Vad är semester egentligen?

Jag vill göra saker på semestern! Det behöver verkligen inte vara att resa långt bort, utan kan vara små utflykter och sånt, umgås...
Vill inte bara "ta dagen som den kommer"... :crazy:. Jag vill gärna planera roliga saker och späcka sommaren! Har en sommarlista med sånt jag vill göra.
Spinner vidare
Jag tar gärna dagen som den kommer, men kanske inte nödvändigtvis som i att inte ha några planer.
Har gärna en sommarlovslista.
Som man kan bocka av allt eftersom, ta det som det kommer och ta det när det passar ☺️
 
Som en sidnot så är det bästa som hänt mig de senaste åren när jag fick förutsättningar att lägga min sov/dygnsrytm så att jag inte behöver väckarklocka. Nu ser jag till att kroppen vaknar i lugn och ro några minuter innan klockan skulle ha ringt. Dagen startar liksom med ett sug att starta och ett lugn, istället för den där förvirrade sömndruckna hjärndimman som kunde hända tidigare.

Att slippa väckarklocka är en fröjd, det håller jag med om till 100%
 
hm. att försöka hinna med allt som man inte hunnit med tidigare under året (hemma och på jobbet)? Numera har man ju alltid med sig jobbet i mobilen även om man reser utomlands, men tror ändå att många får en mer "aktiv" avkoppling om man inte ser allt som behöver göras. Nu kan ju även en vandring i t ex fjällen ge samma möjlighet att komma ifrån alla "måsten".
Skulle gått på semester i fredags, men insåg redan då att det skulle bli lite si och så med det. Resten av världen stänger ju inte (än eller alls) för semester. Och andra arbetar söndagar (men inte fredagar) vilket är anledningen till att jag sitter och mailar en massa nu.
 
Slippa leva efter tidtabell 😍
På jobbet är det tidtabell och titta på klockan en triljon gånger per dag. Även hemma lever jag efter tidtabell för att hinna så mycket som möjligt. Jag behöver tidspress, annars blir ingenting gjort.
På semestern kan jag plocka bort den helt och strunta i klockan helt undantag för om jag ska åka och träna.

Har egentligen inget behov av att åka någonstans, älskar verkligen att vara hemma 😍
 
För mej är semester att vara ledig från vardagen. Sen om det innebär ledig från jobb om man har ett sådant eller bara åker iväg ett par där för att slippa den vardagliga stressen och skiten spelar ingen. Det innebär inte nödvändigtvis att resa utomlands.
 
Jag har aldrig åkt utomlands på sommarsemestern. Själv gillar jag att åka bort i Sverige med min partner, åka iväg på någon sommarkurs på t.ex. folkhögskola och träffa nya människor och få nya kunskaper och utveckla ett intresse, har t.ex. varit på teaterkurs och danskurs. Dock blir det ju inget sådant i år självklart. Sen brukar jag hyra häst på ridskolan där jag rider, har hyrt två veckor istället för en i år.

Så om man ska sammanfatta träffa nya människor, ha massor med tid för mina intressen och att umgås med min partner , upptäcka Sverige och koppla av är semester för mig.
 
Göra inte ett skit :) eller ja, jag kan ju ha mål som att barnen ska lära sig nåt, t.ex simma, cykla osv och i vissa fall har jag fått för mig att jag ska göra något fint i trädgården. I år har jag fått för mig att jag ska springa milen på under en timme också.

I övrigt så ska jag bara hinna göra vardagsgrejer utan stress och vila upp mig.
 
hm. att försöka hinna med allt som man inte hunnit med tidigare under året (hemma och på jobbet)? Numera har man ju alltid med sig jobbet i mobilen även om man reser utomlands, men tror ändå att många får en mer "aktiv" avkoppling om man inte ser allt som behöver göras. Nu kan ju även en vandring i t ex fjällen ge samma möjlighet att komma ifrån alla "måsten".
Skulle gått på semester i fredags, men insåg redan då att det skulle bli lite si och så med det. Resten av världen stänger ju inte (än eller alls) för semester. Och andra arbetar söndagar (men inte fredagar) vilket är anledningen till att jag sitter och mailar en massa nu.

Jag stänger av all passiv kontakt med jobbet varje dag, varje helg. Inte unikt för semestern. Det finns ett sätt för kollegor och chef att kontakta mig i akuta situationer vilket händer nån gång vartannat år, men vi har ganska strikta policies kring att kontakta lediga kollegor. Våra kunder stänger heller aldrig för semester så det är en utmaning, men mer en organisationsförmåga och att hantera förväntningar när kapaciteten är mycket lägre i 2 månader. Det hjälper att jag gärna vill ha många kortare ledigheter...
 
Jag stänger av all passiv kontakt med jobbet varje dag, varje helg. Inte unikt för semestern. Det finns ett sätt för kollegor och chef att kontakta mig i akuta situationer vilket händer nån gång vartannat år, men vi har ganska strikta policies kring att kontakta lediga kollegor. Våra kunder stänger heller aldrig för semester så det är en utmaning, men mer en organisationsförmåga och att hantera förväntningar när kapaciteten är mycket lägre i 2 månader. Det hjälper att jag gärna vill ha många kortare ledigheter...
Försöker stänga av under semestern - det jag skrev är mer känslan inför semestern ;). Men tyvärr är det också så att i andra delar av världen är sista juli ett populärt datum att kräva in anbud. Visst, skulle kunna välja att inte hjälpa till/ansvara för sådana anbud, men jag är inte den personen som slutar att ta ansvar bara för att det står juli i almnackan.
På daglig basis har jag periodvis mycket kontakt med kollegor i andra tidszoner, att då stänga av utanför svensk kontorstid fungerar inte (även om de också tänjer på sina tider när det behövs).
 
:)
Försöker stänga av under semestern - det jag skrev är mer känslan inför semestern ;). Men tyvärr är det också så att i andra delar av världen är sista juli ett populärt datum att kräva in anbud. Visst, skulle kunna välja att inte hjälpa till/ansvara för sådana anbud, men jag är inte den personen som slutar att ta ansvar bara för att det står juli i almnackan.
På daglig basis har jag periodvis mycket kontakt med kollegor i andra tidszoner, att då stänga av utanför svensk kontorstid fungerar inte (även om de också tänjer på sina tider när det behövs).

Vi har nästan bara export (mindre än 2% svenska kunder) och det mesta är långt västerut eller långt österut. Men det är planerad tid i organisationen utom vid extremt fåtal undantag. Vi tänjer tillsammans också ganska solidariskt på våra tider, tidiga möten med Asien och sena med Nordamerika. Och däremellan Europa och Sydafrika. Av någon anledning är det sällan vi har anbudsprocesser som slutar i juli, undrar om vi lyckats undvika rätt bransch/länder... :)

Det handlar mer om att stänga av för tidigare okända ärenden, att inte bli störd av jobb som påkallar uppmärksamhet oavsett om det verkligen behövs eller inte. Jag brukar också se till att avsluta planerade saker, även om det innebär att jag får rubba lite i semesterplaneringen.

Sånt som att stänga av all vanlig e-post och alla kontaktvägar som andra sköter i min frånvaro. Men ändå skönt att veta att kollegorna har ett sätt att få kontakt om det verkligen behövs och är akut.
 
Att ägna mig åt mina intressen som är vandra, mina hästar, mina bin, trädgården men även att hinna med att träffa folk och ta ett glas vin.

Mina intressen brukar bli förpassade till stressiga vardagar och full rulle på helgerna och träffa folk hinns sällan med.

Att resa är jag inte uppvuxen med då vi alltid haft djur, räknar jag inte med dagstur med båten över till Danmark så har jag semestrat utomlands 2 gånger
 
Semester för mig är att kunna vara spontan, tex kunde jag anmäla mig till en dressyrkurs om två veckor utan att kolla i min kalender.

På semester hinner jag med mina hundar och mina hästar, kan vara i stallet i timmar :heart

Som tur är har jag barn (även om de är stora) så det blir ändå regelbundna måltider, annars är risken att jag glömmer tiden och mattider. En bra semester för mig innebär att jag längtar till jobb och rutiner när hösten närmar sig.
 
Bortsett från det självklara, att man är ledig då.
Vad förväntar man sig av en semester?
Nu när resor till andra länder inte är en särskilt bra idé så böir det ju intressant att fundera ut vad som gör semester till just semester och hur det går att ordna på annat vis.
Badstränder finns ju utan resa så långt, hotell lika så. Så vilka upplevelser är det som man söker?
För egen del så gillar jag att sova så mycket som jag vill och när jag vill samt äta god mat som kan få ta lång tid att laga. Titta på TV hela natten. Ett glas vin eller öl utan att behöva fundera på om jag kan köra bil/buss är också trevligt. Det är också skönt att ta dagen som den kommer utan en massa tider att passa.
Men det fungerar ju bra att göra hemma.
Jag föredrar att ha semester hemma! Visst, jag gillar att resa, men inte övervägande del av ledigheten. Vill kunna ta dagen som den kommer (inkl slappa bort en hel dag, i den mån småbarnslivet tillåter, utan att känna att man missat något), få saker gjorda hemma osv.
Sen får inte alla dagar vara slappardagar, lagom är bäst men upplevelser finns gott om i närheten också.
 
Vi har nästan bara export (mindre än 2% svenska kunder) ....
---
Sånt som att stänga av all vanlig e-post och alla kontaktvägar som andra sköter i min frånvaro.
Häri består nog skillnaderna mellan våra jobb:
  • Det finns ingen annan som sköter mitt jobb i min frånvaro, så semester bygger delvis på att även kunderna har semester (vissa delar kan förstås andra ta ansvar för men inte allt)
  • Arbetar som konsult och inte med varor, när man säljer timmar känns det ibland som att allt är tillåtet, och vi kan aldrig försörja oss på tidigare nedlagt arbete/försäljning
  • Det handlar långt ifrån alltid om export (av tjänster) från Sverige. Jag har en roll som global rådgivare inom mitt specialområde. Så ofta är jag stöd till lokala kontor på deras respektive marknader.
  • Ev spelar huvudkontorets placering också roll för kulturen kring ledigheter. Vårt är inte i Europa
Jag trivs trots oregelbundenheten bra, och försöker passa på och ta extra ledigt när det går.
 
Jag bor på ett av mina jobb. Ha semester från det andra blir därför ändå inte ledighet - ska jag vara ledig måste jag åka bort. Det blir lite intressant att se vad man känner efter detta år faktiskt. Just nu jobbar jag nästan dygnet runt men man behöver ju återhämtning.

Runt jul brukar jag försöka vara lite helledig även om vi fortfarande har 15-20 häst året runt på gården. Då blir det mycket läsa böcker i soffan, typ.
 
Att slippa ställa klockan och att bara få vara utan måsten. Det är trevligt att resa men jag måste få vara hemma mer än jag är på resa. Är jag borta en vecka på semester vill jag absolut ha en vecka ledigt hemma innan jobbet börjar. Älskar att få vara hemma och bara njuta av ledigheten.

En riktigt mysig dag den här semestern var när jag cyklade ner till stan och köpte en god sallad på take away och en dricka och sen satte mig i skuggan vid havet (det var en av de riktigt varma dagarna) och njöt av skuggan, maten och en bra ljudbok i lurarna :love:

Att slippa ha en lista med saker som ska hinnas med. Jag skulle aldrig se det som positivt att skriva ner allt roligt jag vill göra på semestern och sen bocka av en efter en. Jag gör gärna saker men vill inte känna att jag måste.

Att ha tid att njuta av att laga mat och bara gå och pyssla hemma.
 
För mig är semester "bara" att vara ledig från jobb/studier/vad-man-nu-gör.

Jag har lite svårt att förstå att man måste vara fri från bestämda tider osv för att ha semester. Hur gör man då om man har djur som ska skötas, kanske barn som har aktiviteter osv?
Med den tanken har jag i princip aldrig i hela mitt liv haft semester eftersom det alltid är ut- och insläpp/fodring av hästar, ridträningar, hundkurser etc som är fasta tider jag måste följa.

Sen tycker jag det är skillnad på borta-semester och hemma-semester (vägrar säga hemester...). Borta-semester ordnar man djurvakt (om inte djuren är med) och åker bort ifrån vardagen helt och hållet, kanske äter mer ute, ser nåt nytt osv. För mig har borta-semester ofta varit festival eller stor ridtävling, några gånger åkt till London några dagar.
 
Intressant tråd! Jag har faktiskt aldrig haft semester. Jag hoppas på att ändra på det om 2-4 år! Då kan jag ha tråden som inspiration! :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 402
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 488
Senast: Paddington
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 990
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp