Vad är eran åsikt om...

Hundbloggerskan

Trådstartare
Olika "hjälpmedel" inom hundsporten? Såsom att i ridsporten har man graman, halsförlängare osv som "hjälpmedel" men det måste ju finnas lika många åsikter om sådant fast i hundsporten!
Så vad tycker ni om följande (gärna bra anledning till varför ni gillar/ogillar det också)
Vanligt halsband
Halvstryp
Helstryp
Anti-Drag sele
Y-sele
Bröstsele/D-sele
Anti-skall halsband
Nosgrimma/halti
Munkorg
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Har ingenting emot "hjälpmedel" så länge det används med sunt förnuft och inte på något sätt skadar eller är smärtsamt. Det enda jag inte skulle sätta på min hund av de du nämner är halti pga skaderisken.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är eran åsikt om...

JAG skulle aldrig sätta på halti pga skaderisken. Räcker att hunden gör ett ordentligt ryck så kan den få nackskador. Det kan den naturligtvis få av vanligt halsband också men halti sitter på ett sätt som gör att huvudet vinklas vid ryck vilket inte gör det hela bättre.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Vanligt halsband Har jag inga problem med så länge man lär hunden att gå i det så den inte drar konstant.

Halvstryp Samma som ovan förutsatt att det inte är för hårt spänt. Självklart vill jag kunna ha min hund lös så mycket som möjligt men behövs koppel och halsband blir det oftast ett halvstryp som inte "stryper".

Helstryp Ogillar om man använder det för att man "måste". Då har man missat en del i hundens grundutbildning. Skulle själv kunna tänka mig att använda ett retriverkoppel (tar liten plats i fickan) att ha med på skogspromenader i fall att jag måste koppla hunden som annars är lös utan halsband i skogen.

Anti-Drag sele Ogillar om man använder det för att man "måste". Då har man missat en del i hundens grundutbildning. Dock bättre än halti om man av fysiska själ inte kan riskera att hunden rycker till.
Y-sele Inga problem med det, fungerar antagligen utmärkt istället för halsband. Skulle kunna tänka mig en att ha när vi springer eller cyklar.

Bröstsele/D-sele Inga problem har en till min hund som används när vi joggar och i framtiden när vi cyklar.

Anti-skall halsband Beror på varför man använder det, på vissa hundar som har extremt lätt till skall kan det kanske vara en bra lösning kortsiktigt men ogillar om det används för att man inte t.ex. har ensamhetstränat hunden ordentligt.

Nosgrimma/halti Ogillar, risk för skador på hunden, dessutom maskerar den bara bristfällig grundutbildning.

Munkorg Bra att det används om det behövs under begränsande stunder t.ex. hos veterinären, eller på tävling/träning inom de grenar man har det.

Svar i fetstilt
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Haltidiskussionen har vi ju redan haft med dig.

Stryp ogillar jag. Hellre då skola hunden...

Munkorg är okej om det behövs för att skydda andra och hunden själv
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Vanligt halsband
Nope, enbart i nödfall (har hängande i bilen för nödlägen om jag har glömt selarna). Gillar inte idén att ha hunden kopplad i halsen.

Halvstryp
Använder ibland när vi åker på vallningsträning och hundarna ska vara okopplade, kan vara bra att kunna koppla upp en snabbis om något händer. För otympligt att ha sele då! "för stora" halsband gäller, så att de aldrig sniper åt.

Helstryp
Absolut inte, det kommer inte på mina hundar under några omständigheter. Barbariskt.

Anti-Drag sele
Y-sele med fäste där fram tycker jag verkar smart. Aldrig såna som drar åt eller spänner.

Y-sele
Används vid koppelpromenader. Tycker de sitter bra, belastar inga känsliga punkter och är lätta både viktmässigt och att ta av/på.

Bröstsele/D-sele
Något sämre än Y-sele, men bättre än halsband.

Anti-skall halsband
Nope, never ever. Lös problemet istället för att dölja det.

Nosgrimma/halti
Inget jag personligen skulle använda, pga skaderisken på nacken. Rätt använt (spänt i sele/halsband) är det väl mindre farligt antar jag.

Munkorg
Det finns ju tillfällen när det är berättigat, som vid LC, veterinärbesök o dyl.


Över lag är jag inte så mycket för en massa remmar och tillbehör, jag föredrar att ha hundarna lösa.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Olika "hjälpmedel" inom hundsporten? Såsom att i ridsporten har man graman, halsförlängare osv som "hjälpmedel" men det måste ju finnas lika många åsikter om sådant fast i hundsporten!
Så vad tycker ni om följande (gärna bra anledning till varför ni gillar/ogillar det också)
Vanligt halsband
Halvstryp
Helstryp
Anti-Drag sele
Y-sele
Bröstsele/D-sele
Anti-skall halsband
Nosgrimma/halti
Munkorg

1. Vanligt halsband har jag ganska ofta. Varken för eller emot halsband så länge man inte rycker och har sig.

2. Halvstryp ser jag som vanligt halsband. Jag tycker inte att ett halvstryp ska sitta så att det faktiskt stryper hunden utan så att det som ett vanligt halsband när det är åtdraget. "Strypdelen" är för mig bara något som gör det lättare att ta av/på halsbandet när jag är för lat för att hålla på med spännen.

3. Helstryp skulle jag enbart använda i nödfall, tex på hund som av någon anledning vill rymma ur halsbandet och kan ta sig ur allt(!) annat. I de fall helstryp används för att få hund att sluta dra, ja då vill jag mest smälla till ägaren (alternativt ge dem en lektion i hundträning, beroende på om de är okunniga eller bara dumma i huvudet).

4. Anti drag-sele som "drar hunden åt sidan" utan att det egentligen blir obehagligt tycker jag kan vara ok. Sådant som är gjort för att hunden ska få det obehagligt vill jag förbjuda.

5 & 6. Selar gillar jag, så länge de sitter korrekt på hunden.

7 & 8. Åter igen gillar jag inte sådant som är till för att hunden ska få det obehagligt.

9. Munkorg är nödvändighet på lure coursing/kapplöpning så där har jag inget emot det alls. På veterinärstationer och likande har jag full förståelse för att munkorg används. Däremot när man hör om folk som har det på hundar för att de inte ska kunna tugga sönder inredning, då blir jag skeptisk.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Inget av det du nämner är fel i rätt persons "händer" anti skall halsband tror jag är mest bluff, skulle aldrig skaffa själv, du går ju inte till botten med problemet och tror inte att det hjälper alls att ha, har sett det på nära vänners hundar. Anti drag sele låter ju totalt urbota dumt, varför ha en sele? Sele hör ju ihop med drag.
Halvstryp använder jag till stora hunden. Ser iof inget fel med helstryp heller.
Halti är inte farligt.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Håller helt med. Jag tycker att man alltid ska sträva efter så lite fysiska hjälpmedel som möjligt, vilket jag även tycker med hästarna.

Med detta sagt, så tycker jag att antidragselar med fäste fram är ett jättebra verktyg för den som håller på att lära hunden att inte dra. Naturligtvis kan man alltid säga att det är något man ska träna från början, men ibland misslyckas man. Och ibland tar man över en vuxen hund som redan har lärt sig att dra. Dessa selar låser inte fast hunden i någon viss positition, gör inte ont och vållar inget obehag. I stället lär sig hunden på ett enkelt och naturligt sätt att det inte lönar sig att dra.

Vi använder halsband enbart när vi tränar rally, och då bara för att man måste ha koppel i nybörjarklass. När vi kör agility använder vi retrieverkoppel de få meter vi måste ha hunden kopplad när man går till och från starten. Då är det bara för att dessa koppel går snabbt att dra över huvudet och lätt kan rullas ihop i fickan. Skulle aldrig drömma om att gå på promenad med ett sådant koppel. I våra hundars värld betyder "halsband på" att det är dags för arbete. De vet att de absolut inte får dra, och jag ägnar mig inte åt koppelryck och andra medeltida uppfostringsmetoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är eran åsikt om...

IAnti drag sele låter ju totalt urbota dumt, varför ha en sele? Sele hör ju ihop med drag.

Gör det?

Mina hundar har promenadsele (Y-sele med ryggfäste), spårsele (en annan modell av Y-sele), dragsele (nomesele) och bärsele att fästa väskor på. Fler kommer nog till allt eftersom vi behöver fler arbetstecken.

De vet mycket väl att det är just nomeselen som innebär att de ska dra, de andra selarna har helt andra funktioner.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Anti drag sele låter ju totalt urbota dumt, varför ha en sele? Sele hör ju ihop med drag.

För mig och mina hundar innebär sele absolut inte drag. För mig innebär det "längre promenad än runt huset" men jag vill inte att de drar oavsett vad de har på sig för utrustning. Att jag har sele är enkelt. Ska jag ha ett halsband som de absolut inte kan komma ur, ja då är det stryp som gäller. Att då ha på en rymningssäker sele istället känns mycket bättre, framförallt vid tillfällen då det är stor risk att de kommer dra lite eller försöka ta sig ur kopplet (tex vid nyår när min förra hund var otroligt rädd och ville fly hem så fort det smällde eller när hon gjorde utfall mot någon hund, när min nuvarande ser någon hundkompis eller vi är på lure coursing/kapplöpningsbana).
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Anti drag sele låter ju totalt urbota dumt, varför ha en sele? Sele hör ju ihop med drag.
Halvstryp använder jag till stora hunden. Ser iof inget fel med helstryp heller.
Halti är inte farligt.

Du tycker alltså att helstryp är bättre att använda på en hund som drar än en anti-drag-sele? Och då menar jag en sele som man spänner kopplet fram.
Tycker faktiskt att det lät urbota dumt...
Och jo..dom anti-drag-selarna funkar faktiskt, och nej, sele betyder INTE automatiskt för hunden att den ska dra...
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Vanligt halsband Helt okej.
Halvstryp Helt okej.
Helstryp Ok om det används korrekt men ofta blir det så mkt drag osv. Lite onödigt.
Anti-Drag sele Njä... Jobba med hunden istället, den lär ju göra ont.
Y-sele Bra både till tex spår och vardags. Använder jag numera nästan uteslutande.
Bröstsele/D-sele Se Y-sele
Anti-skall halsband Beror på utförande och varför hunden skäller. Jag har aldrig använt det, man kan undvika det, men kan säkert vara användbart om man använder det rätt. Risken är att på en hund som skäller för att den är osäker, blir det bara värre.
Nosgrimma/halti Jag ser många hundar med halti som "hängs upp" i kopplet på två ben vid hundmöten. Detta lär inte leda till annat än stora nackbesvär. Iof ser jag rent själviskt hellre halti på dessa hundar än att ägarna inte lyckas hålla dem, men det är inte de enda alternativen man har.
Munkorg Användbart, har inte direkt sett det användas felaktigt heller. Vare sig det rör säkerhet vid race, säkerhet vid kloklippning eller blodprov (har jag själv använt det till, världens i övrigt snällaste hund) eller vid agressivitet.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Tillägg: Anti-drag sele i form av y-sele med fäste fram på bröstet har jag inget emot det om jag har uppfattat utförandet rätt. Är det bara fästet som skiljer är det säkerligen användbart eftersom det inte ger hunden samma kraft att dra (under tiden man tränar vidare...).

Och ang. att sele hör ihop med drag: Min hund har aldrig lärt sig dra, dra är inte tillåtet oavsett "kläder". Beror ju enbart på vad man lär dem.
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Nej jag tycker det är allra bäst att lära hunden att inte dra genom träning utan hjälpmedel.
Sele för mig innebär draghundar men å andra sidan om anti drag selar funkar och är bra och inte förvirrar hundar så är jag beredd att revidera min åsikt:)
 
Sv: Vad är eran åsikt om...

Halti är inte farligt, kan självklart bli det om människan satsar på att göra illa hunden, det gäller då för många hjälpmedel...
Halti rätt använd anser jag inte är ett farligt hjälpmedel, bra? Nja jag tycker det är bättre att lära hundar utan hjälpmedel alls men kan ha förståelse om det behövs i vissa situationer, världen är inte svart eller vit, bara på buke;):D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har nu ännu ett litet dilemma i mitt hundliv... Jag har sedan start varit lite anti-halsband. De används vid finare tillfällen och...
Svar
6
· Visningar
2 223
Övr. Hund Hej! Jag har en tik på 1½år och har 19 halsband, 2 selar, 1 halti, 8 koppel, 3 täcken (använder bara det ena), aktivitetsbrädor/bollar...
Svar
16
· Visningar
1 689
Övr. Hund Jag har en blandrastik på 1½år och jag har nyligen läst Cesar Millans bok där det står att hunden ska gå bredvid eller bakom en och det...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
18 757
Senast: kvandi
·
Övr. Hund jag tänkte höra vad ni tycker om dessa oilka halsband 1) enkel läderrem/halsband 2) halvstryp, av läder el nylon 3) helstryp, av...
Svar
7
· Visningar
1 086
Senast: Krax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp