Vad är eran åsikt om...

Sv: Vad är eran åsikt om...

Den jag har är en billigare variant som heter vgw-beginner och kostar bara 170kr, och funkar lika bra :)
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Nej det e jag inte. Har inte kopplet spänt + att jag håller det i ett löst grepp. Skulle det hända något så kan jag släppa kopplet. Ända gången jag har det spänt e när cyklen gå mera på tvären än rakt fram, eller om det e hundar i närheten då hon kan få för sig att gå fram och hälsa.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Googlade på antidrag sele och fick se lite olika varianter... FYY säger jag bara :mad:

Massor av bilder på de där selarna som har tunna nylonband ner mellan benen på hunden gissar jag?
Såg en liten(!) hund som hade sådant för någon vecka sedan. Det hindrade den inte från att kasta sig för fullt mot mig och Wahidah samtidigt som ägaren ryckte i kopplet som en tok :crazy:
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Ja precis..
Men usch då :mad:
Ne detta är faktiskt första gången jag hör om dessa selar...förstår nu varför så många här skrev att dom är emot dom.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Men jag måste fråga, Y-sele med ring framme, vilka har det..?? Jag har Y-selar och har tittat lite efter de med ring framme för att ha just vid cykling, men inte hittat någon.

Ser ut sådär.
6187_10151139579578030_1809737456_n.jpg


Fungerar såhär. http://www.youtube.com/watch?v=bV044BhDrQM&feature=share&list=UU_2uKm65IHhdmKGzqYXougA

Ila slutar dra direkt och går hellre vid sidan av. :) Men sen kanske ska tilläggas att hon aldrig varit någon dragidiot så jag vet inte hur selen funkar på extrema varianter. :angel:
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

En sån måste jag skaffa mig! Choice är ingen superdragidiot, det är mest när vi cyklar som sagt, men hon är en sån som mycket väl kan lägga hela sin tyngd på halsbandet och försöka dra iväg. Men vi har inte koppel särskilt mycket så det är inget jätteproblem där.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Vanligt halsband / Halvstryp / Helstryp

Jag använder alltid halvstryp... Oftast fleece-varianten. Tycker de sitter bäst; breda, lösa och bekväma men går inte att backa ur.

Äger en hög kedjor också, som jag använder om vi ska ut i lerland och jag inte vill att Hund ska skita ned sitt vanligt halsband.


Anti-Drag sele / Y-sele / Bröstsele / D-sele

Har 2 vanliga bröstselar, med eller utan reflex. Används som komplement till halsband.

Har aldrig haft orsak att köpa någon special... Eller jo, jag tränade drag för länge sedan och den hunden hade en Y-sele. Har ingen aning om vart den selen tog vägen sedan dock.


Anti-skall halsband

Är inget jag befattar mig med.


Nosgrimma/halti

Kan man absolut ha på en ny hund för att slippa få armen ryckt ur led. Jag använder det ibland på omplaceringar, eller stora tunga hundar som jag förväntas hantera.


Munkorg

Javisst. Hos veterinär, exempelvis.

Eller menar du vid vanliga promenader? Jag skulle hoppa till om det kom en hund gåendes med munkorg på sin kissetur...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är eran åsikt om...

KL
Antidragselar kan ju verkligen vara helt olika. Antingen dom som har ring ifram som helt enkelt gör så hunden hamnar baklänges om den drar eller dom som nyper åt.
Antiskällhalsband fixade svärmors saluki som stormskällde på förbipasserande när hon var ute. 3 vattensprutt så kunde dom ta av det. När dom några år senare flyttade fick dom ta fram det igen och 3 sprutt senare så var det lugnt igen.

En bekants hund som skällde i bilen blev skogstokig på spruttandet och det hjälpte inte någonting...terrier.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

kl
Vintertid när det är glashalt så använder jag halti till o från bilen, ca 70 m, sluttande berghäll, vill inte slå ihjäl mig om jag blir omkulldragen, det är nästan bara där som han drar.
Helstryp har vi till vardags, typ retrieverkoppel, lätt att dra på o av.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

kl
Helstryp har vi till vardags, typ retrieverkoppel, lätt att dra på o av.

Samma sak här. Jag tycker det är smidigt att köpa koppel i hög:angel: typ 5 retriverkoppel så att jag kan ha i bilen, hallen, fickan osv. Samma med länkar, de kostar typ 40-50 spänn på ICA, supersmidigt att bara ha i bilen när man kommer någonstans och inser att kopplet ligger hemma.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Tänkte svara själv på dem också :)
Vanligt halsband Använder det ibland då jag har rättså många men oftast så blir hon väldigt stark om man använt det rättså mycket eftersom jag inte vill dra i henne så försöker jag korrigera henne med rösten men det funkar inte alltid och då får man dra tillbaka men undviker det och därför brukar hon få "ligga på" lite mer än i sele.

Halvstryp Har de alltid så de sitter som ett vanligt halsband när de är spända, alltså de stryper inte alls. Så det är väll samma funktion som ett vanligt.

Helstryp Använt några gånger men det hjälper inte så har slutat. Det är bevisat att helstryp inte förhindrar att hunden drar, läste det någonstans så använd hellre sele isf!

Anti-Drag sele Skulle aldrig använda!

Y-sele Älskar min Y-sele, sitter jättebra och brukar ha på den när vi cyklar, har henne alltid i nosgrimman då men går alltid en runda före så då är denna bättre då hon kan springa lätt i den. Har den såklart annars också haha!

Bröstsele/D-sele Jättebra! Använt den några gånger när hon ska dra men jag går alltid bredvid henne när hon ska dra och har "extra" koppel på henne så hon ska gå fint fast skulle hon bli skrämd eller så är det lättare för mig att hålla i henne och inte behöva nödta i det hon drar i eller så. Så kopplet bara hänger typ, men utan att hon drar så ska hon också gå i stortsett fot med hängande koppel så det är detsamma ungefär. Hon går jättebra i den!

Anti-skall halsband Tror inte på att man ska göra på det sättet. Kan man inte uppfostra hunden att sluta skälla så får man ta hjälp.

Nosgrimma/halti Används när vi cyklar och har den alltid med mig i "nödfall" på långrundor eller så om hon blir "jobbig". Jag rycker aldrig i henne och brukar ha koppel med resår längst fram så det inte blir direkt stopp heller. Hon trivs med den och det är inte ofta jag måste sätta på henne den men för att inte behöva slita sönder händerna i halsband (hatar när hon drar i halsband) eller i selen så blir det denna på så brukar hon inte dra alls för hon vet att det inte går.

Munkorg Inga problem sålänge den används en kortare stund. Inte på varenda runda eller inomhus eller så men typ som de flesta skrivit, vid veterinärbesök eller så. Om hunden skadat sig kanske man kan ha på munkorg när man rengör såret såsom man brukar ha brems på hästar (tycker det ser hemskt ut med brems på hästar så munkorg borde vara mycker mildare för hundarna!!)

Svaren är fetmarkerade :)
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

ang Vgw.
Selen sitter mkt ergonomiskt på hunden, så även om den ligger på typ 470:- så är det en väl investering då inget säger att du måste sluta använda selen även när hunden har slutat dra =)
Den går att ha som vilken promenadsele som helst (finns även ett tillägg att knäppa på så man får en kanonfin spårsele)
en välsittande sele är i de flesta fall alltid bättre än halsband, med tanke på risken med skador på hals och nacken.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Använder det ibland då jag har rättså många men oftast så blir hon väldigt stark om man använt det rättså mycket eftersom jag inte vill dra i henne så försöker jag korrigera henne med rösten men det funkar inte alltid och då får man dra tillbaka men undviker det och därför brukar hon få "ligga på" lite mer än i sele.
-
Helstryp Använt några gånger men det hjälper inte så har slutat. Det är bevisat att helstryp inte förhindrar att hunden drar, läste det någonstans så använd hellre sele isf!
-
Munkorg Inga problem sålänge den används en kortare stund. Inte på varenda runda eller inomhus eller så men typ som de flesta skrivit, vid veterinärbesök eller så. Om hunden skadat sig kanske man kan ha på munkorg när man rengör såret såsom man brukar ha brems på hästar (tycker det ser hemskt ut med brems på hästar så munkorg borde vara mycker mildare för hundarna!!)

Somewhat off topic, men ja...

For de som laser har:

Traning ar det som far en hund att sluta dra - inte vad du satter pa den. Traningshjalpmedel ar just hjalpmedel for din traning, att vara konsekvent ar vad som ger resultat.

Brems pa hastar gor ont - munkorg skall -inte- gora ont.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

ang Vgw.
Selen sitter mkt ergonomiskt på hunden, så även om den ligger på typ 470:- så är det en väl investering då inget säger att du måste sluta använda selen även när hunden har slutat dra =)
Den går att ha som vilken promenadsele som helst (finns även ett tillägg att knäppa på så man får en kanonfin spårsele)
en välsittande sele är i de flesta fall alltid bättre än halsband, med tanke på risken med skador på hals och nacken.

Jag tycker att det är för mycket pengar att lägga på något som använts runt tio gånger per år, på en hund som inte drar i koppel. Annars kör jag retrieverkoppel mellan träning om jag behöver koppla hunden :)
Det är för mycket pengar att lägga på det. Men förr när jag kollade så fick jag för mig att de låg runt 600 minst
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har nu ännu ett litet dilemma i mitt hundliv... Jag har sedan start varit lite anti-halsband. De används vid finare tillfällen och...
Svar
6
· Visningar
2 223
Övr. Hund Hej! Jag har en tik på 1½år och har 19 halsband, 2 selar, 1 halti, 8 koppel, 3 täcken (använder bara det ena), aktivitetsbrädor/bollar...
Svar
16
· Visningar
1 689
Övr. Hund Jag har en blandrastik på 1½år och jag har nyligen läst Cesar Millans bok där det står att hunden ska gå bredvid eller bakom en och det...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
18 757
Senast: kvandi
·
Övr. Hund jag tänkte höra vad ni tycker om dessa oilka halsband 1) enkel läderrem/halsband 2) halvstryp, av läder el nylon 3) helstryp, av...
Svar
7
· Visningar
1 086
Senast: Krax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp