Bukefalos 28 år!

Vad är egentligen godkänt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad är egentligen godkänt?

När jag tävlade i dressyr för något år sedan var det 58 % som var godkänt, när min kompis tävlade förra helgen sa hon att det var 60 % vilket jag tror det är nu.

I Dressyrprotokollet är GODKÄNT = 5 p

Nej 5 är inte och kommer aldrig bli godkänt hur mycket folk än vill det...
Det är med tveken godkänt och INTE godkänt.

Ur TR
Betygssättning
Varje domare värderar, i bedömningsgrupp ingående rörelser, med ett betyg från
0 – 10 enligt följande:
Utmärkt 10
Mycket bra 9
Bra 8
Ganska bra 7
Godkänd 6 (HÄR står det godkänt)
Med tvekan godkänd 5
Ej fullt godkänt 4
Ganska dåligt 3
Dåligt 2
Mycket dåligt 1
Ej utförd (helt misslyckad) 0
 
Sv: Vad är egentligen godkänt?

de argument folk andvänder för att tillgodoräkna betyg 5 till att vara godkänt håller inte pga. att i så fall är 4 occkså godkänt... fast ej fullt ut... men ändå godkänt... för ordet godkänt finns med i meningen...

6 = godkänt = 60% godkänt

END OF DISCUSSION
 
Sv: Vad är egentligen godkänt?

Jag tänkte mer i en normal msv klass , men vi kan ta ditt väl uträknade exempel istället :D

Vilken lärare skulle påstå att 27 poäng under gränsen för godkänd är nästan med tvekan nästan nästan godkänd?

Angående Ts dotter så är det nog TS själv som är mest elak i längden genom att undanhålla verkligheten.

Nja, jag tänkte mer på din sanslöst elaka kommentar:

TS: Oavsett vad TR skriver om med tvekan godkänd så för alla som tävlar så är 60% godkänt 62-64% kvalificerande och 50% sanslöst kasst och jumboplatsen är säkrad, du behöver absolut inte säga något till din dotter men att springa omkring och försöka knäppa folk på näsan med 50% som godkänt nja då börjar nog folk bara garva.

Jag håller med om dina sakargument om 60% - men att uttrycka det så där är helt obefogat elakt.
 
Sv: Vad är egentligen godkänt?

Fälttävlans godkände härrör till att om du är under de 50% så anses du inte mogen att också gå in på hoppbanan. Man tror helt enkelt inte att du kan rida en godkänd hoppbana (har för mig att du får ha max 20 fel på hoppningen). Därför kan man tillåta lägre godkänd-gräns under en fälttävlan då du har 3 moment att göra (dressyr, hopp och terräng). Är du inte godkänd på ditt dressyrprogram och din banhoppning släpps du inte ut på en terrängbana.

Du får visst starta hoppning och terräng om du har haft under 50% (dvs mer än 75 straff) i dressyren. Däremot får du inte räkna tävlingen som ett kval till högre klasser/mästerskap.
 
Sv: Vad är egentligen godkänt?

de argument folk andvänder för att tillgodoräkna betyg 5 till att vara godkänt håller inte pga. att i så fall är 4 occkså godkänt... fast ej fullt ut... men ändå godkänt... för ordet godkänt finns med i meningen...

Åh att jag inte fattat det tidigare.. Då blir det genast lättare att få godkänt på tävling när man då bara behöver rida på 40% ;)
Det står ju godkänt med i meningen :P

:rofl:
 
Sv: Vad är egentligen godkänt?

KL

Jag tycker den här tråden är intressant rent psykologiskt. När man ser hur många fokuserar på det positiva ordet "godkänt" och väljer att på något sätt försöka ignorera de två lite mindre positiva orden "med tvekan". Det borde kunna vara en tankeställare för den domare som sitter och försöker ge konstruktiv kritik. Att välja sina ord så ryttarna fokuserar rätt.
 
Sv: Vad är egentligen godkänt?

För övrigt är jag förbluffad över vissa personers elaka formuleringar till TS dotter. Alla är vi barn i början och speciellt om man är blott 12 år. Det är bara att träna på och fortsätta tävla.

Nog tycker jag att det är elakare att mamsen eller pappsen i välvilja säger "Men 50 ÄR godkänt lilla vän" när kompisarna som har råkoll talar om sanningen och ungen dunsar ner på jorden med en smäll. Inte snällt alls. Och ja jag har själv barn. De vet vid 12 års ålder rätt mycket om vad som gäller på dressyrtävling, många av dem som varit ute lite.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 147
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 715
Senast: Myrten
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 716
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 343
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp