Vacc mot botulism om man ger hösilage?

Finns en uppsats i ämnet här ex-epsilon.slu.se:8080/1408/1/EEF.pdf
Jag har läst den ja, men fortfarande så finns risker för botulism även med hö. Det utesluter INTE risken för detta. Det finns 8 olika typer av botulism, hästar kan drabbas av varianterna A, B och C, Vi vaccinerar mot B, den finns i foder som förvaras i syrefattig miljö.
 
Vi har inte vaccinerat.

Jag vill ha en producent som är noggrann och kunnig när jag köper silage. Det måste vara högt hugget (för att minimera risken för jord i balen) och det ska vara kadaverfritt. I våra trakter är närproducerat oerhört ofta förknippat med risker för kadaver då vi har mycket rådjur i området. Rätt ofta ligger det därmed kid och trycker i vallen.

Går man inte över med hund innan ökar risken markant att få ett rådjur i silaget.

Med det sagt anser jag mig gjort en personlig riskbedömning (vad är jag villig att riskera?) och fattat mitt beslut utifrån det.
 
Det finns ju inget vaccinationstvång så frågan blir ju ett dilemma som handlar om gränsen mellan risk och kostnad och ansvar mot djuren. Jag tillhör dem som inser att risken är låg, men även kostnaden är låg och jag anser att det ligger i mitt ansvar för mina hästar att - eftersom jag kan det - minimera risken för att de drabbas av det lidande som botulism innebär. Så jag är jättenoga med fodret och vaccinerar dem! Skulle kostnaden för vaccinet ha varit mycket högre så hade jag kanske tänkt annorlunda, men nu är det ju inte så ....
 
Det finns ju inget vaccinationstvång så frågan blir ju ett dilemma som handlar om gränsen mellan risk och kostnad och ansvar mot djuren. Jag tillhör dem som inser att risken är låg, men även kostnaden är låg och jag anser att det ligger i mitt ansvar för mina hästar att - eftersom jag kan det - minimera risken för att de drabbas av det lidande som botulism innebär. Så jag är jättenoga med fodret och vaccinerar dem! Skulle kostnaden för vaccinet ha varit mycket högre så hade jag kanske tänkt annorlunda, men nu är det ju inte så ....
Så ungefär går mitt resonemang också.
 
Take a deep breath. Det finns tydligen de som "slåss för sitt liv" för att folk ska sluta vaccinera mot ALLT (inkl stelkramp :() insåg jag nyss.
 
Återigen bortsett från att vaccinet kostar pengar så finns det ingen anledning att inte vaccinera.
Jag anser oavsett vad det gäller att man inte skall göra saker i onödan.
Och jag anser att det är i onödan.
Särskilt som:
Faktum är att du inte ens med vaccin tar bort risken helt men det går inte att göra något åt.
Det är bara ytterligare en risksänkare och jag bedömer risken som så liten att det blir betydelselöst.
Det är en rent matematisk bedömning.
Jag kör inte bil med hjälm heller.

Nu så undrar jag hur många som fodrar sina hästar med torrhö som vaccinerar mot botulism?
Med ett tillräckligt nertorkat ensilage så är man nere på samma låga risk.
 
Ja jag värderar mina hästar. De är en del av familjen.
Jag gör faktiskt skillnad mellan människor och djur.
Mina hästar är mina djur och inte min familj.
Det är faktiskt olika.
Jag äter kött också.

Om någon av mina hästar fick en smärtsam kronisk sjukdom med dålig prognos så skulle jag avliva hästen.
Så gör man inte med människor.
 
Du anser det är "larvigt att vaccinera" när risken är så liten. Med andra ord värderar du mitt beslut att inte vaccinera som "larvigt". Jag har lika liten risk som dig. Den är tillräcklig för att jag ska vaccinera.
Nej det gör jag inte.
Helt ärligt så tror jag inte att du har samma hårda kontroll på ditt foder som jag har.
Kontrollerar du det på slag?
Dvs innan plastning?
Vi tar foder själva och har full kontroll på processen.

Jag tycker inte att det är larvigt att en racerförare i bil bär hjälm.
Det handlar om vilka risker man utsätter sig för.

Skulle du vaccinera om du gav torrhö som foder?
 
Take a deep breath. Det finns tydligen de som "slåss för sitt liv" för att folk ska sluta vaccinera mot ALLT (inkl stelkramp :() insåg jag nyss.
Riktigt så illa är det ju inte här.
Jag ser situationer när riskera från omgivningen är så stora att jag definitivt skulle vaccinera mina hästar mot botulism.
Inackorderingsstall med central utfodring av ensilage är en sådan omgivning.
I det läget så skulle jag anse att jag inte hade kontroll nog över fodret för att hålla riskerna tillfredsställande låga.
 
Jag anser oavsett vad det gäller att man inte skall göra saker i onödan.
Och jag anser att det är i onödan.
Särskilt som:

Det är bara ytterligare en risksänkare och jag bedömer risken som så liten att det blir betydelselöst.
Det är en rent matematisk bedömning.
Jag kör inte bil med hjälm heller.

Nu så undrar jag hur många som fodrar sina hästar med torrhö som vaccinerar mot botulism?
Med ett tillräckligt nertorkat ensilage så är man nere på samma låga risk.
Fast ett så torrt hösilage är inte bra. Torrare än 65% skall det inte vara.

Du får gärna kalla det vad du vill. Men återigen i grund och botten så finns det ingen annan anledning att låta bli att vaccinera än att det kostar pengar.

Jag tycker att mina hästar är värda den kostnaden för att jag ser dom som familjemedlemmar.

För saken är den att om man har otur och hästen får i sig toxinet så finns det inget annat skydd än vaccin.
 
Jag gör faktiskt skillnad mellan människor och djur.
Mina hästar är mina djur och inte min familj.
Det är faktiskt olika.
Jag äter kött också.

Om någon av mina hästar fick en smärtsam kronisk sjukdom med dålig prognos så skulle jag avliva hästen.
Så gör man inte med människor.
Ja där ser du, det var ju det jag skrev förut. Det är våran syn på hästen som skiljer sig åt.

Det är därför jag väljer att vaccinera och du inte gör det.
 
Nej det gör jag inte.
Helt ärligt så tror jag inte att du har samma hårda kontroll på ditt foder som jag har.
Kontrollerar du det på slag?
Dvs innan plastning?
Vi tar foder själva och har full kontroll på processen.

Jag tycker inte att det är larvigt att en racerförare i bil bär hjälm.
Det handlar om vilka risker man utsätter sig för.

Skulle du vaccinera om du gav torrhö som foder?

Min producent har stenkoll. Jag vet exakt var fodret kommer ifrån, stubbhöjd mm. 10+ år aldrig minsta som inte hör hemma i fodret. Jo jag har samma koll.

Om jag fodrade på mark skulle jag det ja.
 
Min producent har stenkoll. Jag vet exakt var fodret kommer ifrån, stubbhöjd mm. 10+ år aldrig minsta som inte hör hemma i fodret. Jo jag har samma koll.
Du har väl ett större behov av säkerhet och trygghet än vad jag har.
Den verkliga risken för att du eller jag skulle råka ut för att någon av våra hästar fick botulism är så liten att vi inte kommer att få uppleva det.
Om jag fodrade på mark skulle jag det ja.
Jag fordrar inte på marken.
Balen står på sin plastbotten med nät omkring sig så den kommer inte i kontakt med marken.
Och då spillet är lättare att komma åt än fodret bakom nät så ligger inget kvar runt balen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 017
Senast: mily
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
865
Senast: Zevzan
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
887
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 105
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp