Bukefalos 28 år!

Vacc mot botulism om man ger hösilage?

En snabb sökning gav svaret att man kan bli immun mot Botox, men då kan man byta preparat till ett från en annan tillverkare!
 
Nej kroppen tar inte död på bakterierna utan det hindrar toxinet från att skada kroppen.

(Med viss reservation för att jag kommer ihåg fel)
Det kändes fel när jag skrev det första - var ett tag sedan jag läste biologi ... Men en effekt måste ju också vara att kroppen då klarar att ta död på själva bakterierna.
 
Det är några år sedan jag uppdaterade mig ser jag.
Då så var informationen som jag fick att botulism från kadaver var en annan typ än B (var det C?).
Samt att även vaccinerade hästar hade fått botulism.

Men är det verkligen en lönsam rimlighetsanalys?

SVA skriver att försäkringsbolagen har 65 registrerade fall på 10 år och att det trots anmälningsplikt bara finns 3 anmälda fall under samma tid.
På 362 700 hästar.

Bästa och billigaste skyddet är ett foder av god hygienisk kvalitet.
Att skära strået högt vid skörd, hålla undan mullvadshögar och torka till över 45% torrsubstans.

Vad är det för fel på både livrem och hängslen? :)

Jag har både en förträfflig leverantör och vaccinerar. Just för det ger så gott skydd, man utan vacc aldrig kan gardera sig helt mot risken - som även om den är liten innebär en plågsam, säker död. Jag skulle aldrig förlåta mig själv för att jag inte vaccinerade helt enkelt.

Förr vacc jag inte. Sen köpte jag en vacc. Kändes dumt sluta vacc, men otänkbart att ha en vaccinerad men inte de andra två. Så då vacc de. Sen dess har alla vaccinerats - och att låta bli nu känns som sagt otänkbart. Skulle inge förlåta mig själv.
 
Fast bakterierna i sig är inte farliga.
Beror inte det på var de är? Nog
måste väl kroppen bryta ner tetanus bakterier i ett så t ex? Är det inte så att om man insjuknar så förökar sig bakterierna, mer toxin produduceras, idivididen blir svagare osv. Men om man är vaccinerad så blir man inte sjuk och immunsystemet kan ta hand om bakterierna? Var som sagt länge sedan jag läste biologi .. Min man kan sånt här men hsn sover ...får fråga imorgon!
 
Beror inte det på var de är? Nog
måste väl kroppen bryta ner tetanus bakterier i ett så t ex? Är det inte så att om man insjuknar så förökar sig bakterierna, mer toxin produduceras, idivididen blir svagare osv. Men om man är vaccinerad så blir man inte sjuk och immunsystemet kan ta hand om bakterierna? Var som sagt länge sedan jag läste biologi .. Min man kan sånt här men hsn sover ...får fråga imorgon!
Spädbarn yngre än sex månader (osäker på ålder) kan få ner bakterien i magen och den där då börjar producera toxinet. Medan på barn äldre än sex månader och vuxna så klarar immunförsvaret av att ta hand om bakterien.

Däremot i vissa miljöer (bla syrefritt?) så bildar bakterien toxin och det är då detta toxin som gör en sjuk.

Det absolut vanligaste sättet att bli smittad är att man äter förgiftad mat.

Men som jag skrivit förut så är inte detta mitt område så mina förklaringar är säkert otillräckliga och till viss del kanske felaktiga.
 
Beror inte det på var de är? Nog
måste väl kroppen bryta ner tetanus bakterier i ett så t ex? Är det inte så att om man insjuknar så förökar sig bakterierna, mer toxin produduceras, idivididen blir svagare osv. Men om man är vaccinerad så blir man inte sjuk och immunsystemet kan ta hand om bakterierna? Var som sagt länge sedan jag läste biologi .. Min man kan sånt här men hsn sover ...får fråga imorgon!
Funderade ett varv till. Om du får in C.B-bakterien i ett sår och miljön där är syrefri så börjar den utveckla toxiner. Samma som stelkramp. Då behöver kroppen ta hand om både bakterier och toxin.

Äter man däremot mat som är förgiftad av toxinet så borde bara toxinet i sig vara problemet eftersom miljön i magen inte är gynnsam för bakterien att tillverka mer toxin.

För bara som icke toxinbildande bakterie så har kroppen inget problem med att ta hand om bakterien. Utan det sker på samma sätt som med "normala" bakterier.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?
 
Vad är det för fel på både livrem och hängslen?
Någonstans måste man sätta en gräns för vad man skall skydda sig emot.
Jag kör bil, en risk, men använder säkerhetsbälte.
Bälte är ett litet besvär medan att avstå från bilkörning skulle vara ett stort besvär.

Jag anser att riskerna är för små för att jag skall ta besväret och kostnaden för en vaccination.
 
Någonstans måste man sätta en gräns för vad man skall skydda sig emot.
Jag kör bil, en risk, men använder säkerhetsbälte.
Bälte är ett litet besvär medan att avstå från bilkörning skulle vara ett stort besvär.

Jag anser att riskerna är för små för att jag skall ta besväret och kostnaden för en vaccination.
Det är nog inte så mycket risken att man skall råka ut för det. Risken är som sagt minimal.

Det som är är att det finns inget bot och dom som får det dör för det mesta. Dessutom är det en mycket grym sjukdom.

Jag vill inte att min bästa kompis skall dö av något som man enkelt kan skydda sig emot. Den lilla summan det kostar extra per år är i princip ingenting. Och speciellt inte om man ändå vaccinerar mot influensa en gång per år.
 
Fast om man fodrar på backen och marken inte är hårdgjord så KOMMER foder trampas ner. Och om hästarna då är och pillar i sig det.

Som sagt - alla hästar har inte vett nog att ge sjutton i dåligt/otjänligt foder utan drar likt dammsugare i sig allt de hittar.

Mina dammsuger innan det trampas ner ;)
 
Jag vill inte att min bästa kompis skall dö av något som man enkelt kan skydda sig emot.
Dels så ser jag inte just botulism som en reell risk.
Och dels så är det något som man kan skydda sig mot på annat sätt.
Och så har vi 7 hästar som verksamhet.
Min sambo är min bästa vän.
Min metod mot botulism är att ha en extrem kontroll på fodret samt att kassera allt som inte är perfekt.
Alltså jag slänger hö och hösilage som inte håller måttet i stället för att vaccinera.
 
Dels så ser jag inte just botulism som en reell risk.
Och dels så är det något som man kan skydda sig mot på annat sätt.
Och så har vi 7 hästar som verksamhet.
Min sambo är min bästa vän.
Min metod mot botulism är att ha en extrem kontroll på fodret samt att kassera allt som inte är perfekt.
Alltså jag slänger hö och hösilage som inte håller måttet i stället för att vaccinera.

Det där är väl självklarheter? Dock så botulism varken syns, luktar eller smakar. Kan vara bra att veta, så att kassera delen av valen som är dålig/resten av balen när man upptäckt nåt skumt behöver inte hjälpa.

Däremot som sagt så är risken liten oavsett.
 
Mina dammsuger innan det trampas ner ;)

Fast du ger väl inte på "geggig" mark heller? :)

Mina dammsuger men inte boss och småstrån. Men marken är ju grusad och dränerad så bara kratta bort (mest för grusets skull).

Däremot när jag hade fritt i låda på "vanlig" mark drällde de utanför och klev på. För att sen dammsuga om det tog slut i lådan.
 
Dels så ser jag inte just botulism som en reell risk.
Och dels så är det något som man kan skydda sig mot på annat sätt.
Och så har vi 7 hästar som verksamhet.
Min sambo är min bästa vän.
Min metod mot botulism är att ha en extrem kontroll på fodret samt att kassera allt som inte är perfekt.
Alltså jag slänger hö och hösilage som inte håller måttet i stället för att vaccinera.
Vi ser helt enkelt olika på våra hästar.

Jag hade som sagt inte velat ha det på mitt samvetet att min häst dog pga av något som extremt enkelt går att undvika. Bara för att man inte vill kosta på sin häst en vaccination.

Toxinet går inte att se eller lukta. Du kan kassera hur mycket du vill och ändå missa det.

Dessutom att ha extrem koll på kvalitén på hästens foder är för mig självklart vare sig jag skyddar den mot botulism eller inte.
 
Vi ser helt enkelt olika på våra hästar.
Ja dels det. Jag är företagare och det är litet annorlunda.
Jag hade som sagt inte velat ha det på mitt samvetet att min häst dog pga av något som extremt enkelt går att undvika. Bara för att man inte vill kosta på sin häst en vaccination.
Men där skiljer det sig åt mellan oss. Jag tror nämligen inte att det kommer att hända.
Jag känner ingen som har råkat ut för det personligen och alla fall som jag känner till har haft orsaker som gått att undvika.

Toxinet går inte att se eller lukta. Du kan kassera hur mycket du vill och ändå missa det.
Nej men förutsättningarna går att se.
Som typ jord, för kort stubb efter skörd, djur i balarna, för låg % torrsubstans, gammalt foder på marken, blöta hagar o.s.v.
Här så söker vi av vallarna efter djur före skörd så att där inte skall finnas några.
Numera så kan vi göra det med hund så det blir mycket noga gjort.
 
Fast du ger väl inte på "geggig" mark heller? :)

Mina dammsuger men inte boss och småstrån. Men marken är ju grusad och dränerad så bara kratta bort (mest för grusets skull).

Däremot när jag hade fritt i låda på "vanlig" mark drällde de utanför och klev på. För att sen dammsuga om det tog slut i lådan.

Nej inte det heller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
896
Senast: Zevzan
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 245
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp