Vacc mot botulism om man ger hösilage?

Däremot som sagt så är risken liten oavsett.
Det går att vara så noga med sitt hösilage att riskerna inte blir högre än med torrhö.
Och då så anser jag nog att man har gjort tillräckligt.
Om jag däremot var i händerna på andra som köpte och fodrade min häst med ensilage så skulle jag vaccinera mot botulism.
 
Ja dels det. Jag är företagare och det är litet annorlunda.

Men där skiljer det sig åt mellan oss. Jag tror nämligen inte att det kommer att hända.
Jag känner ingen som har råkat ut för det personligen och alla fall som jag känner till har haft orsaker som gått att undvika.


Nej men förutsättningarna går att se.
Som typ jord, för kort stubb efter skörd, djur i balarna, för låg % torrsubstans, gammalt foder på marken, blöta hagar o.s.v.
Här så söker vi av vallarna efter djur före skörd så att där inte skall finnas några.
Numera så kan vi göra det med hund så det blir mycket noga gjort.
Tja det var ju en här på Buke vars hästar dog av botulism.

Återigen du kan lägga ner hur mycket tid du vill på att kontrollera men toxinet går inte att se eller lukta. Har man otur så har man.

Det som skiljer är vår syn på djuren. Jag tycker dom är värda några ynka hundralappar på ett år. Även om dom bara är inventarier i ett företag.
 
Det som skiljer är vår syn på djuren. Jag tycker dom är värda några ynka hundralappar på ett år. Även om dom bara är inventarier i ett företag.
Nej det är inte det som skiljer.
Utan det är synen på risken.
Du tror att det kan hända dig och jag tror inte att det kommer att hända mig.
Jag baserar mitt beslut på statistiken för risken och inte på djurens värde.
Reella risker skyddar jag dem emot som influensa och stelkramp.
Jag oroar mig för fång och kolik men inte för botulism.
Du skulle bara veta hur mycket plast som jag har plockat efter mitt misstag med plasten kvar runt balarna i hagen.
Jag har i princip krupit runt i hagarna letat för att inte missa något.
Ett tarmstopp p.g.a. ensilageplast är också oerhört plågsamt och en reell risk.
 
Man kasserar hela balen om kvaliteten inte är sådan att den skyddar mot botulism.
För blöt eller jord i den t.ex.
Så du menar att du kan se det lilla enda stråt som r
Nej det är inte det som skiljer.
Utan det är synen på risken.
Du tror att det kan hända dig och jag tror inte att det kommer att hända mig.
Jag baserar mitt beslut på statistiken för risken och inte på djurens värde.
Reella risker skyddar jag dem emot som influensa och stelkramp.
Jag oroar mig för fång och kolik men inte för botulism.
Jo det är synen som skiljer. Även om jag är ytterst medveten om att risken är så väldigt liten så väljer jag att trots det se till att mina hästar inte riskerar att råka ut för något som till mycket stor del är dödligt.

Det finns egentligen inget annat allternativ att inte vaccinera annat än att det kostar pengar.

Mina hästar är mer värda för mig än "Det händer inte mig".
 
Det går att vara så noga med sitt hösilage att riskerna inte blir högre än med torrhö.
Och då så anser jag nog att man har gjort tillräckligt.
Om jag däremot var i händerna på andra som köpte och fodrade min häst med ensilage så skulle jag vaccinera mot botulism.

Jag har ALDRIG på 10 år haft jord eller djur eller något annat som inte ska vara där i mina balar.
Skulle ändå inte känna mig säker. Jag har enstaka ggr (säg en promille av alla balar) haft bal som inuti visat sig vara dålig (mögel). Dvs sett bra ut, luktat bra osv. Men när man kommit in till mitten så inte bra. Jag har småbal.

Så den dag jag känner mig säker att mitt foder är och förblir botulismfritt - den kommer aldrig. Även en minimal risk är för mig en risk, och det är ett så jäkla plågsamt sätt att dö på så jag skulle aldrig förlåta mig själv för att 500 spänn fick mig att inte.

Men som sagt, alla gör som de vill.
 
Ja men då ska man upptäcka det innan man börjat fodra med den. Dvs stå och skaka upp hela balen innan. Något många inte kan rent praktiskt.
Jag undersöker fodret när det ligger på slag, innan det rullas och plastas.
Då så kan jag hitta både jord och djur om det finns där.
Vilket är en av fördelarna med att producera eget foder.
Så risken för just mina hästar är mindre på det viset.
 
Jag undersöker fodret när det ligger på slag, innan det rullas och plastas.
Då så kan jag hitta både jord och djur om det finns där.
Vilket är en av fördelarna med att producera eget foder.
Så risken för just mina hästar är mindre på det viset.

Men den är inte eliminerad om du inge undersöker varje bal när du fodrar.

Jag förstår dig inte riktigt. Du väljer att inte vacc - vilket är helt okej för mig. Men jag förstår inte varför du prompt försöker hävda risken är noll för dina hästar? Det är den inte och kan aldrig bli. Den är minimal men där kvarstår den. Jag mfl vill inte ens ta en minimal risk, men du tycker att det handlar inte om att se olika på risk?
 
Jag har enstaka ggr (säg en promille av alla balar) haft bal som inuti visat sig vara dålig (mögel).
Jo men det kan man också se på fodret när det ligger på slag om det skall bli så.
Det måste vara jämnt torkat.
Så den dag jag känner mig säker att mitt foder är och förblir botulismfritt - den kommer aldrig.
Min dag för det är här.
Men som jag skrev ovan, om jag var beroende av andras foderinköp och utfodring så skulle jag vaccinera.
 
Men den är inte eliminerad om du inge undersöker varje bal när du fodrar.
Jo för jag har tagit bort det innan det hamnar i balarna.
Fodret är noga undersökt före inplastning.

Men jag förstår inte varför du prompt försöker hävda risken är noll för dina hästar?
Jag påstår att den är samma som för hö.
Och att den då är så liten att det blir fånigt att vaccinera.

I övrigt så försöker jag beskriva hur oerhört noga som jag är med fodret och vilken kontroll jag har över produktionen av det, så att inte andra som har en större risk skall skippa att vaccinera.
 
Jo men det kan man också se på fodret när det ligger på slag om det skall bli så.
Det måste vara jämnt torkat.

Min dag för det är här.
Men som jag skrev ovan, om jag var beroende av andras foderinköp och utfodring så skulle jag vaccinera.

du är troligen den enda som kan få exakt samma TS rakt igenom alla balar. De andra har besvär nog med att man inte kan bala och plasta ett helt fält på en minut, och det därför torkar en del från första till sista balen - och hålla rätt TS Utan att få varken för blöta eller för torra balar.

Jag antar du kollar så inte nån fågel tappat ett byte mellan du kollade den specifika kvadratdecimetern vall och tills det balades? Och att hela fältet ligger i sol eller hela fältet i skugga. Att inga löv blåst in eller... - ja du fattar. Det ÄR omöjligt att lämna någon hundraprocentig garanti.
 
Jo det är synen som skiljer. Även om jag är ytterst medveten om att risken är så väldigt liten så väljer jag att trots det se till att mina hästar inte riskerar att råka ut för något som till mycket stor del är dödligt.
Jag väljer att lägga den ansträngningen på fodret.
Så jag anser att jag skyddar mina hästar mot det utan vaccination.
 
du är troligen den enda som kan få exakt samma TS rakt igenom alla balar.
Nej det är plastaren som ordnar med det. Den som plastar vårt foder har en plastare som hackar runt och blandar fodret innan det paketeras.
Det är en himla fiffig sak faktiskt som ger homogen TS i balen.
De andra har besvär nog med att man inte kan bala och plasta ett helt fält på en minut, och det därför torkar en del från första till sista balen - och hålla rätt TS Utan att få varken för blöta eller för torra balar.
Det har med vädret att göra så det går också att kontrollera till viss del.
Det ÄR omöjligt att lämna någon hundraprocentig garanti.
Jag ser fortfarande risken som så oerhört liten och så ser jag till att minska den så mycket att det blir larvigt att vaccinera mot den kvarstående risken.
Som att köra bil med mc-hjälm.
 
Ja och alltså är det en skillnad i risktagande som skiljer. Som jag inte värderar (även om du gör det).
Nja värderar och värderar.
Det är mest Tora som värderar.
Under andra omständigheter runt mitt foder så skulle jag kanske anse att risken var större och då välja att vaccinera.
Jag ser livet oerhört matematiskt och andra ser det på andra sätt.
Hälsan hos mina hästar är anmärkningsvärt god så länge som jag själv har kontrollen över skötseln.
Så jag anser nog att jag gör det som behövs för att hästarna skall må så bra som möjligt.
Förutom det där misstaget med plasten då, det var ett riktigt dåligt beslut.
 
Jag väljer att lägga den ansträngningen på fodret.
Så jag anser att jag skyddar mina hästar mot det utan vaccination.
Fast det gör du inte. Med bra foder minskar man risken men du tar inte bort den.

Faktum är att du inte ens med vaccin tar bort risken helt men det går inte att göra något åt.

Återigen bortsett från att vaccinet kostar pengar så finns det ingen anledning att inte vaccinera.

Jag tycker mina hästar är värda den kostnaden och jag skaffar inte fler hästar än att jag har råd med det.
 
Nja värderar och värderar.
Det är mest Tora som värderar.
Under andra omständigheter runt mitt foder så skulle jag kanske anse att risken var större och då välja att vaccinera.
Jag ser livet oerhört matematiskt och andra ser det på andra sätt.
Hälsan hos mina hästar är anmärkningsvärt god så länge som jag själv har kontrollen över skötseln.
Så jag anser nog att jag gör det som behövs för att hästarna skall må så bra som möjligt.
Förutom det där misstaget med plasten då, det var ett riktigt dåligt beslut.
Ja jag värderar mina hästar. De är en del av familjen. Även om de givetvis inte är lika mycket värda som mina barn så är de likaväl familjemedlemmar.
 
Nja värderar och värderar.
Det är mest Tora som värderar.
Under andra omständigheter runt mitt foder så skulle jag kanske anse att risken var större och då välja att vaccinera.
Jag ser livet oerhört matematiskt och andra ser det på andra sätt.
Hälsan hos mina hästar är anmärkningsvärt god så länge som jag själv har kontrollen över skötseln.
Så jag anser nog att jag gör det som behövs för att hästarna skall må så bra som möjligt.
Förutom det där misstaget med plasten då, det var ett riktigt dåligt beslut.

Du anser det är "larvigt att vaccinera" när risken är så liten. Med andra ord värderar du mitt beslut att inte vaccinera som "larvigt". Jag har lika liten risk som dig. Den är tillräcklig för att jag ska vaccinera.
 
Karaver ja, men det är ju inte själva kadavret som ger botulismen utan de bakterier som växer till sig i kadavret och dess omgivning. Bakterien som producerar giftet är väl en anaerobisk bakterie, dvs den lever i syrefattiga miljöer, och gynnas därför i den miljön som finns i just en inplastad bal.
Nope, det kan ske bakteriebildning även utan inplastning, och som sagt hö borgar inte för att slippa botulism.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 017
Senast: mily
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
865
Senast: Zevzan
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
886
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 105
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp