Utbildning

Ligger i soffan med Fluffikatt på magen. Tidigare idag ringde de från medborgarskolan. Motorsågsutbildningen som jag var anmäld på men som ställdes in, har nu fått ett nytt datum och jag fick frågan om jag vill vara med. Jag tackade ja. Vill minnas hon sa utbildningen skulle starta den 21. På fredag alltså. Det är samma dag som af vill att jag ska gå på möte om att gå en utbildning. Borde väl vara okej att vara frånvarande från det p.g.a. att man ska gå en utbildning? Jag ska nog ta och fråga af om de vill betala den för mig också. Det känns nämligen inte så kul att behöva ta från sparkapitalet för att gå utbildningen. Får passa på och fråga om de kan betala BE-behörigheten också medan jag ändå håller på. Chansa kostar inget. Får jag nej, så tar jag behörigheterna ändå.

Men jag önskar det fanns utbildningar om permakultur och skogsträdgård att gå. Det är där jag har mitt hjärta. Och jag vill planera olika trädgårdsprojekt. Men vet inte alls hur jag ska komma dit.
 

Hur många motorsågsanvändare finns det?

Hur många bilförare dör i trafiken? Hur många bilförare finns det?

Om man ska kunna dra några som helst vettiga slutsatser om risk bör man veta lite mer :) !
Plus att man ska väga in vilka det är som dör samt i vilka situationer också.

Det är en oproportionerligt stor andel onyktra fortkörare som dör i trafiken. Så risken för en normalvettig förare är bra mycket mindre än vad det ser ut som om man bara tittar på totalsiffror.
Vågar sätta en slant på att flertalet av de som dör av motorsågning är de som har varit ute i foppatofflor eller ger sig på ett fastkilat vindfälle utan förkunskaper. Så risken för en normalvettig användare är bra mycket mindre än vad det ser ut på totalsiffrorna där också.
 
Plus att man ska väga in vilka det är som dör samt i vilka situationer också.

Det är en oproportionerligt stor andel onyktra fortkörare som dör i trafiken. Så risken för en normalvettig förare är bra mycket mindre än vad det ser ut som om man bara tittar på totalsiffror.
Vågar sätta en slant på att flertalet av de som dör av motorsågning är de som har varit ute i foppatofflor eller ger sig på ett fastkilat vindfälle utan förkunskaper. Så risken för en normalvettig användare är bra mycket mindre än vad det ser ut på totalsiffrorna där också.
För mig spelar inget av detta någon roll. Jag får ändå panik av att höra om skador och olyckor. När jag hör om det så ser jag olyckan framför mig och det skapar panik. Mitt huvud kan inte skilja på en verklig olycka och en olycka som inte är verklig utan bara finns i ens huvud.
 
Fast nu var det ju inte det jag kommenterade, utan hur en förhåller sig till siffrorna på olyckor.
Statistiken är orelevant för mig. Och jag förhåller mig inte alls till siffror. Jag förhåller mig bara till bilder som skapas i mitt huvud när någon berättar om något.
 
Det kanske inte är så relevant ifall det är stor eller liten risk att bli skadad vid någon viss aktivitet. Grejen var ju att nu var det kurs, och TS klarade inte av att närvara pga att det blev för hemskt att höra om tänkbara skador, oberoende av om nu olyckor är vanliga eller inte.

Jag hade länge mycket svårt för att höra på berättelser om olyckor, och höll på svimma under förstahjälpenkurs på gymnasiet pga det. Mitt ena barn har det ännu värre, och har ibland varit tvungen att gå ut från biologilektionen då det undervisats om något som hen fått panik av.

I mitt fall har det ändå gått över, vet inte varför och hur, men kan nuförtiden låta bli att låta sinnesbilderna komma så nära och påverka mig. Och de gånger jag har varit tvungen att ingripa vid olyckor och skador har det inte varit något problem över huvudtaget.
 
Det kanske inte är så relevant ifall det är stor eller liten risk att bli skadad vid någon viss aktivitet. Grejen var ju att nu var det kurs, och TS klarade inte av att närvara pga att det blev för hemskt att höra om tänkbara skador, oberoende av om nu olyckor är vanliga eller inte.

Jag hade länge mycket svårt för att höra på berättelser om olyckor, och höll på svimma under förstahjälpenkurs på gymnasiet pga det. Mitt ena barn har det ännu värre, och har ibland varit tvungen att gå ut från biologilektionen då det undervisats om något som hen fått panik av.

I mitt fall har det ändå gått över, vet inte varför och hur, men kan nuförtiden låta bli att låta sinnesbilderna komma så nära och påverka mig. Och de gånger jag har varit tvungen att ingripa vid olyckor och skador har det inte varit något problem över huvudtaget.
Skönt att det gått över för dig.
 
Jaha. Jag fick meddelande om att jag måste betala motorsågskursen ändå. Det känns jobbigt då kursavgiften nästan är en månadsinkomst för mig. Så bortkastat.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
655
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 033
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp