Utställningsförbud

S

Skritt

Vet nån här om eller när det blir förbjudet att ställa hundar i Sverige som är kuperade. (lagligt kuperade)
 
Sv: Utställningsförbud

Man får inte ställa ut dem om de är födda efter 1a januari -08 (eller är det -07?) även om det är lagligt gjort. Däremot har jag för mig att man kan "ställa ut" den och få den exteriörbeskriven.
 
Sv: Utställningsförbud

jag måste bara få säga det att jag e så j****vla glad över det nya förbudet. tycket att det var löjligt förut då man inte fick kuppera hundarana men helt ok att ställa ut dom. vad då dubbla budskap?
 
Sv: Utställningsförbud

Som dom andra skrivit gäller den regeln för hundar födda efter 2008-12-31. Man kan dock få EN chans till en bedömning utom tävlan, om man ansöker om dispens hos SKK.

Exempelvis gäller detta även min valp jag födde upp i våras, som fick kupera svansen av medicinska skäl. Han kan få en bedömning, om jag vill.

Så min ena tik som är 9 mån äldre än min andra - får ställas ut, men inte den andra då, för hon är född på fel sida av året. Båda kuperade då.
 
Sv: Utställningsförbud

Som dom andra skrivit gäller den regeln för hundar födda efter 2008-12-31. Man kan dock få EN chans till en bedömning utom tävlan, om man ansöker om dispens hos SKK.

Exempelvis gäller detta även min valp jag födde upp i våras, som fick kupera svansen av medicinska skäl. Han kan få en bedömning, om jag vill.

Så min ena tik som är 9 mån äldre än min andra - får ställas ut, men inte den andra då, för hon är född på fel sida av året. Båda kuperade då.

Det är 2008-01-01 och inte 2008-12-31 som gäller för när de får ställas med kuperad svans eller inte.
 
Sv: Utställningsförbud

Tänker ni ställa på Världsutställningen i danmark så tänk på att danska regler gäller.

Kopierar in vad som gäller för öron och svans kupering i danmark.

Kupering m.v.
Alle ørekuperede hunde født fra og med 1. juli 2009 kan ikke udstilles, uanset hvor hunden er født.
For ørekuperede hunde født inden den 1. juli 2009 gælder, at hunde født i et land, hvor ørekupering
er forbudt, ikke kan udstilles. (For dansk opdrættede hunde gælder, at ørekuperede hunde født efter
1. januar 1985 ikke kan udstilles).
Halekuperede hunde født efter den 1. juni 1996 kan ifølge dansk lovgivning ikke udstilles, uanset i
hvilket land hunden er født. Forbuddet omfatter også hunde, som har fået halen kuperet af
 
Sv: Utställningsförbud

Men gud, jag såg först nu att jag skrev fel årtal :o Så går det när man tänker på annat...
Jag borde ha skrivit rätt kan man tycka, som satt och tänkte på ena tiken född 2007 och den andra 2008.
 
Sv: Utställningsförbud

Hur blir det då med "världsutställningarna", för det finns ju länder som aldrig kommer att ta bort kuperingen. Är hundarna sämre från ex USA, Spanien etc....är man en sämre uppfödare om man importerar nytt blod...likaväl som med hingstar från USA, ska man inte avla på dessa för att de tävlar på lasix (jag har emot doping och skulle aldrig utsätta mina hästar för detta) är jag då en sämre människa som anväder ex Campbell Hall (travet) som hingst på min märr för att denna hingst tävlat på lasix... lite funderingar bara...jag förstår att man vill få bort kupering från alla länder men detta kommer inte att fungera
 
Sv: Utställningsförbud

Om jag inte har fel så får man ställa en kuperad hund en gång för att få en typ av exteriör-bedömning.

För övrigt är det fler och fler länder i värden som förbjuder kupering och om många okuperade hundar gör succe i ringen, så kan vi ju hoppas att spridningen går ännu fortare.

Få raser har ju dessutom så liten avelsbas att man måste använda utländska kuperade hundar! Det är ju snarare så att vissa uppfödare fortfarande har lättare för att se de "snygga" sidorna i en kuperad hund än i en okuperad!

/Swat
 
Sv: Utställningsförbud

Hur blir det då med "världsutställningarna", för det finns ju länder som aldrig kommer att ta bort kuperingen. Är hundarna sämre från ex USA, Spanien etc....är man en sämre uppfödare om man importerar nytt blod...likaväl som med hingstar från USA, ska man inte avla på dessa för att de tävlar på lasix (jag har emot doping och skulle aldrig utsätta mina hästar för detta) är jag då en sämre människa som anväder ex Campbell Hall (travet) som hingst på min märr för att denna hingst tävlat på lasix... lite funderingar bara...jag förstår att man vill få bort kupering från alla länder men detta kommer inte att fungera

USA är inte med i FCI och det är landets regler som gäller och inget annat. Ska man ställa i danmark så bestämmer dom reglerna oavsätt om det är en världsutställning eller inte. Så har man en kuperad hund så får man vackert vänta tills showen hålls i ett land som tillåter det.

Samma med vaccinationsreglerna det är varje enskilt land som bestämmer hur dom vill ha det. Ex så har vissa länder det så att rabiessprutan får inte vara äldre än 6 mån annas släpps dom inte in på området. På den punkten så har danmark samma regler som oss.
 
Sv: Utställningsförbud

Danmark har väl inte alls samma regler som oss gällande rabiesvaccineringen? Dom ska väl bara ha fått sprutan, men det krävs inget blodprov eller liknande som vi har här. Jag vet om många som tar hem valpar där i alla fall, som alltid anländer som småttingar.

Själv tog jag hem en hund till Kastrup nyligen, och dom krävde pass, chip, vaccinationer samt att hunden skulle ha en giltig rabiesvaccination. Inget blodprov, bara att sprutan var tagen och inte hade gått ut alltså.
(Sen fick jag såklart ha blodprovet eftersom vi skulle över bron ändå..)
 
Sv: Utställningsförbud

Alltså, i USA så är det AKC som samarbetar med FCI - men dom har inte riktigt samma regler som FCI ändå. Således får dom ta emot kuperade hundar på världsutställningen om dom vill, eller välja bort det. Alla väljer det själv, efter sitt lands regler. Mig veterligen kan man fortfarande göra undantag för sådana stora event också, om man har tillräckligt goda skäl enligt FCI.

För övrigt så börjar det komma lite press därborta också om att sluta med kuperingen. Nu tror jag inte att det kommer att hända på mååånga år, men en hel del uppfödare inom min ras pratar om att det börjar komma lite press från olika håll och kanter, om att man kanske skulle börja spara på deras öron.. Men visst, jag tvivlar på att alla länder i hela världen kommer att ha kuperingsförbud samtidigt, men då får man ju jobba runt det. Låta bli en världsutställning, bara ställa i vissa länder etc.
Jag har ju som sagt medvetet valt bort att kunna visa min ena tik här i Sverige, eftersom jag ville ha just henne. Vi får ta oss till Danmark istället, eftersom deras förbud kom senare.
(Ja, om nu inte rasen blir förbjuden där, läget ser inte så himla bra ut just nu)
 
Sv: Utställningsförbud

Danmark har väl inte alls samma regler som oss gällande rabiesvaccineringen? Dom ska väl bara ha fått sprutan, men det krävs inget blodprov eller liknande som vi har här. Jag vet om många som tar hem valpar där i alla fall, som alltid anländer som småttingar.

Själv tog jag hem en hund till Kastrup nyligen, och dom krävde pass, chip, vaccinationer samt att hunden skulle ha en giltig rabiesvaccination. Inget blodprov, bara att sprutan var tagen och inte hade gått ut alltså.
(Sen fick jag såklart ha blodprovet eftersom vi skulle över bron ändå..)

Tar du in en valp innan den fyller 3 månader så behöver den inte rabiesvac utan då begär man dispans från jordbruksverket och uppfödaren ska skriva på ett speciellt intyg om att den inte har träffat på vilda djur. Efter 3 mån så ska den vara rabiesvacc och blodprov taget.

Vad jag menade med samma regler är att här i sverige så gäller det veterinären har skivet som sista datum. Och det gör det i danmark oxå. Vissa vaccin varar i 2 år. Andra länder kan vägra dig att komma in om du inte har tagit sprutan senast 6 mån innan.

Har inte veterinären skrivet något så är det ett år som gäller även här i sverige även om vaccinet kanske gäller i två år.
 
Sv: Utställningsförbud

Kan tillägga att raser ur grupp 7, stående fågelhundar, är undantagna denna regel av ngn anledning.

Dock kuperar man ju oftast där av en anledning, de slår i sönder svansarna, men vi har ju haft en par generationer nu i Sverige och så många sönderslagna svansar ser man inte....
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Träffade en Dogo argentino som användes till grisjakt. Jag förstår det som att den använts till det i hemlandet, men får man verkligen...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 648
Senast: Cactus
·
Övr. Hund Är glad vi inte bor några mil mer söderut. Afrikansk svinpest har upptäckts i Fagersta, så ganska stort område är nu förbjudet att röra...
Svar
7
· Visningar
390
Senast: Fruentimber
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 445
Senast: nexxa
·
Mat Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo...
2
Svar
31
· Visningar
1 330
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp