Uppskruvad

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har plötsligt växlat om och är uppskruvad till tusen. Det började väl med att jag köpte lysrör och att jag sen inte lyckats hitta armatur till dem, samtidigt som jag har för många plantor som inte får plats under de befintliga lysrören (5 ganska korta sådana). Jag tänkte att det är väl bara att sälja när det blir för många plantor men nu tycker jag inte de är klara för försäljning. Där borde jag kanske ta mig i kragen och bara annonsera ut dem?

Sen har snön tinat bort i trädgården och jag ser allt som skulle behöva göras, men i vilken ordning och hur? Jag kan ju inte stoppa huvudet i sanden i all evighet? Eller ja, det kan man ju, men jag hatar när det ser ut som det gör utanför huset.

Och på jobbet har det varit mycket sedan förra veckan. Jag känner att jag inte hinner med och får i den vevan också prioriteringsångest.

Och som vanligt när jag tycker att allt bara är för mycket så blir jag ilsken och uppvarvad. Vad fan är det för fel på mig?
 

Yoga, människa!
Yes mam. Jag gör det men lyckas ändå inte få stopp på kaoset i skallen. Jag får ju yoga en timme på arbetstid och idag släppte jag datorn och körde ett pass när jag blev irriterad över arbetsmängden och att jag inte heller fått information jag skulle ha.

Jag får fråga chefen om det finns något supertrick för att få stopp på skenande tankar. Att ta kontroll över andningen är ett sätt men jag tappar fokus hur lätt som helst och glömmer att andas som jag ska. Förra veckan körde jag med medveten andning i över 40 minuter vid ett tillfälle. Kanske jag måste andas mer?
 
Ja det låter väl jättebra! Att andas alltså. Och yoga. Och töm hjärnan under tiden.
Jag vet faktiskt inte hur man tömmer skallen. De gånger jag lyckats har mest känts som en slump.

En sak som den där idiotpsykologen sa förra våren var att min skalle tycktes gå på högvarv hela tiden. Han kan ha haft en poäng där. Inte för att det var så här då, men jag kan inte vara stilla i huvudet. Jag har tänkt tanken om jag har add men det är ändå så mycket som inte stämmer att jag ändå inte tror det. Och psykologen som jag nu pratat med tyckte inte heller det stämde för jag var skärpt i skolan. Jag satt still och lyssnade på läraren. Det är vad jag minns i alla fall.
 
Intressant. Det kanske är så att din hjärna är lagom fylld när du är lugn. Men att den t o m snurrare fortfare än du när du är uppvarvad.

OM det skulle vara NPF-relaterat så minns jag en god vän som sa att hen hade trott att alla hade samma kaos i skallen som hen, innan hen fick medicin mot adhd som fick hjärnan att lugna ner sig. (En extremt högutbildad och högfungerande person, kan jag tillägga. Så att du inte tror att hen inte är kapabel ;))
 
Intressant. Det kanske är så att din hjärna är lagom fylld när du är lugn. Men att den t o m snurrare fortfare än du när du är uppvarvad.

OM det skulle vara NPF-relaterat så minns jag en god vän som sa att hen hade trott att alla hade samma kaos i skallen som hen, innan hen fick medicin mot adhd som fick hjärnan att lugna ner sig. (En extremt högutbildad och högfungerande person, kan jag tillägga. Så att du inte tror att hen inte är kapabel ;))
Jag vet inte vad jag ska tro. Är det stress som drar igång tankarna eller skapar tankarna stress?

Jag anser ju inte heller att jag har problem att varken starta projekt eller slutföra projekt. Men vissa saker tar tid. I skolan hade jag det lätt. Jag lärde mig snabbt.

Men jag har alltid stört mig på att jag inte har kunnat hålla ordning hemma och jag avskyr när det är rörigt. Jag stökar liksom till snabbare än jag hinner städa. Och så är det det här med att jag kan ha svårt att prioritera. Vissa saker är lätta att prioritera, andra är svåra. Exempelvis går vårdbesök eller tandläkare före ridning. Plättlätt val liksom. Däremot är det svårare att välja vad jag ska göra i trädgården. Där är det så mycket som är kaos och jag avskyr det.

Jag har aldrig trott att folk med add eller adhd inte varit kapabla.

Men den psykolog jag träffade nu kunde inte komma fram till annan diagnos än depression/ångest av något slag.
 
Det där med tankarna och stressen kanske snabbt blir en cirkel utan öppning, det ena göder det andra utan att det går att urskilja vad som var början.

Städningen och trädgården låter lite som samma sak: att du blir lite överväldigad av HELA projektet och vill ha allting klart, utan att kunna välja ut ETT rum och EN rabatt att göra klart innan du går på nästa.
 
Däremot är det svårare att välja vad jag ska göra i trädgården. Där är det så mycket som är kaos och jag avskyr det.
Det där känner jag igen, framförallt så här års. Jag upptäcker hela tiden att jag står en hel eftermiddag och knyter någon liten rosett på fågelbordet för att pimpa det, när jag egentligen borde rensat rabatter, eller planterat något, eller beskurit något, eller..... Typ. Men då tänker jag att det andra kanske inte var så viktigt då, blir jag tillräckligt stressad så gör jag en lista som jag kan bocka av. Då känns det mer strukturerat, och som om jag har koll.
 
Det där med tankarna och stressen kanske snabbt blir en cirkel utan öppning, det ena göder det andra utan att det går att urskilja vad som var början.

Städningen och trädgården låter lite som samma sak: att du blir lite överväldigad av HELA projektet och vill ha allting klart, utan att kunna välja ut ETT rum och EN rabatt att göra klart innan du går på nästa.
Så är det nog.

Inomhus är det lite lättare att röja, men jag kroknar innan allt är klart. I helgen städade jag verandan vid entren och sen tog jag hallen och badrum/toa. Sen var energin slut.

I trädgården är det så mycket som hänger samman och projekten är tidskrävande. Jag orkar inte nöta på en uppgift utan vill varva för att få variation. Men då kan det ju bli splittrat.
 
Så är det nog.

Inomhus är det lite lättare att röja, men jag kroknar innan allt är klart. I helgen städade jag verandan vid entren och sen tog jag hallen och badrum/toa. Sen var energin slut.

I trädgården är det så mycket som hänger samman och projekten är tidskrävande. Jag orkar inte nöta på en uppgift utan vill varva för att få variation. Men då kan det ju bli splittrat.
Jag får ett ryck max en gång i månaden och kan städa mer än ett rum åt gången. Annars brukar köket räcka en dag. Halva vardagsrummet en dag. Osv. Jag skulle aldrig orka "städa klart" allt jämt. Så att du städare tre rum skulle jag klassa som riktigt bra! (Dammsuga hela huset orkar jag, men inte "städa".)
 
Det där känner jag igen, framförallt så här års. Jag upptäcker hela tiden att jag står en hel eftermiddag och knyter någon liten rosett på fågelbordet för att pimpa det, när jag egentligen borde rensat rabatter, eller planterat något, eller beskurit något, eller..... Typ. Men då tänker jag att det andra kanske inte var så viktigt då, blir jag tillräckligt stressad så gör jag en lista som jag kan bocka av. Då känns det mer strukturerat, och som om jag har koll.
Jag har testat listor men blir stressad av det. Säg att jag skrivit upp "göra rabattkant kring spaljerabatte". Första stötestenen var att komma på hur jag skulle göra rabattkanten. Sen kom jag på det. Jag insåg att jag behövde kantstenar. Plast och stenmjöl hade jag redan. Så jag köpte betong för att gjuta stenarna. Och så behövde jag formar att gjuta i. Dessa gjorde jag av plast som jag tejpade runt en kloss i rätt storlek. Sen gjöt jag ett antal stenar.

Sen blev det höst och vinter. Allt jag gjort hittills hade ju gått i ultrarapid. Jättesegt och långsamt. Och jag vet inte om de gjutna stenarna blir bra. Så jag köper nog betongstenar i stället.

Så ett litet jäkla projekt har vuxit och fyller år snart.
 
Jag får ett ryck max en gång i månaden och kan städa mer än ett rum åt gången. Annars brukar köket räcka en dag. Halva vardagsrummet en dag. Osv. Jag skulle aldrig orka "städa klart" allt jämt. Så att du städare tre rum skulle jag klassa som riktigt bra! (Dammsuga hela huset orkar jag, men inte "städa".)
Nja, verandan blev typ klar. I hallen, på toa och badrum var det bara golvet som dammsögs och skurades. Och så tog jag toastolen invändigt. Inget mer.
 
Eller så kan du vara glad över det du gjorde! Du behöver inte förminska din insats.
Jo, det är jag. Badrummet luktar fortfarande fräscht av såpa.

Men sen har jag områden i huset som aldrig blir klara. Som det här t.ex:
20190301_082008.jpg
 
Jag har testat listor men blir stressad av det. Säg att jag skrivit upp "göra rabattkant kring spaljerabatte". Första stötestenen var att komma på hur jag skulle göra rabattkanten. Sen kom jag på det. Jag insåg att jag behövde kantstenar. Plast och stenmjöl hade jag redan. Så jag köpte betong för att gjuta stenarna. Och så behövde jag formar att gjuta i. Dessa gjorde jag av plast som jag tejpade runt en kloss i rätt storlek. Sen gjöt jag ett antal stenar.

Sen blev det höst och vinter. Allt jag gjort hittills hade ju gått i ultrarapid. Jättesegt och långsamt. Och jag vet inte om de gjutna stenarna blir bra. Så jag köper nog betongstenar i stället.

Så ett litet jäkla projekt har vuxit och fyller år snart.
Ja, där är man ju olika om det funkar med listor eller inte. Och den där rosetten kan lika gärna ta tre säsonger att knyta fast som en eftermiddag, by the way.... När den väl är fastknuten kan det hända att jag inte tycker den blev så bra just där, dessutom. :D
Jag har ett rätt stort kontrollbehov och tycker det är jobbigt när saker inte blir avslutade och klara ganska omgående, så där har trädgårdsarbete verkligen varit en stor terapeutisk hjälp för mig att inse att saker behöver ligga till sig ibland och att det är okej med halvfärdiga projekt som blir stillastående längre perioder. Ibland blir slutresultatet till och med bättre av det!
 
Jo, det är jag. Badrummet luktar fortfarande fräscht av såpa.

Men sen har jag områden i huset som aldrig blir klara. Som det här t.ex:
Visa bifogad fil 27220
Jag lovar att det finns väldigt få människor som inte har något sådant rum. Det är högst mänskligt att inte ha superordning precis överallt. Alla har vi väl något rum, eller någon låda/något skåp, som helt enkelt är och förblir en röra och/eller det ställe där vi dumpar det vi inte vet vad vi ska göra med???
 
Jag lovar att det finns väldigt få människor som inte har något sådant rum. Det är högst mänskligt att inte ha superordning precis överallt. Alla har vi väl något rum, eller någon låda/något skåp, som helt enkelt är och förblir en röra och/eller det ställe där vi dumpar det vi inte vet vad vi ska göra med???
Det rummet bör varken vara sovrummet eller kontoret.
 
Jo, det är jag. Badrummet luktar fortfarande fräscht av såpa.

Men sen har jag områden i huset som aldrig blir klara. Som det här t.ex:
Visa bifogad fil 27220
Jag har två såna rum. Och delar i andra rum. Har ett kaos-hörn i vardagsrummet. Sovrummet är det absolut ingen ordning i. Det är nog fullt normal. Man tar ett hörn åt gången, när man känner för det. Jag lyfte ner fläkten som vi använde i somras från fönsterbrädan idag. Den hamnade på golvet. Den borde ha burits cirka 10m och ställts på en hylla. Men just nu får sen stå kvar på golvet 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 056
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp