Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

C

Challe99

Hejsan

Jag undrar vad som är rimligt att ingå i en kallhyra?

Insläpp, utsläpp, fodringar osv
eller ska man betala detta separat och ge kallhyra enbart för boxen man hyr.

Jag hyr en ponny box som har måtten för en B-ponny.
Jag betalar 500 kr för den vad är rimligt att ha för servis osv för det priset.

Hö, spån och foder får vi köpa till själva.

Jätte tacksam för svar :bow:


(Jag ber hemskt mycket om ursäkt om jag postat detta inlägg fel, hjälp mig gärna att lägga det rätt då.)
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

beror på vart i landet du bor och vad det finns för kostnader på gården.

om vi säger så här. för 500 kr i månaden i stockholm, så hade du inte ens fått en dörr på boxen.
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

för 500 kr får du en box. Möjligtvis 1 fodring per dag.

(Där jag bor, dvs Ljungby 7 mil fr Växjö)
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

En kall hyra är väl egentligen bara en box? Och då ska det väl inte ingå nåt mer än just en box. Men beror på var du bor, här nere krullar det av billiga stall. När jag hyrde ut en box sist kunde jag ta 500 kr i mån (stor box) och då ingick in och utsläpp och fodring. Hyr inte ut stallplats längre för jag tycker inte att det är värt den lilla slanten.
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

I en kallhyra ingår box. Oftast ingår även el och vatten i det priset, men då är det egentligen en varmhyra, så egentligen ska inte ens det ingå i kallhyran utan det är bara boxen du betalar för.

Vill du ha tjänster så som att dem tar in/utsläpp och fodringar, täckesbyten, mockning, koll av häst så är det tilläggstjänster som man egentligen ska betala extra för.

Dock har många stall med sånna tjänster bakat ihop det till ett "paket" t ex "helinackorderings paket" där box, in/utsläpp, fodringar, mockning, täckesbyten, koll av häst, vaccinationer, verkning/skoning ingår och i andra "paket" kan man välja själv vad man vill ska ingå osv..
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

Kallhyra är för mig enbart en boxplats och som någon annan skrev vatten/värme (i den mån det nu finns värme i ett stall) och ingenting mer.

Jag betalar 500:- kallhyra under somrarna när hästen går ute på bete. Resten av tiden är priset högre och då ingår hö, fodringar, in- och utsläpp osv.
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

Jag bor i värmland

I stallet som jag står får vi in och utsläpp samt morgon fodring.

Jag betalar 500 kr som stallägaren säger är kallhyra.
Ändå får jag dessa tjänster!?

Hö, spån och foder får vi själva köpa till sedan.

Jag kollade i stall runt omkring samma var det där.
500 kr kallhyra med in och utsläpp samt enstaka fodring.

Det var därför jag började fundera på detta med just kallhyra vad det är och innebär.

Tusen tack för snabba svar :rofl:
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

Det är fel att kalla det för kallhyra om in/utsläpp och fodring ingår.
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

kallhyra ar normalt i varmland boxen endast (ok vatten och elektrik ar inkluderat i det).i bland kan man komma och boxen ar fylld med span for forsta gangen, men sedan far man halla med det sjalv. det ar upp till stallagaren helt.

vad du har med in och utslapp och morgon fodring ar inte normalt. Men om stallagaren sager att det i hennes ogon ar kallhyra, protestera inte lol.. du har ett bra deal dar.

och 500 ar ett normalt pris, jag tog det for kallhyra nar jag hade extra boxar. allt annat var palagg och kostade. sen som sagt beror det pa var man bor, vissa stallen kan det kosta skjortan allt beroende pa hur stort behov det finns etc..
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

För mig är kallhyra endast box + vatten&el. (Tillgång till stallet överlag)

Jag kallar in/ut, box, vatten&el, fodringar, täckesbyten, ridhus/padock om det finns, strö och hö för bashyra.

Sen kan man få köpa till mockning och tex passning när man reser bort.
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

Kallhyra är ju per definition utan någon service. Det är bara boxen och hagen, och inga tjänster alls. Så fort det börjar bli tjänster hamnar det i en annan kategori (man utför tjänsten hästhotell medan kallhyra är lokalhyra/arrende).
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

Då är det nog stallägaren som säger fel hon kanske då menar bashyra. Fast hon säger kallhyra och jag får ändå in/ut släpp och en fodring.

Hur mycket är rimligt för stallägaren att ta ut för tjänster som in och ut släpp samt 1-2 fodringar?
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

Beror helt på tillgång och efterfrågan. Med en rimlig timpeng så blir det inte billigt, men ligger priset på stallplatser lågt i ditt område så går det inte att ta ut vad det kostar heller.
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

Beror helt på tillgång och efterfrågan. Med en rimlig timpeng så blir det inte billigt, men ligger priset på stallplatser lågt i ditt område så går det inte att ta ut vad det kostar heller.

Okej, då börjar jag få lite bättre koll.
Det är inte så attraktivs ställe att ha häst där jag står, det är långt till ridhusen och dålig bussförbindelse. Dessutom är det typ prio 10 på vägen när det kommer snö, så den plogas sent så man håller på att slå ihjäl sig när man försöker cykla dit under vinter halvåret.

Vi ska ha stallmöte nu imorgon (lördag) då ska jag fråga min stallägare lite mer om allt. Det har varit lite trassel nämligen.

(går att läsa i andra trådar jag skapat)

Ha det toppen bra :laugh:
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

För 500 kr i månaden i mitt stall skulle enbart täcka boxen.
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

Vill bara klämma in att det är ponny box jag har, den har måtten för b-ponny så ni inte blandar ihop med hästbox men mått för häst, ifall ni missat det bara :)
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

ja sedan det inte ar en normal stor box 3x3 meter, kanske du kan se att in och ut samt morgon foder ar 200 av stallhyran. och boxen i sig sjalv (har ingen aning om vad bponnybox storlek ar) ar 300.

Men jag tycker inte du skall klaga. 500 per manad och du inte behover aka ut pa morgonen, ar ett bra deal. Tror inte att du kan hitta billigare ngn annanstans.

Och lag plogningsprioritet, tja igen, du har billig stallhyra da far man ta lite andra inte sa bra saker.. Men du kan ju sta pa ridskolan, och betala 1500 for samma sak som du far nu, PLUS du maste ta viss pass... helt upp till dig sjalv vad du tycker ar mest vikitigt.
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

ja sedan det inte ar en normal stor box 3x3 meter, kanske du kan se att in och ut samt morgon foder ar 200 av stallhyran. och boxen i sig sjalv (har ingen aning om vad bponnybox storlek ar) ar 300.

Men jag tycker inte du skall klaga. 500 per manad och du inte behover aka ut pa morgonen, ar ett bra deal. Tror inte att du kan hitta billigare ngn annanstans.

Och lag plogningsprioritet, tja igen, du har billig stallhyra da far man ta lite andra inte sa bra saker.. Men du kan ju sta pa ridskolan, och betala 1500 for samma sak som du far nu, PLUS du maste ta viss pass... helt upp till dig sjalv vad du tycker ar mest vikitigt.


Nej, det är inte enbart det som ska disskuteras på mötet, det är andra saker som tex att min ponny har lämnats ute för att han inte velat komma till grinden när hästarna ska tas in för kvällen. För att priset är bra så är det väldigt mycket annat som inte är det. Så det är det sista mötet och det kommer avgöra om jag flyttar till ett annat stall eller blir kvar om det blir skärpning.

Men jag försöker att sluka allt man kan om kallhyror, priser, ja allt jag kan komma över i informations väg :)

Ridskolan här tar 700 kr i kallhyra och allt som allt 1500 det är fyndpris enligt mig, men tyvärr hur lång kö som helst :( Så man får söka sig till stall runt omkring och dom som har dom bästa stallen har ju köer. Så man får ju vänta tills det kommer sin tur.
 
Sv: Vad är rimligt att ingå i en kallhyra?

För mig känns kallhyra som det du betalar för endast boxen. Det ger jag 500 kronor i månaden för en box (har två hästar).
Spån och hö köper vi av ägaren, men det ingår inte i kallhyran, allt annat foder får vi köpa själva och allt arbete får vi också stå för själva.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 881
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 008
Senast: kattan1974
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Anläggning Hej! Kollar bara av ren nyfikenhet om ni skulle stalla upp i ett stall som tar som mitt i pris. Om ni skulle vilja att något mer ingick...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 973
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp