning och hur? Jag kan ju inte stoppa huvudet i sanden i all evighet? Eller ja, det kan man ju, men jag hatar när det ser ut som det gör utanför huset.

Och på jobbet har det varit mycket sedan förra veckan. Jag känner att jag inte hinner med och får i den vevan också prioriteringsångest.

Och som vanligt när jag tycker att allt bara är för mycket så blir jag ilsken och uppvarvad. Vad fan är det för fel på mig?
 

Det är mängder med folk som tävlar i dressyr och hoppning. En del vinner priser. Vissa är uppe i hög nivå redan som barn/tonåringar. Jag är 45 och tar mig inte ens fram i lättaste klasserna.

Jag träffar ingen psykolog just nu. Den jag träffade nyligen hade bara som uppgift att utreda läget. Vi är klara med det.

Det här är ju ett exempel på det orimliga i ditt tänk.

Ja - folk lär sig rida i ung ålder. Folk har framgångar på tävling , vissa avancerar osv.

Du har inte haft den bakgrunden och du har inte de förutsättningarna nu heller vid 45.
Det är inte rimligt att älta det. Du har postat mååånga trådar runt detta tänket och fått så många kloka reflektioner ! Inkl hur du kan leta bättre möjligheter runt ditt medrytteri osv. Du har ju utifrån det ibland bemött råden du fått med stort motstånd, argument, skepsis osv, men ändå har du ju gjort stora förändringar utifrån tipsen som gjort stor skillnad vilket du uttryckt också ang hur du nu iallafall glädjs åt att ha hästarna, ridning osv.

Försök se det hela utifrån det . Du fastnar i orimliga förutsättningar som du definierar som avgörande för hur lycklig och nöjd du kan vara/bli i ditt liv .
 
@Magiana alltså typ 99% av människorna i världen förändrar inte världen eller gör något för att rädda världen. Man behöver inte göra det för att känna värde eller känna mening med livet .

Jag tänker att du genomgår något naturligt i fasen som brukar ske för många i din situation, som du berättat om på buke för egen del i många trådar .

Krasha -bli orkeslös, apatisk . sorg. ilska . Sen mer energi.

Och utifrån det, eftersom steg i sig inte är svartvita och enkla, en kombo med alla variabler och känslor högt och lågt. Det är inte konstigt eller onaturligt eller ovanligt.
Att 99% inte gör något är väl en anledning till att världen ser ut som den gör.

Jag kan inte se att det finns någon annan mening med livet.

Det här är ju ett exempel på det orimliga i ditt tänk.

Ja - folk lär sig rida i ung ålder. Folk har framgångar på tävling , vissa avancerar osv.

Du har inte haft den bakgrunden och du har inte de förutsättningarna nu heller vid 45.
Det är inte rimligt att älta det. Du har postat mååånga trådar runt detta tänket och fått så många kloka reflektioner ! Inkl hur du kan leta bättre möjligheter runt ditt medrytteri osv. Du har ju utifrån det ibland bemött råden du fått med stort motstånd, argument, skepsis osv, men ändå har du ju gjort stora förändringar utifrån tipsen som gjort stor skillnad vilket du uttryckt också ang hur du nu iallafall glädjs åt att ha hästarna, ridning osv.

Försök se det hela utifrån det . Du fastnar i orimliga förutsättningar som du definierar som avgörande för hur lycklig och nöjd du kan vara/bli i ditt liv .
Jag har ju fått en förfrågan om att bli medryttare på ett halvblod men vi har inte fått till någon provridning än. I stället sitter jag och rider en ponny jag inte riktigt trivs med. Han är så långsam och menlös och har inga åsikter om nånting. Men det är ändå bättre inget.

Jag saknar den här killen. Synd att han inte finns kvar.
FB_IMG_1542195654322.jpg
 
Jag tror inte att det är så bra att vi sitter och eldar upp @Magiana

Det är många tankar som är sjuka just nu pga ditt mående @Magiana och därför tänker jag att det mest skapar ytterligare förvirring och ännu mera stress att vi sitter och försöker resonera med dig, eftersom dina tankar inte är friska nu.
Vi är inte psykologer eller psykiater så det vi säger kan göra skada också och inte nytta trots att vi tror det.
 
I stället sitter jag och rider en ponny jag inte riktigt trivs med. Han är så långsam och menlös och har inga åsikter om nånting. Men det är ändå bättre inget.
Jag tycker att det verkar vara PRECIS det han har, dvs åsikter. Han verkar väl med all tydlighet försöka visa att han inte trivs med att harva runt på en ridbana? Det där var inga snälla ord om hästen.... :(
 
Jag tycker att det verkar vara PRECIS det han har, dvs åsikter. Han verkar väl med all tydlighet försöka visa att han inte trivs med att harva runt på en ridbana? Det där var inga snälla ord om hästen.... :(
Han är likadan hela tiden. Det går även långsamt till hagen och från hagen. Att du får det till att han inte gillar att harva på ridbanan var en märklig slutsats när det är så han är hela tiden oavsett om han rids eller ej.

Han är snäll och söt. Men också långsam och åsiktslös. Det är ett konstaterande.
 
Han är likadan hela tiden. Det går även långsamt till hagen och från hagen. Att du får det till att han inte gillar att harva på ridbanan var en märklig slutsats när det är så han är hela tiden oavsett om han rids eller ej.

Han är snäll och söt. Men också långsam och åsiktslös. Det är ett konstaterande.
Hur länge är det du varit medryttare där nu? :) Alltså, fattar att det måste kännas som en enorm kontrast till din förra medryttarhäst som verkar ha varit helt fantastiskt! Men vill gärna tro att du kommer kunna kvicka till ponnyn, klart den är annorlunda i grunden men det går ju att få till snabbare reaktioner och driv efterhand. Kanske är lite partisk eftersom att jag föredrar en stillsam och schysst häst som man kan rida fram saker på än tvärtom, haha.
 
Han är likadan hela tiden. Det går även långsamt till hagen och från hagen. Att du får det till att han inte gillar att harva på ridbanan var en märklig slutsats när det är så han är hela tiden oavsett om han rids eller ej.

Han är snäll och söt. Men också långsam och åsiktslös. Det är ett konstaterande.
Jag förmodar att jag drog slutsatsen av det som du har skrivit förut. Att en häst beter sig som du beskriver nu känns verkligen inte riktigt normalt och friskt.
 
Hur länge är det du varit medryttare där nu? :) Alltså, fattar att det måste kännas som en enorm kontrast till din förra medryttarhäst som verkar ha varit helt fantastiskt! Men vill gärna tro att du kommer kunna kvicka till ponnyn, klart den är annorlunda i grunden men det går ju att få till snabbare reaktioner och driv efterhand. Kanske är lite partisk eftersom att jag föredrar en stillsam och schysst häst som man kan rida fram saker på än tvärtom, haha.
Ungefär 4 månader. Visst går det att få ponnyn kvickare, men det kommer inte från honom. Jag behöver alltid använda spö i början. Någon enstaka gång så har han ökat farten själv vid uteritt och någon enstaka gång även på banan då han sugit tag i bettet och travat på, men annars är det liksom mellanmjölkstempo för hela slanten. Kommer jag inte med påminnelser då och då så sackar han av. Förvisso är det väl nyttig övning för mig att försöka få fram energi i en ponny som inte har det. På banan när jag har gjort ett antal galoppfattningar så kan han själv bjuda till galopp för att han förväntar sig att det är det han ska göra. Han är ju mycket medgörlig och vill vara till lags. Han är den snällaste häst jag någonsin suttit på och gör allt man ber om, men det finns som sagt ingen gnista i honom.

Sist red jag bommar och hoppade 30 cm med honom, men han taggade inte till då heller.
 
Ungefär 4 månader. Visst går det att få ponnyn kvickare, men det kommer inte från honom. Jag behöver alltid använda spö i början. Någon enstaka gång så har han ökat farten själv vid uteritt och någon enstaka gång även på banan då han sugit tag i bettet och travat på, men annars är det liksom mellanmjölkstempo för hela slanten. Kommer jag inte med påminnelser då och då så sackar han av. Förvisso är det väl nyttig övning för mig att försöka få fram energi i en ponny som inte har det. På banan när jag har gjort ett antal galoppfattningar så kan han själv bjuda till galopp för att han förväntar sig att det är det han ska göra. Han är ju mycket medgörlig och vill vara till lags. Han är den snällaste häst jag någonsin suttit på och gör allt man ber om, men det finns som sagt ingen gnista i honom.

Sist red jag bommar och hoppade 30 cm med honom, men han taggade inte till då heller.

Är det samma ponny som inte fick hoppa höjder enl ägare? Jag minns inte riktigt. Men fanns det medicinska fynd som var anledning till detta?

Nu säger jag inte att det är så i ponnyns fall. För jag kan omöjligt veta.
Men det finns ju ett gäng såna där übersnälla hästar utan bjudning/energi som har en dold smärtproblematik.
Vissa av dem upplevs snälla och lugna för att de i stort gett upp fighten.
Det är tyvärr inte helt ovanligt.
 
Är det samma ponny som inte fick hoppa höjder enl ägare? Jag minns inte riktigt. Men fanns det medicinska fynd som var anledning till detta?

Nu säger jag inte att det är så i ponnyns fall. För jag kan omöjligt veta.
Men det finns ju ett gäng såna där übersnälla hästar utan bjudning/energi som har en dold smärtproblematik.
Vissa av dem upplevs snälla och lugna för att de i stort gett upp fighten.
Det är tyvärr inte helt ovanligt.
Ja.

Han hade en fraktur i en hov förra året och blev friskförklarad förra sommaren. Hon som har stallet säger att det tar lång tid innan den tål den belastning som hoppning innebär. Däremot så galopperas den friskt ute. Hon räknade upp hur många månader det tar innan hoven tål det ena och det andra och att det inte gått tillräckligt med tid än för att den ska kunna hoppa.

Jag har också funderat mycket på om han har någon problematik, men vet inte ens vad jag ska gissa på.
 
Kanske borde jag bara sluta rida ponnyn i stället för att förmoda att han bara är som han är?
 
Det tror jag inte någon påstår, men kanske förklarar det varför den inte taggade till när du hoppade bommar? :)
Det här är inte helt enkelt. Jag har ju också försökt se om han med sitt ansiktsuttryck visar att något inte är bra, men kan inte se något. Han ser avspänd ut i ansiktet. Om det är något så döljer han det bra. Han är inte ens det minsta negativ mot att bli hämtad i hagen. I boxen står han gärna och kikar ut för att se vad som händer (om han inte är upptagen med mat eller så).
 
Jag vet faktiskt inte hur man tömmer skallen. De gånger jag lyckats har mest känts som en slump.

En sak som den där idiotpsykologen sa förra våren var att min skalle tycktes gå på högvarv hela tiden. Han kan ha haft en poäng där. Inte för att det var så här då, men jag kan inte vara stilla i huvudet. Jag har tänkt tanken om jag har add men det är ändå så mycket som inte stämmer att jag ändå inte tror det. Och psykologen som jag nu pratat med tyckte inte heller det stämde för jag var skärpt i skolan. Jag satt still och lyssnade på läraren. Det är vad jag minns i alla fall.

Det är ju just det som är grejen med add. Jag har ju det, och jag var också skärpt i skolan. Jag var alltid stilla och lyssnade.

För övrigt blir jag så nyfiken på din odling! Vill veta mer :D
 
Det här är inte helt enkelt. Jag har ju också försökt se om han med sitt ansiktsuttryck visar att något inte är bra, men kan inte se något. Han ser avspänd ut i ansiktet. Om det är något så döljer han det bra. Han är inte ens det minsta negativ mot att bli hämtad i hagen. I boxen står han gärna och kikar ut för att se vad som händer (om han inte är upptagen med mat eller så).
Kan han behöva lite havre i sitt liv? Det brukar sätta lite driv under de flesta hovar.
 
Det är ju just det som är grejen med add. Jag har ju det, och jag var också skärpt i skolan. Jag var alltid stilla och lyssnade.

För övrigt blir jag så nyfiken på din odling! Vill veta mer :D
När jag har gjort add-test på nätet så får jag liksom ingen indikation på att man bör gå vidare och utreda. Det är för lite som stämmer. Jag glömmer t.ex. inte tider jag behöver passa och jag slarvar inte bort saker hela tiden, med undantag för min mobiltelefon som jag bär med mig överallt. Förr, när en mobil var liten, så tappade jag inte bort den så ofta.

Jag har inte så mycket att säga om min odling men har för många plantor just nu. Jag brukar lägga upp bilder på Insta med odling, hästar m.m.
Kan han behöva lite havre i sitt liv? Det brukar sätta lite driv under de flesta hovar.
Kanske. Stallägaren nämnde det själv idag. Han har fått hel havre men hon trodde att krossad havre skulle vara bättre. Idag var han extra seg och en teori är att han är påverkad av pälsfällning. Så han ska få b-vitamin.
 
Det här är inte helt enkelt. Jag har ju också försökt se om han med sitt ansiktsuttryck visar att något inte är bra, men kan inte se något. Han ser avspänd ut i ansiktet. Om det är något så döljer han det bra. Han är inte ens det minsta negativ mot att bli hämtad i hagen. I boxen står han gärna och kikar ut för att se vad som händer (om han inte är upptagen med mat eller så).
Jag skulle älska att ha en ponny som bara traskar på och inte stressar upp sig för saker. Min gamling har lite för egna åsikter emellanåt för att man helt ska kunna slappna av totalt :p.
Fast å andra sidan är jag nöjd att vara ute i skogen på en stig och bara njuta från hästryggen. Jag har inget måste av träning, mer än att få hjälp att få koll på sits mm.
 
Jag tror inte att det är så bra att vi sitter och eldar upp @Magiana

Det är många tankar som är sjuka just nu pga ditt mående @Magiana och därför tänker jag att det mest skapar ytterligare förvirring och ännu mera stress att vi sitter och försöker resonera med dig, eftersom dina tankar inte är friska nu.
Vi är inte psykologer eller psykiater så det vi säger kan göra skada också och inte nytta trots att vi tror det.

Jag har svårt att se det så .

Ska ingen svara/reflektera på något en användare vill skriva om och uttrycka sig om vilket @Magiana gör på forumet ?
Ingen är ju precis som du säger, psykolog etc , men det är ju därför också Magiana väljer att vädra sina tankar här ? Varför är hennes tankar ”sjuka” i sammanhanget så att ingen bör svara /bemöta ? 😳
 
Kanske. Stallägaren nämnde det själv idag. Han har fått hel havre men hon trodde att krossad havre skulle vara bättre. Idag var han extra seg och en teori är att han är påverkad av pälsfällning. Så han ska få b-vitamin.

B-vitamin ang pälssättning/fällning är rejält gammalt och utdaterat ang teori . Tror inte det förändrar något .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp