Vad ar ett typiskt Svenskt "Fika"?

Dammsugare och kokosbollar tänker jag på förutom det som redan nämts.

VIsst ja, dammsugare. Jag far aka till IKEA innan!

Men jag vill nog gärna slå ett slag för den klassiska jordgubbstårtan (med grädde och jordgubbar som dekoration såklart) jag föreslog tidigare, det känns så typiskt svensk sommar och något som man kan mycket väl bjuda på vid en skolavslutning :D

Jag gor sadan tarta da och da till Familjen ... men jag tankte mest pa en vanlig ... fika.
Och har firar man inte skolavslutningen (utom motsvarigheten till Studenten) utan man firar flera dagar innan och har mycket kul sista veckan ... i Skolan firar man ofta skolstarten i stallet.

Rullrån, alltid rullrån.

Vad ar "rullran?

Mandelmassa kan man ju dock köpa 😁
Blir fortfarande mycket godare än att köpa färdiga mazariner. Vi brukar göra med blåbär och koka egen kompott, helt amazing 😍

Recept, har behover vi recept!
 
VIsst ja, dammsugare. Jag far aka till IKEA innan!



Jag gor sadan tarta da och da till Familjen ... men jag tankte mest pa en vanlig ... fika.
Och har firar man inte skolavslutningen (utom motsvarigheten till Studenten) utan man firar flera dagar innan och har mycket kul sista veckan ... i Skolan firar man ofta skolstarten i stallet.



Vad ar "rullran?



Recept, har behover vi recept!
https://www.ica.se/recept/rullran-729330/
Bästa bakverken. Luktar barndom. ❤️
 
VIsst ja, dammsugare. Jag far aka till IKEA innan!



Jag gor sadan tarta da och da till Familjen ... men jag tankte mest pa en vanlig ... fika.
Och har firar man inte skolavslutningen (utom motsvarigheten till Studenten) utan man firar flera dagar innan och har mycket kul sista veckan ... i Skolan firar man ofta skolstarten i stallet.



Vad ar "rullran?



Recept, har behover vi recept!
Rullrån är en klassisk svensk småkaka, små tunna rån som gräddas i ett särskilt rånjärn som ger dem ett fint mönster, och sen snabbt snabbt innan de hinner svalna rullas ihop till prydliga rullar. Med andra ord krävs mycket vana och fingerfärdighet för att få dem snygga, och alltså något som få kan. Men en stolthet för det fåtal som vet och kan göra dem.

Ett alternativ, om du är bra på att baka, är mandelflarn. De kräver inget järn.

Rån och mandelflarn är såna där bakverk man kan imponera på grannarna med.
 
VIsst ja, dammsugare. Jag far aka till IKEA innan!



Jag gor sadan tarta da och da till Familjen ... men jag tankte mest pa en vanlig ... fika.
Och har firar man inte skolavslutningen (utom motsvarigheten till Studenten) utan man firar flera dagar innan och har mycket kul sista veckan ... i Skolan firar man ofta skolstarten i stallet.



Vad ar "rullran?



Recept, har behover vi recept!
Undra om IKEA har singoalla? Det är ju klassikern :d
 
Jag har, i ett svagt ogonblick lovat nagra Svensk attlingar att jag ska buda dem pa ett riktigt Svenskt "Fika". Nu nar de forsiktigt undrade nar det skulle ske (efter skolavslutningen, "thank you very much") kom jag pa att jag faktiskt inte riktigt vet vad ett typiskt Svenskt "Fika" ar egentligen.
Sa ... vad ska jag bjuda pa?

Jag tittade på Antiques roadtrip härom veckan och då bjöd den ena personen den andre på "äkta svensk kladdkaka" - "swedish kladdkaaaaaka" som hon sa... Kan det vara nåt?
 
Rullrån är en klassisk svensk småkaka, små tunna rån som gräddas i ett särskilt rånjärn som ger dem ett fint mönster, och sen snabbt snabbt innan de hinner svalna rullas ihop till prydliga rullar. Med andra ord krävs mycket vana och fingerfärdighet för att få dem snygga, och alltså något som få kan. Men en stolthet för det fåtal som vet och kan göra dem.

Ett alternativ, om du är bra på att baka, är mandelflarn. De kräver inget järn.

Rån och mandelflarn är såna där bakverk man kan imponera på grannarna med.

Mandelfarn! De som ar sa goda och sa hade jag glomt att de ens fanns.

Undra om IKEA har singoalla? Det är ju klassikern :d

Nu ar jag inte fortjust i singoalla, men jag har aldrig sett dem pa IKEA.
 
Det suger lite att IKEA gått över till sitt eget märke på nästan allt. Smakar inte i närheten av likadant. :(

Det suger inte bara lite, utan mycket :banghead: Da jag alltid akt till IKEA for olika "mat grejor" lite da och da sa har jag ingen orsak att aka dit langre. Det enda godis de har smakar atminstone en del av bitarna coka cola ... jag gillar INTE coka cola. :yuck: Det enda jag hittade sist jag var dar var dammsugare och kaviar. Kaviar kan jag lika garna kopa pa natet ... sa jag aker inte dit langre. Utom nu fore "fikat" da jag tankt kopa dammsugare.
 
Det suger inte bara lite, utan mycket :banghead: Da jag alltid akt till IKEA for olika "mat grejor" lite da och da sa har jag ingen orsak att aka dit langre. Det enda godis de har smakar atminstone en del av bitarna coka cola ... jag gillar INTE coka cola. :yuck: Det enda jag hittade sist jag var dar var dammsugare och kaviar. Kaviar kan jag lika garna kopa pa natet ... sa jag aker inte dit langre. Utom nu fore "fikat" da jag tankt kopa dammsugare.
Samma här, det var mitt enda svenska vattenhål.
Nu finns "Scandikitchen" i London och jag KAN beställa därifrån... men priset! 😱
Knäckebrödet går också an men de har ju bara en tråkig variant.
 
Rullrån är en klassisk svensk småkaka, små tunna rån som gräddas i ett särskilt rånjärn som ger dem ett fint mönster, och sen snabbt snabbt innan de hinner svalna rullas ihop till prydliga rullar. Med andra ord krävs mycket vana och fingerfärdighet för att få dem snygga, och alltså något som få kan. Men en stolthet för det fåtal som vet och kan göra dem.

Ett alternativ, om du är bra på att baka, är mandelflarn. De kräver inget järn.

Rån och mandelflarn är såna där bakverk man kan imponera på grannarna med.
Min morfar gjorde suveräna rullrån. Jag tror aldrig han bakat något annat, men rullrånen var hans grej.
 
Jag har, i ett svagt ogonblick lovat nagra Svensk attlingar att jag ska buda dem pa ett riktigt Svenskt "Fika". Nu nar de forsiktigt undrade nar det skulle ske (efter skolavslutningen, "thank you very much") kom jag pa att jag faktiskt inte riktigt vet vad ett typiskt Svenskt "Fika" ar egentligen.
Sa ... vad ska jag bjuda pa?

Tycker kanelbulle utan glasyr och kräm, chokladbollar och kladdkaka känns ganska svenskt.
 
Min morfar gjorde suveräna rullrån. Jag tror aldrig han bakat något annat, men rullrånen var hans grej.
Rullrån är suveränt :d men har inte vågat nämna det p g a av att det kräver både passion och rånjärn. Mitt första minne av det är från en barndomskompis mamma (från Norge) som hade ett vackert rånjärn. Sedan var det en mormor till barnens ridskolekompis som förgyllde kafeterian på ridskolan. Inspirerad av den senare gör en av döttrarna supergoda rån :love:. (Stort tack till systern/bukefalisten som köpte järnet)
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 401
Senast: Raderad medlem 120709
·
Skola & Jobb Behover lite bukevisdom! Jag vill garna hora historier fran er som kraftigt andrat riktning i livet - stora flyttar, byte av karriar...
2
Svar
34
· Visningar
2 175
Senast: Ramona
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 630
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 278
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp