Utbildning

Ligger i soffan med Fluffikatt på magen. Tidigare idag ringde de från medborgarskolan. Motorsågsutbildningen som jag var anmäld på men som ställdes in, har nu fått ett nytt datum och jag fick frågan om jag vill vara med. Jag tackade ja. Vill minnas hon sa utbildningen skulle starta den 21. På fredag alltså. Det är samma dag som af vill att jag ska gå på möte om att gå en utbildning. Borde väl vara okej att vara frånvarande från det p.g.a. att man ska gå en utbildning? Jag ska nog ta och fråga af om de vill betala den för mig också. Det känns nämligen inte så kul att behöva ta från sparkapitalet för att gå utbildningen. Får passa på och fråga om de kan betala BE-behörigheten också medan jag ändå håller på. Chansa kostar inget. Får jag nej, så tar jag behörigheterna ändå.

Men jag önskar det fanns utbildningar om permakultur och skogsträdgård att gå. Det är där jag har mitt hjärta. Och jag vill planera olika trädgårdsprojekt. Men vet inte alls hur jag ska komma dit.
 

Jag har börjat läsa i Skogsbrukarens handbok och påminns om varför jag är rädd för motorsågar. Känner att jag börjar ångra mig.
 
Men då är det väl bra att börja med en kurs. Så är det någon som är kunnig som är ansvarig. Så kan du känna dig för där.
Ansvarsfrågan är inte det som bekymrar mig. Det jag är rädd för är skador. Tänk om sågen kastar? Tänk om kedjan brister?
 
Det är ju därför det finns regler för hur man ska hantera sågen kombinerat med skyddsutrustning.
Ja, men ändå dör folk eller skadar sig när de ska fälla träd. Jag var med om en incident när exet skulle fälla ett träd i en sluttning. Då hade han ändå erfarenhet av att jobba med motorsåg yrkesmässigt.
 
Ja, men ändå dör folk eller skadar sig när de ska fälla träd. Jag var med om en incident när exet skulle fälla ett träd i en sluttning. Då hade han ändå erfarenhet av att jobba med motorsåg yrkesmässigt.
Utan att egentligen hänvisa till den incident du varit med om så...
Jag skulle tro att en stor andel av de incidenter som sker beror på att man antingen inte har tillräcklig kunskap för den aktuella situationen eller att man slarvar med att följa säkerhetsföreskrifterna.
(har en son som går skogsbruksgymnasium nu, som dessutom är klassens skyddsombud och dessutom gärna "agerar polis" - inte alltid positivt - och kommenterar vilka regler som gäller och att den och den gör fel, så viss insyn i motårsågandet har jag fått. Har också noterat att det inte alltid är de vassaste knivarna i skogsbrukslådan som hanterar motorsågar...)
 
Jag får varken motorsågskursen eller BE-behörigheten betald av arbetsförmedlingen.

Det känns lite grann som om de har gett mig en utbildning som bara leder till jobb halva året. För att få jobb hela året duger inte den utbildning jag har fått. Jag förstår ärligt talat inte hur de tänker där. Kan de inte antingen ge fan i att ge utbildningar för säsongsjobb eller erbjuda utbildningar som ger jobb för hela året (om det nu ska vara inom den branchen)?

Jag undrar lite varför jag gick den utbildning jag gick. Känns bortkastat liksom.
 
Utan att egentligen hänvisa till den incident du varit med om så...
Jag skulle tro att en stor andel av de incidenter som sker beror på att man antingen inte har tillräcklig kunskap för den aktuella situationen eller att man slarvar med att följa säkerhetsföreskrifterna.
(har en son som går skogsbruksgymnasium nu, som dessutom är klassens skyddsombud och dessutom gärna "agerar polis" - inte alltid positivt - och kommenterar vilka regler som gäller och att den och den gör fel, så viss insyn i motårsågandet har jag fått. Har också noterat att det inte alltid är de vassaste knivarna i skogsbrukslådan som hanterar motorsågar...)
I det aktuella fallet så tappade exet fotfästet då det var brant. Han tappade sågen som for nerför branten. Tur att han själv inte följde efter för motorsågen stannade inte när den tappades.
 
Alltså, Holma folkhögskola har flera utbildningar som jag skulle vilja gå men jag kan inte på grund av min jävla ångest. Är så jävla less på den. Jag kan inte gå andra utbildningar heller på grund av ångesten. Har ju haft ångest till och från sen jag var 13 och är 49 nu. Varför kan det inte bara få fungera för mig? Skulle behöva en ledsagare som åker med mig runt om i landet till de där utbildningarna jag vill gå. Men livet funkar inte så.
 
Alltså, Holma folkhögskola har flera utbildningar som jag skulle vilja gå men jag kan inte på grund av min jävla ångest. Är så jävla less på den. Jag kan inte gå andra utbildningar heller på grund av ångesten. Har ju haft ångest till och från sen jag var 13 och är 49 nu. Varför kan det inte bara få fungera för mig? Skulle behöva en ledsagare som åker med mig runt om i landet till de där utbildningarna jag vill gå. Men livet funkar inte så.

Det där låter riktigt jobbigt. Får du någon hjälp för din ångest?
 
Ja, men ändå dör folk eller skadar sig när de ska fälla träd. Jag var med om en incident när exet skulle fälla ett träd i en sluttning. Då hade han ändå erfarenhet av att jobba med motorsåg yrkesmässigt.
Tror fler skadar sig på gräsklippare när dom klipper slänter.
 
Det där låter riktigt jobbigt. Får du någon hjälp för din ångest?
Nej.

En gång i tiden fick jag kbt. Det var lite som att sätta plåster på ett brutet ben och funkade bara när jag tog mig i kragen. Så fort jag inte längre orkade ta mig i kragen så föll allt som ett korthus.

Men så har det varit genom hela livet. Jag har tagit mig i kragen och så har det funkat en stund. Sen kommer alltid kraschen.
 
Jag får varken motorsågskursen eller BE-behörigheten betald av arbetsförmedlingen.

Det känns lite grann som om de har gett mig en utbildning som bara leder till jobb halva året. För att få jobb hela året duger inte den utbildning jag har fått. Jag förstår ärligt talat inte hur de tänker där. Kan de inte antingen ge fan i att ge utbildningar för säsongsjobb eller erbjuda utbildningar som ger jobb för hela året (om det nu ska vara inom den branchen)?

Jag undrar lite varför jag gick den utbildning jag gick. Känns bortkastat liksom.
Vad tråkigt. Kan du betala själv och gå den?
 
Vad tråkigt. Kan du betala själv och gå den?
Ja, jag har sparkapital. Men så tråkigt att behöva ta av pengar som är öronmärkta till annat. Och så lär jag inte få a-kassa så att jag klarar mig och blir tvungen att ta av sparkapitalet för att leva också. Jag är rätt säker på att jag får jobb i vår igen, men det känns tufft att leva fram till dess.
 
Vet för övrigt inte än om jag får ledigt från arbetsförmedlingen på fredag. Den i chatten kunde inte svara på det och jag har ännu inte fått svar på mitt mejl till dem.

Är nog inte meningen att jag ska ha någon utbildning :(
 
Vet för övrigt inte än om jag får ledigt från arbetsförmedlingen på fredag. Den i chatten kunde inte svara på det och jag har ännu inte fått svar på mitt mejl till dem.

Är nog inte meningen att jag ska ha någon utbildning :(

Ta inte ut nåt i förskott nu ❤️ det är ju bara tisdag! Det går inte att ringa och höra annars?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
698
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har suttit och glott på kursutbudet hos Holma folkhögskola och upptäckt att deras PDC är väldigt omfattande. Dessutom kostar den...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp