Bukefalos 28 år!

Vad är eran åsikt om...

Sv: Vad är eran åsikt om...

Men vadå "sele är drag", det finns ju massor av olika sorters selar?

Jag skulle aldrig låta mina dra i en bröst-eller y-sele, de belastar inte rätt.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Ironin sist jag använde, att världen inte är svart eller vit var inte riktad mot någon i denna tråd utan mer en rolig iaktagelse av buke i största allmänhet och kanske var helt malplacerad:D
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Jag reviderar min åsikt gällande selar:) Kanske funkar med anti drag, för mig lät det bara så dumt, en liten groda så här på onsdagsförmiddagen hoppade nog ur min tangent...:D
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Ja jag förknippar sele med drag men jag erkänner villigt att min kunskap om selar är rätt begränsad och om det funkar så bra som många skriver så why not, om det är omöjligt att utan hjälpmedel lära hunden sluta dra så kan nog sele vara ett skonsamt sätt.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

kl
Liten spinoff ang anti-dragselar...
Visst kan man tycka att man ska läsa på innan, men alla har inte hund som största intresse eller vet/kan tro att det tillverkas hjälpmedel som riskerar att skada.

En bekant hade en hund som drog som en galning. Kunde inte vänja den av med det, oavsett anledning. Köpte en sele för att hunden skulle få avlasta nacke/hals och anti-dragsele lät ju bra. Resultatet: Hunden drog lika mycket som förut men blev nypt i armhålorna samtidigt.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Min hund ser absolut skillnad på bilselen, vanliga selen, spårselen och dragselen. Det är liksom en enorm skillnad.

Sen är det enklare att hänga ett halsband runt halsen än att trä på selar, så jag använder ofta ett extrabrett, löst halsband.



Halti gillar jag inte, även om jag vet fall där det verkar gå bra (även om dessa personer använder halti av ren lathet). Jag ser bara för mig hur man snubblar eller trampar på kopplet, eller att hunden rycker till. Aj för hunden.:crazy:

Men som du säger, man behöver inga hjälpmedel om man skolar sin hund rätt.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Vanligt halsband - Det jag använder till vardagsbruk
Halvstryp - Har inte så mycket refarenhet då det e ett halsband jag inte använder eller kommer att använd.
Helstryp - Beror på anledningen till varför det används. Tycker inte om när det andvänds till att hunden inte ska dra. Upplever som om det ist har motsatt effekt. Dock använder jag det vid ridturer när hunden e med. Går snabbt att ta på/av när hunden måste vara kopplad.
Anti-Drag sele - Beror på vilken sele det e. Tycker inte om dom selar som e gjorde för att orsaka obehag/smärta när hunden drar.
Y-sele - Har själv en sele till cykel och inlines, för att undvika ryck och drag i halsen.
Bröstsele/D-sele - Se ovanstående
Anti-skall halsband - Bra på hundar som skäller ovabryttet.
Nosgrimma/halti - Ser inget fel att använda denna om man inte går och konstant rycker i den. Har en själv som jag använder som nödbroms vid cykling och inlinesåkning då min hund har en förmåga att bli tillfället döv. Samt som en säkerhet när andra än jag e ute och går med henne. Ffa när det e personer som skulle riskera att åka i backen om hon skulle dra till.
Munkorg - Ser detta som e säkerhet om hunden e aggressiv eller vid vet besök.

Mina svar e fet markerade.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Jag har ingenting mot hjälpmedel sålänge man använder dessa på rätt sätt och verkligen behöver det i fråga..!
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Är du inte orolig för nackskador när du använder halti i samband med t.ex. cykling? Tänk om hunden snubblar till eller personen på cykeln ramlar. Då lär inte hundens nacke må så bra, tänker jag. Jag är rädd för halti just pga. risken för nackskador.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

För min del är det en säkerhetsgrej att ha grimma på den unga dåren när vi cyklar. Hon är tokstark och ligger på som attan, halsband och sele hjälper inte, hon ska bara FRAM. Dessutom bor vi mitt i stan, så hon kan dra ut oss i trafiken om det vill sig illa. Men jag ser en klar bättring, vi kommer inte behöva den länge till. Och vi använder den enbart då, hon drar såklart inte i grimman.

Men jag måste fråga, Y-sele med ring framme, vilka har det..?? Jag har Y-selar och har tittat lite efter de med ring framme för att ha just vid cykling, men inte hittat någon.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Vet inte om det är just sån du menar, men jag har en y-sele som är en gå-fint-sele och det heter vgw-bälte. Du kan ju googla o se om det är sån du menar :)
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Vanligt halsband har jag inga problem med

Halvstryp har jag inga problem med sa lange hunden inte drar

Helstryp har jag inga problem med sa lange hunden inte drar, och sa lange halsbandet inte ar anvant for harda korrigeringar. Helstryp imo hor hemma pa en hund som egentligen inte behover halsband. Smidigt att ha i fickan, snabbt pa
och av om det behovs


Anti-Drag selegillar inte vad jag sett, dock aldrig anvant

Y-sele gillar vad jag sett, aldrig haft anledning att anvanda

Bröstsele/D-sele anvander bara vid spar/sok traning.

Anti-skall halsband skrap.

Nosgrimma/halti skrap, kommer aldrig sattas pa en hund jag ager.

Munkorg kan vara ett nodvandigt ont, har inga problem med det

svar i fetstil
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Det enda av dessa jag ogillar är "anti-dragselen" då jag inte ser det som ett OK hjälpmedel då meningen är att hunden ska straffas genom smärta när den drar. Lär hunden gå i koppel istället för att tvinga den att undvika smärta, det är min åsikt. Såg på en hundblogg där de hade anti drag sele på en ung valp. Det gjorde mig ledsen. Smärta ska inte ingå i hundträning :(
Smärta för att lära något djur önskat beteende tycker jag är fel.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

vgw-bältet ger inga obehag och det enda den gör är att få hunden att vända sig mot en när den drar, vilket får den att lära sig att den inte kommer nån vart om den drar..

Jag skulle ALDRIG sätta på min hund något som kan skada den eller göra det minsta ont på den, eller för den delen riskera att skada honom vid eventuella hårda ryck som t.ex. en halti kan göra..eller ett helstryp som faktiskt stryper hunden om den drar...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är eran åsikt om...

Missade att anti skall halsband var med på listan. Det skulle jag inte använda mig av. Många anbänder det som en quick fix och inte med eftertanke. (fast jag är helt öppen med att jag använt vatten som korrigering för att bryta min hund när han blev blockerad. Inte som träningshjälp utan för att värja mig. )
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

vgw-bältet ger inga obehag och det enda den gör är att få hunden att vända sig mot en när den drar, vilket får den att lära sig att den inte kommer nån vart om den drar..

Jag skulle ALDRIG sätta på min hund något som kan skada den eller göra det minsta ont på den, eller för den delen riskera att skada honom vid eventuella hårda ryck som t.ex. en halti kan göra..eller ett hel stryp som faktiskt stryper hunden om den drar...

Fast den ser jag inte som en sele man brukar mena med antidrag sele, därav mitt svar :)
Det är en sele med kknäppning fram :P
Nej, du har helt rätt. Samma sak med halti selen och alla andra selar med frontkoppling
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Fast den ser jag inte som en sele man brukar mena med antidrag sele, därav mitt svar :)

Jaha...okej..då behöver jag inte ta åt mig då :D

Men vad är en "riktig" anti-drag sele då? Faktiskt aldrig hört om eller sett en sele som gör ont på hunden när den drar.. Låter hemskt :(
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

För min del är det en säkerhetsgrej att ha grimma på den unga dåren när vi cyklar. Hon är tokstark och ligger på som attan, halsband och sele hjälper inte, hon ska bara FRAM. Dessutom bor vi mitt i stan, så hon kan dra ut oss i trafiken om det vill sig illa. Men jag ser en klar bättring, vi kommer inte behöva den länge till. Och vi använder den enbart då, hon drar såklart inte i grimman.

Men jag måste fråga, Y-sele med ring framme, vilka har det..?? Jag har Y-selar och har tittat lite efter de med ring framme för att ha just vid cykling, men inte hittat någon.

Halti har en billig variant, kostar under 200, wgv selen är ju ganska dyr om det bara är ett tillfälligt hjälpmedel :)
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Jaha...okej..då behöver jag inte ta åt mig då :D

Men vad är en "riktig" anti-drag sele då? Faktiskt aldrig hört om eller sett en sele som gör ont på hunden när den drar.. Låter hemskt :(

Finns nog olika, men den valpen hade var två nylonremmar (samma som "dressyr halsband" brukar vara) som satt vid frambenen för att nypa valpen när den drog :(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har nu ännu ett litet dilemma i mitt hundliv... Jag har sedan start varit lite anti-halsband. De används vid finare tillfällen och...
Svar
6
· Visningar
2 224
Övr. Hund Hej! Jag har en tik på 1½år och har 19 halsband, 2 selar, 1 halti, 8 koppel, 3 täcken (använder bara det ena), aktivitetsbrädor/bollar...
Svar
16
· Visningar
1 691
Övr. Hund Jag har en blandrastik på 1½år och jag har nyligen läst Cesar Millans bok där det står att hunden ska gå bredvid eller bakom en och det...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
18 770
Senast: kvandi
·
Övr. Hund jag tänkte höra vad ni tycker om dessa oilka halsband 1) enkel läderrem/halsband 2) halvstryp, av läder el nylon 3) helstryp, av...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Krax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp